Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/traditionele-rolverdeling-is-nog-altijd-dominant-maar-onder-de-motorkap-verschuift-wel-iets~bcdc72a2/

Conclusie:
Traag wil daarbij wel opmerken dat stellen, anders dan op (sociale) media nog weleens wordt beweerd, niet traditioneler zijn geworden. ‘Op Instagram en TikTok ging het de afgelopen tijd veel over de tradwives die in opmars zouden zijn – oftewel vrouwen die thuisblijven om voor hun kinderen te zorgen – maar het tegenovergestelde zien wij terug in de cijfers. Er zijn juist minder huismoeders die nu helemaal stoppen met werken.’

ook wel interessant met het licht op de laatste ontwikkeling hier:
Bovendien vindt 35 procent van de mannen en 16 procent van de vrouwen dat een vrouw geschikter is om kleine kinderen op te voeden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5438980/meisjes-besnijdenis-wereldwijd-stijging-unicef-internationale

Geen idee of het hier gepast is maar 230 (!) Miljoen meisjes/vrouwen wereldwijd. En voor wat? Voor wie? Het Geloof of omdat, God verhoede, vrouwen toch maar iets van seksueel genot ervaren en daardoor misschien meer promiscues door het leven gaan? 

Wanneer stopt de onderdrukking van mannen of het systeem op vrouwen wereldwijd? Om te huilen vind ik dit. 

Ik vind persoonlijk deze relevanter: https://www.nu.nl/economie/6304348/loonkloof-wordt-kleiner-maar-verschillen-tussen-mannen-en-vrouwen-blijven-groot.html

w6jxu3oagi26_wd854.jpg


in het bedrijfsleven gaat het dichten van de kloof trager (bewust beleid lijkt dus nodig). 

jawxmi7ave1l_std1024.jpg

Mevrouw75 schreef op 08-03-2024 om 07:38:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/traditionele-rolverdeling-is-nog-altijd-dominant-maar-onder-de-motorkap-verschuift-wel-iets~bcdc72a2/

Conclusie:
Traag wil daarbij wel opmerken dat stellen, anders dan op (sociale) media nog weleens wordt beweerd, niet traditioneler zijn geworden. ‘Op Instagram en TikTok ging het de afgelopen tijd veel over de tradwives die in opmars zouden zijn – oftewel vrouwen die thuisblijven om voor hun kinderen te zorgen – maar het tegenovergestelde zien wij terug in de cijfers. Er zijn juist minder huismoeders die nu helemaal stoppen met werken.’

ook wel interessant met het licht op de laatste ontwikkeling hier:
Bovendien vindt 35 procent van de mannen en 16 procent van de vrouwen dat een vrouw geschikter is om kleine kinderen op te voeden.

Het is in lijn met wat ik aan het begin van dit topic schreef. Dat je wat tradwives op tiktok voorbij ziet komen betekent niet dat er daadwerkelijk een trend gaande is in de maatschappij. In tegendeel.

Journalisten moeten eens ophouden met het raadplegen van social media als twitter, X, tiktok om inspiratie op te doen voor hun artikel van de week. Ze geven daardoor dit soort randgroeperingen veel meer podium dan ze verdienen.

Naast de bijdrage van Miraval (inderdaad afschuwelijk) ook nog even een zijdelingse duit in het zakje: 75% van de meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 is/wordt lastiggevallen. Dat kunnen mensen  dan als biologie zien van die mannen uit, die meisjes en vrouwen willen dat niet. Die willen respect. Maar zelfs al zou het biologie zijn van die mannen: je kan evolueren hè, als mensheid? Je hebt een wil en een keuze

Lexus schreef op 08-03-2024 om 08:48:

Naast de bijdrage van Miraval (inderdaad afschuwelijk) ook nog even een zijdelingse duit in het zakje: 75% van de meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 is/wordt lastiggevallen. Dat kunnen mensen dan als biologie zien van die mannen uit, die meisjes en vrouwen willen dat niet. Die willen respect. Maar zelfs al zou het biologie zijn van die mannen: je kan evolueren hè, als mensheid? Je hebt een wil en een keuze

Precies! Ik werk achter de bar in een voetbalkantine en ben nogal geschrokken van uitspraken van 2 mannen van 22. Ze hadden het eerst over de huizenmarkt en toen kwam het gesprek over een eigen leven opbouwen en een gezin stichten. Ze wilden allebei graag kinderen maar liever geen dochters. Ze zeiden hoe wij over vrouwen praten en dan vooral over seks dat zou ik niet kunnen hebben als het mijn eigen dochter zou zijn. Ik weet hoe mannen denken dus liever geen dochter. Toen heb ik gezegd van als jullie zelf nu eens zouden beginnen om vrouwen met respect te behandelen alsof het je eigen dochter is dat zou de wereld zo veel mooier maken. De ene gast zei van dat is nu eenmaal de natuur van mannen. Ik zei letterlijk dat is een kutsmoesje. Verbeter de wereld en begin vooral bij jezelf! Ik merkte dat ik echt boos was.

watertoren schreef op 08-03-2024 om 09:39:

[..]

Precies! Ik werk achter de bar in een voetbalkantine en ben nogal geschrokken van uitspraken van 2 mannen van 22. Ze hadden het eerst over de huizenmarkt en toen kwam het gesprek over een eigen leven opbouwen en een gezin stichten. Ze wilden allebei graag kinderen maar liever geen dochters. Ze zeiden hoe wij over vrouwen praten en dan vooral over seks dat zou ik niet kunnen hebben als het mijn eigen dochter zou zijn. Ik weet hoe mannen denken dus liever geen dochter. Toen heb ik gezegd van als jullie zelf nu eens zouden beginnen om vrouwen met respect te behandelen alsof het je eigen dochter is dat zou de wereld zo veel mooier maken. De ene gast zei van dat is nu eenmaal de natuur van mannen. Ik zei letterlijk dat is een kutsmoesje. Verbeter de wereld en begin vooral bij jezelf! Ik merkte dat ik echt boos was.

