Relaties Relaties

Relaties

Vriend vreet hele dag door

MarvelousM schreef op 20-02-2026 om 12:48:

Mensen die weinig/ erg gezond eten vinden het nu eenmaal lekker om zich superieur te voelen en af te geven op dikkerds en snackerds. Hun zogenaamde 'bezorgdheid' om de gezondheid van een ander is bijna altijd fake. Die ander doet iets wat zij zichzelf continu ontzeggen. En dáár wringt de schoen.

Hoe kom je daar nu bij?! Wat een ongelofelijke onzin.

Herfstappeltaart schreef op 20-02-2026 om 13:20:

[..]

Wat een onzin. Het is heel normaal om je zorgen te maken om de gezondheid van je partner die er een ongezond eetpatroon op na houdt hoor. Waarom zou dat fake zijn? Je wil hem toch graag lang houden? Ik denk eerder dat mensen die geen rem hebben zich aangevallen voelen hierdoor en dan maar de ander controledwang en 'fake' zijn verwijten.

We zitten weer eens op één lijn.

Poezie schreef op 20-02-2026 om 14:05:

[..]

Kan best zijn dat hij dat avondeten niet zo lekker vindt en dat niet zegt.

Dan duikt hij zelf achter het fornuis. 

felija schreef op 20-02-2026 om 17:37:

[..]

Nou echt hè, ik weet niet wat ik hier lees aan negativiteit richting jou! Alsof men zich persoonlijk aangevallen voelt.

Heb al eerder gemerkt dat onderwerpen als dat je het verstandig vindt dat een naaste moet afvallen en/of minder zou moeten snaaien, taboe zijn. Dan mag je er opeens niks van zeggen.

Als je partner andere dingen nalaat of of onverstandig met bepaalde zaken omgaat, dan moet je er samen over in gesprek en ben je raar dat je het uberhaupt tolereert, maar zodra het over dit soort dingen gaat, voelt men zich ineens als door een wesp gestoken en ben je een betweter. Opmerkelijk fenomeen.

Het verschil is denk ik vooral of het jou aangaat, cq of het tot nadeel en/of schade van jou is. Als je partner weigert luiers te verschonen dan komt het op jou neer en kun je maar beter in gesprek. Als je man onverstandig met geld om gaat dan kun jij ook last krijgen als hij schulden maakt of de vaste lasten niet meer kan betalen. Als je man andere dingen wil eten dan jij wil eten, tja. Natuurlijk kun je dan ook in gesprek. Maar dan zal het meer zijn in de vorm van afstemmen wat elkaars wensen en verwachtingen zijn. Maar als het gaat in de vorm van de OP; jij bent een vreetzak, onaantrekkelijk, ík ben gezond, doe als mij. Ja, dan kom je wel in de hoek van betweter.

Mijn man ook: erger ik mij er aan? Nee, Hij sport erg veel, heeft een snelle verbranding. Dus leven, en vooral leven laten…. Het leven is te kort om chronisch op dieet te zijn…

Meesje schreef op 20-02-2026 om 17:46:

[..]

Het verschil is denk ik vooral of het jou aangaat, cq of het tot nadeel en/of schade van jou is. Als je partner weigert luiers te verschonen dan komt het op jou neer en kun je maar beter in gesprek. Als je man onverstandig met geld om gaat dan kun jij ook last krijgen als hij schulden maakt of de vaste lasten niet meer kan betalen. Als je man andere dingen wil eten dan jij wil eten, tja. Natuurlijk kun je dan ook in gesprek. Maar dan zal het meer zijn in de vorm van afstemmen wat elkaars wensen en verwachtingen zijn. Maar als het gaat in de vorm van de OP; jij bent een vreetzak, onaantrekkelijk, ík ben gezond, doe als mij. Ja, dan kom je wel in de hoek van betweter.

Tot op zekere hoogte met je eens, alleen vind ik het eet- en eventuele snaaigedrag van mijn partner ook belangrijk en gedeeltelijk mijn verantwoordelijkheid, je staat samen in de relatie, ook op dat vlak, al is het alleen al omdat een eetpatroon ook gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.

Bovendien vind ik het onbeschoft om vlak voor het eten koek te snaaien en dan tijdens het eten het grootste gedeelte te laten liggen, omdat je geen trek meer hebt.

