Relaties Relaties

Relaties

Verhuizen, onzeker, nieuwe mensen ontmoeten

Binnenkort ga ik verhuizen naar een andere provincie en buiten mijn vriend om ken ik daar niemand. Graag zou ik wat sociale contacten willen opdoen en niet alleen afhankelijk zijn van mijn vriend, maar door mijn onzekerheid is dat een grote stap voor mij.

Zelf zat ik er aan te denken om op een sport te gaan en vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar waar kan ik het beste beginnen? Ik heb weinig zelfvertrouwen, nieuwe vrienden maken vind ik lastig en helaas heb ik ook veel overgewicht. 

Zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Hoe hebben jullie dat gedaan? Tips en ervaringen zijn welkom! 


Je misschien gaan voorstellen bij de buren. Uit dat praatje kunnen al nieuwe mogelijkheden voor contacten komen.
Maar je gaat het kunnen, zeg dat tegen jezelf. 

Sophia_!

Sophia_!

11-08-2021 om 14:33

Ik ben een paar keer naar een andere provincie verhuist,  lastig is dat he! 

Ga je werken in je nieuwe provincie? Dat vond ik zelf de makkelijkste eerste stap om mensen te leren kennen. En kennismaken met je buren, wie weet zit daar ook een gezellig iemand bij en heb je vast een contact in de buurt voor als het eens nodig is. 

Ik heb zelf ook goede vrienden overgehouden aan mijn danslessen en vrijwilligerswerk. 

Maar laat je overgewicht je niet tegenhouden hoor. Ik weet niet waarom je dat noemt, maar dat is niet belangrijk.  Of ben je daardoor onzeker? 

Op je werk ontmoet je vast wel mensen. Verder zou je je kunnen aansluiten bij een sportclub waar je ook echt in teamverband sport. Volgens mij is dat een van de makkelijkste manieren om mensen te leren kennen. Of een kerk, maar dat moet je maar net liggen. 

Heb je een hond of kan je misschien de hond van de buren uitlaten? Ik heb nog nooit zoveel mensen leren kennen als sinds ik een hond heb. Uitlaten is ook goed tegen overgewicht trouwens.

Verder zou ik vooral kijken of je een hobby kunt oppakken die bij je past. Dat kan je zelf het beste bepalen wat jij leuk vindt om te doen. Dat kan een sport zijn,  vrijwilliger bij het rode kruis, lid van een gezelschapsspellenclub, etc.

Dubbel

Hemke schreef op 11-08-2021 om 14:53:

Ik ben ook van de ene naar de andere provincie verhuist.
Wij hebben ons voorgesteld bij de wederzijdse buren, met een doos chocolade,wat heel goed is bevallen.
Naar dorpshuis/wijkgebouw was in de ochtend koffie voor de bewoners uit de wijk, vrijwilliger worden, .
Voor de rest, ging het moeilijk , de lockdown, helaas.
Ik heb geleerd, iedereen goedendag te wensen,
Praatje maken over hun hond, uitzicht, het weer.Ik heb zelf honden,die ik dagelijks uitlaat.


Nu een jaar later, ben ik als vrijwilliger bij de Zonnebloem, daarnaast werk ik nu als vrijwilliger bij het Rode Kruis , bedoeling is ook om een ochtend ouderen te begeleiden bij hun hobby schilderen.
In september starten de cursussen in het buurthuis weer, daar ga ik naar toe, ook om mensen te leren kennen.
Het valt niet altijd mee, dat wel,maar doorzetten is dan de boodschap.
Ee; nieuwe vriendenkring opbouwen ,daar gaan wij niet meer van uit, wij zijn 70plussers, de meeste ouderen zijn dan vast geroest in hun eigen kringetje.

wees niet bang, zie het als een avontuur, nieuwe start, nieuwe mensen,…

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

11-08-2021 om 14:55

Ja spannend lijkt me dat!! Komt vast wel goed en ik denk dat je het eerste jaar gewoon over je heen moet laten komen. Succes en veel woonplezier 

Ik ken de situatie. Ik weet niet of je in een appartementengebouw gaat wonen of in een wat kleinere straat, dan zou je met zelfgebakken koekjes ofzo langs de andere woningen kunnen gaan om je voor te stellen en vertellen dat jullie de nieuwe buren zijn op nummer... Daar heb ik goede ervaringen mee.

Als je in een grotere straat gaat wonen ga je alleen een aantal woningen vlakbij de jouwe langs.

Via (vrijwilligers)werk kom je ook gemakkelijk in contact met anderen. Daar kan je in het begin makkelijk een praatje aanknopen door te vragen hoe lang diegene er al werkt, wat ie doet etc. en dan merk je snel genoeg met wie je wel of geen klik hebt of wie er open staat voor contact. 

