Relaties
MMcGonagall
26-05-2025 om 19:53
Opmerkingen over uiterlijk
Hoe gaan jullie om met al dan niet goedbedoelde opmerkingen over je uiterlijk? Mijn familie is nogal van het botte soort. Ze maken opmerkingen die klinken als een advies of objectieve constatering, maar dan gaat het over zaken die je zelf allang zijn opgevallen. Ik word dus alleen maar onzeker van zo’n opmerking want dan heb ik bijv die pukkel zorgvuldig gecamoufleerd. Of zoals laatst, ‘goh, je alopecia wordt erger.’ Goh echt, dacht je dat ik dat zelf nog niet had gezien?
Madamecannibale
26-05-2025 om 20:31
Ik heb ook wel familieleden die dat doen. En inderdaad ik denk dan ook vaak “alsof ik zelf geen spiegel heb”. Ik laat het meestal maar van mij afglijden tenzij de opmerking te bot is.
Vrijevlinder
26-05-2025 om 21:01
Laat ze eens voelen dat je er niet van gediend bent. Je mag mensen best begrenzen.
Hoe reageer je er nu op?
Citroengraag
26-05-2025 om 21:03
Heel herkenbaar. Subtiel reageren helpt echt niet. Als mensen dit soort stomme opmerkingen maken helpt het alleen om heel bot en duidelijk te zijn.
Peaches
26-05-2025 om 22:54
Goed bedoeld? Ik zie niet hoe die opmerkingen goed bedoeld kunnen zijn.
'Dat vind ik een vervelende opmerking, ik had dat zelf ook al gezien'
Of bij enig vermogen tot zelfreflectie: 'waarom.zeg je dat?'
stokstaart
26-05-2025 om 23:08
ik ben een lompe reageerder op botte opmerkingen.
“waarom zeg je dit” is altijd een leuke. Dan drijf je ze eigenlijk in de hoek dat ze moeten reageren. Zeker als je er verbaast bij blijft kijken en een lekkere stilte laat vallen.
Of een lompere “waarom denk je dat mijn spiegel stuk is” “ dank je, maar ik had m’n lenzen in vanochtend”
Wat zeg je nu? Deze opmerkingen zijn overigens helemaal niet goed bedoeld maar om je kleiner te maken.
MMcGonagall
26-05-2025 om 23:30
Hmmm ik vraag me af of het niet vanuit een soort van behulpzaamheid is. Daar ga ik de volgende keer naar vragen, ‘goh, waarom zeg je dat!’
Bij mijn zus vermoed ik dat het een soort van projectie is, zij heeft tegenwoordig aangeclipt haar van de kapper. Ik vind dat teveel gedoe (op dit moment).
Ies
26-05-2025 om 23:54
stokstaart schreef op 26-05-2025 om 23:08:
ik ben een lompe reageerder op botte opmerkingen.
“waarom zeg je dit” is altijd een leuke. Dan drijf je ze eigenlijk in de hoek dat ze moeten reageren. Zeker als je er verbaast bij blijft kijken en een lekkere stilte laat vallen.
Of een lompere “waarom denk je dat mijn spiegel stuk is” “ dank je, maar ik had m’n lenzen in vanochtend”
Wat zeg je nu? Deze opmerkingen zijn overigens helemaal niet goed bedoeld maar om je kleiner te maken.
Oh, nou, ik zou ook zomaar een lompe opmerking kunnen maken. Wil dat niet goedpraten. Maar wil wel opmerken dat dat zéker niet bedoeld is om iemand kleiner te maken, echt absoluut niet.
