Relaties Relaties

Relaties

Vriend vreet hele dag door

Tuinfluiter schreef op 21-02-2026 om 10:01:

[..]

Ja ik vind het ook geen normaal gedrag en ben blij dat mijn man dit gedrag niet vertoont maar ik denk ook dat het heel moeilijk is om dat bij een bijna vijftiger nog te veranderen. Dan moet de motivatie toch echt uit de persoon zelf komen.

Ik denk dat het normaler gedrag is dan je denkt.

Ik zie het bij mij thuis en ook bij de meeste vrienden gebeuren.

En ik denk dat meer mensen het doen dan ze zelf denken.

Kennen jullie het programma 'secret esters'? We onderschatten de hoeveelheid die we eten structureel. Zelfs diëtisten zitten er meestal 10-20% onder.

Ik denk dat je dit allemaal niet zo persoonlijk moet nemen. Als ik thuis kom van werk dan heb ik ook mega honger. Dat mijn vriend dan aan het koken is en er over een half uur een avondmaaltijd is, daar heb ik echt niks aan. Dat duurt 30 minuten te lang. Dat geldt ook als ik zelf kook. Dus ik snap wel dat je vriend dan die peperkoek eet. Ik heb ook veel meer behoefte aan allerlei tussendoortjes dan mijn vriend. Ik weet ook niet waarom dat is. Als hij tegen me zou zeuren dat ik s avonds op de bank geen chocolade zou moeten eten, zou ik heel geïrriteerd worden. Ik bepaal dat zelf en ik heb totaal geen overgewicht.

mana_sutiyuq schreef op 21-02-2026 om 10:04:

[..]

Ik denk dat het normaler gedrag is dan je denkt.

Ik zie het bij mij thuis en ook bij de meeste vrienden gebeuren.

En ik denk dat meer mensen het doen dan ze zelf denken.

Kennen jullie het programma 'secret esters'? We onderschatten de hoeveelheid die we eten structureel. Zelfs diëtisten zitten er meestal 10-20% onder.

Een ijsje als toetje vind ik niet vreemd maar twee ijsjes en een bak vruchtenyoghurt achter elkaar wel en het zal best meer gebeuren maar bij mij thuis niet.

Dat het veel gebeurt wil nog niet zeggen dat het normaal gezond gedrag is.

Ik herken je gevoelens Mick, ik ben ook op heel jonge leeftijd heel dichtbij geconfronteerd met verlies door kanker. Daarom leefde ik vanaf mijn zelfstandigheid ook ultragezond, want ik wilde controle over mijn lot. Toen kreeg ik daar dus veel stress van en besloot ik ontspannener in het leven te staan. In heb nooit gerookt, drink geen alcohol, beweeg elke dag en slaap goed. En toch heb ik kanker gekregen, in een ander orgaan dan waarvoor ik altijd bang was. Ik overleef dit gelukkig wel.
Mijn man is ook ruim 10 jaar ouder dan ik en leeft naar zijn eigen indruk ook heel gezond. Gelukkig gaat hij ook vaak genoeg voor de bijl voor een snackmaaltijd, koek en dergelijke. Zo doen we samen ons best om het gezond en houdbaar te houden. Hij is overigens veel fitter dan ik (ook voordat ik kanker kreeg) en zegt heel vaak dat hij de 100 jaar makkelijk gaat halen. 

Ik wil maar zeggen: controle heb je niet. Je kunt je best doen om de risico’s te verminderen maar het biedt geen garantie. Je kunt ook een andere pech in je leven treffen waaraan je doodgaat. Niet om je bang te maken, maar om te relativeren.

Tuinfluiter schreef op 21-02-2026 om 10:01:

[..]

Ja ik vind het ook geen normaal gedrag en ben blij dat mijn man dit gedrag niet vertoont maar ik denk ook dat het heel moeilijk is om dat bij een bijna vijftiger nog te veranderen. Dan moet de motivatie toch echt uit de persoon zelf komen.

Daar ben ik ook bang voor ja.

Tuinfluiter schreef op 21-02-2026 om 10:18:

[..]

Een ijsje als toetje vind ik niet vreemd maar twee ijsjes en een bak vruchtenyoghurt achter elkaar wel en het zal best meer gebeuren maar bij mij thuis niet.

Dat het veel gebeurt wil nog niet zeggen dat het normaal gezond gedrag is.

Normaal gedrag is het dus wel, het komt heel vaak voor. De beschreven ijsjes zijn niet zo heel groot. Er zitten net zoveel kcal in als in een waterijsje.

