Relaties Relaties

Relaties

Tradwives

Ik lees de laatste tijd steeds meer berichten over tradwives. In een column op het AD waarschuwde Kitty Herweijer over de mogelijke risicofactoren daarvan met de mooi gevonden quote 'Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid'. Wat denken jullie hiervan? 


Mevrouw75 schreef op 07-03-2024 om 07:32:

[..]

Probleem bij ‘over het algemeen’ is dat het algemeen werkelijk niks zegt over individuen, maar dat het wel zo ingezet wordt.

Nee dat klopt dat is met gemiddelden en algemeenheid. Maar je kunt ook heel lastig beleid maken op individuen. 

Het gaat erom dat je mensen accepteert zoals ze zijn. En stimuleert in wat ze willen worden. Maar feit is dat de Commando opleiding zo zwaar is dat er nauwelijks vrouwen inschrijven noch door de opleiding komen. Moeten we de opleiding dan makkelijker maken of accepteren dat vrouwen hier in het algemeen niet voor geschikt zijn?

Campanula

Campanula

07-03-2024 om 09:34 Topicstarter

Miraval schreef op 07-03-2024 om 08:20:

[..]

Nee dat klopt dat is met gemiddelden en algemeenheid. Maar je kunt ook heel lastig beleid maken op individuen.

Het gaat erom dat je mensen accepteert zoals ze zijn. En stimuleert in wat ze willen worden. Maar feit is dat de Commando opleiding zo zwaar is dat er nauwelijks vrouwen inschrijven noch door de opleiding komen. Moeten we de opleiding dan makkelijker maken of accepteren dat vrouwen hier in het algemeen niet voor geschikt zijn?

Vrouwen kunnen beter spion worden. Dom beukwerk moet je niet aan mee willen doen. Misschien heeft die commando opleiding wel bewust een fysiek zware insteek (om uit te sluiten?) of om de mannelijke 'noodzakelijkheid' te benadrukken. En binnenkort zijn er toch exoskeletten en kan iedereen zwaar knokken (mits dat je ding is).

Mannen moeten 'accepteren' dat fysieke dominantie en bijbehorende noodzakelijkheid op zijn retour is. Verzin maar wat anders om te imponeren. 

Campanula schreef op 07-03-2024 om 09:34:

[..]

Vrouwen kunnen beter spion worden. Dom beukwerk moet je niet aan mee willen doen.


Waarom?

Campanula

Campanula

07-03-2024 om 09:52 Topicstarter

JohnnyC. schreef op 07-03-2024 om 09:43:

[..]

Waarom?

Moderne tijd vraagt om minder Rambo's.

Het topic ging over de motivaties om Tradwife te worden. Misschien is een algemeen 'biologische waarheden en gevolgen' topic interessanter. 

Campanula schreef op 07-03-2024 om 09:52:

[..]

Moderne tijd vraagt om minder Rambo's.

Het topic ging over de motivaties om Tradwife te worden. Misschien is een algemeen 'biologische waarheden en gevolgen' topic interessanter.

Ik vind het interessant dat jij hierboven zegt dat vrouwen beter geen dom beukwerk moeten willen doen (maar mannen dus wel?). Het heeft dus alles met dit topic te maken.

Want gek genoeg krijgen juist de mensen die zeggen 'laat die vrouwen lekker doen wat ze willen' de kritiek te verduren dat ze vrouwen in een hokje willen plaatsen. 

Campanula

Campanula

07-03-2024 om 10:26 Topicstarter

JohnnyC. schreef op 07-03-2024 om 10:19:

[..]

Ik vind het interessant dat jij hierboven zegt dat vrouwen beter geen dom beukwerk moeten willen doen (maar mannen dus wel?). Het heeft dus alles met dit topic te maken.

Want gek genoeg krijgen juist de mensen die zeggen 'laat die vrouwen lekker doen wat ze willen' de kritiek te verduren dat ze vrouwen in een hokje willen plaatsen.

Nee, ook niet. 

