Relaties
Mick87
19-02-2026 om 21:17
Vriend vreet hele dag door
ik erger me af en toe aan m'n vriend. Hij (eind 40'er) houdt er hele andere eetgewoontes op na dan mij. Ik ben type ultragezond. Hij typische man met snaaigedrag. Vanavond gezond gekookt voor ons. Maar voor het eten klaar is moet er al wat peperkoek naar binnen want hij heeft zo'n trek. En uiteraard wat kaas. Kort na het eten: snickerijsje. Maar dat is natuurlijk niet genoeg: nog één. Nu weer bakje vruchtenyoghurt en nootjes want hij heeft nog honger.
En zo is het vaak wel wat iedere dag. Even een bakje kibbeling, altijd ijsjes in huis, boterham met hagelslag of stroopwafels.
Overgewicht heeft vriend niet. Wel een licht buikje zoals zoveel mannen
Maar merk dat het me irriteert. Dan denk ik: hou eens een keer op met dat gevreet. Hij moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Maar merk dat ik me wel wat zorgen maak. Hij gaat richting de 50. Kans dat deze levensstijl een keer z'n gezondheid gaat beïnvloeden. Vorige week las ik nog dat veel mensen diabetes hebben zonder het te weten. Zou me niets verbazen als hij dat ook nog een keer krijgt met al z'n suikerpieken de hele dag door. Vriend heeft nu al vaak veel jeuk en eczeemachtige plekken. Maak me daar ook zorgen om.
Vooral even van me afschrijven hier. Want ik kan hem niet veranderen. En hij is ruim in de 40. Zijn lijf, zijn leven. Maar soms botst dit wel wat. Zeker aangezien ik het tegenovergestelde ben.
Ben al best wat mensen jong verloren. En merk dat zijn levensstijl me toch wat zorgen baart. Maar ook ergert het me soms. En ja, onaantrekkelijk vind ik het af en toe ook wel: zo'n vent die de hele tijd vreet.
MRI
20-02-2026 om 10:42
Ik heb vaker gemerkt dat vrouwen iets vinden van het eetgedrag van hun partner. Hij eet te vet te zout te veel. Doe dat nou niet, zeggen de dames. Hij haalt zijn schouders op. Vaak spreken ze hun irritatie uit bij mij, hun vriendin. Dan zijn ze aan het verkeerde adres. Hoewel ik zelf vegetarisch en koolhydraat- en vetarm eet, kan het me totaal niet schelen hoe mijn partner eet. En al helemaal niet hoe de partner van een vriendin eet. Ik vind het een vorm van bemoederen waar ik wars van ben. Ik zou als ik jou was, TO, kijken wat het in jou is dat je je daar zo aan ergert. Het komt op mij over als een vorm van hem willen micro managen en te veel in zijn aura zitten.
GroenTuintje
20-02-2026 om 11:27
eens met de laatste 2 hierboven
. Als je je ergert aan iemand, betekend dit vaak dat je vooral voor jezelf te streng bent. Laat het los, mijn vriend eet ook anders dan ik, dat accepteer ik. Ook rookt hij af en toe( niet in huis), ook dat accepteer ik. Je kan alleen jezelf veranderen en niet een ander.
Sofie_Marie
20-02-2026 om 11:48
Hou op met het 'gevreet' en 'vreten' te noemen. Het is ongelooflijk respectloos, badinerend en denigrerend. Fijn voor je dat je zo 'ultragezond' met je worteltje en je radijsje je goed genoeg kunt voeden, maar als je je zo ergert aan je partner (en volgens mij heb je hierover eerder topics geopend, maar ik kan me vergissen) dan kun je ook bij jezelf afvragen wat dit over jou (en je eetpatroon) zegt, over je partner en of jullie wel bij elkaar passen.
Ik hoop voor die arme man dat hij een nieuwe partner krijgt die hem niet zo op z'n nek zit met haar superieure 'kijk mij eens gezond eten en jij bent een vreetzak' air. Bah!
Dweedledee
20-02-2026 om 11:49
Wat een onsympathieke manier om over je vent te schrijven.
Het probleem ligt bij jezelf. De oplossing ook. Gewoon niet een ander jouw norm opleggen.
Mick87
20-02-2026 om 11:58
Sofie_Marie schreef op 20-02-2026 om 11:48:
Hou op met het 'gevreet' en 'vreten' te noemen. Het is ongelooflijk respectloos, badinerend en denigrerend. Fijn voor je dat je zo 'ultragezond' met je worteltje en je radijsje je goed genoeg kunt voeden, maar als je je zo ergert aan je partner (en volgens mij heb je hierover eerder topics geopend, maar ik kan me vergissen) dan kun je ook bij jezelf afvragen wat dit over jou (en je eetpatroon) zegt, over je partner en of jullie wel bij elkaar passen.
Ik hoop voor die arme man dat hij een nieuwe partner krijgt die hem niet zo op z'n nek zit met haar superieure 'kijk mij eens gezond eten en jij bent een vreetzak' air. Bah!
Djeeeezzzz. Ik schrijf hier op een forum. En druk me best genuanceerd uit. En zeg ook erbij dat ik me soms erger en zorgen maak. En dan deze reactie? Ik vraag advies vooral. En zoals ik al aangeef: wilde het van me af schrijven. En dan krijg ik als reactie dat ik respectloos, denigrerend en badinerend ben. En ook nog superieur gedrag wordt me verweten.
