Relaties Relaties

Relaties

Heerlijk als man er een keer niet is

N.a.v. item dat ontstond bij een ander topic, hier een nieuw topic om hier over te praten. Dus vind je het heerlijk als je man er een dag of avond niet is of vind je het vervelend als hij er onverwacht toch wel is.

Heerlijk om eens een dag het huis alleen te hebben, toch springt mijn hart op van vreugde als ik mijn man hoor thuiskomen. Dus waarom alleen gaan wonen? Juist de variatie maakt het voor mij prettig.

Heb ik met wel meer dingen. Op mijn werk vind ik het heerlijk om een dag zonder afspraken in mijn agenda, maar na een week ben ik dat echt zat en wil ik collega's en studenten zien en spreken. Ik zou geen vuurtorenwachter kunnen zijn maar elke dag van afspraak naar afspraak hollen zou ik ook niets vinden. 

Ik moet opeens denken aan die keer dat ik vroeg van mijn werk thuis kwam toen mijn zoon, een jaar of 17, nog thuiswoonde. Hij keek mij nogal donker aan, dus ik dacht, o jee, waarover dreigt er mot. Kennelijk had zoon door dat ik schrok van zijn blik en hij zei, Sorry mam, ik ben niet kwaad op je, maar het huis was zo lekker stil!

Auwereel schreef op 14-01-2026 om 19:14:

Heerlijk om eens een dag het huis alleen te hebben, toch springt mijn hart op van vreugde als ik mijn man hoor thuiskomen. Dus waarom alleen gaan wonen? Juist de variatie maakt het voor mij prettig.

Heb ik met wel meer dingen. Op mijn werk vind ik het heerlijk om een dag zonder afspraken in mijn agenda, maar na een week ben ik dat echt zat en wil ik collega's en studenten zien en spreken. Ik zou geen vuurtorenwachter kunnen zijn maar elke dag van afspraak naar afspraak hollen zou ik ook niets vinden.

Dit! Meestal zie ik hem thuiskomen, dan sta ik in de keuken en parkeert hij voor de deur. Maar weten dat hij niet komt, en ik een keer de bank, de tv en de afstandsbediening voor mezelf heb, vind ik ook heerlijk. Iets heel makkelijks eten, uit een bakje, voor de tv, is sinds ook heerlijk. 

Het kan gewoon naast elkaar bestaan. In een vorige job was man nog wel eens een nachtje of twee weg, toen vond ik dat lastig want drie kinderen. Nu ze zijn uitgevlogen zou ik dat veel minder erg vinden, misschien zelfs wel fijn. Nu ben ik degene die elk jaar twee nachtjes op kamp is en ga ik vaak ook nog wel een nachtje logeren bij vriendin in Limburg. Dat gun ik mezelf andersom ook 🤪

Auwereel schreef op 14-01-2026 om 19:17:

Ik moet opeens denken aan die keer dat ik vroeg van mijn werk thuis kwam toen mijn zoon, een jaar of 17, nog thuiswoonde. Hij keek mij nogal donker aan, dus ik dacht, o jee, waarover dreigt er mot. Kennelijk had zoon door dat ik schrok van zijn blik en hij zei, Sorry mam, ik ben niet kwaad op je, maar het huis was zo lekker stil!

Zoiets had ik vanmiddag ook. Ik kwam thuis en meldde dat ik er was aan zoon die gisteren en vandaag "weekend" had.

Ik was ruim 1.5 uur later dan normaal (uurtje langer gewerkt én boodschapje gedaan) Roept hij grommend: Nu al! ??!

Zilver_gray schreef op 14-01-2026 om 18:02:

[..]

Echt!

Ik hou van mijn man en kinderen, maar heb echt “alleen tijd” nodig hoor.

Ik ook, ik denk omdat ik ongemerkt toch rekening loop te houden met mijn huisgenoten. 

Ik ben best introvert en kan juist ontspannen en opladen als ik alleen ben, dan weet ik honderd procent zeker dat ik niet gestoord word en helemaal mijn eigen gang kan gaan. 

Tegelijkertijd vind ik het ook heel fijn om samen als gezin verbonden te zijn met elkaar. Dat zou ik absoluut niet willen missen. 

MarvelousM schreef op 14-01-2026 om 15:29:

Wie houd je precies voor de gek als je DOL bent op alleen zijn en het echt GENIETEN vindt als je man een weekend weg gaat met vrienden? Je hoeft geen man hè. Mannen zijn voor vrouwen niet per se van toegevoegde waarde. Je kunt ook lekker altijd alleen. Single vrouwen zijn ook gelukkiger en leven langer.