Kritiek moet je tegen kunnen op een forum. Of kom anders met een beter weerwoord/uitleg/verdieping dan wat omkeringen, woorden in de mond leggen, calimero gehuil, frames, selectief quoten en jij-bakken.

Diyer schreef op 06-03-2024 om 22:35:

[..]

Dan komt nu vast de opmerking dat het toch logisch is, want veel vrouwen willen toch ook een man die er sterk en krachtig uitziet en dat zou het equivalent daarvan moeten zijn. Maar ik vraag me af of dit echt door de meeste vrouwen als (zeer) aantrekkelijk gezien wordt. Spierballen a la sportschool is denk ik wat overschat. Basis fit vallen we als mensen denk ik allemaal voor. Dat raakt nl. onze onbewuste voorkeur voor gezondheid.


Nee. Als jij de stereotype hanteert dat mannen een 'verzorgde uitziende' vrouw willen dan stel ik daar het stereotype beeld tegenover dat vrouwen een man willen die een goede baan heeft. 

Het is dus geen éénzijdige verwachting van de maatschappij richting vrouwen. Mannen én vrouwen hebben beiden verwachtingen over en weer. Die verwachtingen verschillen nogal maar daarom heeft het geen zin om je al te druk te maken over het feit dat Jeroen Pauw geen make-up op hoeft. Hij heeft het andere hokje al lang en breed aangevinkt. 

 

JohnnyC. schreef op 06-03-2024 om 19:27:

[..]

Stel mijn dochter wil het leger in om commando te worden, dan juich ik dat van harte toe. Als zij de drive, de intelligentie, de fysiek en het temperament heeft om dit beroep uit te voeren dan ben ik er van overtuigd dat zij niet onder zal doen voor een man.

Stel ik was generaal der strijdkrachten, dan zou ik eventuele barrières wegnemen die vrouwen verhinderen om zich aan te sluiten bij de commando's. Ik zou het niet speciaal aanmoedigen, maar ik zou het ook zeker niet tegenwerken.

Ik haalde in deze discussie de biologie erbij toen de verontwaardiging van mijn vrouw ervoer over het feit dat niet zij maar ík gebeld werd om ons ziek kind op te halen van school louter toegeschreven werd aan sociale druk die zij als vrouw ervaart en niet haar oer-moedergevoel. Die biologie wordt keihard ontkend.

Ik weet nog steeds niet wat de biologie is, dan. Een oermoedergevoel? Het enige dat je concreet maakt is de jaloezie die jouw vrouw (die moeder is, maar niet alle vrouwen zijn moeder, is er iets mis in hun biologie) voelt als jij eerder gebeld wordt door school dan zij? Er zijn ook moeders die dat heel anders ervaren en er alles aan doen om NIET altijd als eerste gebeld te worden.

Dus ik weet nog steeds niet wat dat biologische nu echt is. Nu weten de wetenschappers die dit al eeuwen bestuderen, dat ook allemaal niet zo zeker, dus wij hoeven hier die noot niet te kraken. Maar dat verklaart misschien wel waarom als jij de Biologische Wet die (iets) veroorzaakt niet concreter kan maken, er vooral over andere zaken wordt geschreven. Want hoe vrouwen hun biologische zijn (voor zover dat bestaat) invullen, blijkt nogal te verschillen. Jij wil er steeds naar teruggrijpen, maar zolang het niet concreet en onomstotelijk feit is, is het volgens mij voor de discussie helemaal niet zo relevant. 

Doemijdieglazenbol schreef op 07-03-2024 om 13:45:

[..]

Ik weet nog steeds niet wat de biologie is, dan. Een oermoedergevoel? Het enige dat je concreet maakt is de jaloezie die jouw vrouw (die moeder is, maar niet alle vrouwen zijn moeder, is er iets mis in hun biologie) voelt als jij eerder gebeld wordt door school dan zij? Er zijn ook moeders die dat heel anders ervaren en er alles aan doen om NIET altijd als eerste gebeld te worden.