Voor mij is het vaak gewoon net als bijv informeren naar een lichamelijke klacht, ofzo. Ik merk bijv bij dochter wel dat ik haar enórm onzeker kan maken. Dus ik probeer er wel op te letten. Dan vraag ik bijv goh wat heb je daar en blijkt het een pukkel ofzo, idd. En dan is er dus echt koude oorlog…… haha. Terwijl het voor mij gewoon echt ‘maar’ een pukkel is…
Zelf kan ik overigens ook wel onzeker worden als iemand iets over mijn uiterlijk zegt. Ook als het zogenaamd ‘positief’ is, bijv dat ik ben afgevallen. Ik kan het niet van iedereen en zeker niet op elk moment goed hebben. Wil het meestal ook gewoon niet over mijn uiterlijk hebben. Mijn moeder is helemaal onhandig in dit soort dingen (haha, is vast ook de tekst van mijn dochter!) en kan me zomaar uitgebreid gaan complimenteren in een grote groep. Dan ga ik echt wel door de grond.
rionyriony
27-05-2025 om 06:19
Opmerkingen over uiterlijk vind ik niet erg. Die laat ik bij de ander want meestal horen die daar ook. Maar soms doet een ander een observatie die ik niet had verwacht en daar denk ik over na, en meestal is het iets wat op een allergie van henzelf duidt. Bijvoorbeeld ze zijn bang zelf niet mooi, niet rijk, niet exclusief genoeg gevonden te worden en daarom letten ze erop. Of vinden dat je beter voor je gezondheid moet zorgen. Wallen onder je ogen -> == niet genoeg slapen, en dergelijke.
Waar ik langere tijd over na heb gedacht was toen een collegaatje op bezoek kwam bij ons en ze ineens zei: "je houdt kennelijk niet van kleding". Dat was onjuist want ik besteedde daar toen best veel tijd aan; ik was geloof ik 28 maar was begonnen me niet meer op te maken.
Ik was dus wat teleurgesteld want ik dacht echt dat ik best leuk gekleed was in een cowboy ruitjesshirt en spijkerbroek, helaas kennelijk volgens haar idee te casual. "Jawel, wel degelijk", antwoordde ik oprecht verwonderd. Ik had er gewoon niet over nagedacht om in een gala-outfit de koffie te serveren. Dacht dat ze casual bezoek was.
thinkso
27-05-2025 om 06:46
Ik krijg zo af en toe opmerkingen over mijn gewicht. Ik ben door verschillende redenen afgevallen. Blijkbaar is dat reden om opmerkingen te laten vallen over dat ik er voorheen "mooier" uit zag. Vrouwelijker. Ik laat het langs mee heen gaan maar leuk is anders. Ik ben ook een tijd zwaarder geweest en toen kreeg ik ook opmerkingen over mijn gewicht. Ik kan er maar niet aan wennen..
FaithfulDuck87
27-05-2025 om 07:10
thinkso schreef op 27-05-2025 om 06:46:
Ik krijg zo af en toe opmerkingen over mijn gewicht. Ik ben door verschillende redenen afgevallen. Blijkbaar is dat reden om opmerkingen te laten vallen over dat ik er voorheen "mooier" uit zag. Vrouwelijker. Ik laat het langs mee heen gaan maar leuk is anders. Ik ben ook een tijd zwaarder geweest en toen kreeg ik ook opmerkingen over mijn gewicht. Ik kan er maar niet aan wennen..
Bij sommigen is het nooit goed, of je nu te dik bent of als je mooi bent afgevallen.
Ik krijg ook wel opmerkingen nu ik flink ben afgevallen. "Je moet niet meer afvallen hoor". Die pareer ik met: euh, ik heb nog steeds geen gezond gewicht, dus ik hoop dat ik nog wat kwijt raak. En vaak zijn de opmerkingen idd goed bedoeld, maar zeg ik dat het voor mij niet zo voelt.
letterkoekje
27-05-2025 om 08:25
Tip:
Misschien zeggen: 'die puist lost zich vanzelf op, maar dat kun je van jouw karakter niet zeggen'.
Eens kijken hoe ze dan reageren. En als ze dan zeggen dat je 'bot' bent, vragen wat ze dan over hun eigen opmerkingen vinden.
