Relaties Relaties

Relaties

Ongewenste cadeaus voorkomen?

Ik weet dat het heel onvriendelijk en ondankbaar klinkt, ongewenste cadeaus... Maar wie heeft de gouden tip om te voorkomen dat we met Sinterklaas, Kerst en de verjaardag van onze dochter weer overspoeld worden met speelgoed/meuk door familie/vrienden? Of is dit iets wat we gewoon moeten loslaten?

We hebben niet zo veel nodig en de paar dingen die we dan wel in huis halen, willen we graag van goede kwaliteit en duurzaam/eerlijk geproduceerd. Natuurlijk staat het de gever vrij om te geven wat hij wil. Alleen vind ik het vreselijk zonde als iemand geld aan iets uitgeeft wat wij vervolgens weggeven of soms zelfs weggooien. 

Extra vervelend is dat er een paar familieleden zijn die herhaaldelijk vragen of dochter vaak met het cadeau speelt. Ik wil niet tegen hen liegen, maar zeker in gevallen waar we expliciet om een bepaald ding hadden gevraagd (op verzoek van gever) en dan iets totaal anders krijgen (want het had dezelfde kleur als het gevraagde, dus dan is het toch praktisch hetzelfde! ), vind ik het erg lastig om met een antwoord te komen. 

(Dochter is trouwens 6 maanden, ik weet dat we niet eeuwig kunnen bepalen wat in huis komt, maar zo lang ze nog dingen in haar mond steekt, zijn we gewoon erg strikt in waar ze wel/niet mee mag spelen) 

Dus de eigenlijk vragen:
- Is er een manier om ongewenste cadeaus te voorkomen? (Geen cadeau geven vinden wij overigens ook helemaal prima, dochter komt niets te kort!)
- Moeten we eerlijk zijn als we een cadeau krijgen waar we dochter niet mee willen laten spelen, zodat de gever het kan ruilen?
- Als er wordt gevraagd of dochter er (vaak) mee speelt, moeten we dan maar ja en amen zeggen of eerlijk zeggen: dochter heeft al zo veel, we hebben het gegeven aan een kindje dat het beter kon gebruiken. 


Het is niet echt duurzaam om een cadeau dan maar weg te gooien… en ook wel een beetje asociaal.

Maar goed, ik zou een lijstje maken op lijstje.nl en vragen daar niet vanaf te wijken. Dan kunnen mensen kiezen uit jullie eisen. 

Loslaten.

Ik begon als moeder ook met Veloretti fietsjes, Nobodinoz springtouwen, Wobbels en Grimm speelgoed en vond het ook stiekem stom als dochter iets kreeg waar ik zelf echt niet blij mee was, maar ik zette me er altijd overheen. Het werd gegeven uit een goed hart en dochter was er vaak maar wat blij mee. Als er echt niet mee gespeeld werd wachtte ik een poos af en vroeg dan aan de geven of hij/zij het item misschien terug wilde hebben of dat zij er bezwaar mee zouden hebben als ik het weggaf, omdat er niet (meer) mee gespeeld werd. Zo stoot je niemand voor het hoofd.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

07-11-2021 om 21:34 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 07-11-2021 om 21:22:

Het is niet echt duurzaam om een cadeau dan maar weg te gooien… en ook wel een beetje asociaal.

Maar goed, ik zou een lijstje maken op lijstje.nl en vragen daar niet vanaf te wijken. Dan kunnen mensen kiezen uit jullie eisen.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Het komt ook niet vaak voor, want de meeste dingen kunnen ook naar de kringloop. Maar als het echt hele kleine pongel is die er ook niet zo netjes meer uitziet, dan gaat het toch in de prullenbak.

Een online lijstje komt er helaas op neer dat mensen dan toch iets kopen wat ze zelf leuker vinden. En we willen mensen ook niet dwingen om iets te kopen wat zij niet leuk vinden. Niets geven is voor ons ook helemaal prima, dat een bezoek leuk genoeg is, maar dat willen veel mensen dan ook weer niet...

Ik vind speelgoed weggooien echt heel asociaal en ondankbaar. Breng het dan naar voedselbank/minimastichting oid. 

Daarnaast speelt een kind van 6 maanden natuurlijk niet veel ergens mee. Die vraag vind ik bijzonder zo jong.

Daarnaast blijven herhalen, eventueel aangeven dat je liever cadeaubon krijgt.

Nee weggooien is lekker duurzaam. 

Dus je wilt dat mensen iets kopen wat jij wilt. Doen ze dat niet dan geef / gooi je het weg. Dat vind je zonde van hun geld maar ook weer niet zo erg want anders zou je het wel gewoon zeggen. 

