Relaties Relaties

Relaties

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-10-2021 om 11:59

Nee zeggen

Mijn zusje en haar vriend bouwen zelf een huis, hun oude huis is vorig jaar verkocht, en nu wonen ze sinds april in een soort stacaravan, maar mn zus is nu zwanger, en nu wil ze tijdelijk met hun kindje bij ons intrekken. Ze vind die stacaravan vreselijk en vind het ook helemaal niks om in een bouwput te wonen.
 

Hoe kan ik op een aardige manier zeggen dat we dat niet zien zitten? 


'Ik vind jullie heel erg lief maar zie het niet zitten dat jullie hier tijdelijk komen wonen.' Je zou nog kunnen overwegen om eventueel te helpen met het leuk maken voor de baby in de stacaravan oid.

Misschien het heel kort houden als ze het vraagt "nee sorry, dat zie ik echt niet zitten"...en dan niets meer zeggen. Je bent toch eigenlijk geen uitleg verschuldigd? Mocht ze vragen waarom niet, dan je antwoord herhalen, "nee sorry, dat zie ik echt niet zitten". Hoe meer uitleg je probeert te geven, hoe meer je in een discussie belandt. (het lijkt me trouwens wel echt lastig om nee te zeggen hoor, maar iets na een paar weken terugdraaien is nog erger denk ik) 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-10-2021 om 12:11

Ze heeft het al gevraagd en ik heb gezegd dat ik het eerst moest overleggen. Het lullige is ook dat hier plek genoeg is dus om dan gewoon nee kan niet te zeggen vind ik lullig. Ik heb een goede band met mn zus dus ik wil haar niet kwetsen. 

en wie is ‘bij ons’? Je ouders? Zo ver ik begreep was jouw relatie toch pas over en woon je (weer) alleen?

Voor welke periode zou het zijn? En als je plek genoeg hebt snap ik dat nee wat lullig over kan komen bij je zus. Maar aan de andere kant, het is hun keuze geweest om zelf te bouwen en tijdelijk in een stacaravan te gaan wonen
En jouw huis jouw beslissing
Lastig lijkt het me wel idd.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-10-2021 om 12:18

lientje69 schreef op 12-10-2021 om 12:14:

Voor welke periode zou het zijn? En als je plek genoeg hebt snap ik dat nee wat lullig over kan komen bij je zus. Maar aan de andere kant, het is hun keuze geweest om zelf te bouwen en tijdelijk in een stacaravan te gaan wonen
En jouw huis jouw beslissing
Lastig lijkt het me wel idd.

Die periode is het grootste euvel, want als alles mee zit is hun huis in het voorjaar van 2023 klaar. Ik snap ook niet dat ze dan nu zwanger is, totaal niet praktisch als je het mij vraagt. Maar ik heb dus ook geen zin om ze tijdelijk hier te hebben. 

BlueHeart schreef op 12-10-2021 om 12:18:

[..]

Die periode is het grootste euvel, want als alles mee zit is hun huis in het voorjaar van 2023 klaar. Ik snap ook niet dat ze dan nu zwanger is, totaal niet praktisch als je het mij vraagt. Maar ik heb dus ook geen zin om ze tijdelijk hier te hebben.

O jeetje, voor zo'n lange periode zou ik het ook niet doen.

Kun je haar niet twee nachten hotel cadeau doen?

BlueHeart schreef op 12-10-2021 om 12:18:

[..]

Die periode is het grootste euvel, want als alles mee zit is hun huis in het voorjaar van 2023 klaar. Ik snap ook niet dat ze dan nu zwanger is, totaal niet praktisch als je het mij vraagt. Maar ik heb dus ook geen zin om ze tijdelijk hier te hebben.

Hallo, 2023? Dat is niet tijdelijk, dat is gewoon anderhalf jaar???!!! Tijdelijk is max 1 à 2 maanden.

