Relaties
DanielleV
10-07-2025 om 11:51
Onenigheid smartphone vader/partner
Mijn man en ik hebben samen 1 kind, 16 jaar, over naar 5 vwo. Sinds hij een smartphone heeft is er alleen maar gezeik en daarvoor eigenlijk ook al.
Mijn zoon zat denk ik vanaf begin groep 8 al op de computer, te gamen en via sociale media te chatten met klasgenoten. Ik dacht dat dat goed ging. Op de middelbare school kwamen hierin wel wat problemen. Dit ging vooral over dat zoon meer met sociale media bezig was dan met school omdat hij tijdens de les meer wist te vertellen wat er op tiktok gebeurde dan wat hij moest leren voor zijn toets. En een enkele keer dat hij iets onaardigs op sociale media had geschreven, maar dat heeft hij toen wel verwijderd.
Sinds hij een smartphone heeft, sinds 2 jaar geleden, is het hier thuis een gekkenhuis geworden. De school heeft sindsdien meermaals ons benaderd wegens teksten schrijven over docenten en meisjes uit zijn klas. Dan zeg ik tegen Jasper dat hij dat moet weghalen, schrijft hij online wat over dat school zijn sociale media controleert, en een paar weken later is het weer zover en belt en mailt de school ons weer.
Nu heb ik de afgelopen weken meermaals de wijkagent op de stoep gehad omdat mijn zoon dingen schrijft waarover anderen de politie bellen. Zo ook vanochtend weer. Het is elke keer weer dat mijn zoon iets heeft geschreven als “waarom dragen jullie schoenen? Ik loop op blote voeten zoals het hoort” of dat hij weer eens iemand heeft beledigd. Waarschijnlijk alles voor like en volgers, want ik vind 1.800 volgers als je 16 bent ook niet echt normaal.
Tot nu toe heeft de politie alle aangiftes tegen mijn zoon geweigerd. Maar ik ben hier KLAAR mee. Instagram, TikTok en wat zoon nog meer heeft weigeren zijn account te verwijderen omdat hij ouder is dan 13 jaar. Ik heb dus vandaag, niet voor de eerste keer, tegen zoon gezegd: je gaat je sociale media verwijderen en als deze telefoon kapot gaat krijg je geen nieuwe. Ik ben het spuugzat.
Mijn man vindt dat zoon maar zelf de consequenties van zijn gedrag moet ervaren. Terwijl zoon daar de afgelopen tijd niks van heeft geleerd. Het maakt manlief helemaal niet uit dat school ons steeds informeert over het online gedrag en wij zelfs meermaals de politie op de stoep hebben gehad.
Hoe krijg ik mijn man zo ver dat we samen op 1 lijn liggen betreft het online gedrag van zoon?
Roos57
10-07-2025 om 11:56
zolang school goed gaat lekker op zijn telefoon laten .
heeft de wijkagent niks beters te doen vraag ik mij af 😇
Vrijevlinder
10-07-2025 om 11:59
Het is elke keer weer dat mijn zoon iets heeft geschreven als “waarom
dragen jullie schoenen? Ik loop op blote voeten zoals het hoort”
Voor dergelijke teksten bellen de mensen de politie niet. Kan je hem zelf volgen zodat je weet wat hij schrijft?
Enerzijds denk ik: het is zomervakantie.
DanielleV
10-07-2025 om 12:35
Vrijevlinder schreef op 10-07-2025 om 11:59:
Het is elke keer weer dat mijn zoon iets heeft geschreven als “waarom
dragen jullie schoenen? Ik loop op blote voeten zoals het hoort”
Voor dergelijke teksten bellen de mensen de politie niet. Kan je hem zelf volgen zodat je weet wat hij schrijft?
Enerzijds denk ik: het is zomervakantie.
De wijkagent zei dat hij zich wel ook zorgen maakt over dat zoon dit soort provocerende berichten schrijft
Jorni
10-07-2025 om 12:46
Ik vind het een gek verhaal. De politie komt niet zomaar hoor voor wat uitlatingen op social media. Dan zou de politie steeds bezig zijn. Genoeg mensen die gekke berichten de wereld ingooien op social media die ook zeker niet vriendelijk zijn. Het moet dan wel echt iets dreigends zijn ofzo. Ik zou een nepaccount maken en hem even gaan volgen zodat je ziet wat voor dingen hij schrijft. Is het echt heel ernstig dan zijn andere acties nodig dan wanneer het gewoon wat gek en fout is. Is het gewoon wat gek of beetje fout en gaat het verder goed prive en op school dan lekker laten.
Roos57
10-07-2025 om 14:21
Courage schreef op 10-07-2025 om 14:09:
Ik denk dat hij binnenkort intrekt bij de bejaarde buurman.
😂😂😂😂
Yumi
10-07-2025 om 14:50
Courage schreef op 10-07-2025 om 14:09:
Ik denk dat hij binnenkort intrekt bij de bejaarde buurman.

Caroline80
11-07-2025 om 06:56
Hij is 16 en heeft pas twee jaar een smartphone??? Ik geloof niet dat dit een serieuze vraag is.
Meesje
11-07-2025 om 09:31
DanielleV schreef op 10-07-2025 om 12:35:
[..]
De wijkagent zei dat hij zich wel ook zorgen maakt over dat zoon dit soort provocerende berichten schrijft
Snap ik wel, super provocerend! Heftig zeg. Wat vind jij ervan? Hebben jullie veel mensen in de buurt die schoenen dragen? Want kan me voorstellen dat het voor hun echt niet veilig voelt. Heb je wel eens met zoon gepraat over schoenendragers? Voorlichting gegeven? Want dit klinkt wel serieus hoor.
Stoeltje
30-07-2025 om 15:58
Dat de politie aangiftes over een jongen die wat roept voor aandacht weigert snap ik, als die niet heel grensoverschrijdend zijn. En als het heel veel meldingen zijn snap ik ook wel dat de politie toch langskomt. Heeft de wijkagent eigenlijk al eens zelf met je zoon gesproken in plaats van met jou? Misschien maakt dat indruk…
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.