En vooral loslaten trouwens. Ik had ook idee van mooi hout speelgoed etc. Met 6 maanden was de plastic o'ball auto toch veel geliefder. Nu zijn ze 2 en 4 en hebben we weinig echte plastic rommel liggen. Wel plastic speelgoed maar dat is gewoon stevig en deels tweedehands. Ook duurzaam

loslaten, netjes dank je wel zeggen. En op een later moment nogmaals uitleggen welke beweegredenen jullie hebben, eventueel met een lijstje van duurzamere merken 

Onze kinderen spelen vaak even kort en krachtig met iets hysterisch, en dan verdwijnt het in onze "bermuda driehoek." En die driehoek gaat dan naar de kringloop of de speelgoedkast aan de weg.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

07-11-2021 om 21:43 Topicstarter

Desideria schreef op 07-11-2021 om 21:33:

Loslaten.

Ik begon als moeder ook met Veloretti fietsjes, Nobodinoz springtouwen, Wobbels en Grimm speelgoed en vond het ook stiekem stom als dochter iets kreeg waar ik zelf echt niet blij mee was, maar ik zette me er altijd overheen. Het werd gegeven uit een goed hart en dochter was er vaak maar wat blij mee. Als er echt niet mee gespeeld werd wachtte ik een poos af en vroeg dan aan de geven of hij/zij het item misschien terug wilde hebben of dat zij er bezwaar mee zouden hebben als ik het weggaf, omdat er niet (meer) mee gespeeld werd. Zo stoot je niemand voor het hoofd.

Dat vragen is eigenlijk wel een hele goede ja! Nu voelt het toch een beetje stiekem als ik dingen doorgeef. 

Het loslaten weet ik natuurlijk wel, maar als de zoveelste knuffel wordt gegeven waar we de plek niet voor hebben.... Pfff dan zou ik gewoon zo graag willen zeggen dat we het heel lief vinden dat de moeite is gedaan om hem uit te zoeken, maar dat we al zo véél knuffels hebben...

Je kunt je voorkeur uitspreken maar dat is het dan. Als zij het toch willen geven, dan geven ze dat.

Maar wat is het dan precies wat ze geven waar je niet achter staat?

Als ze er niet mee speelt en het wordt wel gevraagd dan zeg je.. Nee ze speelt er weinig mee. Wellicht komt dat nog.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

07-11-2021 om 21:47 Topicstarter

Nog even voor de duidelijkheid:

Weggooien is echt zelden, en alleen als het iets is waarvan zelfs de kringloop er niets mee kan. Denk aan beschadigde prullaria. 

En we zijn niet tegen plastic. Hetgeen we hebben is ook voornamelijk tweedehands.

Maar ook naar de kringloop brengen vind ik echt aso. Iemand heeft zijn / haar / hen best gedaan en jij staat bij wijze van de volgende al bij de kringloop op de stoep. Heel ondankbaar. 

juist met dat goedkope prul wat ze soms krijgen leren ze best veel. Het gaat kapot. Dan leren ze dat je iets niet zomaar op de grond moet gooien. Het gaat naar de prullenbak.

Mijn kinderen hebben ook de regenboog en de degelijke, verantwoorde dingen. Die komen dan van ons. Maar wij hadden nooit geweten dat onze oudste toen hij nog klein was zo gek was op toettoet auto's, als ze niet gegeven waren.

Liefkleingeitje

Liefkleingeitje

07-11-2021 om 21:50 Topicstarter

DanGun schreef op 07-11-2021 om 21:37:

Dus je wilt dat mensen iets kopen wat jij wilt. Doen ze dat niet dan geef / gooi je het weg. Dat vind je zonde van hun geld maar ook weer niet zo erg want anders zou je het wel gewoon zeggen.

Het liefst hebben we dat ze helemaal niets kopen. 

En wat is een goede manier om dat dan te zeggen? Want het is natuurlijk ook vreselijk ondankbaar. Vooraf zeggen dat het niet hoeft heeft vaak geen zin: mensen blijven toch spullen meenemen. Op het moment van overhandigen kan ik me eigenlijk geen beleefde manier bedenken.

Dus dan beter niet bemoeien met wat ze geven en wat niet wordt gebruikt/te veel is naar de kringloop brengen?

Liefkleingeitje schreef op 07-11-2021 om 21:50:

[..]


En wat is een goede manier om dat dan te zeggen? Want het is natuurlijk ook vreselijk ondankbaar. Vooraf zeggen dat het niet hoeft heeft vaak geen zin: mensen blijven toch spullen meenemen. Op het moment van overhandigen kan ik me eigenlijk geen beleefde manier bedenken.


Misschien duidelijker zijn?
Dat je geen cadeaus wilt vanwege .... (vul zelf maar in)

Zeggen dat iets niet hoeft wordt vaak als beleefdheid gezien, dus dat werkt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.