Snacken voor het eten en dan het avondeten laten staan, zou ik ook niet zo leuk vinden. Verder lees ik niet zo veel geks, hij heeft honger en eet dan. Hij heeft geen overgewicht zeg je. Hij heeft schijnbaar meer eten nodig dan jij en maakt daarin andere keuzes. Prima toch, hij is volwassen. Hij laat jou ook in je waarde met jouw ultragezonde levensstijl. Andersom matcht het net zo min he

Maar los van dat, zou ik de woordkeuze 'vreten' dan wel weer echt een serieuze afknapper vinden.

Herfstappeltaart schreef op 20-02-2026 om 15:24:

[..]

Dan kan hij dat zeggen of voortaan zelf koken. Kom nou zeg....je maag vullen met gesnack en dan het gekookte eten laten staan? Kinderachtig gedrag

Nou. Als ik zie hoe vinng TO hier reageert, dan begrijp ik dat wel. 

felija schreef op 20-02-2026 om 18:03:

[..]

Tot op zekere hoogte met je eens, alleen vind ik het eet- en eventuele snaaigedrag van mijn partner belangrijk en ook gedeeltelijk mijn verantwoordelijkheid, je staat samen in de relatie ook op dat vlak, al is het alleen al omdat een eetpatroon ook gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.

Bovendien vind ik het onbeschoft om vlak voor het eten koek te snaaien en dan tijdens het eten het grootste gedeelte te laten liggen, omdat je geen trek meer hebt.

Oh, dat laatste zeker, dat schreef ik eerder ook al. Maar ik denk dat de felle reacties die TO krijgt voor een belangrijk deel komen door de manier waarop ze schrijft. Iemand anders noemde dat ook. Als zij zich op een andere manier had geuit had ze wrs ook een andere toon terug gekregen. Nu leest het toch als ík doe het goed, híj doet het fout (die vieze vuile vreetzak)

Meesje schreef op 20-02-2026 om 18:18:

[..]

Oh, dat laatste zeker, dat schreef ik eerder ook al. Maar ik denk dat de felle reacties die TO krijgt voor een belangrijk deel komen door de manier waarop ze schrijft. Iemand anders noemde dat ook. Als zij zich op een andere manier had geuit had ze wrs ook een andere toon terug gekregen. Nu leest het toch als ík doe het goed, híj doet het fout (die vieze vuile vreetzak)

Dat snap ik, zelf lees ik het niet zo, maar kan me wel voorstellen dat het zo overkomt.

Tuinfluiter schreef op 20-02-2026 om 17:26:

[..]

We weten natuurlijk niet hoe groot de portie groenten is die een ultra gezond etende partner maakt. Ik maak altijd hele royale hoeveelheden groenten maar mijn man vindt 200g broccoli echt meer dan genoeg. Dus het laatste uit de pan gunt hij dan echt aan mij. Later op de avond neemt hij dan ook nog gerust een portie fruit, een speculaasje en een boterham met pindakaas.

Je partner is nu eenmaal geen kind waar je een grens voor moet stellen. Wel lastig als je heel andere ideeën over voeding hebt.

Je man is geen kind inderdaad. Maar ik vind persoonlijk wel dat je ook een verantwoordelijkheid naar je vrouw en kinderen hebt om goed voor je gezondheid te zorgen. Een portie fruit en een boterham met pindakaas valt onder gezond voedsel. Niemand is roomser dan de paus, en dat hoeft ook niet, maar de hele dag lopen snacken en dan bij het avondeten de helft laten staan "omdat je vol zit" vind ik kinderachtig gedrag.

felija schreef op 20-02-2026 om 17:42:

[..]

We zitten weer eens op één lijn.

Dweedledee schreef op 20-02-2026 om 18:10:

[..]

Nou. Als ik zie hoe vinng TO hier reageert, dan begrijp ik dat wel.

Wat begrijp je wel?

MarvelousM schreef op 20-02-2026 om 12:48:

Mensen die weinig/ erg gezond eten vinden het nu eenmaal lekker om zich superieur te voelen en af te geven op dikkerds en snackerds. Hun zogenaamde 'bezorgdheid' om de gezondheid van een ander is bijna altijd fake. Die ander doet iets wat zij zichzelf continu ontzeggen. En dáár wringt de schoen.

Dit lijkt mij net zogoed nogal projectie.

Ik denk dat jullie eens goed moeten praten want ik heb ook het idee dat als jij hebt gekookt dat het niet helemaal in de smaak valt bij jouw man. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.