Relaties Relaties

Relaties

Huwelijkscadeau ideeën gezocht...

Zandhaas schreef op 10-09-2026 om 15:43:

[..]

Hé??? Die zijn ook knettergek. Geef dan een ander feest. Je kent echt geen enkel schaamtegevoel als je dat op de kaart zet zeg.

Ik zou een bedrag kiezen wat je op basis van de waarde van de relatie zou geven. Dat is dus ongeacht de invulling van de dag. Als ze een Amerikaanse picknick in het park houden, krijgen ze dan minder? De invulling en kosten van de dag is aan hen (en hun portemonnee), het kado aan jou op basis van de relatie. En die zijn wat mij betreft niet van elkaar afhankelijk.

Sterker nog als het een klein feestje is, omdat het bruidspaar weinig te besteden heeft, zou ik eerder geneigd zijn wat meer te geven, dan bij een (in mijn ogen) over the top bruiloft. Die hebben blijkbaar geld genoeg.

Schemerlampje schreef op 10-09-2026 om 16:41:

[..]

Sterker nog als het een klein feestje is, omdat het bruidspaar weinig te besteden heeft, zou ik eerder geneigd zijn wat meer te geven, dan bij een (in mijn ogen) over the top bruiloft. Die hebben blijkbaar geld genoeg.

Maar als je bij zo'n klein feestje om geld gaat vragen heb ik weer het gevoel dat je snel even wat viert en dan geld gaat innen. Als men graag geld wil, vind ik wel dat ze ook voor een goede bruiloft moeten zorgen met goed eten. 

Maar goed bij TO wordt er niet om geld gevraagd. TO heeft je vriendin zoveel te besteden dat ze al die overnachtingen kan betalen? 

Oh, dat vond ik nogal wat

Frisdrank1972 schreef op 10-09-2026 om 16:56:

[..]

Maar als je bij zo'n klein feestje om geld gaat vragen heb ik weer het gevoel dat je snel even wat viert en dan geld gaat innen. Als men graag geld wil, vind ik wel dat ze ook voor een goede bruiloft moeten zorgen met goed eten.

Oh, dat vind ik nogal wat, wat een hebberige stelling. Als ik naar een bruiloft ga dan is dat omdat ik graag op het feest van het bruidspaar wil zijn, en met hun mee wil vieren. En dat hoort ook een cadeau bij.

Wat voor feest zij willen geven staat dat volledig los van. Het kan zijn dat ze een klein,  relatief goedkoop feest geven omdat ze weinig kunnen of willen uitgeven aan een bruiloft. Het kan ook zijn dat ze helemaal niet van die grote, chique feesten met goed eten houden. En dat maakt ook niet uit, het is hun feestje. En ik voel me vereerd dat ik aanwezig mag zijn en zorg voor een passend cadeau. Dat cadeau en de invulling van het feest staan volledig los van elkaar. 

Als ze het goedkoop houden, omdat ze niets geven om over the top feesten en graag willen sparen voor hun nieuwe huis dan gaan ze voor mij gevoel beter met hun geld om dan wanneer ze allemaal geld vergooien aan een persoonlijk lettertype voor op de trouwkaart ofzo. Dan kan ik me best vinden in de resctie van Schemerlampje hierboven.

[..]

Maar goed bij TO wordt er niet om geld gevraagd. TO heeft je vriendin zoveel te besteden dat ze al die overnachtingen kan betalen?

Maar goed dan dat je niet op onze bruiloft bent geweest 🤔 Hoewel de broodmaaltijd met soep en snack verder wel heel gezellig was. Wij hebben niet om extra geld gevraagd, overigens. We waren wel blij dat we een bankstel konden kopen van het geld dat we gekregen hadden. 

100 euro vergelijken met een handgeverfde mok vind ik zachtgezegd wat misplaatst … 🤔

Tijgeroog schreef op 10-09-2026 om 17:09:

Oh, dat vond ik nogal wat

[..]

Oh, dat vind ik nogal wat, wat een hebberige stelling. Als ik naar een bruiloft ga dan is dat omdat ik graag op het feest van het bruidspaar wil zijn, en met hun mee wil vieren. En dat hoort ook een cadeau bij.

Wat voor feest zij willen geven staat dat volledig los van. Het kan zijn dat ze een klein, relatief goedkoop feest geven omdat ze weinig kunnen of willen uitgeven aan een bruiloft. Het kan ook zijn dat ze helemaal niet van die grote, chique feesten met goed eten houden. En dat maakt ook niet uit, het is hun feestje. En ik voel me vereerd dat ik aanwezig mag zijn en zorg voor een passend cadeau. Dat cadeau en de invulling van het feest staan volledig los van elkaar.

Als ze het goedkoop houden, omdat ze niets geven om over the top feesten en graag willen sparen voor hun nieuwe huis dan gaan ze voor mij gevoel beter met hun geld om dan wanneer ze allemaal geld vergooien aan een persoonlijk lettertype voor op de trouwkaart ofzo. Dan kan ik me best vinden in de resctie van Schemerlampje hierboven.

Helemaal met je eens. Anders lijkt het  alsof het een soort toegangsticket is wat je koopt. Al vind ik wel dat of je het nu groot of klein viert je voor de gasten die je uitnodigt moet zorgen. Dat hoeft echt niet met zes gangen en dure champagne, soep en een broodje is ook prima als dat bij de bruiloft past. Heb ooit een keer een bruiloft gehad waar we om 11.00 verwacht werden en vervolgens om 17.00 voor het eerst eten kregen. Dat vond ik dan weer niet zo leuk, maar is voer voor een ander topic.