Sorry hoor..... wilde alleen van me afschrijven. Gevoelens uiten die er volgens mij ook gewoon mogen zijn.
En als klap op de vuurpijl gun je mijn partner ook nog een nieuwe partner.
Hier raak je me echt mee.
Slot op dit topic maar. Want je gevoelens en zorgen delen mag al niet meer
Venusss
20-02-2026 om 11:58
Ik begrijp wel dat zoiets wrijving kan geven. Zeker als het veel ongezonde dingen zijn, want ik vind het belangrijk dat mijn partner wel probeert enigszins gezond te leven. Niet extreem, het gaat om balans. Koek nemen net voor het eten en 2 snickerijsjes na het eten is in mijn ogen niet perse een goede keus en zeker niet gezond op een normale dag. Zeker niet als dit soort dingen dagelijks gebeurt.
Dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid, kan ik dus zeker wel begrijpen. Je geeft om je partner en wil niet dat hij ziek wordt mede door slecht voor zichzelf zorgen. Plus: linksom of rechtsom ga jij er óók mee te maken krijgen als dit eetgedrag uiteindelijk gevolgen heeft voor zijn gezondheid.
Dat gezegd hebbende: hier kun je samen over praten, maar als de ander de noodzaak niet zo ziet houdt het op.
Misschien kun je nog wel een compromis bereiken door anders te koken, voor meer verzadiging, zoals al gezegd is hier. En kan hij eens bekijken hoe hij voor wat gezondere tussendoortjes kan zorgen. Maar ook dat is aan hem.
mana_sutiyuq
20-02-2026 om 12:12
Snicker ijsjes zijn veel gezonder dan een gewone snickers, zijn eigenlijk de enige ijsjes die wij ook in huis hebben. Er zitten meer voedingsstoffen in dan in een peren-ijsje.
En minder calorieen dan een 1 persoons bakje hertog ijs.
MiniJCW
20-02-2026 om 12:24
Mick87 schreef op 20-02-2026 om 11:58:
[..]
Djeeeezzzz. Ik schrijf hier op een forum. En druk me best genuanceerd uit. En zeg ook erbij dat ik me soms erger en zorgen maak. En dan deze reactie? Ik vraag advies vooral. En zoals ik al aangeef: wilde het van me af schrijven. En dan krijg ik als reactie dat ik respectloos, denigrerend en badinerend ben. En ook nog superieur gedrag wordt me verweten.
Sorry hoor..... wilde alleen van me afschrijven. Gevoelens uiten die er volgens mij ook gewoon mogen zijn.
Nee hoor, "vreten" en "gevreet" is niet genuanceerd.
Maar je reageert nu op één reactie. Heb je de rest niet gezien? Wat vind je ervan dat je vriend misschien niet genoeg heeft aan de (gezonde) maaltijd die jij voor hem maakt?
Roos57
20-02-2026 om 12:29
Roos57 schreef op 19-02-2026 om 22:41:
Irriteert het gevreet jou of het feit dat hij niks met jou ongerustheid doet ?
Jij bent bang dat hij ziek word en jong sterft .wat zegt hij daar van ?
Hij doet er niks mee lijkt het
Voel je je niet gehoord?
serieus genomen???
Ik vond mijn reactie best zinvol anders
Mick87
20-02-2026 om 12:33
Roos57 schreef op 20-02-2026 om 12:29:
[..]
Ik vond mijn reactie best zinvol anders
Jazeker. Maar doelde ook niet op jouw reactie.
MarvelousM
20-02-2026 om 12:44
Mick87 schreef op 20-02-2026 om 11:58:
[..]
Tja, jouw woordkeuze zegt echt wel het een en ander over hoe jij denkt over mensen die veel eten. Mijn eerste gedachte: je bent jaloers. Het probleem zit echt bij jou. Leuk ook voor hem, dat je zo over hem denkt....
Roos57
20-02-2026 om 12:45
Mick87 schreef op 20-02-2026 om 12:33:
[..]
Jazeker. Maar doelde ook niet op jouw reactie.
Snap ik
Maar niet gelijk slot op doen hoor .
Er staan ook reacties waar je misschien wel wat aan hebt
MarvelousM
20-02-2026 om 12:48
Mensen die weinig/ erg gezond eten vinden het nu eenmaal lekker om zich superieur te voelen en af te geven op dikkerds en snackerds. Hun zogenaamde 'bezorgdheid' om de gezondheid van een ander is bijna altijd fake. Die ander doet iets wat zij zichzelf continu ontzeggen. En dáár wringt de schoen.
Fiorah
20-02-2026 om 12:53
Iemand anders vroeg het ook al, maar waar bestaat de maaltijd uit? Kan het dat hij echt gewoon nog trek heeft?
Ik, gezond en fit, zou ook die dingen kunnen eten die jij beschrijft op één dag. Alles wat jij beschrijft eet ik ook als zijnde normaal.
Mick87
20-02-2026 om 13:09
MarvelousM schreef op 20-02-2026 om 12:48:
Mensen die weinig/ erg gezond eten vinden het nu eenmaal lekker om zich superieur te voelen en af te geven op dikkerds en snackerds. Hun zogenaamde 'bezorgdheid' om de gezondheid van een ander is bijna altijd fake. Die ander doet iets wat zij zichzelf continu ontzeggen. En dáár wringt de schoen.
Wow wat een aannames😅