Gewoon nee, want het is niet tijdelijk en ze kunnen beter kijken naar een vakantiewoning of zo. Enig idee wat door voor inbreuk dit gaat zijn in jouw dagelijks leven als je 1,5 jaar gasten over de vloer hebt???

Nee, sorry, jullie zijn schatten, maar logees in mijn huis, dat is echt niets voor mij.

Ook niet voor een paar dagen of weken trouwens. Dan kan je me bij elkaar vegen.

Dat is iets van de laatste tijd. Enorme stress en sindsdien ben ik daar zo gevoelig voor geworden. Ik had je echt willen helpen, maar dat kan dus niet.

BlueHeart schreef op 12-10-2021 om 12:18:

[..]

Die periode is het grootste euvel, want als alles mee zit is hun huis in het voorjaar van 2023 klaar. Ik snap ook niet dat ze dan nu zwanger is, totaal niet praktisch als je het mij vraagt. Maar ik heb dus ook geen zin om ze tijdelijk hier te hebben.

Dan zou ik ook nee zeggen idd. Dat is niet van eventjes wel te overzien. Dat is gewoon heel lang!

Dan hadden ze toch in hun andere huis moeten blijven wonen en een overbruggingshypotheek moeten nemen.

Gewoon nee zeggen dus. Sorry zus , ik vind je heel lief maar dat is een te grote inbreuk op mijn privacy. Dit is nu eenmaal jullie keuze geweest om het zo te doen dus zijn het ook jullie consequenties.

Ik zou er ook voor passen, als ze nou echt op straat stonden vind ik het anders. Maar ze zitten in een stacaravan, niks mis mee, hele volksstammen wonen zo. Ze klinkt nogal verwend.

Een kraamtijd in een caravan lijkt me rot
Misschien kan je ‘n eerste maand na bevalling (hoe lang duurt zo’n kraamtijd) met eindtijd inplannen? 
En dan toch echt naar de bouwput en nu praktische zaken daar laten regelen 
(Babykamer af, keuken/badkamer/wc die werkt de rest kan later) 

Dat is ‘n beetje een nee
Niet echt wat je vroeg, maar helemaal nee zeggen zou ook ik niet kunnen

Lees nu voorjaar 2023
Dat is niet haalbaar 

Dan na kraamtijd toch terug naar stacaravan? 
hebben jullie geen ouders meer?

Als iemand iets vraagt mag je altijd "nee" als antwoord geven. Je kan wel alternatieven aanbieden om het antwoord wat zachter te maken:
1. Eerste zes weken (want herstel periode) laten logeren
2. Kijken of ze tijdelijk kunnen intrekken in een vakantiehuisje
3. Kijken of ze in een hotel of een oppashuis terecht kunnen, mits dat financieel haalbaar is
4. Bij anderen die ruimte hebben aankloppen

Het lijkt mij overigens ook niks om in zo een situatie een baby te krijgen, maar ja als je zwanger bent is het een voldongen feit dat een kind komt. Dan kan je beter opzoek naar een (financieel) haalbare situatie. Ik denk dat het in haar toestand ook absoluut geen fijne situatie is en had haar wel gewoon een kamertje thuis aangeboden. 

BlueHeart schreef op 12-10-2021 om 12:18:

[..]

Die periode is het grootste euvel, want als alles mee zit is hun huis in het voorjaar van 2023 klaar. Ik snap ook niet dat ze dan nu zwanger is, totaal niet praktisch als je het mij vraagt. Maar ik heb dus ook geen zin om ze tijdelijk hier te hebben.

Gewoon resoluut nee zeggen en haar verwijzen naar de dichtbijzijnde camping om een chalet te huren tijdens de verbouwing.

En een jaar verbouwen en jouw je privacy ontnemen? Ik had d'r keihard in d'r gezicht uitgelachen en haar naar de abortuskliniek verwezen. Als ze geen geld hebben om iets te huren moeten ze zeker geen duur kind nemen. Wil ze misschien nog op jouw zak teren ook of zou ze wel een marktconforme huur gaan betalen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.