Nou inderdaad, en je laat een mooi voorbeeld zien van hoe 'natuur of biologie" wordt ingezet om bepaald gedrag voort te zetten (dat is nu eenmaal de natuur van mannen) waarbij men echt wel een keuze heeft het anders te doen. 

Lexus schreef op 08-03-2024 om 09:48:

[..]

Nou inderdaad, en je laat een mooi voorbeeld zien van hoe 'natuur of biologie" wordt ingezet om bepaald gedrag voort te zetten (dat is nu eenmaal de natuur van mannen) waarbij men echt wel een keuze heeft het anders te doen.

Of zijn dit gewoon twee domme testosteronbommetjes met een grote bek? De domste variant van mannenpraat zeg maar want eenmaal onder de plak bij moeders de vrouw zijn ze maar al te blij met de geboorte van hun Chastity of Destiny.

 

Persoonlijk verbaas ik me meer over de goed-ontwikkelde mannen die ik zo af en toe tegenkom die je heel rationeel en vol overtuiging uitleggen waarom vrouwen achter het aanrecht horen. Zij hebben geen biologie nodig om hun standpunt te verduidelijken, het is pure ideologie en des te verwerpelijker. Ik heb het idee dat ze meer uit de antroposofische, anti-vax hoek komen dan de voetbalkantine.

JohnnyC. schreef op 08-03-2024 om 10:13:

[..]

Of zijn dit gewoon twee domme testosteronbommetjes met een grote bek? De domste variant van mannenpraat zeg maar...

Persoonlijk verbaas ik me meer over de goed-ontwikkelde mannen die ik zo af en toe tegenkom die je heel rationeel en vol overtuiging uitleggen waarom vrouwen achter het aanrecht horen. Zij hebben geen biologie nodig om hun standpunt te verduidelijken, het is pure ideologie en des te verwerpelijker. Ik heb het idee dat ze meer uit de antroposofische, anti-vax groep komen dan de voetbalkantine.

Maar al die groepen hebben als overeenkomst dat ze het biologische argument gebruiken om hun eigen entitlement en privileges te waarborgen. Het mogen testosbommen met een grote bek zijn, ze zeggen het zelf. Zo ook antivaxxers. Het feit alleen al dat mensen zeggen 'ah maar het zijn testosbommen' is een biologistisch argument gebruikt voor iets waarvoor jongens van 22  een keuze hebben. En daarbij ik denk dat ze het nog zeggen als ze 42 zijn. Dan hebben ze inmiddels wel een dochter ("en van haar blijf je @#$% af!") maar ze kiezen er toch voor door te gaan met male bonding via seksistische haatpraat. 

Ik zou zeggen dat ze het biologisch argument misbruiken.

Campanula

Campanula

08-03-2024 om 10:28 Topicstarter

Mooie bijdragen afgelopen bladzijde. Een forum kan werken als een slijpsteen van de geest. Goed om de gevoeligheden/blinde vlekken van beide genders boven tafel te krijgen. Dat vereist inlevingsvermogen, die er soms niet is door eenzijdige ervaring.

JohnnyC. schreef op 08-03-2024 om 10:26:

Ik zou zeggen dat ze het biologisch argument misbruiken.

ja inderdaad en dat is mede een gevaar van het biologische argumenten: het wordt vaak een soort 'het is nu eenmaal zo' waarbij de factor menselijke keuze wordt uitgesloten. 

Lexus schreef op 08-03-2024 om 10:44:

[..]

ja inderdaad en dat is mede een gevaar van het biologische argumenten: het wordt altijd een soort 'het is nu eenmaal zo' waarbij de factor menselijke keuze wordt uitgesloten.

Eens. Maar ik vind niet dat je biologie helemaal weg moet cijferen. Het mag alleen geen excuus zijn voor onwenselijk gedrag of ongelijke kansen. 

Campanula

Campanula

08-03-2024 om 11:45 Topicstarter

Miraval schreef op 08-03-2024 om 11:00:

[..]

Eens. Maar ik vind niet dat je biologie helemaal weg moet cijferen. Het mag alleen geen excuus zijn voor onwenselijk gedrag of ongelijke kansen.

Wat wordt er dan 'weggecijferd'?

Campanula

Campanula

08-03-2024 om 11:57 Topicstarter

Lexus schreef op 08-03-2024 om 10:21:

[..]

Maar al die groepen hebben als overeenkomst dat ze het biologische argument gebruiken om hun eigen entitlement en privileges te waarborgen. Het mogen testosbommen met een grote bek zijn, ze zeggen het zelf. Zo ook antivaxxers. Het feit alleen al dat mensen zeggen 'ah maar het zijn testosbommen' is een biologistisch argument gebruikt voor iets waarvoor jongens van 22 een keuze hebben. En daarbij ik denk dat ze het nog zeggen als ze 42 zijn. Dan hebben ze inmiddels wel een dochter ("en van haar blijf je @#$% af!") maar ze kiezen er toch voor door te gaan met male bonding via seksistische haatpraat.

Grote bekken minimaliseren lukt enkel als je soms van je hoge paard der verontwaardiging afstapt en je op het niveau van de onterecht geprivilegieerden begeeft om vanaf dat punt in te stappen qua leervermogen. Zo werkt opvoeding.

De beschaving is begonnen toen we van knuppelen overgingen op schelden. Maar ook omgekeerd is waar. We verliezen beschaving als we meer gaan schelden en weer afdalen naar knuppelen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.