Dus ik weet nog steeds niet wat dat biologische nu echt is. Nu weten de wetenschappers die dit al eeuwen bestuderen, dat ook allemaal niet zo zeker, dus wij hoeven hier die noot niet te kraken. Maar dat verklaart misschien wel waarom als jij de Biologische Wet die (iets) veroorzaakt niet concreter kan maken, er vooral over andere zaken wordt geschreven. Want hoe vrouwen hun biologische zijn (voor zover dat bestaat) invullen, blijkt nogal te verschillen. Jij wil er steeds naar teruggrijpen, maar zolang het niet concreet en onomstotelijk feit is, is het volgens mij voor de discussie helemaal niet zo relevant.

Wat wil je horen? Mannen en vrouwen verschillen. Zowel sociologisch als biologisch. Niet beter, niet slechter, maar er zijn verschillen. Wat wil je nu precies van me horen? Zoals jezelf zegt, de wetenschappers weten ook niet precies waar het één begint en waar het ander eindigt. Het enige wat ik zeg in deze discussie is dat je niet alles met een sociologische roze bril kunt verklaren. 

Het voorbeeld van mijn vrouw heeft voor mij een overduidelijke biologische component: het moedergevoel. Dat krijg je volgens mij niet alleen maar sociologisch verklaard. Het bestaan van tradwives ook niet.

Ben jij hetero? Is dat een biologisch of een sociologisch gegeven?  

vrouwen zijn biologisch zorgzamer ingesteld, dat weet iedereen en zie je overal terug, moeders die minder willen werken en zusters en juffen. Die paar uitzonderingen die absoluut niet willen zorgen of kinderen willen houdt je altijd.

als dat (in mijn ogen) persoonlijke gevoel van jouw vrouw in jouw ogen biologisch is, dan hoef ik niets anders te horen, dan heb ik mijn antwoord. Dan verschillen we kennelijk van mening over wat biologisch is en dat is oké. Ik zie het meer als persoonlijke beleving. En dat is waar het grootste gedeelte van dit topic over gaat, maar jij kwam steeds zeggen dat we de biologie niet moeten vergeten. Dus ik was benieuwd wat dat voor jou was; die biologie. Dus dank daarvoor. 

Moirmel schreef op 06-03-2024 om 22:28:

[..]

Wat een gezwets en haat tegenover mannen.
Echt een zeer nuttige bijdrage.
Vooral het mekkeren over het gevaar dat verpleegster lopen was spotwekkend; lees je eens in over het aantal slachtoffers van geweldsdelicten of de verhouding man vrouw bij de zelfmoordcijfers.

Je laatste zinnen slagen al compleet nergens op. Het vrouwenlichaam is erop voorzien om kinderen te baren, het maakt ook extra hormonen aan tijdens het baren om de pijn te onderdrukken; hoe kun je dit vergelijken met een man?

Wat voor hatelijke opmerkingen maakte ik over mannen? Noem ze eens? 
Ik zeg duidelijk: 'sommige mannen' en ik heb het over hoe ze over vrouwen praten. Tevens geef ik een paar punten aan waar vrouwen sterk in zijn en die in dit soort discussies onderbelicht zijn. 

Valt toch wel op dat vrouwen en hun biologie de hele tijd ter discussie staan hier, maar als je dan even noemt dat sommige mannen baat hebben bij die discussie en dat vrouwen sommige dingen juist goed doen, dan is dat al mannenhaat en wordt er vijandig gereageerd met 'gezwets', 'spotwekkend', 'mekkeren', 'slaan nergens op'. 

Laat wel weer zien dat over vrouwen uitgebreid gediscuseerd mag worden over wat ze door hun biologie wel en niet zouden kunnen en willen, maar dat over de mannen niet gepraat mag worden. 

Dit soort argumenten  worden al eeuwenlang (millenialang) gebruikt om vrouwen allerlei dingen te ontzeggen. Als dat benoemen al 'mannenhaat' is, dan is elke vorm van discussie over vrouwelijke biologie hier dus ook vrouwenhaat.