En mensen die je op die manier ontmoet kan je ook vragen naar tips of ze nog een fijne huisarts/tandarts/restaurant o.i.d. weten. Mensen snappen het doorgaans goed dat het best lastig en/of spannend kan zijn om in een compleet nieuwe omgeving te gaan wonen en willen dan best helpen.

Sport en vrijwilligerswerk is al een heel goed idee! Maar verder ook gewoon lekker veel contact houden met je huidige vrienden en familie Dan hoeft je sociale leven er sowieso niet echt onder te lijden. 

Zelf heb ik nieuwe vrienden gemaakt na een verhuizing middels de buren (maar dat moet ook maar net goed klikken), werk en aanhang van de vrienden van mijn vriend waar het ook goed mee klikt

Misschien kun je om te beginnen jezelf gaan voorstellen aan je nieuwe buren? Dat wordt meestal wel op prijs gesteld. Dan heb je op straat alvast1 (of twee) mensen die je groeten daarna ,
Verder inderdaad misschien een sport of andere club zoeken die je aanspreekt.

Al veel goede tips gegeven, maar wat me opvalt, is dat je expliciet noemt dat je veel overgewicht hebt. Ik snap dat je je daardoor onzeker(der) voelt, maar eerlijk gezegd heb ik echt nog nooit gedacht: ‘Goh, diegene is zo dik, daar wil ik graag praatje mee maken / kennis mee maken’. Dus laat je daar in ieder geval niet door weerhouden als je op mensen afstapt! 

Ananasplantje

Ananasplantje

11-08-2021 om 15:19 Topicstarter

Sophia_! schreef op 11-08-2021 om 14:33:

Ik ben een paar keer naar een andere provincie verhuist, lastig is dat he!

Ga je werken in je nieuwe provincie? Dat vond ik zelf de makkelijkste eerste stap om mensen te leren kennen. En kennismaken met je buren, wie weet zit daar ook een gezellig iemand bij en heb je vast een contact in de buurt voor als het eens nodig is.

Ik heb zelf ook goede vrienden overgehouden aan mijn danslessen en vrijwilligerswerk.

Maar laat je overgewicht je niet tegenhouden hoor. Ik weet niet waarom je dat noemt, maar dat is niet belangrijk. Of ben je daardoor onzeker?

Vanwege een aantal problemen lukt het mij nu nog niet om te gaan werken. Ik ga daar eerst voor in behandeling en daarna wil ik hier zeker gaan werken. Wat voor vrijwilligerswerk heb je gedaan? 

Ja onder andere vanwege mijn overgewicht ben ik onzeker. Ben bang wat andere mensen er van vinden enz.

Ananasplantje schreef op 11-08-2021 om 15:19:

[..]

Vanwege een aantal problemen lukt het mij nu nog niet om te gaan werken. Ik ga daar eerst voor in behandeling en daarna wil ik hier zeker gaan werken. Wat voor vrijwilligerswerk heb je gedaan?

Ja onder andere vanwege mijn overgewicht ben ik onzeker. Ben bang wat andere mensen er van vinden enz.

Misschien kun je daar dan juist je kracht van maken en bij een afvalclub met gelijkgestemden gaan? (als je dat zou willen natuurlijk hè, anders natuurlijk niet).

Sophia_!

Sophia_!

11-08-2021 om 15:29

Ananasplantje schreef op 11-08-2021 om 15:19:

[..]

Vanwege een aantal problemen lukt het mij nu nog niet om te gaan werken. Ik ga daar eerst voor in behandeling en daarna wil ik hier zeker gaan werken. Wat voor vrijwilligerswerk heb je gedaan?

Ja onder andere vanwege mijn overgewicht ben ik onzeker. Ben bang wat andere mensen er van vinden enz.

Ik deed vrijwilligerswerk in een verpleeghuis hier in de buurt. Helpen bij activiteiten   bijvoorbeeld schilderen/kaarten maken/bloemschikken/taarten bakken etc.  Heel gezellig was dat. 

Dat is heel laagdrempelig en vrijwilligers in alle soorten en maten. Letterlijk 😁

Ik heb zelf ook veel overgewicht gehad (en ben nog steeds wel te zwaar), ik snap je onzekerheid daarover wel. Laat je leven daardoor niet verpesten hoor, dat is echt niet nodig! Je zou eens kunnen kijken tzt bij een leuke sportschool. Hier in de sportschool waren groepslessen speciaal gericht op afvallen en bewegen. Dan zit je met z'n allen in hetzelfde schuitje en is ook nog gezellig. Misschien is zoiets wat voor je. 

Herfstappeltaart schreef op 11-08-2021 om 15:21:

[..]

Misschien kun je daar dan juist je kracht van maken en bij een afvalclub met gelijkgestemden gaan? (als je dat zou willen natuurlijk hè, anders natuurlijk niet).

Ja dit!

Ik heb een tijdje bij een WW studio geweest (weight watchers), daar zitten allemaal gelijkgestemden. De mensen in mijn groep waren heel lief, ik voelde me daar echt veilig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.