Relaties
Kampeerder
25-05-2026 om 07:19
Visite en vis blijven drie dagen fris
Net als vele anderen zijn wij er de pinksterdagen op uit getrokken. Wij waren samen op de camping. Op ons veld ook een aantal groepen met familie en/of vrienden. Zag er eerst heel gezellig uit maar gisteren bij de buren toch meerdere keren wat geharrewar. 'Zij met de baby' was te druk met de baby en deed niks voor iedereen. De oudste was te veel aan het regelen volgens een van de anderen. Waarom snapte 'zij zonder zonder kinderen' niet hoe druk het voor de anderen was om voor al die kleintjes te zorgen?
Later hadden we het er met vrienden (die hier dichtbij wonen en even een bakkie kwamen doen) over. Zij doen dit soort dingen niet meer met familie, wij ook niet. Gewoon omdat er dan geen kans is dat het een keer echt misloopt.
Gaan jullie nog op familieweekend en hoe vind je dat?
Fiorah
25-05-2026 om 14:38
Ysenda schreef op 25-05-2026 om 08:14:
ik zou het graag doen, zelfs de ergernissen voor lief nemen want dat zou betekenen dat ik familie heb om iets mee te doen.
❤️ 🌹
Hier ben ik me ook wel bewust van hoor. Hoe rijk het is, ouders/kinderen/kleinkinderen, broers/zussen, neefjes/nichtjes. Die maken elkaar toch extra mee op zo'n moment.
Ik merk trouwens ook dat het beter gaat naarmate je het vaker doet met dezelfde mensen. Je leert elkaar beter kennen en weet wat goed werkt en wat juist niet.
Fiorah
25-05-2026 om 14:46
Fleurette schreef op 25-05-2026 om 14:26:
[..]
Veel te vaak zie ik het gebeuren dat sommige mannen WEL nog in de jaren 50 leven vandaar mijn vraag.
Kijk ook eens naar de topics van uitgebluste vrouwen omdat man weigert zijn deel op te nemen.
Jouw: ja, natuurlijk is niet niet natuurlijk voor iedereen. Helaas!
Ik zie dit om me heen ook. In mijn schoonfamilie zit dit gelukkig goed. De mannen doen net zo veel, zo niet meer dan de vrouwen. Qua huishouden, koken of zorg voor de kinderen. Dus dat is op een weekend weg ook geen issue. Iedereen helpt altijd mee.
Kampeerder
25-05-2026 om 15:32
Fiorah schreef op 25-05-2026 om 14:38:
[..]
❤️ 🌹
Hier ben ik me ook wel bewust van hoor. Hoe rijk het is, ouders/kinderen/kleinkinderen, broers/zussen, neefjes/nichtjes. Die maken elkaar toch extra mee op zo'n moment.Ik merk trouwens ook dat het beter gaat naarmate je het vaker doet met dezelfde mensen. Je leert elkaar beter kennen en weet wat goed werkt en wat juist niet.
Oh dat vond ik dus absoluut niet. Elke volgende keer triggerde de ergernis van de keer ervoor. En dan steeds eerder.
Soms al bij aankomst, dat wij de laatsten waren, want onze kinderen moesten nog gewoon naar school en dat wij dan de kutkamer hadden. Ooit namen wij wel de kamer met het stapelbed want zussen woonden nog niet samen en dan zeiden wij: 'Kiezen jullie maar en geniet ervan!' En dan tien jaar later viel ons nog steeds die eer ten deel. Iedereen eigen badkamer behalve wij. En dan altijd een mooi verhaal waarom wij juist die kamer kregen.
Ginevra
25-05-2026 om 17:42
Ieder stel of gezin een eigen huisje, wel redelijk in de buurt natuurlijk. Dan vind ik het prima te doen. Je gaat samen iets ondernemen, samen eten, kletsen etc maar op zeker moment kun je je terugtrekken in je eigen huisje.
Happyapple
25-05-2026 om 18:04
Ginevra schreef op 25-05-2026 om 17:42:
Ieder stel of gezin een eigen huisje, wel redelijk in de buurt natuurlijk. Dan vind ik het prima te doen. Je gaat samen iets ondernemen, samen eten, kletsen etc maar op zeker moment kun je je terugtrekken in je eigen huisje.
