Relaties Relaties

Relaties

Stoppen verspreiden filmpje

Mijn zoon werd een paar maanden geleden gezocht en daar is een filmpje van. Hij is daar allang voor opgepakt en heeft zijn straf al uitgezeten. Inmiddels zit hij ook op een andere school. 
Mijn zoon heeft een aanvaring gehad met een jongen van school die daarna op zijn naam heeft gegoogeld en dat filmpje heeft gevonden. Deze heeft hij naar de directie gestuurd waardoor wij van hen per mail de vraag kregen of dat mijn zoon is. Daar bleef het niet bij want daarna heeft hij het ook naar diverse schoolgenoten gestuurd. Die nu over mijn zoon fluisteren en hen nawijzen op school. 
Mijn zoon is hierdoor in een week tijd veranderd van een extraverte jongen naar een gesloten en introverte. Hij, maar wij als ouders ook, wil graag aangifte doen van smaad zodat die jongen vervolgend en berecht kan worden en hij een schadevergoeding kan vragen. Ik heb wel twijfels omdat die jongens nog twee jaar samen naar school moeten. Maar mijn zoon moet ook leren zijn grenzen aangeven en hoeft dit gedrag niet te tolereren. 
Wat kan ik verwachten als zoon aangifte doet? Dat die mijn zoon gaat ontwijken en het nooit meer doet of niet? 


Het is toch geen smaad als je zoon een strafbaar feit heeft gepleegd en daar ook een straf voor heeft gehad? Het zou smaad zijn als er leugens worden verspreid. 

Schadevergoeding vragen..? Dat geeft weer een heel andere betekenis aan "misdaad loont".
Los daarvan denk ik dat je zoon ermee zal moeten leren leven dat hij een crimineel verleden heeft. Als er over hem gefluisterd wordt, zou hij ook zijn hoofd kunnen opheffen en zeggen: "Ja, dat heb ik gedaan. En ik heb mijn straf daarvoor uitgezeten." Het is tenslotte geen geheim. 

Volgens mij is er niet veel aan te doen. Ik zou met de ouders van die jongen gaan praten met het verzoek dit filmpje niet meer te verspreiden. 

redbulletje schreef op 23-11-2021 om 21:41:

Het is toch geen smaad als je zoon een strafbaar feit heeft gepleegd en daar ook een straf voor heeft gehad? Het zou smaad zijn als er leugens worden verspreid.

Nee, dat is een misverstand. Dat dacht ik ook altijd, maar is niet waar.

En verder: billen, blaren, van je af laten glijden en wat meer zelfvertrouwen kweken.

Nee

Nee

23-11-2021 om 21:56

Smaad? Schadevergoeding? Vind jij dat echt een terechte straf voor deze schoolgenoot? Ik denk dat je overdrijft. Natuurlijk snap ik dat het vervelend is voor jouw zoon. Maar wat die andere jongen deed zouden de meeste jonge mensen doen. Is toch hartstikke interessant allemaal, daar wordt dan over geroddeld ja. De oplossing moet vanuit je zoon komen, die moet een manier zien te vinden om er mee om te gaan en zijn hoofd recht te houden. Als hij het echt wil doorbreken zou hij hierover wat kunnen vertellen in zijn klas.

vervolgd en berecht en een schadevergoeding? Staat het filmpje ergens openbaar of wordt het verspreid via WhatsApp? Eens met voorgaande billen en blaren.. het nieuwtje zal er ook snel vanaf zijn zoals met alles.

redbulletje schreef op 23-11-2021 om 21:41:

Het is toch geen smaad als je zoon een strafbaar feit heeft gepleegd en daar ook een straf voor heeft gehad? Het zou smaad zijn als er leugens worden verspreid.

Als het gaat om zaken die niet waar zijn is het laster, geen smaad.

Los daarvan vind ik het erg ver gaan om hier aangifte van te gaan doen en een schadevergoeding te eisen. Het gaat hier om scholieren. Het verspreiden van roddels is aan de orde van de dag op een school. Ik denk dat je zoon een manier moet vinden om hier mee om te gaan. Ik denk ook niet dat de politie of officier van justitie dit zal gaan oppakken. Regulier pesten wordt al nauwelijks iets mee gedaan (helaas).

Ik zou de directie laten weten dat zoon zijn straf heeft uitgezeten en een nieuwe start heeft gemaakt op deze school. En dat dit nu zwaarder geworden is, en negatief effect heeft. Daarbij zou ik de rol van de schoolgenoot weglaten. Als zoon het aandurft, geeft hij een presentatie of maakt hij een project over zijn ervaring voor een vak..

