Relaties Relaties

Relaties

Open relatie bij nieuwe relatie


He ja, want de gemiddelde puber vind het al geen probleem om over het seksleven van zijn / haar / hen ouders te horen. Dus een open relatie van papa en mama vinden ze ook prima natuurlijk. 

Wilgenkatje- schreef op 16-11-2021 om 22:00:

Omdat kinderen echt wel door hebben dat er op gegeven moment meer aan de hand is dan koffie drinken. Er is volop nonverbale communicatie die kinderen uitstekend oppikken. Onderschat ze niet!

Meestal zien mensen waar ze zoeken.  Kinderen denken niet aan hun ouders die seks hebben met anderen,  zeker niet als ze jong zijn.  Ze gaan pas vragen stellen als daar een aanleiding toe is. 

HexOpBezemsteel schreef op 17-11-2021 om 09:12:

[..]

Meestal zien mensen waar ze zoeken. Kinderen denken niet aan hun ouders die seks hebben met anderen, zeker niet als ze jong zijn. Ze gaan pas vragen stellen als daar een aanleiding toe is.

Dankjewel. Ik kreeg het niet goed uitgelegd, maar jij gelukkig wel. Dit is wat ik bedoelde

willem1959 schreef op 16-11-2021 om 19:06:

[..]

Ik zie niet waar dit onzin is hoor. Mijn tweede alinea is een reëel gevaar.

In mijn beleving ook. Dat besef je nog niet als je in de speelse open fase zit. Alle openheid klinkt prachtig, maar het is spelen met vuur. Veel kans op allerlei brokken - en niet alleen bij degene met wie je een eerlijke open relatie had afgesproken. 

Tja, ik ik heb zelf open relaties gehad en ben  tot de conclusie gekomen dat het (voor mij) niet werkt. t is een loffelijk streven: je gunt elkaar plezier en vrijheid, relaties zonder de bezoedeling van bezitsdrang, maar in de praktijk werkt het niet. Het is bijna niet te organiseren dat het gelijkwaardig is. Dan gaat de een toch op de ander zitten wachten terwijl diegene lekker met nummer drie bezig is bijvoorbeeld. Dat geeft een soort van ´machtsongelijkheid´.

Maar wat voor mij vooral gebleken is: het maakt relaties oppervlakkiger, want ja, als je wrijving in de relatie heb, ga je toch naar die ander(en)? Je komt veel minder snel op het punt dat je in monogaam gecommiteerde relaties sneller hebt: je hebt problemen en juist doordat je daar samen doorheen ´werkt´ ontstaat er een diepere band en zie je ook weer nieuwe lagen van de persoonlijkheid van de ander. 
Vele varkens maken de spoeling dun zeg maar. 

Lexus schreef op 17-11-2021 om 10:33:

Tja, ik ik heb zelf open relaties gehad en ben tot de conclusie gekomen dat het (voor mij) niet werkt. t is een loffelijk streven: je gunt elkaar plezier en vrijheid, relaties zonder de bezoedeling van bezitsdrang, maar in de praktijk werkt het niet. Het is bijna niet te organiseren dat het gelijkwaardig is. Dan gaat de een toch op de ander zitten wachten terwijl diegene lekker met nummer drie bezig is bijvoorbeeld. Dat geeft een soort van ´machtsongelijkheid´.

Maar wat voor mij vooral gebleken is: het maakt relaties oppervlakkiger, want ja, als je wrijving in de relatie heb, ga je toch naar die ander(en)? Je komt veel minder snel op het punt dat je in monogaam gecommiteerde relaties sneller hebt: je hebt problemen en juist doordat je daar samen doorheen ´werkt´ ontstaat er een diepere band en zie je ook weer nieuwe lagen van de persoonlijkheid van de ander.
Vele varkens maken de spoeling dun zeg maar.

Waarom ben je gaan wachten als je partner met nummer 3 bezig is? 
Hij/zij was toch niet verantwoordelijk voor jouw dagindeling? 
Als je die vrijheid gunt en vervolgens ga je op de bank zitten niksdoen, dan gun je jezelf die vrijheid niet 
Een uurtje op de computer kan je gedachten al verzetten

Dat het relaties oppervlakkiger maakt ben ik geenszins met je eens
Het is aan jou hoe diep of oppervlakkig een relatie is, als jij je partners niet toe durft te laten zal het altijd oppervlakkig blijven, ook in monogamie 

Mijn partners en ik praten zo ontzettend veel!
Wekelijks een echte “hoe gaat het met jou?” ik ken z’n diepste schande geheimen en ik koester ze
Ik heb z’n diepste haat mogen meemaken, zijn dromen en verlangens gehoord en het is aan mij om hem daarbij te helpen  en visa versa

