Relaties Relaties

Relaties

Nee

Nee

19-12-2021 om 22:06

Steunend gebaar gereformeerde vriendin

Een vriendin van mij zit in een moeilijke periode. Ik heb een kaartje voor haar gekocht en een klein, mooi poppetje van een beschermengel die ik in de envelop wilde doen. Nu vraag ik me alleen af of dit wel een handig gebaar is, aangezien mijn vriendin gereformeerd is. Ik heb de beschermengel niet met religieuze redenen gekocht, ik zou ‘m ook geven aan niet-christelijke vriendinnen. Alleen opeens bedacht ik me dat bij haar geloof het misschien niet gewaardeerd wordt als religieuze zaken uitgebeeld worden. Kan ik dit geven of beter niet? Ik heb geen verstand van het christendom dus sorry als ik nu een domme vraag stel 


Ik zou dat gewoon doen! Ik heb ook een christelijke achtergrond en ik heb eens een soort gelukspoppetje van een bevriende collega gehad toen we in een land zwangerschapstraject zaten. Hoewel ik er niet in geloof, vond ik het gebaar heel lief! 

het gebaar is lief. Iemand die jou kent en beseft dat je meeleeft, zat het vast waarderen. ‘gereformeerd ‘ zegt in dit verband weinig, dat labeltje past bij veel varianten van zwaar tot licht. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-12-2021 om 22:51

Ik kreeg van iemand ooit een symbool wat vanuit zijn religie heel belangrijk was. Eerlijk gezegd ben ik de precieze betekenis vergeten, maar ik weet wel dat het iets liefs was en om een lieve reden werd gegeven. Dat telt.

Nee

Nee

19-12-2021 om 22:59 Topicstarter

Dankjullie! En ze is wel zwaar gereformeerd. Het geloof is voor haar niet iets ‘luchtigs’ of iets wat ze ‘er even naast doet’. Het is echt heel belangrijk voor haar en ze houdt zich aan veel leefregels met betrekking tot bv relaties, kleding, werk. Ze gaat meerdere keren per week naar de kerk. Ze is er erg serieus over. Ze gelooft ook de bijbelverhalen, zoals de ark van Noach, voor haar is het waargebeurd. Is het bij haar ook gepast zo’n poppetje denken jullie? 

ik begrijp dat de meesten zeggen dat als het uit een goed hart komt, het oké moet zijn. Maar ik kom uit een redelijk gereformeerde omgeving en ik zou je adviseren om toch iets anders te kiezen. Een bloem of zo, dat wat neutraler is. Of een bijbels dagboek gericht op kracht. Ik ken gereformeerden die geen probleem met een engel zouden hebben, maar ook die het wel lastig zouden vinden. 
Sowieso heel lief van je. ♥️

In de Bijbel bestaan beschermengelen overigens ook, dus het is feitelijk zelfs een bijbels gebaar . Ook met je toevoeging zou ik het gewoon doen. Lief dat je er zo over nadenkt!

Nee

Nee

19-12-2021 om 23:03 Topicstarter

Overigens is ze wel super lief hoor, ze zou een gebaar met goede intenties ook wel waarderen. Alleen het zou stom voelen als het voor haar geloof ongepast is.

mocht je toch voor een boek of zo gaan, kijk hier eens: https://dagelijksebroodkruimels.nl/webshop/christelijke-boeken/

Nee

Nee

19-12-2021 om 23:05 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 19-12-2021 om 23:02:

ik begrijp dat de meesten zeggen dat als het uit een goed hart komt, het oké moet zijn. Maar ik kom uit een redelijk gereformeerde omgeving en ik zou je adviseren om toch iets anders te kiezen. Een bloem of zo, dat wat neutraler is. Of een bijbels dagboek gericht op kracht. Ik ken gereformeerden die geen probleem met een engel zouden hebben, maar ook die het wel lastig zouden vinden.
Sowieso heel lief van je. ♥️

Oh dat vind ik een tof idee! Dankje! 

Ik ben gereformeerd opgevoed (nu niet meer gelovig), maar volgens mij kenden we het begrip ‘beschermengel’ niet. Dat is een meer een katholiek iets, denk ik.
Als zij zo zwaar gereformeerd is, zou ik het engeltje niet geven. Ze zal het gebaar best waarderen, maar er misschien ook wat ongemakkelijk mee zijn. 

Mijn moeder is katholiek en gelooft wel in god/jezus/maria etc en ze houdt van (kerst)engeltjes. Engeltjes staan toch in het algemeen voor iets positiefs. Doet ze wel gewoon aan kerstversiering/boom? 

Picunia schreef op 19-12-2021 om 23:05:

Ik ben gereformeerd opgevoed (nu niet meer gelovig), maar volgens mij kenden we het begrip ‘beschermengel’ niet. Dat is een meer een katholiek iets, denk ik.
Als zij zo zwaar gereformeerd is, zou ik het engeltje niet geven. Ze zal het gebaar best waarderen, maar er misschien ook wat ongemakkelijk mee zijn.

Ik heb het net gegoogled en de lezingen lopen uiteen. Maar het afbeelden van heilige dingen kan gewoon wat lastig liggen voor sommigen. 

redbulletje schreef op 19-12-2021 om 23:06:

Mijn moeder is katholiek en gelooft wel in god/jezus/maria etc en ze houdt van (kerst)engeltjes. Engeltjes staan toch in het algemeen voor iets positiefs. Doet ze wel gewoon aan kerstversiering/boom?

Maar zwaar gereformeerd en katholiek zijn echt heel verschillend. Engelen, Maria, heiligen, beeldjes van allerhand worden door katholieken vaak erg gewaardeerd, terwijl het voor een hoop gereformeerden in de categorie heidens valt. En nee,  kerstbomen mogen vaak ook niet.

Ik zou het niet doen, en iets anders zoeken. Misschien dat een reep chocolade ofzo een idee is? Dat is veilig. Overigens denk ik niet dat ze beledigd zal zijn over het engeltje, ze zal ongetwijfeld je goede intentie begrijpen. 

ik zou het niet doen, maar een mooi boek kopen oid. 
En dan het later eens bespreken, dat je hierover twijfelde en hoe ze er tegenaan zou hebben gekeken. Zo leer je weer wat over haar geloofsovertuiging 

ze zal het gebaar zeker waarderen maar het poppetje zelf niet  (ik ken de zwaar gereformeerde stroming goed)
Echter als het een goede vriendin is zal ze het heus wel zeggen hoor dat ze dat soort ‘bijgeloof ‘ niet mag hebben en is er echt geen man over boord 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.