Relaties Relaties

Relaties

Vriend ongelukkig werk, hoe steunen?

Mijn vriend voelt zich ongelukkig op zijn werk. Het is een baan die hij destijds heeft moeten aannemen omdat zijn WW afliep. Ondanks dat hij zijn collega’s aardig vindt, voelt hij zich ongelukkig door de werkzaamheden die hij heeft en doordat er vanuit het management weinig waardering is. Hij solliciteert naar andere banen maar wordt het dan vaak net niet.

Hoe kan ik hem hier het beste in steunen? In de periode dat hij WW had, vond ik het ook best pittig. Het geeft toch een bepaalde stress. Nu merk ik dat weer bij mezelf want: wat als zijn contract niet verlengd wordt, hoe dan verder? Wat als hij geen andere baan vindt? Lang verhaal kort: hoe zouden jullie je partner hierin steunen zonder zelf teveel te belanden in stress? 

Wat ik fijn vond, was dat er gewoon naar mijn verhaal geluisterd werd, zonder dat men gelijk met oplossingen kwam.

Ik vond het vreselijk irritant dat andere mensen mee gingen zoeken daar een andere baan, vooral omdat het eigenlijk nooit iets voor mij was. Of gingen vragen of ik al stappen had ondernomen. Of wat ik er aan ging doen.

Maar het is natuurlijk afhankelijk van wat hij fijn vindt. Ik zou het concreet vragen wat hij fijn vindt.

Herecomesthesun

Herecomesthesun

10-08-2021 om 11:41 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 10-08-2021 om 11:33:

Wat ik fijn vond, was dat er gewoon naar mijn verhaal geluisterd werd, zonder dat men gelijk met oplossingen kwam.

Ik zou het concreet vragen wat hij fijn vindt.

Goede tips ja. Ook het vragen wat hij fijn vindt. Ik merk dat ik vanuit mijn eigen stress (het brengt onzekerheid met zich mee wanneer je niet weet of zijn contract verlengd wordt en dat je weet dat iemand ongelukkig is) meer druk ga opleggen door met oplossingen te komen in plaats van te luisteren.. 

Herecomesthesun schreef op 10-08-2021 om 11:41:

[..]

Goede tips ja. Ook het vragen wat hij fijn vindt. Ik merk dat ik vanuit mijn eigen stress (het brengt onzekerheid met zich mee wanneer je niet weet of zijn contract verlengd wordt en dat je weet dat iemand ongelukkig is) meer druk ga opleggen door met oplossingen te komen in plaats van te luisteren..

Je loopt ook het risico dat jij jouw onzekerheden gaat projecteren. Toen ik werkloos was, zaten de mensen om mij heen met meer stress dan ik. Terwijl er ab-so-luut geen reden tot stress was. Goedbedoelde opmerkingen en tips of vragen hoe het er mee stond of heb je al iets gevonden, daar werd ik heel humeurig van. Ik ben meer dan mijn werk of mijn zoektocht naar werk. Want ik proefde altijd een ondertoon van: je doet niet genoeg.

Wat ik ook belangrijk vond, was dat mijn partner er niet zo op focuste. Ik vond het heel fijn als hij het over leuke dingen op zijn werk had of over andere dingen had. Gewoon dat er niet zo de nadruk op werd gelegd.


Maar dat is afhankelijk van het persoon.

Wat doe jij zelf qua werk? Heb je een stabiele baan? Hoeveel werk je? 

Misschien kun je zelf wat meer uren weken als je zo onzeker bent over je financiële situatie als het inkomen van je vriend wegvalt? Het lijkt me niet fijn om zo afhankelijk van iemand anders te zijn. 

Herecomesthesun

Herecomesthesun

10-08-2021 om 17:55 Topicstarter

Julali schreef op 10-08-2021 om 14:55:

Wat doe jij zelf qua werk? Heb je een stabiele baan? Hoeveel werk je?

Misschien kun je zelf wat meer uren weken als je zo onzeker bent over je financiële situatie als het inkomen van je vriend wegvalt? Het lijkt me niet fijn om zo afhankelijk van iemand anders te zijn.

Ik heb een stabiele baan, 32 uur per week. Ik ben niet financieel van hem afhankelijk, we delen evenredig alle kosten. Het zit hem meer in dat we dan (gezamenlijk) minder kunnen sparen voor een doel wat we hebben en -stel dat hij zijn baan kwijt raakt- er meer op mij geleund wordt financieel gezien. Hij werkt zelf ook 32 uur en wil niet meer uren maken bij het bedrijf omdat het niet naar zijn zin is maar dit maakt wel dat hij vaak geld tekort komt omdat er voorheen 40 uur gewerkt werd door hem. 

Doe leuke dingen na het werk. Zorg dat de stress na het werk minimaal is. Misschien kan jij even de administratie doen (bv rekeningen betalen etc).

Herecomesthesun

Herecomesthesun

14-08-2021 om 09:33 Topicstarter

Red_Velvet schreef op 14-08-2021 om 01:43:

Doe leuke dingen na het werk. Zorg dat de stress na het werk minimaal is. Misschien kan jij even de administratie doen (bv rekeningen betalen etc).

Dank je wel voor je reactie, dat het inderdaad vooral ontspannen is en leuke dingen doen helpt daarbij zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.