Mijn reactie was verder duidelijk een reactie op hoe sommige mannen over vrouwen praten als mensen die elke vorm van gevaarlijk werk of gevaarlijke activiteit schuwen en dat er dus ook gevaarlijke activiteiten zijn die vrouwen ondernemen, maar die dan niet benoemd worden. Zie niet in waarom ook dat mannenhaat zou zijn. 

--
Als je wilt praten over het verschil in geweldsdelicten: bij de meeste geweldsdelicten zijn de daders een man. Dit zowel als de man het slachtoffer is, als dat een vrouw het slachtoffer is. 

Als we het de hele tijd over vrouwelijke biologie hebben, dan draag je misschien ook een goed discussiepunt aan over dat mannen meer gewelddadig zijn en hen dat eventueel niet geschikt maakt voor bepaalde beroepen?

(let op iedereen: dat laatste meen ik niet eens, maar dat is wel de tendens in discussies over vrouwen en ik hou nu even een spiegel voor).

@Kerstbeer:

Je schrijft inderdaad sommige mannen en waarschijnlijk lees ik het verkeerd maar ik proefde een ondertoon waarbij je vrouwen op een piëdestal zette.
Ook hier weer haal je er direct onderdrukking bij alsof dat echt nog iets is dat leeft in onze huidige maatschappij.

En sorry je voorbeeld van de verpleegsters die een gevaarlijk beroep uitoefen omdat ze blootgesteld werden aan patiënten met covid, vind ik inderdaad vrij lachwekkend als je bekijkt naar sommige beroepen die door mannen worden uitgeoefend.
(Even cijfers voor België wat betreft dodelijke arbeidsongevallen:
https://indicators.be/nl/i/G08_FAW/Dodelijke_arbeidsongevallen_%28i43%29
Bij mannen ligt het aantal ruim tien keer hoger.)

Over je laatste punt heb je volkomen gelijk dat mannen agressiever zijn en meer geweldsdelicten plegen. Alleen wou ik aanhalen dat mannen ook vaker het slachtoffer zijn van geweld (met uitzondering van seksueel geweld).
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/minder-vrouwen-dan-mannen-slachtoffer-van-geweld
Zelfs in 40% van de gevallen over huishoudelijk geweld, zou er geweld worden uitgeoefend tegen de man.
https://www.huiselijkgeweld.nl/vormen/huiselijk-geweld-tegen-mannen#:~:text=Geschat%20wordt%20dat%20in%2040,aanpak%20rekening%20gehouden%20moet%20worden.

Sorry voor het off-topic gaan, maar discussies waarin het een of andere geslacht wordt gezien als "beter" zijn een trigger voor mij.

Moirmel schreef op 07-03-2024 om 20:45:

@Kerstbeer:

Je schrijft inderdaad sommige mannen en waarschijnlijk lees ik het verkeerd maar ik proefde een ondertoon waarbij je vrouwen op een piëdestal zette.
Ook hier weer haal je er direct onderdrukking bij alsof dat echt nog iets is dat leeft in onze huidige maatschappij.

En sorry je voorbeeld van de verpleegsters die een gevaarlijk beroep uitoefen omdat ze blootgesteld werden aan patiënten met covid, vind ik inderdaad vrij lachwekkend als je bekijkt naar sommige beroepen die door mannen worden uitgeoefend.
(Even cijfers voor België wat betreft dodelijke arbeidsongevallen:
https://indicators.be/nl/i/G08_FAW/Dodelijke_arbeidsongevallen_%28i43%29
Bij mannen ligt het aantal ruim tien keer hoger.)

Over je laatste punt heb je volkomen gelijk dat mannen agressiever zijn en meer geweldsdelicten plegen. Alleen wou ik aanhalen dat mannen ook vaker het slachtoffer zijn van geweld (met uitzondering van seksueel geweld).
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/minder-vrouwen-dan-mannen-slachtoffer-van-geweld
Zelfs in 40% van de gevallen over huishoudelijk geweld, zou er geweld worden uitgeoefend tegen de man.
https://www.huiselijkgeweld.nl/vormen/huiselijk-geweld-tegen-mannen#:~:text=Geschat%20wordt%20dat%20in%2040,aanpak%20rekening%20gehouden%20moet%20worden.

