Relaties
Dionne072
07-08-2025 om 10:37
Moeder wil oma worden
Ik zit met iets waar ik steeds last van heb: mijn moeder blijft maar aandringen dat ze oma wil worden. Wekelijks krijg ik opmerkingen naar m’n hoofd als: “In deze familie gaan alleen maar mensen dood, er wordt nooit eens een kind geboren.” Ze blijft herhalen dat ik “op moet schieten” voordat het straks niet meer kan.
Alleen… ik zit totaal niet in een situatie waarin ik kinderen kan of wil krijgen:
- Ik heb geen partner en ben daar ook niet naar op zoek. In Nederland vindt er ook teveel femicide plaats om wel een partner te willen.
- Ik heb geen eigen woning (ik woon sinds m’n einde studententijd weer thuis, ik ben daardoor opnieuw begonnen met inschrijfjaren bij de woningbouw dus heb er nu pas maar 7).
- Een donortraject zie ik totaal niet zitten, al helemaal niet het idee dat andere mensen gaan beoordelen of je wel “recht” hebt op een kind. Bah!
- En eerlijk gezegd twijfel ik sowieso of dit een goede tijd is om überhaupt nog aan kinderen te moeten willen beginnen. Dinsdag reed ik nog op de snelweg langs Purmerend die helemaal onderwater stond. Soms voelt het echt alsof we aan het begin staan van het einde der tijden. Klimaatverandering, woningcrisis, het nieuws vol geweld tegen vrouwen (femicide)…
Maar mijn moeder is vooral bezig op haar eigen verlangen om oma te worden. En dat legt ze volledig bij mij neer. Het is voor haar ikke ikke ikke de rest kan stikke. Ook met andere zaken.
Heeft iemand tips over hoe ik moeder eindelijk stil kan krijgen en dat ze zich niet meer zo met mij moet bemoeien? Ik ben al 28 jaar!
Luna-Mae
10-09-2025 om 21:17
Jouw moeder zou jou moeten steunen. In plaats van voor jou te bepalen dat het een goed idee is om een kind te krijgen.
Luna-Mae
10-09-2025 om 21:22
Zeespiegel schreef op 07-08-2025 om 11:39:
Maar hoe kom je erbij dat er in Nederland teveel femicide plaats vind om een partner te vinden? Ieder geval van femicide is er een te veel uiteraard.
Maar waarom laat jij je leven daardoor bepalen? Waarom neem je aan dat het jouw ook gaat overkomen?
Ik weet niet of ze het letterlijke "femicide" bedoelt, dat een vrouw wordt vermoord omdat ze vrouw is.
Maar de laatste maanden is er wel heel erg veel nieuws over geweld naar vrouwen toe. Dat nieuws gaat vaak over dat er voor deze vrouwen onvoldoende hulp en begeleiding is, wat soms ook leidt tot wraak met succes.
Kan je je voorstellen dat vrouwen dan liever alleen wonen dan met een man? Als ze toch niet worden geholpen als het fout gaat.
baptist1
13-09-2025 om 23:47
Mijn partner en ik zijn allebei rond de 35 jaar. Wij hebben twee kinderen beneden de 10 jaar. Het valt ons op dat veel leeftijdsgenoten juist net nu ze richting de 40 gaan pas hun eerste kind hebben gekregen, of zelfs geen kinderen hebben en dat niet lijken te overwegen. Ons maakt het helemaal niet uit of mensen waarmee wij contact hebben wel of niet kinderen hebben.
Het belangrijkste is dat een persoon zelf gelukkig is met zijn of haar leven. Jouw moeder zou zich dat moeten realiseren.
Zeespiegel
14-09-2025 om 08:37
Luna-Mae schreef op 10-09-2025 om 21:22:
[..]
Ik weet niet of ze het letterlijke "femicide" bedoelt, dat een vrouw wordt vermoord omdat ze vrouw is.
Maar de laatste maanden is er wel heel erg veel nieuws over geweld naar vrouwen toe. Dat nieuws gaat vaak over dat er voor deze vrouwen onvoldoende hulp en begeleiding is, wat soms ook leidt tot wraak met succes.
Kan je je voorstellen dat vrouwen dan liever alleen wonen dan met een man? Als ze toch niet worden geholpen als het fout gaat.
Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest.
haarklover
14-09-2025 om 10:51
Het is voor haar ikke ikke ikke de rest kan stikke. Ook met andere zaken.
Ik denk dat je beter weer ergens op kamers kunt gaan wonen.
Of is er kans dat je met 7 jaar inschrijfduur ergens een kleine woning vindt op een impopulaire plek?
(de website van een woningbouwvereniging geeft meestal aan welke woningen toegewezen zijn, en hoeveel wachttijd de kandidaat had. Dan weet je in welke dorpen/straten je de meeste kans hebt. En reageer ook in de (kerst)vakanties, dan zijn er minder kandidaten.
BeesAreCool
08-10-2025 om 09:19
Roos57 schreef op 07-08-2025 om 12:04:
Serieus femicide??
Er zijn wereldwijd steeds meer vrouwen die twee keer nadenken voor ze een relatie aangaan uit angst voor geweld of andere narigheid.
Dat mag gewoon en is ook een valide reden om geen relatie aan te gaan als je dat niet wilt.
Nehalennia
08-10-2025 om 10:51
BeesAreCool schreef op 08-10-2025 om 09:19:
[..]
Er zijn wereldwijd steeds meer vrouwen die twee keer nadenken voor ze een relatie aangaan uit angst voor geweld of andere narigheid.
Dat mag gewoon en is ook een valide reden om geen relatie aan te gaan als je dat niet wilt.
Alles is een valide reden om geen relatie aan te gaan als je dat niet wil lijkt me, .aar jezelf een relatie onthouden omdat je bang bent voor femicide is nogal een uiterst redmiddel lijkt me?
Ted68
08-10-2025 om 10:56
Met 28 jaar dacht ik ook nog niet over kinderen na.... Man met 29 leren kennen, en met bijna 31 mijn eerste kind gekregen... Dus laat je niet stressen door je moeder...ze is een beetje gek.... vind ik.
BeesAreCool
08-10-2025 om 11:06
Nehalennia schreef op 08-10-2025 om 10:51:
[..]
Alles is een valide reden om geen relatie aan te gaan als je dat niet wil lijkt me, .aar jezelf een relatie onthouden omdat je bang bent voor femicide is nogal een uiterst redmiddel lijkt me?
In andere landen zijn er steeds meer vrouwen die zich gelukkiger voelen zonder een man in huis en zich daar over uitspreken. Dit is 1 van de redenen waarom zij het niet meer willen, alsook andere vormen van geweld die zijzelf of bekenden hebben meegemaakt.
Ik zie overigens ook niet in waarom een relatie de standaard moet zijn. Dus eigenlijk heeft niemand een reden of redmiddel nodig om geen relatie aan te gaan.
Ginevra
08-10-2025 om 11:11
Nehalennia schreef op 08-10-2025 om 10:51:
[..]
Lijkt mij ook. Tenzij je van jezelf weet dat je hardnekkig op de verkeerde mannen valt, dan kan het zelfbescherming zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat je sowieso niet zo'n zin hebt in een relatie, dat je aseksueel bent, nooit verliefd bent, of liever op jezelf of zo. En dat is prima maar dan is femicide niet de eigenlijke reden.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in het algemeen gedurende je leven wél verliefd wordt, of kriebels in je buik krijgt van een leuke man, maar dan denkt "nah, ik begin er niet aan, straks vermoordt hij me".
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.