Relaties
Beterlaat2021!
15-07-2026 om 16:11
VOORBIJ!
VOORBIJ!
Lang verhaal, ik probeer het kort te houden.
Mijn vriend en ik (beiden 70+) hebben sinds ruim 20 jaar een stabiele prettige LAT-relatie, voornamelijk in het weekend.
Wij doen veel leuke dingen samen, maar hebben ook een eigen omgeving. Nogal wat lief en leed gedeeld.
Rond de jaarwisseling nog een prachtige reis van 2 maanden gemaakt, de reis van ons leven naar Down Under.
Ongeveer 6 weken daarna zag ik per ongeluk, toen ik zijn tablet verplaatste een berichtje daarop, met daarop de tekst :
“ Over twee weken kunnen we weer knuffelen. Duurt wel erg lang”
Geconfronteerd, hij bekende een relatie met een oude studiegenote, waar hij in groepsverband al een paar jaar mee omging. Het groepje werd kleiner, uiteindelijk bleef ## over. In een opwelling waren ze recent met elkaar in bed beland.
Ik heb direct mijn spullen gepakt. Hij zei te zullen kiezen en dat dat ‘moeilijk’ werd. Twee dagen later kwam hij vertellen dat hij voor haar gekozen had….
Ik heb hem gedag gezegd, geen scene gemaakt en afgewacht. Na een 2 weken via de mail verzocht spullen naar mij terug te brengen, o.a. mijn huissleutel en dergelijke.
Direct antwoord, met als middelste zin : ‘Ik heb de verkeerde keus gemaakt.” !!! Hij begreep NIET wat hem bezield heeft.
Hij heeft spullen in mijn berging gezet en zijn eigen spullen meegenomen, want ik was met opzet niet thuis.
Ik heb me stil gehouden en afgewacht. Geen scheldpartijen of wraaknemingen.
Weken later weer eens gemaild en uitleg gevraagd. Hij had enorme spijt, maar nog wel contact met .
Weer later meldde hij het ‘te willen terugdraaien’. Hij meldde nu een Friends With Benefits- relatie met ## te hebben.
Ondertussen was ik ziek van liefdesverdriet en rouw, maar werd gelukkig in mijn omgeving heel goed opgevangen. Een goede buur is veel beter dan een verre vriend.
Terugdraaien zie ik niet zitten, ik zal hem nooit meer vertrouwen en ben ‘geen draaideur’..
Gisteren heb ik hem voor het eerst in ruim 3 maanden ontmoet en gezegd dat ik geen prijs stel op ‘voorzichtig opnieuw proberen’ met hem, wat hij voorstelde.
Het is voorbij. Ik voel me sterk en moet alleen verder. Dat valt niet mee.
Wat wil ik met dit verhaal? Geen idee. Ik moest het even kwijt.
Courage
16-07-2026 om 18:46
Ik snap waar je vandaan komt Roodvruchtje, maar ik vind het niet passend in dit topic. Als de ex van TO een polyamoureuze relatie had gewild, had hij dat bespreekbaar kunnen maken.
Jij weet als geen ander dat daar verantwoordelijkheden bij komen kijken, dat je daar goede communicatie vaardigheden voor nodig hebt, dat je aan zelfreflectie moet kunnen doen, je aandeel moet kunnen oppakken in situaties etc. etc.
Maar ex van TO staat aan de andere kant van dat spectrum: die liegt liever, die duikt liever, die eet liever van twee walletjes. Die doet stiekem. En dat is precies het tegenovergestelde van een polyamoureuze relatie, of de ambitie daartoe.
