Relaties
Jolisa72
09-08-2025 om 14:31
Na meer dan 30 jaar samen komt mijn man uit de kast als bi
Hoi, ik ben nieuw hier maar zoals je aan het topic ziet kan ik wel wat advies gebruiken of liever nog (positieve) ervaringsverhalen. Mijn man en ik zijn meer dan 30 jaar samen en hebben een gelukkig huwelijk, dacht ik. Afgelopen week is hij uit de kast gekomen als bi-sexueel. Hij loopt al zijn hele leven van puber tot nu met dit geheim rond. Sinds een paar weken is hij begonnen met chatten en delen van foto’s met andere mannen. In aanloop naar zijn “coming out” gebeurden er zaken die ik vreemd vond en daar vroeg ik naar. Diep van binnen wist ik het antwoord want heb altijd al een vermoeden gehad. Maar goed, de waarheid kwam boven tafel en omdat ik zijn eerste en enige sexpartner ben geweest heeft hij geen ervaring met mannen. Omdat ik zo ongelofelijk veel van deze man houdt wil ik hem de kans geven dit te ontdekken en dus te experimenteren. Maar met grenzen, eerlijkheid en respect naar mij toe. Hoe pak ik dit aan??? Hij zegt dat hij niet zonder mij kan en wil maar wordt ik niet gewoon gedegradeerd tot de reservebank…. Mijn hoofd loopt er een beetje van over… vooral door verdriet, niet eens door boosheid want ik gun hem dit feitelijk ook dat hij het kan onderzoeken….
Jolisa72
09-08-2025 om 16:45
Herfstappeltaart schreef op 09-08-2025 om 16:21:
[..]
En dan wil jij nog steeds seks met hem? Kan je dan aan?
Ik denk nu van wel.
Roos57
09-08-2025 om 16:45
Wat mooi dat je man de ruimte krijgt. Ik denk niet dat je op de reserve bank komt . Ik denk dat het naast elkaar kan bestaan.
Of jij het aankan bepaal jij . Hou je eigen grenzen en gevoelens goed in de gaten . Ga desnoods met iemand praten.
letterkoekje
09-08-2025 om 16:47
Jolisa72 schreef op 09-08-2025 om 16:16:
[..]
Dat zou de uitkomst kunnen zijn inderdaad. Ik vind het na meer dan 30 jaar samen te kort door de bocht om hem direct te deur te wijzen. Dus inderdaad ga het maar uitzoeken. Uiteraard is het ook de vraag hoe hij het gaat aanpakken maar hij gaat een nieuw avontuur aan en sta dus even aan de zijlijn. Ik realiseer me zeker dat dit het begin van het einde zou kunnen zijn. Bedankt voor je reactie
De deur wijzen hoef je niet te doen en dat zul je ook niet doen neem ik aan. Je spreekt nog liefdevol over hem en daaruit leid ik ook af dat het je immens pijn doet. Iemand de deur wijzen gebeurt na bedrog of andere erge dingen. Tuurlijk had jouw man beter eerder met jou over zijn gevoelens gesproken, maar ik neem aan dat hij al een hele strijd met zichzelf achter de rug heeft. Als - als - het zo zou zijn dat jullie huwelijk moet opgebroken worden, dan geloof ik niet dat het gaat via 'hem de deur wijzen'.
Jouw zin: Sinds een paar weken is hij begonnen met chatten en delen van foto’s met andere mannen, daar heb ik twee opmerkingen over. Eén: ben je zeker dat dit echt héél recent is begonnen? (Ik wil je totaal niet choqueren hoor).
En het feit dat hij al spreekt over foto's uitwisselen, neigt dit er al niet meer naar dat het homo-zijn zwaarder doorweegt dan het bi-zijn? (Misschien een totaal foute gedachte van mij).
Probeer ook in zijn 'uitproberen' gesprekspartner te mogen blijven, dat zal voor jou misschien het meeste begrip voor hem opleveren en de pijn van een eventuele breuk draaglijk maken.
Oprecht sterkte, Jolisa.
Citroengraag
09-08-2025 om 16:49
Roos57 schreef op 09-08-2025 om 16:45:
Wat mooi dat je man de ruimte krijgt. Ik denk niet dat je op de reserve bank komt . Ik denk dat het naast elkaar kan bestaan.
Of jij het aankan bepaal jij . Hou je eigen grenzen en gevoelens goed in de gaten . Ga desnoods met iemand praten.
