Relaties Relaties

Relaties

Vriend vreet hele dag door

Alice12 schreef op 22-02-2026 om 21:20:

[..]

Nee hoor, een ammoniakgeur kan komen door een eiwitrijkdieet, maar ook door bv. nierproblemen. Die nierproblemen hoeven helemaal niks met een teveel aan eiwit te maken te hebben.

Dat hoeft uiteraard niet, maar dat kàn wel een gevolg zijn. Voeding heeft grote invloed op een heleboel organen.

felija schreef op 22-02-2026 om 20:49:

Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien, daar waar het gaat om wat is nu gezond. Neem nu de bijvoorbeeld de nutri-score, da's toch geen duidelijk systeem voor als je je er niet in hebt verdiept?

Absoluut niet nee. De nutri-score laat je de minst slechte versie kiezen van een bepaald soort product maar dat soort product kan nog steeds ongezond zijn. Die score werkt alleen maar verwarrend.

Herfstappeltaart schreef op 23-02-2026 om 07:06:

[..]

Absoluut niet nee. De nutri-score laat je de minst slechte versie kiezen van een bepaald soort product maar dat soort product kan nog steeds ongezond zijn. Die score werkt alleen maar verwarrend.

Net als de suikertaks die gaat ook niet werken om ons gezonder te krijgen. Dan wordt de cola duurder,  zo what?  Nemen we goedkopere cola, want we zijn tenslotte verslaafd.  Gaat de fabrikant er minder suiker in doen? Dan nemen we een groter glas, want die suiker hebben we nodig met ons verslaafde lijf. 

Herfstappeltaart schreef op 23-02-2026 om 07:04:

[..]

Dat hoeft uiteraard niet, maar dat kàn wel een gevolg zijn. Voeding heeft grote invloed op een heleboel organen.

Maar wees dan niet zo stellig met: " hoe komt dat?  , juist".  Want het hoeft daar helemaal niet van te komen.

je wil niet weten hoeveel dames ten tijde van mijn opname in een kliniek vanwege anorexia zelf diëtiek hadden gestudeerd (en afgerond). Eentje had een universitaire studie gezondheidswetenschappen afgerond en een promotie geschreven over overgewicht.

Wat ik wil zeggen: je kunt nog zo goed weten hoe haasje hupt…

Euphoria schreef op 23-02-2026 om 08:06:

je wil niet weten hoeveel dames ten tijde van mijn opname in een kliniek vanwege anorexia zelf diëtiek hadden gestudeerd (en afgerond). Eentje had een universitaire studie gezondheidswetenschappen afgerond en een promotie geschreven over overgewicht.

Wat ik wil zeggen: je kunt nog zo goed weten hoe haasje hupt…

Het is doorgaans geen gebrek aan kennis inderdaad. Uitzonderingen daargelaten. Het is vrij duidelijk geworden dat zo onbewerkt mogelijk eten beter voor je is. Het gaat om gedrag. Een gedragsverandering is heel moeilijk te bewerkstelligen. Maar de enigen die een studie hebben gemaakt van het beïnvloeden van gedrag, zijn de supermarkten die producten willen verkopen, liefst de producten met zoveel mogelijk winstmarge. Daar gaat het fout. 

Alice12 schreef op 23-02-2026 om 07:58:

[..]

Maar wees dan niet zo stellig met: " hoe komt dat? , juist". Want het hoeft daar helemaal niet van te komen.

Nee daar heb je gelijk in, dat was niet handig geformuleerd.

Bakblik schreef op 23-02-2026 om 07:42:

[..]

Net als de suikertaks die gaat ook niet werken om ons gezonder te krijgen. Dan wordt de cola duurder, zo what? Nemen we goedkopere cola, want we zijn tenslotte verslaafd. Gaat de fabrikant er minder suiker in doen? Dan nemen we een groter glas, want die suiker hebben we nodig met ons verslaafde lijf.

En de zero of light versies, krijgen die ook een suikertaks?

Gezond zijn ze sowieso niet, ik gebruik cola als ontkalker voor sanitair.

Poezenmeisje schreef op 23-02-2026 om 11:20:

[..]

En de zero of light versies, krijgen die ook een suikertaks?

Gezond zijn ze sowieso niet, ik gebruik cola als ontkalker voor sanitair.

Nee, want er zit geen suiker in. 

Die passen wel in een gezond voedingspatroon, alles past met mate in een gezond voedingspatroon. Ook die met suiker. 

Wij als mens hebben moeite met het stukje 'met mate' en we willen daar van buiten af laten ingrijpen, maar ook zelf kunnen blijven bepalen wat we eten en drinken.

De voedingsindustrie maakt geen volledig pakket, de voedingsindustrie maakt ieder afzonderlijk 'een' product, en elk afzonderlijk product kan in een gezond voedingspatroon. Daardoor kun je niet zeggen dat 'de voedingsindustrie' wat moet doen. Want dat wat gevraagd wordt: minder suiker, minder vet, minder zout, dat lukt op termijn wel in de diverse producten, maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het voedingspatroon van de individuele mens. Als producent van frisdrank kan ik minder suiker in mijn dranken proberen te doen, maar ik kan niet mijn collega zeggen: zeg, je moet minder suiker in JOUW frisdranken doen. Dat kan een wetgever wel, maar die kan niet zeggen: dit product mag niet op de markt want zo zit de handelswereld niet in elkaar, er is in europa vrije markt. 

Dan heb je nog te maken met regionale verschillen: wij moeten er niet aan denken om bij het ontbijt rijst te eten, in Azië zeker niet ongebruikelijk. Aziaten in Nederland willen dat gewoon kunnen eten. Hence, de opkomst van de Aziatische supermarkt, zelfde voor oost Europeanen en andere immigranten groepen. 

mana_sutiyuq schreef op 23-02-2026 om 11:50:

[..]