Schemerlampje schreef op 10-09-2026 om 17:55:

[..]

Maar goed dan dat je niet op onze bruiloft bent geweest 🤔 Hoewel de broodmaaltijd met soep en snack verder wel heel gezellig was. Wij hebben niet om extra geld gevraagd, overigens. We waren wel blij dat we een bankstel konden kopen van het geld dat we gekregen hadden.

Dat zeg ik toch ook. Als je EXTRA geld wil vragen, vind ik het een beetje raar als je niet all out gaat voor je bruiloft. 

je schrijft "als men graag geld wil", je had het niet over meer geld.
Maar "extra" geld vragen is nooit ok. Bij een cadeau is het aan de schenker om te bepalen hoeveel ze geven. Als het bruidspaar veel geld aan de bruiloft uit wil geven is dat hun keuze en verantwoordelijkheid. 

Als ik een avondje uit ga kan ik zelf bedenken hoeveel geld ik daaraan uit wil geven en hoe luxe het wordt, als gevolg daarvan. Dat kan een frietje en daarna een film in de bioscoop zijn, maar ook een sterrenrestaurant gecombineerd met een dure musical met vip-arrangement. Maar dan kies ik zelf, en als ik het te duur vind kan ik besluiten om niet te gaan. 

Tijgeroog schreef op 10-09-2026 om 20:48:

je schrijft "als men graag geld wil", je had het niet over meer geld.
Maar "extra" geld vragen is nooit ok. Bij een cadeau is het aan de schenker om te bepalen hoeveel ze geven. Als het bruidspaar veel geld aan de bruiloft uit wil geven is dat hun keuze en verantwoordelijkheid.

Als ik een avondje uit ga kan ik zelf bedenken hoeveel geld ik daaraan uit wil geven en hoe luxe het wordt, als gevolg daarvan. Dat kan een frietje en daarna een film in de bioscoop zijn, maar ook een sterrenrestaurant gecombineerd met een dure musical met vip-arrangement. Maar dan kies ik zelf, en als ik het te duur vind kan ik besluiten om niet te gaan.

Bij geld willen kan je niet met 10 euro aankomen. Dan moet het minstens 50 zijn voor een bruiloft. Als je die persoon niet zo goed kent is 50 euro best wel veel. Dan mag ik minstens hopen dat ik wat te eten krijg.

Due-scimmie schreef op 09-09-2026 om 10:54:

[..]

Maar het is toch haar keuze om het zo duur te maken voor zichzelf. Je betaalt je eigen entree niet op een bruiloft.

Vind ik ook. Bij de bruiloft van broer en schoonzus was er een gezamenlijk cadeau van onze familie en haar familie. Niet extreem duur maar wel heel persoonlijk. Zij zaten financieel in de positie dat ze zelf gewoon konden kopen wat ze hebben wilden dus peper en zoutstel of tuinset verwachtten ze niet en ze kochten dingen ook liever in hun eigen smaak. 

Wel was er een dresscode. Ik had het financieel niet breed maar heb in een paar maanden met koopjes wel de ideale outfit bij elkaar gescharreld. Verder was ik een enorm bedrag kwijt bij de kapper omdat ik mijn haar na een mislukte verfbeurt weer normaal wilde krijgen (maar daar konden broer en schoonzus niets aan doen haha). Voor de bruiloft zelf hadden zij enorm in de buidel getast en het was perfect verzorgd inclusief overnachting. Ik heb het ook echt gewaardeerd dat ik een eigen ruime kamer had terwijl ik single was. Ze hadden mij ook bij mijn andere broer kunnen plaatsen maar daar hebben ze niet voor gekozen. 

Naderhand heb ik nog iets persoonlijks voor ze laten maken uit dankbaarheid dat het allemaal zo mooi en luxe was. Niet duur maar ik had er wel wat werk in gestoken. Broer was heel verrast. 

Als ik de kosten van hotelkamer, eten, ontbijt volgende dag etc allemaal bij elkaar had geteld en dan met een even duur cadeau was gekomen terwijl ik het niet zo breed had, was dat echt niet de bedoeling geweest. 

Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 11:16:

[..]

Is het ook. Maar dat is de vraag niet. Als vriendin diep in de buidel moet tasten voor zo'n bruiloft (lijkt mij wel als overnachtingen van alle gasten betaald worden). Dan zou ik mij als gast heel erg bezwaard voelen, zeker als ik zoveel voor haar beteken, om met ''slechts'' een hand geverfde mok aan te komen.

Dat zegt toch ook niemand dat dat het cadeau zou moeten zijn. Maar al zou iemand daar veel moeite in steken zou ik de gever ook niet veroordelen.

Koekie1980

Koekie1980

13-09-2026 om 21:34 Topicstarter

[..]

Jaja dat hebben ze, er komen veel mensen van verschillende landen omdat ze niet allebei oorspronkelijk uit Nederland komen. En ze hebben werk en studie over de hele wereld gehad dus ze betalen vliegtickets of ander vervoer voor iedereen en eten, drinken en slapen voor iedereen 

Koekie1980 schreef op 13-09-2026 om 21:34:

[..]

Jaja dat hebben ze, er komen veel mensen van verschillende omdat ze niet beiden uit Nederland komen.

Dan hoeft je ze dus geen geld te geven want dat hebben ze blijkbaar genoeg. Maak een leuke kalander van al jullie momenten bij elkaar. Die dingen kunnen al rond de 50 euro kosten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.