Relaties Relaties

Relaties

Mannen die niks willen

Mijn moeder vertelde er altijd al over. Zij is al eeuwen gescheiden en single, maar ze zag bij vriendinnen en zussen dat hun echtgenoten nooit wat wilden. Niet een dagje weg, niet naar een theater, vakanties moet de vrouw maar regelen anders gebeurt er niks. Etc
Nou hadden mijn man en ik het vooral druk met de kinderen en toch geen budget voor die dingen dus het ging een beetje aan me voorbij. En hey, we gingen af en toe wel naar de bioscoop of uit eten.

Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik ook zo'n nikswillende man heb. Ik moest hem pushen om dezelfde week vrij te nemen als ik en ik heb voir die week een stedentrip geregeld.  Waarheen en wat we daar doen ligt ook geheel bij mij, want van zijn kant kwam amper input.
De afgelopen weken heb ik bioscoopkaartjes geregeld.  Naar een film waar hij wel heen wilde, maar hij vond het maar niks dat het in een filmhuis was en niet in de plaatselijke megabioscoop.  Toch gegaan en hij vond het uiteindelijk een positieve ervaring.
Theater wil hij niet. Uiteindelijk ging hij akkoord met een comedy voorstelling (die nog moet plaatsvinden).
Museum? Hell no, terwijl hier echt boeiende musea te vinden zijn. Geen moeilijke kunst of zo. Maar geschiedenis die hij op zich interessant vindt. 

En nu had ik theaterkaartjes geregeld voor een voorstelling waarvan ik echt zeker weet dat hij dat leuk vindt. Maar nee hoor, hij wil niet heen.

Ik word er een beetje moedeloos van. Onze weekenden en avonden bestaan uit tv/netflix. Op een mooie zondagmiddag in de duinen wandelen wil hij niet, dus ga ik maar weer zelf.
Ik vind het zo saai.  Ik doe ondertussen veel van dat soort uitjes maar alleen. Ik woon hier nog niet lang en ken weinig mensen om mee te nemen.

Is dit normaal of zo, dat mannen van 40+ gewoon uitgeblust zijn en niks meer willen?


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-11-2021 om 13:03

Ik ben misschien de uitzondering op de regel?
Alhoewel ook bijna al mijn vrienden, allemaal 40+, onzettend graag overal (en nergens) naar toe te gaan. Ook met hun partner.

Denk dat je nooit alle 40+ mannen over 1 kam kan scheren, en nu ga je vast heel veel reacties krijgen dat hun man niet zo is. En ja die geef ik ook, mijn  vriend is niet zo, hij is 50+. Pas samen op vakantie geweest, hij heeft zich verdiept in allemaal uitjes, samen een museumjaarkaart aangeschaft voor bezoekjes, we gaan regelmatig uit eten.

Dus nee niet alle 40+ mannen zijn zo.

Misschien tijd voor een goed gesprek samen met wat jullie beiden zien als ideaal toekomstbeeld voor dingen samen doen (of niet) en dan zoeken naar de middenweg als het ver uit elkaar ligt.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-11-2021 om 13:04

Heb je al iets mannelijkers geprobeerd? Paint-ballen, laser-gunnen, lesje motorrijden, boot varen, kite-surfen...?

Oh en mijn vader, eind 60, gaat ook nog veel op stap naar allemaal verschillende dingen.

Ik denk dat dit zowel bij mannen als bij vrouwen voorkomt 
Sommige mensen zitten liever lekker binnen in hun eigen huisje, met hun eigen spulletjes en hebbedingetjes
Dan is ‘t bekijken van schilderijen waar er geen interesse voor is gewoon minder leuk, dan dat programma wat uitgezonden wordt 
En dan zien anderen uitgaan etc weer als “duur” en “gedoe”

Hier thuis zal wat meer rust in z’n kont juist gewaardeerd worden 
Maar hij is zoals hij is en dat is een dikke prima
Ik blijf wel thuis en vermaak me op ‘n andere manier 😊

mijn 50+ man is ook niet zo. Die gaat mee, en organiseert tegenwoordig ook veeel zelf sinds ik een aantal keren heb aangekaart dat ik het leuk vind als hij ook initiatieven neemt. 
én ik heb moeten leren om op mijn tanden te bijten als hij iets onhandig gepland heeft. Positief reageren, hij snapt de volgende keer zelf ook dat je bv reistijd langer in moet calculeren. 