Dit. En maak duidelijke afspraken over condoomgebruik en evt. Soa testen. Niet een sexy onderwerp, maar wel noodzakelijk.
Marty1984
09-08-2025 om 16:52
Ik zou gewoon nu al incalculeren dat dit het begin van het einde is.
Dat jullie voorlopig nog wel onder 1 dak zitten omdat hij dat wel makkelijk vindt en jij hem niet instant het huis wil uitgooien. Maar dat het echt niet alleen bij wat ge-experimenteer zal blijven.
Zijn er inwonende kinderen bij betrokken? Want dan zou ik het moeilijker vinden om hem maar in huis te houden en te gedogen.
Ik neem aan dat jij je voorzorgsmaatregelen neemt moest er toch nog seks tussen jullie zijn? Na 30 jaar lijkt een condoom niet logisch, maar als hij met anderen gaat experimenteren toch écht wel.
Jolisa72
09-08-2025 om 16:53
Roos57 schreef op 09-08-2025 om 16:45:
Dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat het naast elkaar kan bestaan 🙏🏽 over die grenzen ben ik hard aan het nadenken
Jolisa72
09-08-2025 om 16:54
Citroengraag schreef op 09-08-2025 om 16:49:
[..]
Dit. En maak duidelijke afspraken over condoomgebruik en evt. Soa testen. Niet een sexy onderwerp, maar wel noodzakelijk.
Ja zeker! Is prio maar ook voor mijn man heeft hij beloofd.
Jolisa72
09-08-2025 om 16:58
Marty1984 schreef op 09-08-2025 om 16:52:
Ik zou gewoon nu al incalculeren dat dit het begin van het einde is.
Dat jullie voorlopig nog wel onder 1 dak zitten omdat hij dat wel makkelijk vindt en jij hem niet instant het huis wil uitgooien. Maar dat het echt niet alleen bij wat ge-experimenteer zal blijven.
Zijn er inwonende kinderen bij betrokken? Want dan zou ik het moeilijker vinden om hem maar in huis te houden en te gedogen.
Ik neem aan dat jij je voorzorgsmaatregelen neemt moest er toch nog seks tussen jullie zijn? Na 30 jaar lijkt een condoom niet logisch, maar als hij met anderen gaat experimenteren toch écht wel.
Daar houd ik rekening mee. En onder één dak is niet omdat hij dat makkelijk vindt. Ik maak geen einde aan een relatie van 30+ jaar in een zucht en een steun. En nee misschien blijft het niet bij geëxperimenteer maar ik geef hem het voordeel van de twijfel.
We hebben godzijdank geen kinderen kunnen krijgen. Dus die zijn niet in het spel.
Die voorzorgsmaatregelen zijn prio op mijn spelregel lijstje.
Bedankt voor je reactie
Schemerlampje
09-08-2025 om 17:04
Maar biseksueel zijn, betekent toch alleen dat je op zowel mannen als vrouwen kunt vallen. Dat hoeft toch niet te betekenen dat als je een relatie hebt met de ene sekse, je dan ook een relatie/seks moet hebben met de andere sekse?
Roos57
09-08-2025 om 17:07
Jolisa72 schreef op 09-08-2025 om 16:53:
[..]
Dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat het naast elkaar kan bestaan 🙏🏽 over die grenzen ben ik hard aan het nadenken
Ja dat snap ik . Man is er al geruime tijd mee bezig. Voor jou is het nu en heftiger .Houdt hij rekening met de snelheid van op onderzoek gaan ? En wat als hij een afspraak wil en jij bent er nog niet aan toe . En wil je alles weten vantevoren ? En als er een afspraak komt wil je dan alles horen? Dat weet je nu misschien allemaal nog niet . Moet je gaan ervaren.
Madamecannibale
09-08-2025 om 17:08
Je seksuele geaardheid heeft voor mij weinig te maken met een bestaande relatie. Hij heeft al een relatie, met bestaande afspraken. Fijn dat hij heeft ontdekt dat hij Bi is, maar dat betekent toch niet dat je dan met anderen moet gaat daten. Hij wil dus eigenlijk vreemdgaan met anderen, en je huwelijk (eenzijdig) open gooien. Daar hoef je niet akkoord mee te gaan hè, hij wil nu de regels van jullie huwelijk veranderen. Dat kan, maar daar moet je het wel beiden echt 100% mee eens zijn. Mag jij nu ook met andere mannen daten? (Even vooropgesteld dat je dat zou willen).