Ja dan vind ik het oke, maar dat vindt mijn vader dus niet leuk want dan heb je geen grote eettafel waar iedereen samen kan ontbijten etc. 😉
Dolfje
25-05-2026 om 18:08
Happyapple schreef op 25-05-2026 om 18:04:
[..]
Ja dan vind ik het oke, maar dat vindt mijn vader dus niet leuk want dan heb je geen grote eettafel waar iedereen samen kan ontbijten etc. 😉
Ja dat vindt een vriendin van ons ook, die zit liever met zijn allen in een villa ergens dan in een hotel.
Voordeel van villa vind ik dat ik in de avond in mijn joggingpak kan hangen , voordeel van hotel vind ik dat er helemaal niemand hoeft te koken, afwassen en boodschappen doen. En dat heeft nu bij mij wel de doorslag.
Happyapple
25-05-2026 om 18:09
Kampeerder schreef op 25-05-2026 om 15:32:
[..]
Oh dat vond ik dus absoluut niet. Elke volgende keer triggerde de ergernis van de keer ervoor. En dan steeds eerder.
Soms al bij aankomst, dat wij de laatsten waren, want onze kinderen moesten nog gewoon naar school en dat wij dan de kutkamer hadden. Ooit namen wij wel de kamer met het stapelbed want zussen woonden nog niet samen en dan zeiden wij: 'Kiezen jullie maar en geniet ervan!' En dan tien jaar later viel ons nog steeds die eer ten deel. Iedereen eigen badkamer behalve wij. En dan altijd een mooi verhaal waarom wij juist die kamer kregen.
Ja top dit soort dingen inderdaad. Bij schoonouders mogen wij altijd wel kiezen, maar aan mijn kant van de familie hebben mijn tante en nicht ook altijd op mysterieuze wijze de grootste kamer met eigen badkamer, waardoor wij dan langs de gemeenschappelijke badkamer belandden, waar iedereen op tante na dan om 2u s nachts nog ging tandenpoetsen of om 6u30 ging douchen.
En dan nog krijsende neefjes die bij de lunch geen croissantje mogen als ze bij het ontbijt ook al hadden en geen tv mogen kijken etc. Joepie 🙄
Groentetuin
25-05-2026 om 18:17
Wij deden het regelmatig, ik vond dat nooit leuk.
Zag er erg tegenop, en vond het echt spitsroeden lopen, wat famileden die niets deden ,een die de kinderen anders opvoedde ,irritatie alom.
Nu ouders niet meer leven ga ik niet meer mee.
Wij komen 1 dagje,en dat voelt veel beter.
Een enkele keer ( eens in de 5 jaar) doen we iets met kinderen en kleinkinderen, ik ben er dan op bedacht iedereen zo vrij mogelijk te laten
Marty1984
25-05-2026 om 18:23
Eén keer gedaan. Nooit meer.
Mijn zus zegt hetzelfde
.
Mijn moeder vindt het jammer en heeft nog wel eens een voorstelletje geponeerd, maar lijkt zich erbij te hebben neergelegd.
Ik ben 15 jaar later nog altijd aan 't bekomen van dat weekend in de Ardennen.
Waar ik op dag 2/3 letterlijk ben weggevlucht. En man niet wist hoe hard ie op de gas moest drukken zodanig dat zijn vrouw niet compleet doordraaide.
En toen waren er dus nog geen kleinkinderen aanwezig
. Inmiddels heeft mijn zus 3 Hell's Angels wat betreft kabaal.
Het enige wat voor mij nog een optie is is iedereen 15 kilometer uit elkaar en een middagje samen op restaurant. 's Avonds op restaurant is sowieso al geen optie gezien de kleinkinderen.
