Relaties Relaties

Relaties

Ongevraagd advies

Ik snap het wel, ongevraagd advies. Mensen willen toch graag helpen. En ik maak me er zelf vast ook vaak schuldig aan. 
Maar momenteel vind ik het wel even lastig.

Wij hebben sinds een week een pup en ik merk dat iedereen die een hond heeft gehad, wel eens bij een hond in de buurt heeft gezeten of een plaatje van een hond heeft gezien, met ongevraagd advies komt. 
Dat vind ik echt wel lastig. Ook omdat ik  best wat onzeker ben over of we het wel of niet goed doen met het beestje. Er zijn zoveel tegenstrijdige adviezen en ze worden allemaal even overtuigend gebracht. Wij hebben ervoor gekozen een bepaalde lijn te volgen volgens twee handboeken en daar probeer ik me in de jungle van al het advies aan te houden. En dat dus ook terug te geven aan degene die commentaar heeft. Maar dat vind ik dus lastig. 

Mijn vader komt aankomende week een paar dagen logeren voor de feestdagen en ik ken hem: die gaat van alles zeggen over ‘je moet zus’ en ‘je moet zo’. Daar tegenin gaan heeft in het verleden altijd gezeik opgeleverd. Of van die ‘tjonge jonge, wat stel je je weer aan’-opmerkingen. Daar weer tegenin gaat betekent vaak ruzie. Kortom: ergens tegenin gaan, heeft nog niet het beoogde resultaat. 

Iemand tips over hoe dit aan te pakken op een manier waarop het wel gezellig blijft deze dagen?


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

29-12-2022 om 20:47

'dank voor de tip, ik zal erover nadenken/er iets over opzoeken/het meenemen.'

Kun je dit niet meteen bij hem aankaarten bij aankomst en dan aangeven wat je hier ook zegt, dat je voor deze manier gekozen hebt, dat je al die adviezen lastig vind en of hij jou alsjeblieft het plezier wil doen om zich daar van te onthouden? Of is hij geen type dat daar voor open staat?

Ik vermoed dat je nog geen kinderen heb😂

Ik zou net zoiets zeggen als wandelvrouw. “Interessant! We volgen nu die en die methode en daar doen ze dat anders maar mocht dat niet bij ons passen dan is dit het overwegen waard.” En dan iedere keer herhalen. Dan zal hij het toch wel een keer zat worden? 

Sorry, geen tips voor je, maar moest hier even hard om lachen:
"...wel eens bij een hond in de buurt heeft gezeten of een plaatje van een hond heeft gezien, met ongevraagd advies komt." 
👌😁

Gewoon er niet tegen in gaan maar beantwoorden met interessant, ik zal er over nadenken, klinkt niet gek, bedankt voor je advies, is het proberen waard en wat je nog meer kunt bedenken aan loze kreten. Het niet serieus nemen en gewoon je eigen plan trekken en erbij blijven glimlachen en knikken.
Regelmatig een ander onderwerp aansnijden wat zijn belangstelling heeft. Zo'n logeer partijtje is nu eenmaal hard werken, succes en sterkte.

Wandelvrouwtje schreef op 29-12-2022 om 20:47:

'dank voor de tip, ik zal erover nadenken/er iets over opzoeken/het meenemen.'

Ja zoiets. 

En toch gewoon van je laten afglijden. Besef dat je vader gewoon zo is zoals hij is, en hij dat niet doet om betweterig te zijn maar omdat hij denkt dat hij daarmee helpt. Dat doen sommige vaders/moeders graag al ben je al lang volwassen. 
Mijn moeder heeft er ook een handje van.   

Prachtwacht schreef op 29-12-2022 om 21:39:

[..]

Ja zoiets.

En toch gewoon van je laten afglijden. Besef dat je vader gewoon zo is zoals hij is, en hij dat niet doet om betweterig te zijn maar omdat hij denkt dat hij daarmee helpt. Dat doen sommige vaders/moeders graag al ben je al lang volwassen.
Mijn moeder heeft er ook een handje van.

Of hij is gewoon wel een betweter die op zo 'n manier aandacht zoekt, en niet tegen kritiek kan want dan maakt hij ruzie.

Tegen zulke mensen ga ik niet in. Ik volg de Finse methode: belangstellend terugkijken en niks terugzeggen. Beetje hummen misschien. En dan uiteraard lekker doen wat je zelf wilt. Je hoeft niks. Je moet ook niks. Hij bepaalt niets. En vooral van onderwerp veranderen. “Hé wat een leuke foute kersttrui heb je aan” 

MeganRapinoe

MeganRapinoe

29-12-2022 om 22:59 Topicstarter

Ik denk inderdaad wel dat het willen helpen is inderdaad, maar het is in de praktijk dus zo weinig helpend. En als ik dan zelf al aan het zoeken bent naar de juiste versie van een aanpak, maakt dat me onzeker. 

Maar ik vind er goede tips tussen zitten. Sinds hij de 70 is gepasseerd staat hij wel wat meer open voor kwetsbaar opstellen, dus misschien kan ik het wel gelijk aan het begin aangeven. En verder de “is misschien wel een idee, ik zal kijken wat we ermee kunnen”. 

Ik krijg naar aanleiding van dit topic ook de neiging om je allemaal tips te geven over je pup 😅

Daarom wil ik je het volgende meegeven.  Neem de tips niet persoonlijk als een aanval op jou. Mensen zijn gewoon enthousiast over honden en willen dat enthousiasme graag met je delen. Dat zit er achter en niet dat je in hun ogen iets verkeerd doet. En een pup opvoeden is ook best zwaar, mensen die dat hebben gedaan weten dat en zullen je willen helpen. Dus probeer het vanaf dat perspectief te zien.

Brrrr. Ongevraagd advies, m’n allergie.  Mensen krijgen een goed gevoel van advies geven, het gaat ze er vaak nog niet eens om of je er iets aan hebt of iets mee doet. 

Ik vind ongevraagde adviezen zelfs een beetje ongepast (mensen kunnen meestal prima zelf nadenken immers). Bedanken voor een ongevraagd advies doe ik niet meer, en zeg ook niet langer dat ik het zal “meenemen”. Dan houdt het nooit op, en dat wil ik wel. Ik zeg meestal (tegen mensen die ik ken, niet tegen onbekende) dat ik niet opzoek ben naar advies/tips/raad maar als ik daar wel behoefte aan heb ze zal benaderen en er om zal vragen. Ik glimlach er wel vriendelijk bij

Ja de bemoeizucht m.i. ontstaan uit het verlangen om voor mogelijke slachtoffers op te komen is tot duizelingwekkende hoogten gestegen.

Wat ik zou doen? De wijste zijn.

Ja, er gaat een wondere wereld voor je open zodra je met een verse pup het hondenveld betreedt Mensen willen inderdaad gewoon 'helpen' en bedoelen het meestal goed. Soms vang je zomaar opeens een gouden tip op - dat kan ook nog. Verder helpt inderdaad vooral goedwillend knikken. In discussie gaan nooit - ook al weet iedereen en z'n schoonmoeder het beter. En, zoals een poster hierboven al stelt: heb je eenmaal een hond, dan is het héél lastig om niet met die ongevraagde, goede raad te komen, haha!

jouw hond, jouw opvoeding, jouw regels.. dank voor het meedenken, ik doe het zoals ik het goed acht. En als ik hulp/coaching/begeleiding nodig heb, zoek ik een professional.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.