Dan is daar nog een zij, een machtige vrouw waarbij ik zware verliefdheid voelde en dat wilde onderzoeken
Dat doen we nu nog steeds en we praten zoveel! 
Ik leer haar elke dag een stukje beter kennen
Ik ben geen seconde minder gaan houden van hem, van hem houd ik ook al zoveel! En ik ben zo blij met allebei en dat ze mij dit gunnen
Dat we elkaar dit gunnen 

En iedereen die het niet begrijpt mag het gooien op seks
Maar dat valt vies tegen

Ik zeg niet dat een open relatie makkelijk is
Ik zeg niet dat een monogame relatie makkelijk is
Maar geen van beiden zal ik generaliseren op “horen zeggen” 

Ik schrik hoeveel er gelijk over kinderen en seks beginnen
Praten jullie echt zoveel over seks met kinderen/pubers? 
Gewoon doen als ze vragen stellen en aan jou dan om het al of niet uit te leggen
Ook ouders mogen een privé leven hebben
Als een kind iets doorheeft over het seksleven van zijn/haar ouders dan ligt dat aan de ouders
Ook in monogamie
Verder ben ik van mening dat een puber z’n ouders altijd raar en ouderwets vind

Vergis je ook niet over deze puber generatie
Veel meer openminded dan de generaties ervoor
Zij groeien op met termen als non-binair en meerdere relatie vormen
Laat ze asjeblieft thuis kunnen komen als zij niet in ‘t monogame plaatje passen en erover kunnen praten

Ook is het niet nodig om een forumster meteen neer te halen omdat ze een open relatie nastreeft
Ze is meer dan een gat en ze is dus niet opzoek naar enkel een gat relatie 
Zeker voor haar potentiële partner(s) is ze zoveel meer waard!
Ook ik ben bekend met haar wereld en niet alleen “van horen zeggen” 
Komt wel goed met haar!

Dit topic kan een mooi discussie topic worden met voor en tegens, met angsten en vragen, met begrip en onbegrip

Maar dan moet dat gegeneraliseer en “het is alleen maar vanwege seks” even buiten blijven

Ik quote 1 iemand, maar ik wauwel eigenlijk in ‘t algemeen
Vind de kant die het topic opgaat best jammer


Beertjelief schreef op 17-11-2021 om 11:52:

[..]

Waarom ben je gaan wachten als je partner met nummer 3 bezig is?
Hij/zij was toch niet verantwoordelijk voor jouw dagindeling?
Als je die vrijheid gunt en vervolgens ga je op de bank zitten niksdoen, dan gun je jezelf die vrijheid niet

Wie zegt dat ik degene was die ging zitten wachten? Ik niet hoor. Verder houd je een heel betoog waarom het wel goed is een open relatie te hebben. Laat ik duidelijk zijn: ik gun ieder zijn of haar invulling van een relatie (zolang mensen niet bedrogen worden). Ik deel hier mijn persoonlijke ervaring en conclusies en die is dat er een zekere  machtsongelijkheid en oppervlakkigheid ontstaat. 

Je houdt een heel verdedigingsbetoog maar je weet denk ik niet tegen wie je het hebt: iemand die het allemaal al geleefd heeft qua open relaties, en al voor hen transkind opkwam en bij het genderteam zat toen niemand nog ooit van trans of non/binair had gehoord. Ik begrijp trouwens niet wat genderidentiteit met voorkeur (en nogmaals het gaat om mijn persoonlijke keuzes hierin ogv ervaringen) met de keuze voor een monogame relatie te maken heeft. 

Je wilt je blijkbaar verdedigen maar jij, noch iemand anders, wordt aangevallen. 

Voor sommige mensen is het een levensstijl, een sterke voorkeur die niet verbonden is aan de liefde of verliefdheid  voor de eigen partner. Daar hoort de boodschap partner is niet meer goed genoeg dus ik kijk verder niet bij. De voorkeur voor monogamie is er vanaf de start al niet. 

@Lexus ik denk dat ik Beertje wel snap. Wat jij en de anderen hier doen is persoonlijke ervaringen en van horen zeggen in zijn algemeenheid trekken. Ik kan me goed voorstellen dat een open relatie voor jou niet werkte en ook zeker oppervlakkig kan voelen. Ik ken echter diverse relaties waarbij dat totaal niet opgaat. En ik kan me voorstellen dat het voor Beertje wat persoonlijk voelt omdat daarmee haar relatie als oppervlakkig wordt bestempeld. 

Alle niet monogame relaties op één hoop gooien is net zo vervelend als dat doen met iedereen voor wie dat niet werkt.

Wat ik om mij heen zie is dat of het werkt heel erg afhangt van de mensen die er in zitten. Voor jou maakte het de relatie oppervlakkig, ik ken weer anderen voor wie het juist zorgde voor verbinding. 
Het is een relatievorm die heel erg bij je moet passen, maar ook als het bij je past kan het hard werken zijn. Maar dat is bij veel monogame relaties niet anders.