Sorry voor het off-topic gaan, maar discussies waarin het een of andere geslacht wordt gezien als "beter" zijn een trigger voor mij.

Ja maar je moet hier ook weer in verdisconteren: mannen worden veelal gedood door andere mannen in het criminele circuit. Dat is dus een soort van occupational hazard als je die carriere aangaat. Vrouwen worden veelal gedood door mannen in relaties. Naar mijn weten stappen vrouwen niet relaties in terwijl ze beseffen dat daar bij sommigen nogal risicoś aan verbonden zijn. Ook bij huiselijk geweld staat niet vermeld of de daders man of vrouw zijn. Er kan ook bijvoorbeeld huiselijk geweld onder gays voorkomen

Cijfers zijn okay, rekening houden met de context nog beter.  

Moirmel schreef op 07-03-2024 om 20:45:

@Kerstbeer:

Je schrijft inderdaad sommige mannen en waarschijnlijk lees ik het verkeerd maar ik proefde een ondertoon waarbij je vrouwen op een piëdestal zette.

Het enige wat ik zei over baren was dat vrouwen daarin ook uithoudingsvermogen en kracht toonden. Er was ook iemand die zei dat mannen meer uithoudingsvermogen en kracht hadden. Waarom was dat niet triggerend voor jou dan? Waarom mag hier constant gepraat worden over hoe vrouwen door biologie dit of dat zouden zijn, maar als ik dan iets biologisch erbij haal (ditmaal iets waar vrouwen goed in zijn) dan ga je tegen me tekeer. 

Waarom mag ik onderdrukking niet noemen? Er zijn nog steeds Nederlandse vrouwen in leven die verteld werden te stoppen met werken als ze gingen trouwen. Ik heb het niet over de middeleeuwen ofzo. Natuurlijk werkt zoiets nog generaties door. 

Er zijn verder ook opkomende stromingen die vrouwen weer willen onderdrukken, juist in de Westerse wereld. Kijk maar naar dat gedweep met Andrew Tate. Het zou toch te gek zijn als je als vrouw daar niet over mag praten.

Moirmel schreef op 07-03-2024 om 20:45:

@Kerstbeer:

En sorry je voorbeeld van de verpleegsters die een gevaarlijk beroep uitoefen omdat ze blootgesteld werden aan patiënten met covid, vind ik inderdaad vrij lachwekkend als je bekijkt naar sommige beroepen die door mannen worden uitgeoefend.


Zoals ik al twee keer heb aangegeven: ik zei dit als REACTIE op dat soort geroep van mannen over gevaarlijke beroepen.

Verder valt het mij op dat ik iets positiefs van vrouwen zeg, jij dit meteen lachwekkend noemt, maar jij komt zelf meteen met cijfertjes zwaaien om aan te tonen dat mannen toch iets meer/beter doen. Dat mag dan wel. Valt me ook op dat je daardoor vreemd genoeg niet getriggered bent en je vindt ook niet dat je zelf mannen op een voetstuk zet. 

Want dat zei je van mij wel, terwijl ik feitelijk alleen zei dat vrouwen ook uithoudingsvermogen en kracht hebben, zoals je kan zien aan wat vrouwen doorgaan als ze kinderen baren. En dat het onderbelicht is dat vrouwelijke verpleegsters ook een gevaarlijke tijd achter de rug hebben. Zelfs die twee kleine complimentjes en jij gaat helemaal uit je plaat. 

Dit vind ik het enorme scheve aan jouw laatste twee posts. Er mag van alles ten nadele van vrouwen gezegd worden en ten positieve over mannen, maar als ik ook maar even iets positiefs zeg over vrouwen, dan is dat 'mannenhaat', ga je tegen me tekeer en ben je getriggered. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.