Relaties
madee
17-05-2025 om 17:09
Hoe noem je de vrouw van je vader?
Toen mijn man en ik een relatie met elkaar kregen, waren zijn kinderen al volwassen en ze woonden niet meer thuis. Wat ‘ben’ je dan van elkaar? Ben ik ‘de vrouw van hun vader’ of is daar een naam voor? Stiefmoeder of bonusmoeder vind ik niet passen in deze situatie. Moeder is nog gewoon in beeld. Ik noem zijn kinderen ‘de kinderen van mijn man’, maar soms ook wel bonuskinderen hoewel dat ivm de leeftijd ook niet zo passend voelt.
Het vormt geen problemen, maar ik vroeg me af of iemand daar een goede naam voor heeft bedacht ipv zo’n mond vol.
haarklover
18-05-2025 om 10:34
Auditor schreef op 17-05-2025 om 18:26:
”De partner van mijn moeder” was voor mij een gangbare uitdrukking als ik het over de man had waar mijn moeder een relatie mee kreeg toen mijn vader overleden was. Ik was toen 38 en mijn zussen nog wat jaren ouder.
Onze band was heel erg goed en later ben ik hem aan gaan duiden als mijn stiefvader. Dat had ie wel verdiend, het was voor mij een tweede vader en een vriend. Ik heb alleen maar goede herinneringen aan hem. Helaas is hij ook al weer ruim 6 jaar niet meer onder ons.
Ik dacht dat "stiefmoeder" en "stiefkind" tamelijk nare bijbetekenissen hebben.
(denk maar hoe Assepoester behandeld werd door haar stiefzussen en hun moeder!)
haarklover
18-05-2025 om 10:38
afrodite05 schreef op 18-05-2025 om 06:59:
Mijn man was een jaar of 20 toen zijn vader een partner kreeg. Zijn moeder was er toen nog wel. Hij noemt haar bij de voornaam, ik doe dat ook (wij kregen een jaar later een relatie). Voor onze zoon is ze tante -voornaam-, omdat wij vinden dat hij al twee oma's heeft. Zo nabij staat ze nou ook weer niet. Schoonvader en zij latten nu 16 jaar later nog steeds, misschien was het anders geweest als ze wel bij elkaar woonden.
Ik denk dat mensen het woord stiefmoeder (of stiefvader) vooral gebruiken als ze jonger/kind zijn wanneer deze persoon in hun leven komt. Dan maakt die persoon ook deel uit van hun dagelijks leven. Maar dat is mijn theorie, ik weet niet of het echt zo werkt.
Technisch is iemand natuurlijk stiefmoeder als je vader ermee trouwt, het maakt niet uit hoe oud de kinderen zijn, denk ik.
"bonuskind" vind ik best een leuke term, want het suggereert dat iemand er blij mee is.
Een stiefkind is (figuurlijk) iemand of iets die vergeleken met anderen vaak onderbedeeld wordt
kenfan
18-05-2025 om 16:14
Mijn moeder is jong overleden, mijn vader is ook al weer 30 jaar dood. Zijn tweede vrouw ken ik nu al langer dan dat mijn ouders in mijn leven zijn geweest. Vreemd idee. Om het nou over de weduwe van mijn vader te hebben vond ik ook weer zo wat. Daarom spreek ik meestal maar over mijn stiefmoeder als mensen haar naam niet weten. Voor de kinderen, die mijn ouders niet gekend hebben, is ze gewoon oma. Bonus vind ik echt een stomme term. Stiefrelaties zijn altijd het gevolg van minder rooskleurige ontwikkelingen. Ook als ze soepel verlopen. Wat meestal niet het geval lijkt, want 90% van de bonusdraadjes ontaardt in een klaagzang.
Ginevra
18-05-2025 om 16:58
haarklover schreef op 18-05-2025 om 10:
"bonuskind" vind ik best een leuke term, want het suggereert dat iemand er blij mee is.
dat gaat over een volwassene die door zijn/haar keuze er een kind bij krijgt. Dat zou je een bonuskind kunnen noemen.
maar dat is imo anders dan een bonusvader of bonusmoeder. Hoeveel kinderen vinden de nieuwe partner van pa of ma nou écht een bonus? Het is niet hun keuze, maar de nieuwe partner noemt zichzelf voor het gemak maar even een mooie titel alsof zijzelf de hoofdprijs zijn. Ik zal nooit de jonge meid vergeten die zichzelf bij een voorstelrondje “bonusmama” van drie kinderen noemde. Dus pa was gescheiden, had een nieuwe jonge vriendin, en die vond zichzelf wel een bonus voor die kinderen die nergens om hadden gevraagd. Het zal vast niet zo bedoeld zijn maar ik kreeg er kromme tenen van.
Wasgij
18-05-2025 om 17:44
Ginevra schreef op 18-05-2025 om 16:58:
maar dat is imo anders dan een bonusvader of bonusmoeder. Hoeveel kinderen vinden de nieuwe partner van pa of ma nou écht een bonus?