Laten we dus alsjeblieft stoppen met veralgemeniseren, maar vooral kijken naar wie wij zijn en wat voor ons werkt en proberen open en zonder oordelen naar elkaar te kijken en met elkaar te praten. En ja ook ik ga daarmee weleens de mist in, maar dat is uiteindelijk de enige manier om een onderwerp als dit op een fijne manier te bespreken.

DanGun schreef op 16-11-2021 om 14:58:

[..]

En jij denkt dat pubers niks doorhebben?

Je denkt vanuit een monogaam perspectief over een open relatie na. Als je een open relatie hebt (waar je oprecht achter staat) dan heb je meestal ook een bepaalde visie op liefde en/of seks. Dan heb je het niet over dingen als ‘doorhebben’ want dat suggereert dat er iets stiekems of geheims gebeurt wat niet zou mogen. En dat komt vanuit een monogaam perspectief. Terwijl als je relatie open is je open en eerlijk bent, er valt niks om ‘door te hebben’. Je bepaalt zelf wat je je pubers vertelt over je relatie(s) en natuurlijk op welke manier je daarover praat.

[heb overige tekst weggehaald naar aanleiding van de toon op de laatste pagina’s, zou het waarderen als dit ook niet gequote is. Ik vind het jammer wanneer mensen er niet voor open lijken te staan dat iets anders kan gaan dan hun eigen ervaring. “Het kan niet goed gaan, is maar een idealistisch idee dat in de praktijk niet werkt, je zal nooit echt verdieping hebben in je relatie”. Heb er toch geen behoefte aan mijn hele relatie uit te leggen, ken deze discussies op fora waarbij je hele tekst uit elkaar wordt getrokken en gedraaid zodat het nooit goed kan zijn. Lollypopje, ik lees je in deze topics altijd graag, vind dat je mooi rustig en duidelijk blijft en bepaalde nuances goed kan uitleggen. Complimenten!]

Lollypopje schreef op 17-11-2021 om 12:16:

@Lexus ik denk dat ik Beertje wel snap. Wat jij en de anderen hier doen is persoonlijke ervaringen en van horen zeggen in zijn algemeenheid trekken

Nee dat doe ik niet. Ik zeg herhaalde malen dat het míjn ervaring is en dat het voor mij niet werkte. (en al sowieso heb ik niks van horen zeggen, dat is een aanname'. Ik zeg enkele malen dat het voor mij zo werkte. Dat anderen dat toch opvatten als algemeen geldend en een aanval op hun levensstijl is niet mijn probleem. Ik mag gewoon on topic mijn ervaringen delen en zeggen dat het voor mij niet werkt

Lexus schreef op 17-11-2021 om 12:26:

[..]

Nee dat doe ik niet. Ik zeg herhaalde malen dat het míjn ervaring is en dat het voor mij niet werkte. Dat anderen dat opvatten als een algemeen geldend en een aanval op hun levensstijl is niet mijn probleem. Ik mag gewoon on topic mijn ervaringen delen en zeggen dat het voor mij niet werkt

Excuses, dan hebben wij jou post niet goed gelezen. 

Waarschijnlijk door alle vooroordelen die ik in de posts boven jou las die nuance in de jouwe gemist. Je schrijft inderdaad "voor mij", maar omdat je daarna algemeenwoordgebruik toepast, werd die nuancering eerder in de tekst gemist.

Sailship, wat een mooie post.

Voor mensen die er in geïnteresseerd zijn. Ik heb op aanraden van het forum het boek "The ethical slut" gelezen. Dat gaat voornamelijk over polyamorie, maar heeft ook zeker hier raakvlakken mee.

Lollypopje schreef op 17-11-2021 om 12:31:

[..]

Excuses, dan hebben wij jou post niet goed gelezen.

Waarschijnlijk door alle vooroordelen die ik in de posts boven jou las die nuance in de jouwe gemist. Je schrijft inderdaad "voor mij", maar omdat je daarna algemeenwoordgebruik toepast, werd die nuancering eerder in de tekst gemist.

okay, ja het staat ook in mijn reactie tekst: ´ik gun ieder de invulling die voor haar werkt´
soit zand erover

Martje80 schreef op 17-11-2021 om 12:32:

Sailship, wat een mooie post.

Voor mensen die er in geïnteresseerd zijn. Ik heb op aanraden van het forum het boek "The ethical slut" gelezen. Dat gaat voornamelijk over polyamorie, maar heeft ook zeker hier raakvlakken mee.

Ah, dankjewel! Ik heb het toch niet durven laten staan na de toon van de laatste pagina. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.