Broadway
27-05-2025 om 08:37
je voelt het als vervelend dus dan is het lastig. ik lees in je openingspost simpelweg een constatering. net als, jeetje wat is je haar lang geworden, ah, lekker bruin geworden op vakantie en check die broek even want hij zit raar bij je kont. het is geen vreemde die het zegt dus waarom heb jij het gevoel dat het vervelend bedoeld is? zit het dieper dat ze vaker oordelen?
Meesje
27-05-2025 om 09:28
Ies schreef op 26-05-2025 om 23:54:
[..]
Oh, nou, ik zou ook zomaar een lompe opmerking kunnen maken. Wil dat niet goedpraten. Maar wil wel opmerken dat dat zéker niet bedoeld is om iemand kleiner te maken, echt absoluut niet.
Voor mij is het vaak gewoon net als bijv informeren naar een lichamelijke klacht, ofzo. Ik merk bijv bij dochter wel dat ik haar enórm onzeker kan maken. Dus ik probeer er wel op te letten. Dan vraag ik bijv goh wat heb je daar en blijkt het een pukkel ofzo, idd. En dan is er dus echt koude oorlog…… haha. Terwijl het voor mij gewoon echt ‘maar’ een pukkel is…Zelf kan ik overigens ook wel onzeker worden als iemand iets over mijn uiterlijk zegt. Ook als het zogenaamd ‘positief’ is, bijv dat ik ben afgevallen. Ik kan het niet van iedereen en zeker niet op elk moment goed hebben. Wil het meestal ook gewoon niet over mijn uiterlijk hebben. Mijn moeder is helemaal onhandig in dit soort dingen (haha, is vast ook de tekst van mijn dochter!) en kan me zomaar uitgebreid gaan complimenteren in een grote groep. Dan ga ik echt wel door de grond.
Haha, ben jij mijn moeder? Ik word idd ook boos als mijn moeder, liefst in gezelschap, naar een pukkel wijst en vraagt "wat is dat?". En dan moet ik zeggen "een puist". Waardoor gezellig iedereen in de ruimte naar mijn puist kijkt. Ja, het is maar een pukkel. Maar waarom zou je daar de aandacht op willen vestigen?
Ik begrijp dus ook dat soort opmerkingen niet. Kan me het gevoel van TO goed voorstellen. Bot reageren helpt mij niet. Dan reageert die ander gekwetst en voel ik me daar weer rot over.
Bailey26
27-05-2025 om 09:41
Meesje schreef op 27-05-2025 om 09:28:
[..]
Haha, ben jij mijn moeder? Ik word idd ook boos als mijn moeder, liefst in gezelschap, naar een pukkel wijst en vraagt "wat is dat?". En dan moet ik zeggen "een puist". Waardoor gezellig iedereen in de ruimte naar mijn puist kijkt. Ja, het is maar een pukkel. Maar waarom zou je daar de aandacht op willen vestigen?
Ik begrijp dus ook dat soort opmerkingen niet. Kan me het gevoel van TO goed voorstellen. Bot reageren helpt mij niet. Dan reageert die ander gekwetst en voel ik me daar weer rot over.
Nou inderdaad. Het is gewoon niet nodig om een opmerking te maken over het uiterlijk van iemand. De enige uitzondering is wanneer het van belang is voor diegene om het te weten. En dat is echt zelden.
Dat een opmerking niet 'slecht' is bedoelt wil niet automatisch betekenen dat het dan 'goed bedoelt is. En behulpzaam is het ook zelden.
Happyapple
27-05-2025 om 09:52
Bailey26 schreef op 27-05-2025 om 09:41:
[..]
Nou inderdaad. Het is gewoon niet nodig om een opmerking te maken over het uiterlijk van iemand. De enige uitzondering is wanneer het van belang is voor diegene om het te weten. En dat is echt zelden.
Dat een opmerking niet 'slecht' is bedoelt wil niet automatisch betekenen dat het dan 'goed bedoelt is. En behulpzaam is het ook zelden.
Nou dit hoor. Hou dat soort opmerkingen gewoon lekker voor je.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.