Nee, want er zit geen suiker in.

Die passen wel in een gezond voedingspatroon, alles past met mate in een gezond voedingspatroon. Ook die met suiker.

Wij als mens hebben moeite met het stukje 'met mate' en we willen daar van buiten af laten ingrijpen, maar ook zelf kunnen blijven bepalen wat we eten en drinken.

De voedingsindustrie maakt geen volledig pakket, de voedingsindustrie maakt ieder afzonderlijk 'een' product, en elk afzonderlijk product kan in een gezond voedingspatroon. Daardoor kun je niet zeggen dat 'de voedingsindustrie' wat moet doen. Want dat wat gevraagd wordt: minder suiker, minder vet, minder zout, dat lukt op termijn wel in de diverse producten, maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het voedingspatroon van de individuele mens. Als producent van frisdrank kan ik minder suiker in mijn dranken proberen te doen, maar ik kan niet mijn collega zeggen: zeg, je moet minder suiker in JOUW frisdranken doen. Dat kan een wetgever wel, maar die kan niet zeggen: dit product mag niet op de markt want zo zit de handelswereld niet in elkaar, er is in europa vrije markt.

Dan heb je nog te maken met regionale verschillen: wij moeten er niet aan denken om bij het ontbijt rijst te eten, in Azië zeker niet ongebruikelijk. Aziaten in Nederland willen dat gewoon kunnen eten. Hence, de opkomst van de Aziatische supermarkt, zelfde voor oost Europeanen en andere immigranten groepen.

Maar gezond lijkt het me ook niet, al die zoetstof. 
Lijkt mij dat je daardoor ook weer sneller grijpt naar andere zoete dingen waar wel suiker in zit. 
Suiker is ook echt verslavend, ik heb weleens een aantal weken geen suiker gegeten, dus ook geen sausjes etc etc en dat viel echt niet mee. Had ook echt afkickverschijnselen ervan.

Ik weet ook zo gauw geen oplossing. Want je kunt wel een fles cola 10 euro laten kosten maar dan wordt het wel uit buitenland gehaald. Maar het valt me wel op dat er voor ongezond eten veel meer reclame wordt gemaakt dan voor gezond onbewerkt voedsel. 

In de app "Alle folders" staat tegenwoordig ook een hoofdstuk Duitsland. Lekker gemakkelijk, zo kun je thuis alvast kijken wat je bij de Edeka wilt halen.

Rozi schreef op 23-02-2026 om 13:13:

[..]

Maar gezond lijkt het me ook niet, al die zoetstof.
Lijkt mij dat je daardoor ook weer sneller grijpt naar andere zoete dingen waar wel suiker in zit.
Suiker is ook echt verslavend, ik heb weleens een aantal weken geen suiker gegeten, dus ook geen sausjes etc etc en dat viel echt niet mee. Had ook echt afkickverschijnselen ervan.

Ik weet ook zo gauw geen oplossing. Want je kunt wel een fles cola 10 euro laten kosten maar dan wordt het wel uit buitenland gehaald. Maar het valt me wel op dat er voor ongezond eten veel meer reclame wordt gemaakt dan voor gezond onbewerkt voedsel.

gezond onbewerkt voedsel heeft geen R&D die terug verdiend moet worden uit de verkoop. 

Voor iedereen die het nog niet gelezen heeft: De mens is een plofkip, van Teun van der Keuken. Zeer verhelderende analyse van hoe de voedings- en verleidingsindustrie in elkaar zit. Sinds ik dat gelezen heb let ik ook veel meer op etiketten en de routes door de supermarkt. Ook dat laatste is deel van de strategie!
Ooit een supermarkt gezien waar het licht bij bakken naar binnen komt? Ooit een klok tegengekomen in een supermarkt? Je wordt in een bubbel geperst waar maar één regel geldt: kopen, kopen, kopen. En hoe dichter je bij het centrum komt, hoe verleidelijker de producten.
Echt lezen, er gaan werelden voor je open (en nee, ik heb geen aandelen in dit boek  ).

Dewi-Sri2 schreef op 23-02-2026 om 18:18:

Voor iedereen die het nog niet gelezen heeft: De mens is een plofkip, van Teun van der Keuken. Zeer verhelderende analyse van hoe de voedings- en verleidingsindustrie in elkaar zit. Sinds ik dat gelezen heb let ik ook veel meer op etiketten en de routes door de supermarkt. Ook dat laatste is deel van de strategie!
Ooit een supermarkt gezien waar het licht bij bakken naar binnen komt? Ooit een klok tegengekomen in een supermarkt? Je wordt in een bubbel geperst waar maar één regel geldt: kopen, kopen, kopen. En hoe dichter je bij het centrum komt, hoe verleidelijker de producten.
Echt lezen, er gaan werelden voor je open (en nee, ik heb geen aandelen in dit boek ).

Dat gaat over de verleiding, onderstaand gaat over de smaak driehoek, geschiedenis en verslavendheid (waarbij die laatste onder gecontroleerde onderzoeksomstandigheden niet aangetoond wordt)

https://www.linkedin.com/pulse/flavor-triangle-politics-food-marcia-terra-vvchf?trk=feed-detail_main-feed-card_feed-article-content

Het is heel erg complex is wel de overall conclusie.

Dewi-Sri2 schreef op 23-02-2026 om 18:18:

Echt lezen, er gaan werelden voor je open (en nee, ik heb geen aandelen in dit boek ).

Yes, dit boek raadde ik ook al aan.

En zeker wel dat de voedingsindustrie hier schuldig aan is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.