Relaties Relaties

Relaties

Onze huisdieren en samenwonen


Nu is alleen de combinatie honden-kat je probleem. Als je je plannen doorzet, krijg je nog veel grotere uitdagingen. De combinatie kind-studie kan je vies tegenvallen. Een kind is namelijk veel arbeidsintensiever dan je nu denkt en zodra er een kind is, heb je ineens andere prioriteiten. Je draait  24-uurs waakdiensten waardoor het moeilijk/onmogelijk wordt om je studie bij te benen en ook je honden komen dan ergens op een 2e of 3e plaats. 

Ik zou je dus willen adviseren om geduld te hebben zodat al je wensen uiteindelijk één voor één de beste kans krijgen. 

Battle-Royale schreef op 03-09-2022 om 05:37:

[..]

Dan heb je dus steken laten vallen in de opvoeding van die honden

Ik vind dat echt onzin. Ik heb 3 honden (geen katten) die prima opgevoed zijn. Ze luisteren goed, zijn sociaal en kunnen heel goed met kinderen en andere honden. Maar als er buiten een kat langs rent, gaat direct de jachtmodus aan. Als ik in het bos een normaal stappende ruiter passeer is er niks aan de hand en wordt paard genegeerd maar als een jonge meid op een pony keihard galopperend aan komt racen is de eerste primaire reactie er achteraan gaan waarbij ze heel goed terug te roepen zijn. Ik ken honden die in huis met 3 katten prima samen leven maar elke kat willen killen. Dat zegt niks over opvoeding.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-09-2022 om 11:08

arnica25 schreef op 03-09-2022 om 11:02:

[..]

Ik vind dat echt onzin. Ik heb 3 honden (geen katten) die prima opgevoed zijn. Ze luisteren goed, zijn sociaal en kunnen heel goed met kinderen en andere honden. Maar als er buiten een kat langs rent, gaat direct de jachtmodus aan. Als ik in het bos een normaal stappende ruiter passeer is er niks aan de hand en wordt paard genegeerd maar als een jonge meid op een pony keihard galopperend aan komt racen is de eerste primaire reactie er achteraan gaan waarbij ze heel goed terug te roepen zijn. Ik ken honden die in huis met 3 katten prima samen leven maar elke kat willen killen. Dat zegt niks over opvoeding.

Je kunt een hond gewoon leren om zn instinct niet te volgen he en als je hem niet onder controle hebt als er een kat of pony voorbij komt heb je steken laten vallen. Als mijn pitt steeds andere honden aanvalt kan ik ook niet zeggen och das het instinct van de hond maar

arnica25 schreef op 03-09-2022 om 11:02:

[..]

Ik vind dat echt onzin.  Ik ken honden die in huis met 3 katten prima samen leven maar elke kat willen killen. Dat zegt niks over opvoeding.

🤣🤣🤣. Onze hond

Wij hebben 4 katten gehad . Was prima . Tot hond andere kat ziet . Daar moet hij wel even achter aan . 

Hoi TO, jullie zullen toch samen in gesprek moeten gaan. Want alle plannen en wensen die jullie nu hebben in combinatie met samenwonen, gaat in de huidige setting gewoon niet lukken. Ergens zullen jullie compromissen moeten sluiten. 

Je schrijft dat jullie nooit elkaar zullen vragen huisdieren weg te doen, maar op mij komt het over dat je het (onbewust?) wat op zijn beloop laat in de hoop dat hij aanbiedt zijn kat dan maar weg te doen. 

Misschien heb ik daarin wel totaal ongelijk, maar dat gevoel bekruipt me een beetje. En hoewel het dan best een uitkomst zou kunnen zijn dat de kat weg gaat, zou ik het toch niet op deze manier willen spelen. Ga dus toch het gesprek aan en bespreek alle denkbare opties. 

Teken allebei je ideale plaatje uit. Hoe zie jij het voor je met samenwonen, huisdieren, kinderen en een studie en hoe ziet hij dit voor zich. Waar wil je wonen, op welke termijn, hoe lang wil je nog wachten met kinderen (en wat als het langer duurt) hoe kant duurt je studie. 
Ga dan samen zitten en ga kijken op welke punten jullie het eens zijn en wie waar water bij de wijn moet/wil doen. 
Je weet dan van elkaar waar je staat en of je verder kan. Want als dit al moeizaam gaat, hoeveel flexibiliteit is er dan als alles net even anders loopt. 

Wat is 30+ eigenlijk? 
31, 35 of 39 maakt nogal een verschil. 

Battle-Royale schreef op 03-09-2022 om 11:08:

[..]

Je kunt een hond gewoon leren om zn instinct niet te volgen he en als je hem niet onder controle hebt als er een kat of pony voorbij komt heb je steken laten vallen. Als mijn pitt steeds andere honden aanvalt kan ik ook niet zeggen och das het instinct van de hond maar

Ik zeg toch nergens dat ik mijn honden niet onder controle heb en ze hun goddelijke gang maar laat gaan? Verder vind ik hondagressie niks met dit onderwerp te maken hebben. Nog even over dat voorbeeld paarden. Als je bij ons het bos inloopt (losloopgebied) staat er een bord met een aantal regels o.a. dat een ruiter stapvoets een wandelpad moet oversteken en dat je als hondenbezitter je hond onder controle moet hebben. Dat gaat altijd prima, vrijwel elke hond negeert een stappend paard. Toch heb je er jonge paardenmeisjes bij die er maling aan hebben en keihard galopperend een wandelpad oversteken. Buiten dat je zelf schrikt, is het voor vrijwel elke hond die normaal een paard negeert een trigger om er achteraan te gaan. Die van mij gaan in die situatie heel even en komen meteen terug als ik roep. 

