Relaties Relaties

Relaties

Moeder wil oma worden

In heel veel families is al jarenlang geen kind geboren. Daar is niets mis mee.

Je moeder moet zoals hiervoor gezegd hiermee ophouden. Denkt ze dat zijzelf nog maar 2 jaar te leven heeft dat je daar nu haast mee moet maken?

MRI

MRI

07-08-2025 om 14:03

Volgens mij moet je veel laconieker reageren. Door je er wat van aan te trekken of met argumenten te komen weet ze dat je beïnvloedbaar bent en zal het blijven proberen. Zeg liever "ja weet ik niet hoor, misschien komt het er wel nooit van". En, heel belangrijk, blijf daar standvastig in! Want je hebt kans dat ze gaat jammeren of zeuren alsof ze recht heeft op een kleinkind of zo. Herhaal het dan, eventueel met andere bewoordingen terwijl je je ongeduld laat blijken. "ik zei toch ik ben er nog niet over uit, je hoort het wel als het anders wordt'. Houd er ook rekening mee dat het lang zal duren voordat ze de strijd opgeeft. Maar volharden in deze laconieke houding helpt echt, op den duur zal ze het veel minder tot niet meer vragen. 

ps femicide is totaal niet relevant in deze. Hoewel het verschrikkelijk is dat er elke acht dagen een vrouw vermoord wordt, zijn er ook bijna 9 miljoen die niet vermoord worden. 

Friezinnetje schreef op 07-08-2025 om 10:41:

Dat is het probleem van je moeder. Ben je enigst kind? Had ze zelf meer kinderen moeten krijgen, dan had ze meer kans gehad.
Moet jij niet mee zitten en mss een keer heel duidelijk zeggen, dat jij (nu) niet kinderen wilt

Nou dit inderdaad. 

Vind het echt een hoop gezeur van je moeder.

Ik hoorde een keer een leuk verhaal van een jonge vrouw met een grote familie.  Iedere keer als er getrouwd werd, werd zij aangesproken door een tante met :  ben jij de volgende?
Toen was er een keer een uitvaart en zei zij  tegen een tante : en tante, bent u de volgende?

Beterlaat2021! schreef op 07-08-2025 om 15:00:

Ik hoorde een keer een leuk verhaal van een jonge vrouw met een grote familie. Iedere keer als er getrouwd werd, werd zij aangesproken door een tante met : ben jij de volgende?
Toen was er een keer een uitvaart en zei zij tegen een tante : en tante, bent u de volgende?

😂

Tot 25 jaar ben je inderdaad het meest vruchtbaar; daarna neemt de kans gestaag af naarmate je ouder wordt; boven de 40 is dat percentage nog maar 5% met meer kans op genetische defecten en miskramen.

Dus ik snap je moeders bezorgdheid en vermoedelijk denkt ze: als ik nu een beetje push dan wordt ze misschien overtuigd en besluit ze eerder een kind te nemen. Zodra het kind er is. is ze er vanzelf wel blij mee.

Wat ik ervan denk is niet zo relevant want ik heb vermoedelijk een andere achtergrond dan jij, maar ik zou deze getallen wel meenemen in je overwegingen want anders neemt "het leven" gewoon zelf een beslissing waar je het mogelijk niet mee eens bent.

rionyriony schreef op 07-08-2025 om 17:16:

Tot 25 jaar ben je inderdaad het meest vruchtbaar; daarna neemt de kans gestaag af naarmate je ouder wordt; boven de 40 is dat percentage nog maar 5% met meer kans op genetische defecten en miskramen.

Dus ik snap je moeders bezorgdheid en vermoedelijk denkt ze: als ik nu een beetje push dan wordt ze misschien overtuigd en besluit ze eerder een kind te nemen. Zodra het kind er is. is ze er vanzelf wel blij mee.

Wat ik ervan denk is niet zo relevant want ik heb vermoedelijk een andere achtergrond dan jij, maar ik zou deze getallen wel meenemen in je overwegingen want anders neemt "het leven" gewoon zelf een beslissing waar je het mogelijk niet mee eens bent.

Ze heeft geen man... Dat maakt een kind 'nemen' iets complexer. Sterker nog: de kans op een spontane zwangerschap is nihil als men geen seks heeft, dat percentage is lager dan 5%. Nu kan zij natuurlijk alsnog seks hebben, ook zonder relatie. Maar gezien haar zorgen om femicide denk ik niet dat ze dat durft. 

Ik denk dat moeder een aantal vriendinnen heeft die oma zijn geworden en daar flink mee lopen te pochen. Zij wil daar natuurlijk aan mee kunnen doen, maar TO wil niet meewerken. 

Meesje schreef op 07-08-2025 om 12:58:

Verder was er laatst ook een topic van iemand die voor haar gevoel net als jou door de omgeving (in dat geval kennissen van haar basisschool) onder druk werd gezet om kinderen te krijgen. Terwijl ze ook net als jou geen partner had. Ze had ook, net als jou, geen woning. En ze kwam ook net als jou met een topic waarin ze vroeg hoe ze daarmee om moest gaan. En vervolgens kwam ze net als jou met een heel verhaal over waarom je geen kinderen zou moeten willen en wat er allemaal mis was met die mensen die ze wel hadden.

Daar doet dit topic mij erg aan denken. Wil jij tips over hoe je met je moeder om moet gaan? Of wil je een discussie voeren over de wenselijkheid van het krijgen van kinderen in de huidige tijd? Beide kan natuurlijk, maar als het het laatste is vind ik het persoonlijk prettiger als je dat gewoon zegt. Dan bespaar je mensen ook de moeite om advies te geven over iets waar je welllicht niet naar op zoek bent

-knip-

Growingpains schreef op 07-08-2025 om 18:11:

[..]

Net als jij.

Meer dan 2 maanden geen enkel bericht en dan dit indrukwekkende stuk proza. Maar je wilde natuurlijk pas reageren als je een goed onderbouwde inhoudelijke mening had. Snap ik wel. Ik zal je feedback meenemen. Dankjewel. 

Als je moeder weer over het oma worden begint...Dan zeg je, dat gaat niet gebeuren ma, dus daar wil ik het niet meer over hebben.

Maar er zijn gezinnen die zitten te springen om een leuke oma zoals jij  

Actieve opa en oma gezocht! - Buurtgezinnen

Beterlaat2021! schreef op 07-08-2025 om 15:00:

Ik hoorde een keer een leuk verhaal van een jonge vrouw met een grote familie. Iedere keer als er getrouwd werd, werd zij aangesproken door een tante met : ben jij de volgende?
Toen was er een keer een uitvaart en zei zij tegen een tante : en tante, bent u de volgende?

rionyriony schreef op 07-08-2025 om 17:16:

Ik denk inderdaad ook dat met name dit is waar je moeder op doelt; denk aan je leeftijd en je vruchtbaarheid, voordat je te oud bent en je niet meer kan. Dan is de beslissing voor je genomen.

Ik denk dat de rest van haar opmerkingen zinspeelt op bovenstaande en dat er ook een stukje 'zorg' bij zit voor je toekomst.

Wellicht dat ze jou argumenten ook wat krom vindt en je probeert te behoeden voor verdriet.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-08-2025 om 07:58

ik denk dat TO niet weer reageert

Friezinnetje schreef op 08-08-2025 om 07:58:

ik denk dat TO niet weer reageert

Dat denk ik ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.