En dat je daarna nog een bak kwark neemt is gewoon gezond. Het maakt helemaal niet uit waneer je wat eet namelijk, alleen de totalen zijn belangrijk. 

mana_sutiyuq schreef op 21-02-2026 om 12:34:

[..]

Normaal gedrag is het dus wel, het komt heel vaak voor. De beschreven ijsjes zijn niet zo heel groot. Er zitten net zoveel kcal in als in een waterijsje.

En dat je daarna nog een bak kwark neemt is gewoon gezond. Het maakt helemaal niet uit waneer je wat eet namelijk, alleen de totalen zijn belangrijk.

Snickerijsje  172 kcal
Raketje  42 kca
Perenijsje   50 kcal

Twee snickerijsjes leveren dus 344 kcal 

Tuinfluiter schreef op 21-02-2026 om 12:57:

[..]

Snickerijsje 172 kcal
Raketje 42 kca
Perenijsje 50 kcal

Twee snickerijsjes leveren dus 344 kcal

Hoeveel calorieën zitten er in het avondeten dat TO kookt? 

Kom op nou jongens. Een ijsje als toetje, bijvoorbeeld in het weekend of in de zomer als het warm is, is niks mis mee. Maar als je je maag gaat vullen met 2 ijsjes en vóór het eten een plak peperkoek, ben je ongezond bezig. Laten we elkaar nou niet voor de gek houden. En wat normaal is? Als je je hele leven ongezond eet, is dat jouw normaal. Maar het is absoluut niet volgens de standaard van gezonde voeding.

Herfstappeltaart schreef op 21-02-2026 om 14:23:

Kom op nou jongens. Een ijsje als toetje, bijvoorbeeld in het weekend of in de zomer als het warm is, is niks mis mee. Maar als je je maag gaat vullen met 2 ijsjes en vóór het eten een plak peperkoek, ben je ongezond bezig. Laten we elkaar nou niet voor de gek houden. En wat normaal is? Als je je hele leven ongezond eet, is dat jouw normaal. Maar het is absoluut niet volgens de standaard van gezonde voeding.

En als wij jou nu allemaal gelijk geven, heeft die man dan ineens geen recht meer om zelf te bepalen wat hij met zijn lijf doet?

ToetieToover schreef op 21-02-2026 om 08:27:

[..]

Ik ook, en dan neem ik mijn eten mee. De meeste locaties hebben tegenwoordig weer een magnetron staan.

Ik werk veelal thuis dus zou in principe halverwege de middag warm kunnen eten. Maar man staat op de bouw dus die komt ergens tussen 5 en 7 thuis. Kind 1 staat voor de klas en heeft daarna naschoolse activiteiten en kind 2 zit heel vaak in de auto. Niet iedereen heeft een kantoorbaan.

Natuurlijk zijn 2 snickerijsjes niet gezond, net zoals 2 glazen wijn of 2 biertjes, 2 sigaretten, 2 koekjes, een hand m&m's, een bak chips, een magnum, patat met lekker veel mayo en zelfs een heleboel eten wat door veel mensen als 'normaal ten' wordt beschouwd, allemaal ongezond. Net zoals weinig bewegen, meerdere uren scrollen op social media etc etc etc. Allemaal dingen waar half Nederland zich dagelijks schuldig aan maakt. En als partners kan je het daar met elkaar over hebben en je zorgen uitspreken maar je kan niet bepalen welke keuzes je partner maakt.

TO ik snap je wel dat wanneer je dat zelf niet doet en gezond eet en leeft dat het je irriteert. 
Ik herken helaas het eetgedrag van je man ook. Ik at niet de hoeveelheden die je man voor en na de warme maaltijd eet maar snaaide wel veel en als er iets van de warme maaltijd over is kon ik rustig nog een keer opscheppen terwijl ik ruim voldoende had gehad. Ik had wel overgewicht en het snaaien en de behoefte aan eten had mij in de greep.
Totdat ik mij zorgen begon te maken over mijn gezondheid en de verantwoordelijkheid die ik voelde richting mijn ( jong volwassen) kinderen.
En ineens kon de knop om en ben ik inmiddels 17 kg afgevallen. Gelukkig is mijn bloeddruk, cholesterol, bloedsuiker allemaal oke. En hoop ik dat ik nooit meer terug val in dat eet gedrag. Het was voor mij toch een verslaving denk ik.
Ik denk voor jouw man ook en daarom voor jou niet te begrijpen. 
Maar hij zal er zelf problemen mee moeten krijgen voor dat zijn gedrag gaat veranderen ben ik bang. 

