Relaties Relaties

Relaties

Op vakantie als je (klein)kind jarig is.

Ik ben half juni jarig en hoorde laatst al van mijn vader dat ze dan op vakantie zijn. Vorige jaar gingen ze op mijn verjaardag weg en konden ze ook niet langskomen. Mijn opa en oma waren vroeger vaker wel dan niet op vakantie met mijn verjaardag. Ik ben het dus wel gewend en vier al jaren niet meer echt mijn verjaardag. 

Naar aanleiding hier van en van het feit dat ons eigen kind zeer binnenkort jarig is had ik hier een gesprek over met mijn man. Hij vind het belachelijke dat je op vakantie gaat als je (klein)kind jarig is. Zelf zou hij dat nooit doen. Ik kan het mij nu ook niet zo goed voorstellen dat ik dat zou doen, maar vind het dus niet raar. Maar ons kind is in dat opzicht ook niet zo ongunstig jarig als ik. Man en ik zijn trouwens zelf ook een keer op vakantie geweest met mijn verjaardag, maar dat is toch anders.

Ik vroeg mij eigenlijk gewoon af hoe normaal het is om er niet te zijn op de verjaardag van je (klein)kind aangezien mijn man en ik er dus totaal verschillende over denken. Andere omstandigheden zoals COVID even niet mee geteld natuurlijk. 

Peiling

Op vakantie zijn tijdens de verjaardag van je (klein)kind?
149 stemmen
12%
88%

Als ik het goed begrijp vind je man het niet erg als jullie zelf op vakantie zijn, met jullie verjaardagen, maar wel als de grootouders dan op vakantie zijn.

Dus in theorie zou dat betekenen dat grootouders pas kunnen boeken als ze zeker weten dat jullie niks geboekt hebben en het dus vieren.
Dat vind ik wel raar.

Voor kleinkinderen snap ik wel dat het leuk is als opa en oma er kunnen zijn, maar zolang ze niet elk jaar tijdens de verjaardag van hetzelfde kleinkind weg zijn, zou ik het niet heel zielig vinden ofzo.

Mijn ouders hebben 5 kinderen met allemaal een partner en 9 kleinkinderen. Dat is 19 man. Als je daar allemaal rekening mee moet houden kun je nooit weg..

Hier is man jarig midden kn de zomervakantie. De meeste mensen zijn vaker wel dan niet op vakantie  ik kan me daar niet druk om maken. Komende week is onze dochter jarig, maar mijn ouders wonen ver weg. Normaal komen ze wel, maar ze kunnen momenteel niet hier logeren dus we vieren haar verjaardag een andere keer daar als we er zijn. Dochter vind dat helemaal prima! Schoonmoeder is ook midden in de zomervakantie jarig. Ik hou daar met de planning van onze vakantie geen rekening mee hoor. Als ik daarvoor thuis moet blijven, kan ik nooit weg want dan zou ik de vakantie in 2 delen moeten opsplitsen. Zelf is ze overigens ook vaak weg dan nee, ik zie het probleem dus niet. Vier je het op een ander moment als ze er wel zijn.

Tara82

Tara82

05-02-2022 om 09:09 Topicstarter

Ja eigenlijk komt het daar wel op neer. Het is denk ik ook gewoon zijn referentie kader. In zijn familie is niemand in de zomer jarig. Zijn moeder maakte er ook altijd een ding van om altijd koffie te komen drinken op elke verjaardag.

'Sluit me aan bij Lollypopje.
Snap ook dat mensen jn juni, buiten de schoolvakanties, op vakantie gaan. Zou ik zelf ook doen als ik de mogelijkheid zou hebben.

En snap volwassenen, die het erg vinden dat ouders weg zijn op hun verjaardag, minder goed. Hier in de famile ook een aantal " onhandige" verjaardagen. Tja, het is niet anders. Op de dag zelf maak je er zelf, in kleine kring een leuke dag van en feestje (zou het eindeljjk weer mogen?) hou je op een later moment.

Zit er iets achter de teleurstelling bij jouw man? 

Voor kinderen tot een jaar of twaalf is het wel fijn als opa en oma erbij zijn. Daarna Kunnen ze toch best zien dat anderen een eigen leven hebben? Uitnodigingen versturen: als je kunt is het fijn, kun je niet is dat óók prima. 
Maar ik heb er dan ook een hekel aan om mijn verjaardag te vieren. Elk jaar weer mensen die per se toch willen komen en elk jaar geef ik aan het niet te vieren en tóch weer doordrammen of op de stoep staan. Ik háát het. Dus ik ben heel makkelijk met verjaardagen, kom als je zin en tijd hebt, en anders ook dikke prima.

Mijn schoonouders gingen altijd met Pinksteren op vakantie,  dus toen hun eerste kleinkind geboren werd waren ze er niet.  Ze moesten terugkomen van vakantie ach en wee je moet belangstelling tonen maar middenin de vakantie gutteguttegut. Toen dacht ik: je wist het toch dat ik eind mei moest bevallen?
Eerste verjaardag van kind was op Pinkstermaandag dus ze kwamen even snel op zaterdag, want ja ze moesten op vakantie. 
In de jaren daarna waren ze er vaker niet dan wel.  Bij mijn jongste die in de winter werd geboren waren en zijn ze er altijd wel. 
De familie bestaat uit grootouders, 2 kinderen met partner en 2 kleinkinderen dus om nou te zeggen dat er geen andere week geprikt kan worden om op vakantie te gaan? 
Als ik ooit kleinkinderen krijg dan ben ik er altijd bij als ze jarig zijn. 

