Relaties
Mick87
19-02-2026 om 21:17
Vriend vreet hele dag door
ik erger me af en toe aan m'n vriend. Hij (eind 40'er) houdt er hele andere eetgewoontes op na dan mij. Ik ben type ultragezond. Hij typische man met snaaigedrag. Vanavond gezond gekookt voor ons. Maar voor het eten klaar is moet er al wat peperkoek naar binnen want hij heeft zo'n trek. En uiteraard wat kaas. Kort na het eten: snickerijsje. Maar dat is natuurlijk niet genoeg: nog één. Nu weer bakje vruchtenyoghurt en nootjes want hij heeft nog honger.
En zo is het vaak wel wat iedere dag. Even een bakje kibbeling, altijd ijsjes in huis, boterham met hagelslag of stroopwafels.
Overgewicht heeft vriend niet. Wel een licht buikje zoals zoveel mannen
Maar merk dat het me irriteert. Dan denk ik: hou eens een keer op met dat gevreet. Hij moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Maar merk dat ik me wel wat zorgen maak. Hij gaat richting de 50. Kans dat deze levensstijl een keer z'n gezondheid gaat beïnvloeden. Vorige week las ik nog dat veel mensen diabetes hebben zonder het te weten. Zou me niets verbazen als hij dat ook nog een keer krijgt met al z'n suikerpieken de hele dag door. Vriend heeft nu al vaak veel jeuk en eczeemachtige plekken. Maak me daar ook zorgen om.
Vooral even van me afschrijven hier. Want ik kan hem niet veranderen. En hij is ruim in de 40. Zijn lijf, zijn leven. Maar soms botst dit wel wat. Zeker aangezien ik het tegenovergestelde ben.
Ben al best wat mensen jong verloren. En merk dat zijn levensstijl me toch wat zorgen baart. Maar ook ergert het me soms. En ja, onaantrekkelijk vind ik het af en toe ook wel: zo'n vent die de hele tijd vreet.
Fiorah
20-02-2026 om 14:49
Poezie schreef op 20-02-2026 om 14:05:
[..]
Kan best zijn dat hij dat avondeten niet zo lekker vindt en dat niet zegt.
Daar dacht ik ook aan. Daarom vroeg ik: wat gebeurt er als hij zelf kookt?
alhambra
20-02-2026 om 14:54
Poezie schreef op 20-02-2026 om 14:05:
[..]
Kan best zijn dat hij dat avondeten niet zo lekker vindt en dat niet zegt.
Ik denk eerder dat hij moeite heeft met impulscontrole.
Het zou mij ook irriteren als mijn partner grenzenloos loopt te snaaien en dan tijdens een maaltijd eten weggooit.
Mischa83
20-02-2026 om 15:17
oohhh als je met mij van huis zou ruilen zou je je echt helemaal wild ergeren denk ik🤣.
Ik heb drie zoons in de tienerleeftijd die werkelijk de hele dag door op zoek zijn naar voedsel😅. Man bewaart het snaaien voor de avonden, maar kan er ook wat van!
Het stoort me niet moet ik zeggen. Heb er ook nooit zo over nagedacht. Wat ik wel soms lastig vind is mijn eigen neiging om mee te gaan snaaien, want ik wil mijn gewicht gezond houden en kom snel aan. Maar goed, dat is iets van mij natuurlijk.
Herken je dit mss ook? Dat je bang bent om mee te gaan doen met het snaaien en dat daar mogelijk een deel van je ergernis zit?
Herfstappeltaart
20-02-2026 om 15:24
Dweedledee schreef op 20-02-2026 om 14:39:
[..]
Dit was ook mijn eerste gedachte ja. Wellicht vindt hij jouw kookkunsten niet zo denderend.
Dan kan hij dat zeggen of voortaan zelf koken. Kom nou zeg....je maag vullen met gesnack en dan het gekookte eten laten staan? Kinderachtig gedrag.
Bellebelle
20-02-2026 om 15:24
Mischa83 schreef op 20-02-2026 om 15:17:
oohhh als je met mij van huis zou ruilen zou je je echt helemaal wild ergeren denk ik🤣.
Ik heb drie zoons in de tienerleeftijd die werkelijk de hele dag door op zoek zijn naar voedsel😅. Man bewaart het snaaien voor de avonden, maar kan er ook wat van!
Het stoort me niet moet ik zeggen. Heb er ook nooit zo over nagedacht. Wat ik wel soms lastig vind is mijn eigen neiging om mee te gaan snaaien, want ik wil mijn gewicht gezond houden en kom snel aan. Maar goed, dat is iets van mij natuurlijk.
Herken je dit mss ook? Dat je bang bent om mee te gaan doen met het snaaien en dat daar mogelijk een deel van je ergernis zit?
Hier idem. Ik heb maar één tiener in huis die echt verschrikkelijk in de groei zit. Als ik hetzelfde zou eten als hij zou ik binnen no time 3x zo zwaar zijn. Hij ziet er uiteraard uit als een spijker. Maar geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om hem daar op aan te spreken. Hij eet overwegend gezond en eet daarnaast ook weleens snoep en chips.
Mijn man heeft er ook een handje van om bij thuiskomen meteen in de kast te duiken voor snaai. Dat snap ik dan wel weer. Hij maakt lange dagen en valt dan bijna om van de honger.
Fiorah
20-02-2026 om 16:30
alhambra schreef op 20-02-2026 om 14:54:
[..]
Ik denk eerder dat hij moeite heeft met impulscontrole.
Het zou mij ook irriteren als mijn partner grenzenloos loopt te snaaien en dan tijdens een maaltijd eten weggooit.
Je hoeft het toch niet weg te gooien? Ik vind een plakje peperkoek en wat kaas nu niet bepaald grenzeloos snaaien.
