Relaties Relaties

Relaties

In hoeveel landen ben jij geweest?

Wij hadden laatst twee twintigers op bezoek die op een wereldkaart bijhouden hoeveel landen ze al hebben bezocht. De een (diplomatenkind) kwam maar liefst op 60, de ander op 31.
Toen ben ik voor mezelf eens gaan tellen. Ik zit op 26 en daar komen er dit jaar nog twee bij.
In hoeveel landen zijn jullie geweest? NB Tussenlandingen tellen niet, een uurtje doorheen rijden (Slovenië) ook niet, maar een land waar ik 8 uur doorheen ben gereden (Denemarken) en heb geluncht wel.

Ik ben niet zo bezig met het tellen van landen en vind het ook een ongezonde ontwikkeling. Ik kom ook wel eens ergens wat ik zo leuk of mooi vind dat ik er nog eens heen wil en dan ga ik ook gerust en tweede en misschien derde keer. 

In Slovenie had ik eens een stop met de bus en heb ik Ljubljana bekeken. Prachtige stad! Die tel ik dan wel mee. 

Ik heb even geteld en kom op 15. In bijv Spanje ben ik best vaak geweest omdat ik meerdere oude plaatsen in het land heb bezocht en ook de Canarische Eilanden. 

Ik kom op 9. Wij gingen vroeger niet vaak op vakantie en al helemaal niet met het vliegtuig. Nu heb ik een vriend met vliegangst en zelf heb ik heimwee.

Monaco en Vaticaanstad apart?
Dan 12, anders maar 10. Met dank aan fanatiek interrailen in de studententijd.

MMcGonagall

MMcGonagall

20-09-2026 om 10:18 Topicstarter

Uiteraard gaat het mij ook niet om het tellen. Ik ben wel 10 keer in Schotland geweest en nog nooit in de Highlands. Daar wil ik dus nog een keer een rondreis maken. Overigens heb ik nog wel vijf uitgestippelde rondreizen klaar staan die ooit nog een keer moeten gebeuren. Voor dit jaar stonden Brazilië en Argentinië maar toen kocht ik ineens een ander huis. Dat gaat dan even voor
Ik kwam pas na mijn 40e voor het eerst buiten Europa dus ben wat reizen betreft een laatbloeier.

Ik kom op 21. Dat verbaast me eigenlijk wel een beetje, eerlijk gezegd.
Ik spaar ze op zich niet, maar er zijn nog wel een paar landen waar ik graag naartoe zou willen.

Dees! schreef op 20-09-2026 om 10:18:

Ik kom op 21. Dat verbaast me eigenlijk wel een beetje, eerlijk gezegd.
Ik spaar ze op zich niet, maar er zijn nog wel een paar landen waar ik graag naartoe zou willen.

Oh 22

MMcGonagall

MMcGonagall

20-09-2026 om 10:18 Topicstarter

Bakblik schreef op 20-09-2026 om 10:13:

Monaco en Vaticaanstad apart?
Dan 12, anders maar 10. Met dank aan fanatiek interrailen in de studententijd.

Ik ben Vaticaanstad inderdaad wel apart staan. Daar waren we ook maar een paar uur, maar we hebben wel de Paus gezien!

Ik ben in 39 landen geweest, bijna allemaal in Europa. Als het goed is komen daar volgend jaar 2 Europese landen bij. 

7 landen.

Ik vind het wel leuk om verschillende 'soorten landen' te zien. Zo ben ik in Roemenië geweest, dat was echt nog met paard en wagen allemaal in die tijd. 
Israël (aantal jaar geleden toen het nog relatief rustig was) was uniek. Arabische landen als Marokko en Tunesië ook bijzonder. 

Door iets medisch mag ik niet te lang vliegen. Natuurlijk lijkt Japan of Zuid-Amerika me ook mooi, maar wat niet gaat dat gaat niet. 

Ik realiseer me dat ik in 16 landen geweest ben. Was Turkije vergeten. Ben een keer een week in Side geweest maar dat vond ik niet zo bijzonder. 

Ik zit op 16 volgens mij :
Nederland
België
Duitsland
Frankrijk
Spanje
Luxemburg
Oostenrijk
Italië
San Marino
Turkije
Tsjechië
Polen
Denemarken
Engeland
Wales
Amerika

Met mijn ouders ging ik vroeger bijna altijd naar Spanje. Ben ook op Ibiza en gran canaria geweest en ging ook al op jonge leeftijd met het vliegtuig enz. Wat dat betreft niks tekort gekomen qua dingen die ik gezien en beleefd heb! Ook 2 keer naar Turkije geweest met mijn ouders en daarna nog met man. Met man vooral Frankrijk bezocht om te kamperen en later kwam daar regelmatig Duitsland bij. Vanuit daar ook Polen bezocht voor een dag. De laatste jaren zoeken we ook wat vaker landen op waar we nog niet zijn geweest, zoals Denemarken en volgend jaar hopelijk Zweden. Italië heeft ook lang geduurd, dat trok ons nooit zo maar is toch geweldig gebleken 😁 Amerika voor het eerst tijdens onze huwelijksreis en ik ben later nog een stedentrip naar las Vegas gaan doen met een vriendin. Over een paar weken gaan we naar NY met dochter samen 🥰

4.
België, Duitsland, Frankrijk en een middagje Zwitserland (omdat we toch in de buurt waren).

Vroeger vanwege eigen zaak ouders niet vaak op vakantie geweest en als volwassenen vanwege gezondheidsklachten niet veel kunnen werken dus geen geld voor verre reizen. Nu met kleine kinderen zie ik dat niet zitten (1 kind heeft ook vliegangst)

MMcGonagall schreef op 20-09-2026 om 10:18:

[..]

Ik ben Vaticaanstad inderdaad wel apart staan. Daar waren we ook maar een paar uur, maar we hebben wel de Paus gezien!

Die had ik niet apart gerekend. Verder had ik Engeland en Schotland als één geteld, Groot Brittannië. 

ik kom op 19, sommige landen ben ik meerdere keren geweest, in andere steden of dezelfde.

ik ga pas op vakantie sinds ik 18 ben. Zelfstandig. En met 16 studiereis voortgezet onderwijs. We hadden thuis geen geld voor vakanties. Daarnaast hoeven vakanties voor mij niet exotisch of elke keer ergens anders naartoe. Een aantal jaar hetzelfde land vind ik prima als het bevalt.

8 of 9 denk ik? En dan tel ik nl, du en België mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.