Jolisa72
09-08-2025 om 17:15
Schemerlampje schreef op 09-08-2025 om 17:04:
Maar biseksueel zijn, betekent toch alleen dat je op zowel mannen als vrouwen kunt vallen. Dat hoeft toch niet te betekenen dat als je een relatie hebt met de ene sekse, je dan ook een relatie/seks moet hebben met de andere sekse?
Nee dat klopt, maar het is wel iets wat hij al 40 jaar geheim heeft gehouden dus ik begrijp dat hij nieuwsgierig is en daar misschien iets mee wil. Daar wil ik hem de ruimte voor geven en nee het is niet zo dat bi zijn betekend dat je perse in een polyamoureuze situatie terecht moet komen. Hoe dit zich dus gaat ontwikkelen is het hete hangijzer.
Jolisa72
09-08-2025 om 17:17
Roos57 schreef op 09-08-2025 om 17:07:
[..]
Ja dat snap ik . Man is er al geruime tijd mee bezig. Voor jou is het nu en heftiger .Houdt hij rekening met de snelheid van op onderzoek gaan ? En wat als hij een afspraak wil en jij bent er nog niet aan toe . En wil je alles weten vantevoren ? En als er een afspraak komt wil je dan alles horen? Dat weet je nu misschien allemaal nog niet . Moet je gaan ervaren.
Dit zijn exact de gesprekken die we momenteel voeren. Aan de ene kant ben ook ik stik nieuwsgierig en aan de andere kant denk ik laat dat maar jou ding zijn. Gelukkig ben ik niet jaloers. Dat zou denk ik anders zijn als het om een vrouw zou gaan.
Marty1984
09-08-2025 om 17:18
Roos57 schreef op 09-08-2025 om 17:07:
[..]
Hij is sowieso al op missie vertrokken voor hij de boel bekend maakte bij opstartster. Hij heeft al zitten chatten, foto's zitten uitwisselen, ...
Het is pas nu hij ook op dates wil - waar mensen hem ook kunnen zien - dat hij zogenaamd toelating vraagt. Lijkt mij dat je dat verdomd moeilijk nog tegenhoudt tenzij je hem letterlijk voor de keuze stelt "het zijn je dates of ons huwelijk".
Hij houdt dus sowieso al verdomd weinig rekening en wil gewoon dingen die hij eigenlijk 35 jaar geleden al had moeten uitzoeken.
Stel dat ik het al zou toelaten zou ik zelf niet elke vrijpartij willen weten. Maar wel met wie hij op stap is en waar. Als een bepaalde naam te vaak voorkomt weet ik toch écht wel hoe laat het is. Net zoals ik bijvoorbeeld zou willen weten hoe oud die mannen zijn. 30 jaar samen dan ben je ... een jaar of 50? Dan moet je dus niet met 20-jarige jongens op stap.
Jolisa72
09-08-2025 om 17:22
Madamecannibale schreef op 09-08-2025 om 17:08:
Je seksuele geaardheid heeft voor mij weinig te maken met een bestaande relatie. Hij heeft al een relatie, met bestaande afspraken. Fijn dat hij heeft ontdekt dat hij Bi is, maar dat betekent toch niet dat je dan met anderen moet gaat daten. Hij wil dus eigenlijk vreemdgaan met anderen, en je huwelijk (eenzijdig) open gooien. Daar hoef je niet akkoord mee te gaan hè, hij wil nu de regels van jullie huwelijk veranderen. Dat kan, maar daar moet je het wel beiden echt 100% mee eens zijn. Mag jij nu ook met andere mannen daten? (Even vooropgesteld dat je dat zou willen).
Je hebt helemaal gelijk. Het daten met mannen hoeft niet en inderdaad is het vreemdgaan. Ik hoef ook zeker niet akkoord te gaan. Ik heb heel vroeger wel eens geëxperimenteerd met een vrouw toen was ik nog een meisje. Dus mijn nieuwsgierigheid is bevredigd. Ik was zijn eerste en enige dus zijn nieuwsgierigheid heeft opgesloten gezeten en door wellicht midlifecrisis is dat helemaal boven komen drijven. Dat ik hem dit ga laten ontdekken weet ik zeker maar hoe is voor mij nu de grootste vraag. En of ik met mannen wil daten, op dit moment zeker niet. Bedankt voor je reactie
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.