Relaties
Anouk1234
13-01-2026 om 08:17
Heerlijk als man er een keer niet is
N.a.v. item dat ontstond bij een ander topic, hier een nieuw topic om hier over te praten. Dus vind je het heerlijk als je man er een dag of avond niet is of vind je het vervelend als hij er onverwacht toch wel is.
Rekenenisleuktaalook
15-01-2026 om 21:26
Bakblik schreef op 15-01-2026 om 08:54:
[..]
Ik denk het niet.
Van een avondje alleen, dingen kijken op tv die hij graag wil zien en ik echt vreselijk vind, geniet hij echt wel. Een dagje of weekendje alleen vindt hij vreselijk.
Hij heeft een rothekel aan koken en kan dat ook niet goed. Met meer dan 1 pan op het fornuis raakt hij snel het overzicht kwijt en heeft dan all gare rijst als het uitje voor het begin van de saus nog gesneden moet worden bij wijze van spreken.
Nu de kinderen groot zijn en vooral zoon het leuk vindt om te koken kunnen ze zich wel redden.
En dat wil hij ook niet leren?
Man hier kon ook niet koken toen wij trouwden, nooit geleerd. Heel veel samen gekookt en hij kan nu best veel. Ook bakken. Hij heeft wel een hekel aan soep maken, maar je kunt ook leven zonder soep. Alles wat langer duurt dan een half uur vind jij te lang. Prima, dat doe ik. Hij krijgt zonder mij toch ook wel een gevarieerd menu op tafel, gelukkig.
Het heeft wel lang geduurd omdat zijn interesse er niet lag. Kind dat hoorde dat ik er die avond niet zou zijn met eten vroeg met zeven jaar: 'Maar jij kookt toch wel dan, en niet papa?'
Bakblik
16-01-2026 om 08:40
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-01-2026 om 21:26:
[..]
En dat wil hij ook niet leren?
Man hier kon ook niet koken toen wij trouwden, nooit geleerd. Heel veel samen gekookt en hij kan nu best veel. Ook bakken. Hij heeft wel een hekel aan soep maken, maar je kunt ook leven zonder soep. Alles wat langer duurt dan een half uur vind jij te lang. Prima, dat doe ik. Hij krijgt zonder mij toch ook wel een gevarieerd menu op tafel, gelukkig.
Het heeft wel lang geduurd omdat zijn interesse er niet lag. Kind dat hoorde dat ik er die avond niet zou zijn met eten vroeg met zeven jaar: 'Maar jij kookt toch wel dan, en niet papa?'
Hij doet zijn best een helpt, zeker op de camping, regelmatig. Dan moet ik wel het overzicht houden wanneer met wat te starten.
Net als jouw man heeft de mijne het ook niet geleerd thuis. De eerste keer dat ik bij zijn ouders mocht blijven eten had zijn moeder de sperziebonen (vers van de tuin) al gaar voordat de kipfilet in de pan lag. Die hadden nog 20 minuten staan sudderen voordat ze op tafel kwamen.
Die sporadische keer dat man heeft gekookt hadden we hier met een avg'tje een drie gangen diner. Aardappelen met vlees en jus, daarna de groente en dan een toetje.
De zin om het hem te leren is er na 30 haar wel een beetje uit bij mij. Als hij met pensioen is ga ik weer een poging doen dan gaan we iedere avond samen koken.
Rekenenisleuktaalook
17-01-2026 om 09:03
Herfstappeltaart schreef op 14-01-2026 om 11:13:
[..]
Dat is dan heel persoonlijk want bij mij is dat andersom. Ik heb jaren zo geleefd (toen de kinderen pubers waren) maar dat beviel niet. Altijd rommelig, onrust in mijn hoofd. Nu is altijd alles netjes en schoon en kan er ieder moment onverwachte visite komen zonder dat ik me vervelend voel over mijn huis. Heerlijk.
Ik sta op 's morgens en de kamer is netjes, de w.c. is schoon en het aanrecht is leeg. Ik voel me daar veel beter bij.
Was opruimen doe ik zo snel mogelijk. Geen volle wasrekken, geen volle wasmanden. Het is goed voor mijn hoofd en geluksgevoel. Niet iedereen is zoals jij hè.
Edit: daar komt nog bij: vrij ervan ben je natuurlijk niet, want het moet toch een kéér gebeuren. Ik vind het zelf heel vervelend als dingen opstapelen, dan wordt het alleen maar steeds meer.
https://www.delisouth.nl/15-165191-wie-voor-het-slapengaan/
Niet een heel betrouwbare website als het over onderzoek gaat misschien, maar dit is dus mijn ervaring en gevoel ook.
Terwijl je lekker aan het afschakelen was, je lichaam zich klaar maakt voor de nacht, ga je ineens weer in de werkstand. Het verstoord de opgebouwde rust in lijf en leden
Het betekent overigens niet dat het hier altijd een bende is hoor. Na het eten en de afwas wordt er heus nog wel eens iets opgeruimd, maar dan wel in één moeite door. Dan gaan we iets rustigers doen en alles wat we dan nog zien of aan rommel maken mag wachten tot de volgende dag tenzij het niet kan wachten. Een omgevallen glas wordt opgeruimd, maar een kring of ander vlekje op de tafel niet.
Herfstappeltaart
17-01-2026 om 10:28
Rekenenisleuktaalook schreef op 17-01-2026 om 09:03:
[..]
https://www.delisouth.nl/15-165191-wie-voor-het-slapengaan/
Niet een heel betrouwbare website als het over onderzoek gaat misschien, maar dit is dus mijn ervaring en gevoel ook.
Terwijl je lekker aan het afschakelen was, je lichaam zich klaar maakt voor de nacht, ga je ineens weer in de werkstand. Het verstoord de opgebouwde rust in lijf en leden
Het betekent overigens niet dat het hier altijd een bende is hoor. Na het eten en de afwas wordt er heus nog wel eens iets opgeruimd, maar dan wel in één moeite door. Dan gaan we iets rustigers doen en alles wat we dan nog zien of aan rommel maken mag wachten tot de volgende dag tenzij het niet kan wachten. Een omgevallen glas wordt opgeruimd, maar een kring of ander vlekje op de tafel niet.
Maar ik ga niet na het afschakelen in de werkstand. Ik ruim alles na het avondeten op. Als ik ga slapen is het de laatste kopjes/glazen in de vaatwasser en klaar ben ik.
De vaatwasser uitruimen zou ik niet doen. Dat zie je niet en staat daar goed tot de volgende dag.
Edit: ik wil trouwens helemaal niet zeggen dat jij het moet doen zoals ik hoor. Lekker doen wat bij je past en waar je je goed bij voelt