Poezie schreef op 21-02-2026 om 15:18:

[..]

En als wij jou nu allemaal gelijk geven, heeft die man dan ineens geen recht meer om zelf te bepalen wat hij met zijn lijf doet?

Nee, niet helemaal, vind ik. Ik denk dat zodra je in een relatie zit, je ook een verantwoordelijkheid hebt voor elkaars eetgewoontes en daarmee gepaard gaande gezondheid.

Niet dat je dan als een soort moeder bestraffend met een vinger moet gaan zwaaien als je partner alweer een zak chips open rukt. Ik zou het in zo'n geval niet meer faciliteren door het in huis te halen. En ik zou er ook zeker het gesprek over aan gaan en andersom.

Mick87 schreef op 20-02-2026 om 23:41:

Misschien goed om te vermelden dat ouders van vriend beide jong zijn overleden
De man die ik als mijn vader zag (stiefpa) overleed nog voor zn 45e. M'n broer heeft de 40 niet gehaald. Allen aan kanker. Verlies speelt een centrale rol in m'n leven. Helaas. Nu word ik neergezet als betweterig, arrogant en wat dan al niet meer. Maar na al het verlies in mn leven is het toch wel één van mijn grootste angsten hém ook te moeten verliezen. die kans is reëel aangezien hij ook nog eens tien jaar ouder is dan mij.
Is dat heel raar ? Is het heel vreemd dat ik me dan zorgen maak? Het is vanuit vanuit mij liefde en angst waar dit vandaan komt. En daardoor dus ergernis.

En in ben denk ik ook heel anders opgevoed dan hem. Bij ons thuis was het doordeweeks yoghurt in het weekend vla of een keer een magnum of zo. Doordeweeks een droog koekje met ranja. In het weekend chips en cola.

Vriend zijn norm is dat er altijd magnums en stroopwafels in huis zijn. En daar iedere dag iets van. Hele blokken kaas gaan er doorheen. En als er een chocoladereep of appeltaartje in de bonus is dan moet dat gehaald worden en meteen op. Oh ja, en kroketten etc. Voor de lunch voor op brood.

Ja dat ergert me soms. Ik vind dat hij niet goed voor zn lichaam zorgt met al die suikerpieken en bewerkte voeding. Bang voor de gevolgen en hem op een dag te moeten verliezen.
Nu heeft hij met vlagen behoorlijke eczeem. Jeuk, open wonden. En niets lijkt dan te helpen. Dan adviseer ik hem om eens wat bewuster te eten en te minderen met suikers. Maar hij vindt het zelf wel meevallen. Toch een hele andere norm dan ik gewend ben. Volgende week moet hij naar de dermatoloog dus benieuwd wat die gaat zeggen.

Dat hij hetgeen ik kook niet altijd helemaal opeet vind ik geen probleem. Gooi wat overblijft vaak in de vriezer.
En ja, ik eet ook heus wel eens een stroopwafel, chips of een ijsje. Maar niet meerdere keren per week. En ja, hij krijgt van mij altijd een grotere portie eten. En waar ik rijst eet, doe ik dan bijvoorbeeld aardappeltjes voor hem in de airfryer om rekening te houden met onze verschillende eetgewoonten/voorkeur.

Wou al vaker reageren, maar bedacht me steeds. Nu lees ik jou verhaal en dat lijkt zoveel op dat van mij. Als iemand in mijn omgeving ongezonde levensstijl heeft, dan maak ik me ook direct zorgen. Ik probeer er niets over te zeggen, (dat lukt niet altijd)....maar dat is heel erg moeilijk als het om je partner gaat, zoals bij jou. 

Mijn familie, dat zijn mijn kinderen, ouders en zussen zijn jong overleden. Zelf was ik als tiener al het huis uit, en had al snel een heel andere levensstijl. Mede door intensief sporten waar gezonde voeding bij hoort een aantal cursussen gezonde voeding gevolgd. Daar heb ik nog steeds plezier van. 

Overigens eet een van mijn vriendinnen ook heel ongezond en dat merkt ze steeds meer... De MDL arts krijgt ook geen vat op haar, ze weet hoe ik daar overdenk, maar helaas.

Ik leef met je mee, en hoop dat de dermatoloog zijn voeding aankaart, en anders vragen of bepaalde voeding mede bijdraagt aan. Daarnaast ga in gesprek en deel je zorgen! Trek je niks aan van de kritiek, het onderwerp ongezonde voeding ligt nou eenmaal gevoelig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.