Relaties
SIMBA90
12-05-2026 om 09:38
Terug omgaan met ex na jaren
hey,
Even een mening gevraagd, zal de situatie even schetsen:
Ik kom nu 3 maanden geleden uit een relatie van 8 jaar, waarbij ik verloofd was met vele problemen van haar kant (drankprobleem, schulden, bedrog,...). Ze is zelf weg gegaan in februari en had 3 weken later al nieuwe vriend.
Afgelopen zomer is mijn ex van ervoor bij mij komen werken.
We hadden 14 jaar geleden een relatie van 2 jaar in onze studententijd.
We zijn toen van dag 1 samen op kot gegaan en waren elke dag onafscheidelijk.
Deze is toen domweg stopgezet.
We zijn wel altijd (stiekem) in contact gebleven met om de paar maand een stiekem koffietje of ontbijtje.
De spanning was altijd wel nog voelbaar.
Aangezien zij toen nog getrouwd was (10jaar samen en 5 jaar getrouwd) en ik verloofd bleef de omgang normaal.
Toen veel gepraat en van beide doen inzien (ze had gelijkaardige problemen met haar partner) dat we beide ongelukkig waren.
We zijn door het samenwerken weer wat dichter gegroeid en de spanning was er opnieuw.
Op het einde van de zomer terug wat in mekaars armen gevallen.
Ik ben in mijn relatie minder energie beginnen steken en zij is ondertussen gescheiden sinds januari.
Wel nog stiekem in de tussenperiode af en toe afgesproken, bijna dagelijks gebeld,...
Sinds mijn ex verloofde weg is komt ze bijna elk weekend langs.
Ook soms met haar zoontje van 3, waarvoor ik nu zelfs een kinderkamertje heb voorzien.
Ze gaat al mee naar mijn familie, vrienden, feestjes,... ik zie er wel toekomst in.
Van haar kant is alles in het geheim naar vrienden en familie, dus alles is beperkt.
Ze woont ook op 3 kwartier rijden.
Ze woont nog tot volgende maand samen met haar ex man door de verkoop van het huis.
Een relatie of over gevoelens of toekomst praten lukt niet.
Dan stoot ik altijd op een muur.
Ze heeft nog vele frustraties van haar ex en staat daar nog voor alles van zorg voor haar zoontje en alles van het huishouden in.
We spelen in het weekend wel altijd precies gezinnetje en dan loopt alles vlot.
Eens ze vertrokken is wordt ze altijd opnieuw vrij koel en teruggetrokken.
In de week is contact moeilijk.
Ze heeft vanaf volgende maand een huis gehuurd, wat voor mij eigenlijk niet nodig was.
Door al dat aantrekken en afstoten heb ik het wel moeilijk.
Hoe best met deze situatie omgaan?
Wanneer zou er duidelijkheid komen en wanneer kan en mag ik die verwachten?
Wat denken jullie over de situatie en wat is het advies?
Ik zie een leven met haar, mijn hart staat al terug volledig open en denk de hele dag aan haar, het contact met haar zoontje loopt heel vlot, en als ze er is wordt ze rustiger en opener hoe langer ze blijft. Voor mij zou alles zo snel mogelijk naar samenwonen mogen gaan, want ik mis ze elke dag meer en meer en voel er al zoveel voor.
Ik begin mezelf erin te verliezen.
Bedankt voor de raad en het luisteren!
Wattenbolleke
12-05-2026 om 10:46
Volgens mij is hiermee doorgaan op deze manier een recept voor ellende.. jullie gaan veel en veel te snel.
Waarom ging het destijds uit en wat is daarin veranderd?
Dutchgirly
12-05-2026 om 11:38
Je schrijft dat jij het niet nodig vond dat ze haar eigen huis gaat huren. Was dan jouw idee dat ze meteen met haar kind bij jou intrekt? Als een vriend van jou je dit verhaal zou vertellen, klinkt dat dan als een goed idee? Het lijkt me heel verstandig dat ze haar eigen huis heeft. Ze komt met van de relatie met haar man en de vader van haar kind. Ze zullen dit allemaal moeten verwerken en dat doe je niet door gelijk bij de volgende in te trekken.