Lena55
20-02-2026 om 16:38
Ik kan ook gerust om 16.00 nog crackers eten waardoor ik met het avondeten snel vol zit. Ik heb dan gewoon honger en waarom dan wachten nog een paar uur?
Avondeten (warm eten) is niet mijn lievelingsmaaltijd. Als ik geen kinderen had zou ik bijna nooit koken en leven op brood en rauwkost/salade. Het kan ook zijn dat man van TO minder waarde hecht aan het avondeten.
Weggooien doen we nooit. Man neemt alles mee naar werk als lunch en soms ik ook.
Ik vind vreten ook een beetje vreemde benaming. Steeds kleine beetjes eten en in de kasten zoeken noemen wij thuis wel 'grazen'. Dit is vooral een valkuil wanneer ik niet toegeeft aan mijn hongergevoel om 16.00/16.30 uur en iets vullends en gezonds eet. Het is dat het met werk niet lukt, anders zou ik het avondeten standaard om 16.30 plannen.
Miepjecody
20-02-2026 om 16:39
Bellebelle schreef op 19-02-2026 om 21:24:
Misschien is hij gezegend met een extreem snelle stofwisseling.
Gezegend? Heb je enig idee wat dat inhoudt?
Bellebelle
20-02-2026 om 16:41
Miepjecody schreef op 20-02-2026 om 16:39:
[..]
Gezegend? Heb je enig idee wat dat inhoudt?
Nee, dat niet. Mijn stofwisseling is extreem langzaam. Ik had ooit een collega met een snelle stofwisseling. Die moest echt tegen de klippen op eten om niet al te vallen. Ik ben er niet van op de hoogte dat een snelle stofwisseling een probleem is.
Rozi
20-02-2026 om 16:57
Bellebelle schreef op 20-02-2026 om 15:24:
[..]
Hier idem. Ik heb maar één tiener in huis die echt verschrikkelijk in de groei zit. Als ik hetzelfde zou eten als hij zou ik binnen no time 3x zo zwaar zijn. Hij ziet er uiteraard uit als een spijker. Maar geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om hem daar op aan te spreken. Hij eet overwegend gezond en eet daarnaast ook weleens snoep en chips.
Mijn man heeft er ook een handje van om bij thuiskomen meteen in de kast te duiken voor snaai. Dat snap ik dan wel weer. Hij maakt lange dagen en valt dan bijna om van de honger.
Weleens snoep en chips heb ik een ander beeld bij dan bij de omschrijving van de openingspost. Plus dat de man van to ook al een buikje heeft.
Als ik mijn man zienderogen dikker zie worden, ja ik vind dat niet aantrekkelijk.
Tona
20-02-2026 om 17:00
Tijd om eens samen om de tafel te gaan zitten en het te hebben over jullie (!) eetwensen en ideeën. Wie weet kom je nog op een uitkomst die voor allebei goed is.
Anne1234!
20-02-2026 om 17:17
Fiorah schreef op 20-02-2026 om 13:24:
[..]
Het zou mij wel storen inderdaad als hij eten laat liggen terwijl hij voor en na die tijd wel eet. Of laat hij het liggen omdat hij er gewoon niet echt van houdt? Wat doet hij als hij zelf kookt?
Hier in huis 2 personen die tijdens het avondeten echt veel eten en later op de avond af en toe nog iets lekkers nemen maar verder niet en 3 personen die nooit echt veel eten tijdens het avondeten maar wel altijd nog rond 20.00 uur een bak kwark met fruit en noten en soms ook nog wel een koekje bij de koffie of chips ofzo later op de avond. Beide prima toch. Ook de rest van de dag gaat het zo. De 1 eet gedurende de dag vaker kleine dingen, de ander houdt het bij 3 maaltijden en verder weinig. Hierin is denk ik geen goed of fout. Iedereen is anders.
Natuurlijk kan je het met elkaar hebben over gezond/ongezond eten/drinken. Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes.
Tuinfluiter
20-02-2026 om 17:26
Herfstappeltaart schreef op 20-02-2026 om 15:24:
[..]
Dan kan hij dat zeggen of voortaan zelf koken. Kom nou zeg....je maag vullen met gesnack en dan het gekookte eten laten staan? Kinderachtig gedrag.
We weten natuurlijk niet hoe groot de portie groenten is die een ultra gezond etende partner maakt. Ik maak altijd hele royale hoeveelheden groenten maar mijn man vindt 200g broccoli echt meer dan genoeg. Dus het laatste uit de pan gunt hij dan echt aan mij. Later op de avond neemt hij dan ook nog gerust een portie fruit, een speculaasje en een boterham met pindakaas.
Je partner is nu eenmaal geen kind waar je een grens voor moet stellen. Wel lastig als je heel andere ideeën over voeding hebt.
felija
20-02-2026 om 17:37
Mick87 schreef op 20-02-2026 om 13:09:
[..]
Wow wat een aannames😅
Nou echt hè, ik weet niet wat ik hier lees aan negativiteit richting jou! Alsof men zich persoonlijk aangevallen voelt.
Heb al eerder gemerkt dat onderwerpen als dat je het verstandig vindt dat een naaste zou moeten afvallen en/of minder snaaien, taboe zijn. Dan mag je er opeens niks van zeggen.
Als je partner andere dingen nalaat of of onverstandig met bepaalde zaken omgaat, dan moet je er samen over in gesprek en ben je raar dat je het uberhaupt tolereert, maar zodra het over dit soort dingen gaat, voelt men zich ineens als door een wesp gestoken en ben je een betweter. Opmerkelijk fenomeen.
felija
20-02-2026 om 17:39
Herfstappeltaart schreef op 20-02-2026 om 15:24:
[..]
Precies