Het verspreiden van het beeldmateriaal is een ander probleem.  De kat is uit de zak,  die krijg je er niet meer in. Het enige dat je kunt doen, is de mentor of zorgcoördinator vragen of die een stopgesprek kan houden met de jongen vanwege zijn privacy. Je kunt bij de Autoriteit Persoonsgegevens vragen wat de regels zijn. Het is materiaal dat voor opsporingsonderzoek is gebruikt? Dan kun je kijken naar wie de rechten heeft. Je kunt ook een verzoek indienen bij Google om zijn persoonsgegevens te verwijderen (zoons naam bijvoorbeeld).  Maar dat is een onzekere en in elk geval een trage weg.

Maar ik zou mijn energie in de zoon en zijn zelfbeeld stoppen, en op zijn dagelijkse sociale omgeving.

Iedereen die hier trouwens schrijft dat het te ver gaat om aangifte te doen en schadevergoeding te eisen: I see you . De wet werkt hetzelfde voor iedereen. Zoon heeft zijn straf gehad.  Ook hij mag een rechter vragen de wet bij een ander toe te passen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-11-2021 om 22:55

Ik denk niet dat het het waard is om € 2.000 uit te geven aan een civielrechtelijke zaak waarin de rechter je eis afwijst.

Zoals hierboven geadviseerd: investeer in de weerbaarheid van je zoon. Hij zal in zijn leven nog wel vaker geconfronteerd gaan worden met zijn verleden. Ook bijvoorbeeld bij antecedentenonderzoek in geval van een sollicitatie bij bepaalde bedrijven.

Ik vraag me af - als zoon zo erg veranderd is - of wat psychische begeleiding niet op zijn plaats zou zijn.

Ik lees dat er de afgelopen tijd veel is gebeurd met je zoon, dochter, de vader en school.
Wat heb je veel problemen het hoofd te bieden. Krijg je er hulp bij, iemand die met je praat over de opvoeding en strategie om de problemen de baas te worden?

Schadevergoeding? Het is hier Amerika niet. Je moet in Nederland wel heel erg lijden wil je wat krijgen. Als je van dit filmpje verspreiden aangifte gaat doen kom je echt niet verder dan een "foei, verwijderen en niet meer doen" van de rechter.

Het filmpje is er nu eenmaal en pubers vinden het erg interessant om zulke filmpjes van elkaar te kijken "Jo, moet je kijken joh wat die nieuwe heeft geflikt!" En zo gaat het van de een naar de ander. Niet leuk nee maar het is geen nep filmpje, je zoon heeft dit echt gedaan. Hij is er voor gestraft maar dat haalt de daad niet weg. 
Hoe meer hij er tegenin gaat hoe leuker de pubers het vinden want dan blijft het interessant. Hoe meer hij doet alsof het hem niet boeit dat ze kijken en wat over zeggen, hoe sneller het interessante er af is en het gezeur klaar is. Hij kan gewoon zeggen: "klopt dat heb ik gedaan, ik heb straf gehad en voor mij is dat nu afgesloten, fijne dag" en klaar. 

Toen ik op de middelbare zat kwam er halverwege het jaar een jongen van 1 klas hoger terug uit de jeugdgevangenis. Ieder wist dat hij terug was en wat hij gedaan had. Ok er waren toen nog geen filmpjes. Die jongen was er zelf juist open over, vertelde ook dat hij zich schaamde voor wat hij gedaan had en dat hij straf had gehad en dus nu weer terug was. En ja er waren mensen die hem na wezen en over hem fluisterden. Dat vond hij heel erg maar hij ging er opzettelijk niet op in. Verstandig. Aardige vent ook, we zijn nog jaren vrienden geweest. Tot ik ging verhuizen. Dat was nog voor de tijd dat iedereen internet en mobiel had dus contact verwaterde. 

Zou je misschien ook de situatie om kunnen keren, door juist de nadruk te leggen op wat hij er van geleerd heeft. Bijvoorbeeld door een presentatie te geven, waarin je kort noemt wat hij gedaan heeft, maar vooral ingaat op wat hij geleerd heeft. En dan in het kader van voorlichting. Net zoiets als ex-verslaafden die op scholen hun verhaal vertellen om leerlingen voor te lichten en te waarschuwen.
Als hij het zelf zo opengooit is er misschien geen gepest meer, maar juist respect.
Dat vergt wel moed van je zoon, maar de school weet het nu toch al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.