BlairW
25-05-2026 om 18:24
Wij huren gewoon altijd een heus met minimaal 5 slaapkamers, zodat de 3 koppels een eigen kamer hebben en de beide kinderen ook. En dan ook allemaal een eigen badkamer. Kamers worden sowieso pas verdeeld als iedereen er is, maar het is nooit een probleem. Ouders meestal begane grond ivm slecht ter been (al had het laatste huis een lift, dus ook dat was geen obstakel meer) en de kinderen mogen dan kiezen. Er wordt dus niemand achtergesteld verder
maar we betalen wel ook allemaal evenveel aan de vakantie mee, dus dan is het ook allemaal een gezamenlijke keus. Huis uitzoeken doen we ook gezamenlijk. Meestal maak ik een schifting tot een huis of 5/6, dit mail ik door inclusief prijzen, voordelen/nadelen van elk huis en dan gaan we met de 3 gezinnen facetimen en bespreken dan de huizen 1 voor 1. Dan vallen er vaak al meteen 2 of 3 af en over de rest nemen we dan samen een beslissing. Vaak is de aanwezigheid van zwembad/jacuzzi/sauna enz de doorslaggevende factor. Ouders vinden alles wel prima, dus meestal ligt de beslissing bij ons en broers gezin. Werkt prima 
Ginevra
25-05-2026 om 20:18
Happyapple schreef op 25-05-2026 om 18:04:
[..]
Ja dat is dan jammer. Maar met familie en schoonfamilie wil ik toch echt een eigen plek hebben en niet de hele tijd andere mensen tegenkomen.
We hebben ook wel vaker met vrienden een groot vakantiehuis gehuurd. Gek genoeg vind ik het daarmee veel makkelijker. Het is allemaal wat minder persoonlijk en gevoelig, als je dan zegt dat je niet mee wil gaan wandelen of zo. Dan vind ik het juist leuk om 's avonds ook nog samen spelletjes te doen in de woonkamer en het laat te maken.
Alhoewel we ook daar wel eens irritaties mee hebben gehad, toen de groep erg groot werd en de verwachtingen uiteen begonnen te lopen. De één wilde voetbal kijken op tv, de ander had daar juist de pest over in. Maar dat was ook een beetje inherent aan de steeds verder uitdijende groep.
MidasWolf
25-05-2026 om 21:33
Ginevra schreef op 25-05-2026 om 20:18:
[..]
Ja dat is dan jammer. Maar met familie en schoonfamilie wil ik toch echt een eigen plek hebben en niet de hele tijd andere mensen tegenkomen.
We hebben ook wel vaker met vrienden een groot vakantiehuis gehuurd. Gek genoeg vind ik het daarmee veel makkelijker. Het is allemaal wat minder persoonlijk en gevoelig, als je dan zegt dat je niet mee wil gaan wandelen of zo. Dan vind ik het juist leuk om 's avonds ook nog samen spelletjes te doen in de woonkamer en het laat te maken.
Alhoewel we ook daar wel eens irritaties mee hebben gehad, toen de groep erg groot werd en de verwachtingen uiteen begonnen te lopen. De één wilde voetbal kijken op tv, de ander had daar juist de pest over in. Maar dat was ook een beetje inherent aan de steeds verder uitdijende groep.
Interessant hoe dat per familie verschilt, het ergens niet aan meedoen/meegaan voelt hier bijvoorbeeld niet als persoonlijk afwijzen. Een paar van de groep spelen spelletjes tot laat, anderen gaan naar bed of doen iets voor zichzelf.
Zoals ik al zei wij zien elkaar ook buiten de vakanties om best veel, misschien als je de familie (dit kan ook vrienden) zijn weinig ziet dat er meer druk op “gezellig meedoen” ligt als je dan samen weg bent.
Moosey
25-05-2026 om 21:48
Wij hebben elk jaar met de familie van lief familie-weekend. Man of 25-30, vier generaties. De beesten komen het hele weekend, een paar mensen waaien even aan. Eten doen we gezamenlijk, iedereen doet wel wat, de rest van de dag wordt in allerhande samenstellingen doorgebracht. Iedereen is vrij om aan te haken bij activiteiten of gewoon lekker op z’n krent te zitten en te babbelen of een boek te lezen op de bank. Het is zalig, 1 van mijn 2 leukste weekenden van het jaar 
Moosey
25-05-2026 om 21:49
Oh ja tegenwoordig zitten we in een ideale groepsaccomodatie, werk een grote gezamenlijk ruimte om te eten en stiekeme te doen enzo en allemaal vierpersoons huisjes om in te slapen. Perfect.