Relaties
netz
20-05-2025 om 21:57
Into Jezus
Een meisje die ik ken is met haar familie into Jezus, en ze bleven aandringen dus gingen we er eens, en iedereen stond daar maar te springen en te roepen Jezus Jezus en hun armen in de lucht gooien dat was echt raar. Maar ik dacht ik probeer het ook eens dus ik ook maar roepen van Jezus Jezus en mijn armen in de lucht gooien en gek doen, en dan vroeg ze of ik het leuk vond en ik zei ja dat het leuk was, dat was ook wel zo alleen ik ben niet into Jezus want je kan bidden tot je groen en geel ziet maar Jezus antwoord heus niet. Maar ja nu willen ze dat we nog eens gaan maar daar hebben we toch niet zoveel zin in en verzinnen we smoesjes om niet te gaan, alleen je kan niet blijven smoesjes verzinnen dus mischien gaan we toch nog eens terug.
netz
21-05-2025 om 15:33
Maar ik wil zelf toch ook wel gelovig zijn alleen waarom antwoord Jezus niet
Joszy
21-05-2025 om 15:58
netz schreef op 21-05-2025 om 15:33:
Dan is het geen geloven meer.
amarna
21-05-2025 om 16:42
Je kunt niet simpelweg besluiten dat je gelovig wilt worden. En God laat zich niet commanderen om jou gelovig te maken. Ik ben gelovig (gematigd protestant, niet orthodox) opgevoed en protestant gebleven, al ga ik zelden naar de kerk. Als zeer nuchter mens voel ik me niet thuis in zo'n spring- en juichkerk als waar jij geweest bent. Maar ik kom wel af en toe in PKN-kerken. Ik zie God in de natuur. In lieve mensen. In muziek. In kunst. In de goede dingen die er zijn tussen al het kwaad in deze werekd.
Probeer niet krampachtig om gelovig te worden en leef je leven.
yette
21-05-2025 om 17:23
Als je af en toe de tijd neemt om na te denken over waar je mee bezig bent en welke zorgen je hebt, zoals je dat doet in een gebed, dan kan dat overzicht geven, opluchten en tot nieuwe inzichten leiden. Het antwoord krijg je dan van Jezelf.
Zorroo
21-05-2025 om 17:54
amarna schreef op 21-05-2025 om 16:42:
[..]
Je kunt niet simpelweg besluiten dat je gelovig wilt worden. En God laat zich niet commanderen om jou gelovig te maken. Ik ben gelovig (gematigd protestant, niet orthodox) opgevoed en protestant gebleven, al ga ik zelden naar de kerk. Als zeer nuchter mens voel ik me niet thuis in zo'n spring- en juichkerk als waar jij geweest bent. Maar ik kom wel af en toe in PKN-kerken. Ik zie God in de natuur. In lieve mensen. In muziek. In kunst. In de goede dingen die er zijn tussen al het kwaad in deze werekd.
Probeer niet krampachtig om gelovig te worden en leef je leven.
Ik begrijp de frustratie van TO eigenlijk wel een beetje. Ik herken het van mezelf. Ik ben niet gelovig en dat kan ik niet veranderen, want er zitten nu eenmaal zo ontzettend veel fundamentele gaten in de verhalen die ik tot nu toe van Christenen heb gehoord, waarin ze proberen uit te leggen waarom zij in de enig echte waarheid geloven. Sommige gelovigen praten dan net alsof jij iets verkeerd doet, want 'anders zou je het wel voelen'. Het zou heel fijn zijn als het concept van een Christelijke liefhebbende god echt waar zou zijn, maar ik zie nul aanwijzingen hiervoor. Het lijkt voor mij allemaal gewoon puur door mensen bedacht, helaas. En ik kan dat oprecht jammer vinden.
amarna
21-05-2025 om 18:25
Zorroo schreef op 21-05-2025 om 17:54:
[..]
Ik begrijp de frustratie van TO eigenlijk wel een beetje. Ik herken het van mezelf. Ik ben niet gelovig en dat kan ik niet veranderen, want er zitten nu eenmaal zo ontzettend veel fundamentele gaten in de verhalen die ik tot nu toe van Christenen heb gehoord, waarin ze proberen uit te leggen waarom zij in de enig echte waarheid geloven. Sommige gelovigen praten dan net alsof jij iets verkeerd doet, want 'anders zou je het wel voelen'. Het zou heel fijn zijn als het concept van een Christelijke liefhebbende god echt waar zou zijn, maar ik zie nul aanwijzingen hiervoor. Het lijkt voor mij allemaal gewoon puur door mensen bedacht, helaas. En ik kan dat oprecht jammer vinden.
Ik begrijp je. Ik noem mezelf christen, maar ben zeker niet orthodox en fundamentalistisch. En heb er moeite mee dat er maar 1 echte waarheid zou zijn.
Herfstappeltaart
21-05-2025 om 18:36
Zorroo schreef op 21-05-2025 om 17:54:
[..]
Dit geldt voor mij ook.
Pimpelmees67
21-05-2025 om 19:19
Dolfje schreef op 21-05-2025 om 07:02:
Volgens mij stond het ook op viva dit topic.
Klopt. Heel even.
Evaluna
21-05-2025 om 21:38
Als je er al iets van wilt begrijpen, dan zou ik het zelf meer in het symbolische zoeken.
Ik ben redelijk gelovig opgevoed en dat letterlijke / het vermenselijken van God, daar kan ik niet zoveel mee. Ook de bijbelverhalen, dat de aarde in 6 dagen is geschapen, of het paasverhaal, dat is naar mijn idee niet zo letterlijk bedoeld.
Wat ik wel kan invoelen is dat de aarde er in stapjes kwam, dat er ontwikkeling is geweest. Bij pasen denk ik aan het licht, de lente, de vreugde dat donkere tijd van de winter voorbij is.
Het echte overtuigd geloven, "ik voelde dat God dichtbij is" dat is denk ik maar weinig mensen gegeven. Tenzij je in die wereld bent opgegroeid of misschien wel bent ingegroeid. Door vaker te gaan en te genieten van het samenzijn, de energie te voelen die daar hangt, de mooie muziek, verhalen. Het kan zijn dat je er door gegrepen wordt.
Echter bidden en wachten tot "iemand" wat antwoord zal je niet lukken.
Ginevra
21-05-2025 om 22:24
als je serieus bezig wil gaan met het geloof, overweeg dan eens een Alpha cursus https://alpha-cursus.nl/over-alpha/
Tjilp
21-05-2025 om 22:47
… en lees eens wat van Alain Verheij. Die kijkt hedendaags naar geloven en de bijbel.
Zeespiegel
21-05-2025 om 23:03
Jezus heeft tijdens zijn leven al verteld wat belangrijk was. Je hoeft niet te luisteren tot je groen en geel ziet. Iemand anders heeft dat voor je gedaan, en dat is de basis geworden voor het nieuwe Testament. Je hoeft dus alleen maar het nieuwe Testament te lezen, om te leren wat hij te vertellen had.
Er is geen noodzaak tot springen, maar als mensen zich daar goed bij voelen, ieder zijn/haar ding.
Ik ben een keer naar de vol evangelische gemeente geweest, daar staan sommige erbij alsof ze helemaal opgaan in de heilige geest, op zich heel mooi om een keer mee te maken.
De katholieke kerk zit vol met symbolen, ook heel mooi om een keer te zien.
De kerk volgens Jezus, is iedere plek waar 3 mensen of meer bijeenkomen in Gods naam.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.