Ik zal maar niet zeggen hoe mijn (jongvolwassen) kinderen de vriendin van hun vader noemen ...
Ze zien haar op zijn zachtst gezegd niet bepaald als een bonus, niet alleen voor zichzelf maar ook niet voor hun vader.
watertoren
18-05-2025 om 18:02
Voor mij zou het geendilemma zijn, ik zou iemand bij de voornam noemen.
Naminokurashi
18-05-2025 om 18:07
Bonus kind, bonus vader of bonus moeder vind ik weer absurd. Je haalt ze toch niet bij de Albert Heijn
Fiorah
18-05-2025 om 18:32
Ik vind stiefvader/stiefmoeder/stiefkind allang geen nare associatie meer hebben omdat ik genoeg mensen ken die gek zijn met hun stiefouders en ze bv. gewoon stiefmoeder noemen.
Yumi
18-05-2025 om 18:36
Wasgij schreef op 18-05-2025 om 17:44:
[..]
Ik zal maar niet zeggen hoe mijn (jongvolwassen) kinderen de vriendin van hun vader noemen ...
Ze zien haar op zijn zachtst gezegd niet bepaald als een bonus, niet alleen voor zichzelf maar ook niet voor hun vader.
Kan me er iets bij voorstellen, mijn vader is al lang overleden, maar ik noemde zijn vriendin in gedachte altijd etter wijf.
MMcGonagall
18-05-2025 om 18:41
Ik zie mijn bonuskleinkind wel als bonus hoor, alleen maar leuk.
De partner van mijn vader noem ik the Wicked Witch from the North, dat is een welverdiende term.
haarklover
18-05-2025 om 19:02
MMcGonagall schreef op 18-05-2025 om 18:41:
Ik zie mijn bonuskleinkind wel als bonus hoor, alleen maar leuk.
De partner van mijn vader noem ik the Wicked Witch from the North, dat is een welverdiende term.
Leuk!
Maar is een bonus-kleinkind nou een kind van een bonus-kind, of een bonus-kind van jouw eigen kind?
En hoe noemen we een bonus-kind van een bonus-kind?
(ik denk dat het Nederlands dringend een paar nieuwe woorden nodig heeft)
MMcGonagall
18-05-2025 om 19:45
haarklover schreef op 18-05-2025 om 19:02:
[..]
Leuk!
Maar is een bonus-kleinkind nou een kind van een bonus-kind, of een bonus-kind van jouw eigen kind?
En hoe noemen we een bonus-kind van een bonus-kind?
(ik denk dat het Nederlands dringend een paar nieuwe woorden nodig heeft)
Het kind van de dochter van mijn vriend, die heel graag wilde dat hij mij oma mag noemen. Uiteraard (ook al ben ik nog piepjong) mocht dat, ik vind het wel een eretitel en zou het niet snel zelf hebben voorgesteld.
Pytha123
18-05-2025 om 23:45
De man van mijn moeder. De vriendin van mijn vader. Hele aardige mensen, maar ze zijn niets van mij. De man van mijn moeder is wel opa voor onze kinderen. Ik heb hem ook altijd benoemd als opa en hij is ook een leuke opa. De vriendin van mijn vader was nog niet in de oma fase toen de kinderen kwamen. Ik vind het onprettig als mensen stiefvader/moeder zeggen. Dat impliceert een betrokkenheid in mijn leven die ik niet voel.
rionyriony
19-05-2025 om 08:00
Als ik het tegen haarzelf zou hebben: "zeg.., of "zeg Lisa" maar ik zou de naam enigszins vermijden, zeker in het begin, maar dan niet op een nare manier.
Tegen pa zelf: Lisa
Tegen insiders: Lisa of zij of de vriendin van pa
Verder weg: Lisa, de vriendin van mijn vader
Heel ver weg: de vrouw/ (vaste) vriendin van mijn vader (of stiefmama op een goedmoedige manier)
Broadway
19-05-2025 om 12:40
Fiorah schreef op 17-05-2025 om 17:28:
Ja, de vrouw van mijn vader, en als ik mensen ken ze zo snel mogelijk duidelijk maken dat de vrouw van mijn vader 'Annemarie' heet, zodat ik haar naam kan zeggen als ik het over haar heb.
zo doe ik het ook maar dan de man van mijn moeder en hij heet karel.
bij vreemden kan ik nog weleens zeggen dat ik naar mijn ouders ga ipv naar mijn moeder en haar man en zei mijn stiefvader vroeger als ik kwam helpen op zijn werk tegen studenten dat ik zijn dochter was. maar "intern" weten we allemaal dat we dat doen om het makkelijk te houden en niet alles uit te hoeven leggen.
scheelt wel dat hij al in beeld is sinds ik 13 ben
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.