Courage
12-05-2026 om 12:35
Ach ja, jouw ex had al binnen 3 weken een nieuwe vriend. Jij en je minnares beginnen de relatie gewoon al tijdens jullie huwelijk/verloving.
In Nederland zeggen we dan dat je een flink pak boter op je hoofd hebt.
Het heeft geen zin om je te adviseren, want daar ga je niet naar luisteren.
Inderdaad: arm kind.
Rosehip
12-05-2026 om 12:37
Ze woont nog bij haar ex/de vader van haar kind, is vrijwel elk weekend bij jou maar de familie/haar ex weet van niks? Waar zegt ze dan te zijn?
Als ik haar ex was, zou ik niet akkoord gaan met dat ze hun zoontje al meteen mee naar het huis van een nieuwe lover neemt.
En jij zou wat realistischer moeten zijn. De kans is groot dat je de reboud bent.
En haar kind meteen bij jullie "relatie" betrekken is een heel slecht idee. Het kind moet al een scheiding verwerken, wordt meteen aan een ander vaderfiguur geintroduceerd, waarvan het helemaal niet duidelijk is of dit blijvend is.
Ik zou wat afstand nemen totdat zij de boel op orde heeft na haar scheiding en weet wat ze echt van je wil.
Rosehip
12-05-2026 om 12:38
Courage schreef op 12-05-2026 om 12:35:
Ach ja, jouw ex had al binnen 3 weken een nieuwe vriend. Jij en je minnares beginnen de relatie gewoon al tijdens jullie huwelijk/verloving.
In Nederland zeggen we dan dat je een flink pak boter op je hoofd hebt.
Het heeft geen zin om je te adviseren, want daar ga je niet naar luisteren.
Inderdaad: arm kind.
Scherp.
Meesje
12-05-2026 om 12:47
Ik heb altijd sterk de behoefte om dit soort lange verhalen samen te vatten en chronologisch te maken. Dus hier ga ik:
Je had 14 jaar geleden als student 2 jaar een relatie met een meisje. Jullie hebben altijd contact met elkaar gehouden. Jullie kregen beide een relatie met een ander. Zij trouwde en kreeg een kind. Jij had ook trouwplannen. Daarnaast bleven jullie stiekem afspreken en sinds vorige zomer 'in elkaars armen'. Jullie hebben dus lange tijd jullie partners bedrogen. Sinds begin dit jaar zijn jullie beider relaties beëindigd.
Jij wil er nu vol voor gaan. Je richt een kamer in voor haar kind, vindt dat zij geen eigen woning nodig heeft. Neemt haar mee naar feesten, je familie enz. Zij wil op de oude voet verder. Jij was en bent haar geheime minnaar.
Nu wil je weten hoe verder? Wanneer je duidelijkheid mag verwachten?
Klopt dit?
Martje80
12-05-2026 om 12:55
Haha Meesje, goed samengevat! Helemaal zelluf, zonder AI?
To, je vorige relatie klonk slecht en deze al net zo. Mijn conclusie is dat jij de common factor bent in beide relaties. Ik zou snel pas op de plaats maken en zéker niet gaan samenwonen. Je klinkt veel te afhankelijk van het hebben van een relatie, waarom is dat?
Meesje
12-05-2026 om 13:20
Martje80 schreef op 12-05-2026 om 12:55:
Haha Meesje, goed samengevat! Helemaal zelluf, zonder AI?
To, je vorige relatie klonk slecht en deze al net zo. Mijn conclusie is dat jij de common factor bent in beide relaties. Ik zou snel pas op de plaats maken en zéker niet gaan samenwonen. Je klinkt veel te afhankelijk van het hebben van een relatie, waarom is dat?
Jaja, helemaal zelf!
ToetieToover
12-05-2026 om 13:46
Meesje schreef op 12-05-2026 om 13:20:
[..]
Jaja, helemaal zelf!
Thanks Mees, heel overzichtelijk. De geheime minnaar is de rol van TO en zij wil daar niet veel aan veranderen. Take it or leave it: TO krijgt de kruimels, de bijrol als de rebound.