Relaties Relaties

Relaties

Wanneer ben je een gezin?

Ik ben getrouwd, heb een man maar geen kinderen.
Ben ik - samen met man - een gezin?

De discussie woedt wel vaker. Wat is een gezin?

Is dat vader, moeder en een kind of 3? Moeder, moeder en 1 kind? Vader en 3 kinderen? Of ben je ook een gezin als je samenwoont met een partner en eventueel een paar honden of katten?

En wanneer spreek je van "een groot gezin"? Bij 3 kinderen? Bij 5 kinderen? Bij 8 kinderen?

Shoot ... En vertel gerust of je jezelf een gezin voelt.


Ik en m'n honden zijn een gezin. En nou? 🐕️

Ik vind eigenlijk alles een gezin, maakt niet uit in welke samenstelling. Behalve als je met zijn tweeën bent, dan ben je een stel.

Sophia_!

Sophia_!

03-08-2021 om 23:09

Zonder kinderen ben je een stel, met 1 of meer kinderen een gezin. Een groot gezin is met 4+ kinderen.

Huisdieren tellen niet mee.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-08-2021 om 23:09

Red_Velvet schreef op 03-08-2021 om 23:07:

Ik en m'n honden zijn een gezin. En nou? 🐕️

Hier precies zo. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-08-2021 om 23:10

Sophia_! schreef op 03-08-2021 om 23:09:

Zonder kinderen ben je een stel, met 1 of meer kinderen een gezin. Een groot gezin is met 4+ kinderen.

Huisdieren tellen niet mee.

Voor jou ja.. 

Sophia_! schreef op 03-08-2021 om 23:09:

Zonder kinderen ben je een stel, met 1 of meer kinderen een gezin. Een groot gezin is met 4+ kinderen.

Huisdieren tellen niet mee.

Ik wilde precies hetzelfde typen

Sophia_!

Sophia_!

03-08-2021 om 23:11

Yolo schreef op 03-08-2021 om 23:10:

[..]

Voor jou ja..

Ja, de TO vraagt toch meningen?  Dus dat vind ik ervan.  

Bij 'n gezin is er sprake van minimaal één kind. 
Vanaf 3 kinderen vind ik het een groot gezin. 

Tja, het woordenboek zegt dat een gezin kinderen met hun ouders is.

Ik houd zelf altijd aan: 
ouder(s) + kind(eren) = gezin
twee partners = stel

Een groot gezin vind ik 3+ kinderen. 1, 2 en 3 is vrij gangbaar in mijn omgeving.

Marty1984

Marty1984

03-08-2021 om 23:15 Topicstarter

Heda schreef op 03-08-2021 om 23:09:

Ik vind eigenlijk alles een gezin, maakt niet uit in welke samenstelling. Behalve als je met zijn tweeën bent, dan ben je een stel.

Mijn 3 katten maken bezwaar.

En komen in je enkels bijten  .

als 1 moeder met 1 kind voel ik me niet altijd een gezin maar ik kan het niet goed uitleggen. 

Voor mij een gezin een huishouden met minimaal 1 ouder en minimaal 1 kind. Dat kunnen dan ook bv grootouders of anderen die daar wonen bijhoren. Uitwonende minderjarige kinderen horen er ook bij. (Bv na een scheiding)
2 partners noem ik een stel. Een broer en zus in 1 huis zou ook geen gezin noemen. Maar als iemand anders dat wel een gezin noemt zou ik even verrast kijken en vind ik het verder helemaal prima. Het gaat tenslotte niet om mij. 


Groot gezin vanaf 4 kinderen.

Sophia_!

Sophia_!

03-08-2021 om 23:21

Rosings schreef op 03-08-2021 om 23:16:

als 1 moeder met 1 kind voel ik me niet altijd een gezin maar ik kan het niet goed uitleggen.

ik vind dat wel een gezin hoor! 

Rosings schreef op 03-08-2021 om 23:16:

als 1 moeder met 1 kind voel ik me niet altijd een gezin maar ik kan het niet goed uitleggen.

Herkenbaar, tot ik op een dag besloot dat ik samen met mijn zoon het mooiste gezin ever vormde. Voor mij was dat vooral loslaten wat anderen wellicht erover dachten.

Gezin impliceert voor mij minstens 2 generaties (dus ouder/verzorger + kind). Maar ik sta er totaal niet van te kijken als kindvrije / kinderloze mensen hun huisdieren meetellen en zich alsnog een gezin voelen. Ik kan me dat best voorstellen.   

Er zijn nog steeds mensen die vinden dat je pas vanaf twee kinderen kan spreken van een gezin (het eerste kind maakt je een ouder, het tweede kind maakt je een gezin). Vreselijk vind ik dat. Dus ik hou niet te erg vast aan traditionele definities.    

Een groot gezin heeft 3+ kinderen. Of 4+ huisdieren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.