Relaties
Marcell45
09-03-2026 om 18:56
Vriendin last van pms/pmdd
Hallo allemaal, Ik stel mijn vraag op een forum waar voornamelijk vrouwen op zitten omdat jullie als vrouw zijnde beter weten hoe dit voelt als een man dat zou kunnen. Ik heb sinds een jaar een hele lieve vriendin.
Alleen één ding vind ik lastig. Ze is 44 jaar, is in de pre menopauze zoals ze dat zelf zegt en ze heeft de dagen voordat ze ongesteld wordt behoorlijk last van haar hormonen. Meestal is ze niet chagrijnig gelukkig, dat is maar heel af toe. Voornamelijk voelt ze zich erg emotioneel en verdrietig en zelfs soms depressief. Dit is meestal maar één tot twee dagen maar nu heeft ze het al drie dagen. Haar menstruatie komt de laatste paar maanden ook steeds later op gang en dan zijn de klachten ook heftiger. Veel huilen en stil zijn en alles zielig en erg vinden. Ze wil dan ook graag samen met me zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd best pittig worden. En ja ze doet veel voor mij en heeft alles voor me over hoor en ik kan zeker zelf ook weleens chago of nors doen. Mijn vorige vriendin slikte de pil altijd door en had nergens last van maar mijn huidige vriendin zegt dat ze daar teveel klachten van heeft. Maar voor mij is dit ook wel heftig. Zijn er meer vrouwen die zo heftig reageren de dagen voor hun menstruatie en hoe kan ik er eventueel mee omgaan?
PinkFlower
09-03-2026 om 23:38
Marcell45 schreef op 09-03-2026 om 20:33:
onaardig dat is echt maar zelden. Maar het huilen en needy zijn naar mij toe en dat ze steeds dan zo depressief achtig is die dagen valt me soms zwaar.
Komt op mij een beetje boehoe kijk mij eens zielig zijn over. Beetje alsof je de mannengriep hebt.
Ja het is voor jou ook niet leuk. Maar voor haar is het 100x erger! Ze vraagt om begrip en wat zachter te zijn voor haar. Doe dat.
Ik heb er ook veel last van. En ik ben wel chagrijnig en ja ik kan een heel kort lontje hebben. Dus eigenlijk is mijn man nog zieliger dan jij. Hij zeurt er alleen niet zo over. En ja ik weet dat het voor hem ook niet leuk is. Hij laat me gewoon even huilen, is er met een knuffel als ik die wil. Zet thee voor me en neemt een reep chocolade mee. En als ik een donderwolk bui heb ga ik hem uit de weg zodat hij niet de pineut is van mijn bui.
Naar mezelf kijkend kan je niet zoveel doen, behalve niet er over zeuren hoe erg het voor JOU is. Dat maakt het niet minder erg namelijk. Wees begripvol en lief en het gaat weer over met een paar dagen. Nee het is niet leuk, voor niemand. Maar zeuren maakt het niet beter.
Niet elke vrouw kan tegen de pil, ik ook niet. Werd het erger van.
En wat ze wel en niet wil kan alleen zij je echt vertellen. Maar ga in gesprek als ze niet in die periode zit maar juist als het goed met haar gaat, vraag waar ze behoefte aan heeft als ze laat heeft van de pms.