Roos55 schreef op 03-09-2022 om 11:38:

[..]

🤣🤣🤣. Onze hond

Wij hebben 4 katten gehad . Was prima . Tot hond andere kat ziet . Daar moet hij wel even achter aan .

Ja precies, volkomen natuurlijk gedrag al zien sommigen dat als gebrek aan opvoeding.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-09-2022 om 13:25

arnica25 schreef op 03-09-2022 om 13:16:

[..]

Ik zeg toch nergens dat ik mijn honden niet onder controle heb en ze hun goddelijke gang maar laat gaan? Verder vind ik hondagressie niks met dit onderwerp te maken hebben. Nog even over dat voorbeeld paarden. Als je bij ons het bos inloopt (losloopgebied) staat er een bord met een aantal regels o.a. dat een ruiter stapvoets een wandelpad moet oversteken en dat je als hondenbezitter je hond onder controle moet hebben. Dat gaat altijd prima, vrijwel elke hond negeert een stappend paard. Toch heb je er jonge paardenmeisjes bij die er maling aan hebben en keihard galopperend een wandelpad oversteken. Buiten dat je zelf schrikt, is het voor vrijwel elke hond die normaal een paard negeert een trigger om er achteraan te gaan. Die van mij gaan in die situatie heel even en komen meteen terug als ik roep.

Dus nu is het de schuld van de pony? Dit gedrag kun je er prima uit trainen, ik zie het namelijk als ongewenst en gevaarlijk gedrag wat je moet voorkomen en niet bestempelen als heel natuurlijk gedrag. Mijn hond is gefokt om te vechten met andere honden, is het dan ook gewoon natuurlijk gedrag als hij andere honden opjaagt met als doel ze te doden? 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2022 om 14:03

off topic; zijn er hier eigenlijk baasjes die zowel hond(en) als kat(ten) hebben? Ik lees vaak “ ik ben een honden- cq kattenmens”. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen als dierenliefhebber. Ik houd eigenlijk van alle dieren.

Koalabeer

Koalabeer

03-09-2022 om 14:05 Topicstarter

Evaluna schreef op 03-09-2022 om 07:05:

Meestal wennen honden en katten wel redelijk aan elkaar. Misschien dat je ze een poos apart moet houden, zodat je met de honden kan trainen totdat het steeds beter gaat.
Als je je kasten en slaapkamer dicht houdt gaat de kat daar niet liggen. Al heeft hij natuurlijk wel ergens ruimte nodig, als het beneden niet heel relaxed is voor hem.
Ik heb in de puppy tijd een puppyren gekocht. Die kan ik ook open klappen en een deel van de kamer mee afzetten.

Er zijn echt wel mogelijkheden, een kat kan ook wel wat hebben.
Als je dat hebt uitgeprobeerd kan je altijd nog kijken naar wegdoen. En kinderen.

Ik sta zeker wel open voor de mogelijkheden. De dieren ruiken elkaar nu ook al als we thuis komen van elkaar. Misschien is het ook wel te wennen maar dat vergt van ons beide een goed plan en veel geduld. Wanneer we samenwonen trekt de 1 niet in bij de ander maar verkopen we beide onze woning en kopen samen iets groters. Nieuwe omgeving voor iedereen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-09-2022 om 14:07

Caramelzeezoutchocola schreef op 03-09-2022 om 14:03:

off topic; zijn er hier eigenlijk baasjes die zowel hond(en) als kat(ten) hebben? Ik lees vaak “ ik ben een honden- cq kattenmens”. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen als dierenliefhebber. Ik houd eigenlijk van alle dieren.

Een kat en een pittbull.

Koalabeer

Koalabeer

03-09-2022 om 14:10 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 03-09-2022 om 07:11:

Samenwonen in deze situatie kan dus niet. Jij wil duidelijk graag dat je vriend zijn kat wegdoet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je vriend dit niet wil. Wat voor soort ras zijn je honden, denk je dat ze nog jaren blijven leven?

Het zijn kruisingen en ik heb ze uit het asiel. Ze waren beide ca. 1 jaar oud toen ik hen kreeg. Ik denk dat ze zeker oud kunnen worden, nooit gezondheidsproblemen en de oudste bijvoorbeeld wordt aan haar gedrag nog vaak aangezien als een hele jonge hond. 

Battle-Royale schreef op 03-09-2022 om 13:25:

[..]

Dus nu is het de schuld van de pony? Dit gedrag kun je er prima uit trainen, ik zie het namelijk als ongewenst en gevaarlijk gedrag wat je moet voorkomen en niet bestempelen als heel natuurlijk gedrag. Mijn hond is gefokt om te vechten met andere honden, is het dan ook gewoon natuurlijk gedrag als hij andere honden opjaagt met als doel ze te doden?

Nogmaals hondagressie heeft niks te maken met een primaire reactie waarbij ik ze prima onder controle heb. Het zijn geen robotjes. En verder heb ik het niet zo op dit soort uitlokspelletjes dus laat maar verder. Het heeft ook niks met het onderwerp te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.