Ja natuurlijk ga je op vakantie wanneer dat je 't beste uitkomt. Een verjaardag is zo overrated. Daar kun je voor of na de vakantie ook wel even voor langsgaan. 
Zou helemaal fraai zijn als je familieleden zou dwingen niet in een voor hen gunstige periode op vakantie te kunnen. Zeker ergens in juni. Je zit tegenwoordig al met die vervelende meivakantie en dan begint de zomervakantie al bijna weer dus als je binnen Europa naar de zon wil moet je wel in juni. 

Bakblik schreef op 05-02-2022 om 09:20:

Mijn schoonouders gingen altijd met Pinksteren op vakantie, dus toen hun eerste kleinkind geboren werd waren ze er niet. Ze moesten terugkomen van vakantie ach en wee je moet belangstelling tonen maar middenin de vakantie gutteguttegut. Toen dacht ik: je wist het toch dat ik eind mei moest bevallen?
Eerste verjaardag van kind was op Pinkstermaandag dus ze kwamen even snel op zaterdag, want ja ze moesten op vakantie.
In de jaren daarna waren ze er vaker niet dan wel. Bij mijn jongste die in de winter werd geboren waren en zijn ze er altijd wel.
De familie bestaat uit grootouders, 2 kinderen met partner en 2 kleinkinderen dus om nou te zeggen dat er geen andere week geprikt kan worden om op vakantie te gaan?
Als ik ooit kleinkinderen krijg dan ben ik er altijd bij als ze jarig zijn.

Huh? Ze moesten midden in hun vakantie terugkomen om hun kleinkind te zien? Waren ze heel erg lang op vakantie of zouden ze sowieso binnen een week terug zijn? Je kunt toch de nieuwe spruit ook wel bewonderen als hij/zij een paar dagen oud is. Ik zou er echt niet op zitten wachten dat meteen na mijn bevalling iedereen voor de deur staat.

Ik snap sowieso niet dat de verjaardag zelf zo'n ding is. Ik was als kind gewend het altijd in 't weekend ervoor of erna te vieren met zondag opa's/oma's en zaterdag kinderfeestje. De dag zelf was voor samen met m'n ouders uit eten te gaan. Als ik in een tijd kind was geweest waarin het normaal was op vakantie te gaan, dan zou ik alleen maar blij zijn met nog een extra dag taart eten en kadootjes een paar weken later. 

En als je kind geboren wordt in een vakantieperiode ben je zelf met 't gezin wellicht juist op vakantie en moet de visite tot later wachten. 

Promethium schreef op 05-02-2022 om 09:32:

[..]

Huh? Ze moesten midden in hun vakantie terugkomen om hun kleinkind te zien? Waren ze heel erg lang op vakantie of zouden ze sowieso binnen een week terug zijn? Je kunt toch de nieuwe spruit ook wel bewonderen als hij/zij een paar dagen oud is. Ik zou er echt niet op zitten wachten dat meteen na mijn bevalling iedereen voor de deur staat.

Ze vonden zelf dat ze moreel verplicht waren om hun kleinkind te komen bewonderen binnen de "kraamtijd". Maar wel lastig dat dat in de vakantie viel ze waren van de Randstad naar Limburg met de caravan. Schoonvader was al met pensioen dus een jaar lang vakantie. 

Als je nou zelf vindt dat je er als een van de eersten moet zijn en weet dat de uitgerekende datum eind mei is dan ga je gewoon niet naar Limburg op 22 mei, dan weet je dat er risico is dat je je vakantie moet onderbreken.  Of je onderbreekt je vakantie en zeurt er verder niet over. 

Bakblik schreef op 05-02-2022 om 09:38:

[..]

Ze vonden zelf dat ze moreel verplicht waren om hun kleinkind te komen bewonderen binnen de "kraamtijd". Maar wel lastig dat dat in de vakantie viel ze waren van de Randstad naar Limburg met de caravan. Schoonvader was al met pensioen dus een jaar lang vakantie.

Als je nou zelf vindt dat je er als een van de eersten moet zijn en weet dat de uitgerekende datum eind mei is dan ga je gewoon niet naar Limburg op 22 mei, dan weet je dat er risico is dat je je vakantie moet onderbreken. Of je onderbreekt je vakantie en zeurt er verder niet over.

Dan hoef je toch niet je vakantie af te breken als je in eigen land bent? Dan rij je gewoon een dagje op en neer. 

redbulletje schreef op 05-02-2022 om 09:39:

[..]

Dan hoef je toch niet je vakantie af te breken als je in eigen land bent? Dan rij je gewoon een dagje op en neer.

Dit hebben mijn ouders gedaan na de bevaling, die zaten ook in Limburg. En die vonden t juist leuk

Welnee, als ze maar de moeite nemen om een leuke verjaarskaart te schrijven is dat goed genoeg. Dat de kinderen weten dat er aan ze gedacht wordt. Ik maakte altijd wel werk van de kinderpartijtjes en was blij dat ik daarnaast niet ook nog eens zgn een grotemensenfeest op poten hoefde te zetten. Ieder zijn meug, maar persoonlijk vond ik dat altijd wat dubbelop. Grootouders hebben ook nog een eigen leven waarin kleinkinderen niet het stralend middelpunt van het heelal zijn ook al houden ze oneindig veel van ze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.