madee
16-07-2026 om 21:29
Polyamoureus….als iemand dat echt ìs, dan moet diegene dat bij het allereerste begin van de relatie zeggen, zodat de ander de keus heeft om dat wel of niet aan te gaan. De term polyamoureus wordt alleen zo vaak als excuus misbruikt, dat ik die term niet meer serieus kan nemen als reden voor het einde van een relatie. Noem het gewoon wat het is: bedrog, dubbelleven, vreemdgaan, niet kunnen kiezen, van twee walletjes willen eten, ontsnappen aan de sleur, midlifecrisis, angstzweet, uitgekeken, whatever
GroenTuintje
17-07-2026 om 00:40
sterkte
hier ook 2x relatiebreuk meegemaakt. 1x na lange relatie ook bedonderd door hem. En net paar dagen terug weer gedumpt door 2e relatiepartner uit het niets ( waarschijnlijk ook een ander in het spel)
Euphoria
17-07-2026 om 06:16
RoodVruchtje schreef op 16-07-2026 om 18:20:
Als ik dit dan zo lees, moet ik toch ook denken aan het feit dat het zo jammer is dat monogamie en polyamorie zo ver uit elkaar ligt, althans, misschien niet eens zoveel, maar zoals het is ‘ingeburgerd’ (ook niet juist verwoord, maar weet even niets anders).
Toch, en dat is puur vanuit mijzelf en mijn eigen gevoel, vind ik het ook jammer dat er nog steeds zo’n taboe rust op meerdere vormen van liefde en liefhebben en het daarom ook zo’n lastig gespreksonderwerp blijft.
Bij polyamorie heeft een mens een keuze. Is er van begin af aan duidelijkheid en communicatie t.a.v. dit onderwerp.
In geval van Beterlaat is hiervan totaal geen sprake.
Daar betreft het een kerel die zijn knuppel zonder overleg aan de kippen heeft gevoerd. Dat is kwalijk, dat is onvergeeflijk, dat is absoluut fout!
niks jammer, niks liefde, niks liefhebben.
Yumi
17-07-2026 om 08:59
Euphoria schreef op 17-07-2026 om 06:16:
[..]
Bij polyamorie heeft een mens een keuze. Is er van begin af aan duidelijkheid en communicatie t.a.v. dit onderwerp.
In geval van Beterlaat is hiervan totaal geen sprake.
Daar betreft het een kerel die zijn knuppel zonder overleg aan de kippen heeft gevoerd. Dat is kwalijk, dat is onvergeeflijk, dat is absoluut fout!
niks jammer, niks liefde, niks liefhebben.
Marty1984
17-07-2026 om 19:30
Wat een volslagen idioot.
De zin om hem terug te zien zou mij overigens volledig ontgaan.
"Misschien ooit" bij toeval op een feestje, maar toch zeker niet de eerste 2 jaar.
Ga overigens maar op je pakweg 73ste een friend-with-benefits-relatie opbouwen met je oud-studiegenote ... Daar zou ik dus letterlijk geen woord van geloven.
En poly-amorie? Daar moet je toch echt ruim vantevoren met zijn twee het over hebben en beiden akkoord zijn. Je dringt niet effe poly-amorie op met vreemd te gaan.
Beterlaat2021!
18-07-2026 om 09:20
Ik hoef hem niet terug te zien en dat heb ik ook aangegeven in ons laatste face to face gesprek. De kans dat ik hem ergens tegenkom is nihil, wij wonen 45 km van elkaar.
We waren uitgenodigd voor een bruiloftsfeest (in zijn familie) in augustus, daar heb IK me uiteraard netjes voor afgemeld.
ToetieToover
19-07-2026 om 08:22
Beterlaat2021! schreef op 18-07-2026 om 09:20:
Ik hoef hem niet terug te zien en dat heb ik ook aangegeven in ons laatste face to face gesprek. De kans dat ik hem ergens tegenkom is nihil, wij wonen 45 km van elkaar.
We waren uitgenodigd voor een bruiloftsfeest (in zijn familie) in augustus, daar heb IK me uiteraard netjes voor afgemeld.
Het helpt om elkaar niet tegen te komen. Met mijn ex heb ik nog lang contact moeten houden vanwege de kinderen. En daar was van alles mee aan de hand, wat geregeld moest worden. Pfffft ik wist dan weer waarom het niet werkte. Zo te lezen hebben jullie een afsluitend gesprek gehad, dat helpt volgens mij ook aardig. Je doet het goed, ga zo verder