Oh, ik lees helemaal over de theaterkaartjes heen
Ik vind surprise uitjes ook echt verschrikkelijk, hoe leuk ook, ik wil dan niet mee 
Hij is er weer gek op! 
Dus verras ik hem ermee 
Misschien werkt zoiets ook voor jullie? 
Dat je aangeeft dat je de bal bij hem legt en hij iets leuks regelt? 

Daddy_gijs schreef op 05-11-2021 om 13:04:

Heb je al iets mannelijkers geprobeerd? Paint-ballen, laser-gunnen, lesje motorrijden, boot varen, kite-surfen...?

Serieus? Iets mannelijkers? Bedoel je daarmee dat wat TO benoemd in haar post, en het gros van de mensen als vrij normale dingen beschouwen, te vrouwelijk zijn?

Ik zie juist de dingen die jij opsomt als dingen die een man of vrouw lekker voor zichzelf doen als ze daar interesse in hebben, niet als een avond (of dagje) gezellig samen uitgaan.

Beertjelief schreef op 05-11-2021 om 13:15:


Dat je aangeeft dat je de bal bij hem legt en hij iets leuks regelt?

Denk dat er dan niets geregeld gaat worden en dat dat juist het probleem is van TO 

Beertjelief schreef op 05-11-2021 om 13:11:

Ik denk dat dit zowel bij mannen als bij vrouwen voorkomt
Sommige mensen zitten liever lekker binnen in hun eigen huisje, met hun eigen spulletjes en hebbedingetjes

Dan is ‘t bekijken van schilderijen waar er geen interesse voor is gewoon minder leuk, dan dat programma wat uitgezonden wordt
En dan zien anderen uitgaan etc weer als “duur” en “gedoe”

Hier thuis zal wat meer rust in z’n kont juist gewaardeerd worden
Maar hij is zoals hij is en dat is een dikke prima
Ik blijf wel thuis en vermaak me op ‘n andere manier 😊

Precies. Bij ons ben ik degene die niet altijd wat hoeft te doen. En al helemaal niet spontaan als het even kan.

Nou houden wij beide niet van theater en musea, maar als iemand me daarmee zou verrassen dan ging ik ook niet, sorry. 

Ik herken het deels. Initiatief nemen doet hij niet snel, maar hij vind wel alles leuk. Als ik zou voorstellen om musea te bezoeken of dagjes weg te gaan gaat hij graag mee. Wel laat hij het zich erg graag aanleunen dat ik het regel. In het weekend gaan we veel samen wandelen en fietsen en 's avonds inderdaad voor de buis.
Vind het niet zo'n probleem verder, we hebben een gezellig leven.

Ik lees 2 problemen 
a) hij wil niet mee met de dingen die jij wil gaan doen
b) hij organiseert zelf niets.

Het eerste haal ik uit de OP, het tweede uit reacties van mensen hier, dus vraag me af of dat wel een probleem is.

Ik ga mee met het advies om eens iets te organiseren wat hij graag zou doen. Vraag eens wat hij graag zou willen doen en regel dat.. Ik lees dat je dingen regelt/organiseert die jij graag zou doen. Om hem te motiveren zal hij het toch ook leuk moeten vinden 

En er zijn vast zat dingen te bedenken die jullie samen leuk vinden.. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 13:24

Mijn man is wel zo Bellejolie, dus je bent niet de enige  

Zolang ik dingen regel gaat hij meestal wel mee, maar uit zichzelf komt er niet snel iets.

Ik heb hem laatst onverwacht meegenomen op vakantie, (als ik dat vantevoren ga overleggen wil hij ook dat niet), en toen zag hij het licht dat hij misschien toch eens vaker uit zijn luie stoel moet komen en samen met mij wat dingen moet gaan ondernemen. Ik ga nog zien hoe lang hij dat blijft doen...😂

MRI

MRI

05-11-2021 om 13:25

Ja ik herken het. En ik zie het ook bij vriendinnen en familie. Ik kies er dan voor lekker alleen of met vriendinnen dingen te gaan doen. Niet? dan niet hoor. Ik ben geen evenementenorganisatiebureau, en ik heb al helemaal geen zin om 'gezellig''  uit te zijn met zo'n zwijgende man naast me. 

Kersje schreef op 05-11-2021 om 13:17:

[..]

Denk dat er dan niets geregeld gaat worden en dat dat juist het probleem is van TO

Oh, er staat inderdaad dat hij weinig regelt
Goed punt

Dan heel goed uithoren wat hij wel wil en waarbij hij altijd mee zal gaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.