Dat kan toch naast elkaar bestaan? Meestal heel blij met man, en meestal zitten we best op één lijn. Ongeveer dan. We zijn allebei ochtendmensen, maar we willen op vrije dagen nog wel eens verschillen in onze tijd van opstaan. Meestal volgt er dan een compromis. En echt met veel van die compromissen kan ik prima leven, alleen heel soms zou ik net nog even een half uur willen blijven liggen. En dat een of twee keer per jaar lijkt mij lekker. 

felija schreef op 14-01-2026 om 20:24:

[..]

Ik ook, ik denk omdat ik ongemerkt toch rekening loop te houden met mijn huisgenoten.

Ik ben best introvert en kan juist ontspannen en opladen als ik alleen ben, dan weet ik honderd procent zeker dat ik niet gestoord word en helemaal mijn eigen gang kan gaan.

Tegelijkertijd vind ik het ook heel fijn om samen als gezin verbonden te zijn met elkaar. Dat zou ik absoluut niet willen missen.

Ik ook!

Ik kan juist opladen als ik alleen ben, de kinderen laten me mijn gang wel gaan, mijn man houdt van praten, wil altijd wel even tegen me aan kletsen.. ik hou van stilte 😁

Man komt net overleggen of het erg is als hij vrijdag in plaats van een halve dag thuis nu een hele dag op locatie gaat werken. 
Een klein inwendig hoeraatje bij mij. 
Dan gaat de wekker gewoon vroeg,  sta ik voor 9.00 in de supermarkt en begint mijn hobbymiddag al om 10.00.
Als eerst de jongvolwassen kinderen en daarna man thuis komen dan ruikt het huis naar verse soep en vers brood. Dan staat er een cake voor het weekend en heb ik uitgebreid gekookt voor vrijdagavond. Dan gaan we lekker lang aan tafel genieten en de afgelopen week bespreken. 

Bakblik schreef op 14-01-2026 om 20:44:

Man komt net overleggen of het erg is als hij vrijdag in plaats van een halve dag thuis nu een hele dag op locatie gaat werken.
Een klein inwendig hoeraatje bij mij.
Dan gaat de wekker gewoon vroeg, sta ik voor 9.00 in de supermarkt en begint mijn hobbymiddag al om 10.00.
Als eerst de jongvolwassen kinderen en daarna man thuis komen dan ruikt het huis naar verse soep en vers brood. Dan staat er een cake voor het weekend en heb ik uitgebreid gekookt voor vrijdagavond. Dan gaan we lekker lang aan tafel genieten en de afgelopen week bespreken.

Ik krijg hier een heel warm en gezellig gevoel bij. 

Zilver_gray schreef op 14-01-2026 om 20:41:

[..]

Ik ook!

Ik kan juist opladen als ik alleen ben, de kinderen laten me mijn gang wel gaan, mijn man houdt van praten, wil altijd wel even tegen me aan kletsen.. ik hou van stilte 😁

Naarmate de jaren vorderen (heb net de vijftig aangetikt) wordt die hang naar stilte bij mij wel groter, merk ik. 

felija schreef op 14-01-2026 om 20:46:

[..]

Ik krijg hier een heel warm en gezellig gevoel bij.

Dank je. 

Tot de eerste coronalockdowns was dat mijn vrije vrijdag. Na die tijd ging man 4.5  dagen werken en dan de vrijdagochtend thuis. Dan sta je net wat later op, want geen reistijd. Er wordt echt tafel gedekt voor de lunch na die halve dag werken.

Aanstaande vrijdag plan ik mijn lunch als het uitkomt tussen het rijzen van het brood en het uit de oven halen van de cake of zo en als het nodig is zet ik eerst de soep nog even op.

Ons huis is vrij klein maar we hebben genoeg ruimte.  De keuken is ook klein en als er allemaal dingen worden (voor)bereid komt het soms echt niet uit als er ineens een koffiezetapparaat naar voren wordt getrokken om koffie te maken.  Dan zitten we elkaar een beetje in de weg. 

Bakblik schreef op 14-01-2026 om 20:23:

[..]

Zoiets had ik vanmiddag ook. Ik kwam thuis en meldde dat ik er was aan zoon die gisteren en vandaag "weekend" had.

Ik was ruim 1.5 uur later dan normaal (uurtje langer gewerkt én boodschapje gedaan) Roept hij grommend: Nu al! ??!

Mijn man was ook onverwachts een uur eerder thuis vanmiddag, terwijl de kinderen nog bij klasgenootjes waren en ik vond het eigenlijk helemaal niet zo fijn dat ik mijn eigen bezigheden 'moest' laten liggen, zodat hij zijn verhaal even kwijt kon. 🫣

Maar volgens mij heb ik niet gegromd 🤣

Anouk1234

Anouk1234

15-01-2026 om 06:34 Topicstarter

Zouden onze mannen er net zo over denken? Dus ook graag af en toe alleen thuis willen zijn?

Anouk1234 schreef op 15-01-2026 om 06:34:

Zouden onze mannen er net zo over denken? Dus ook graag af en toe alleen thuis willen zijn?

De mijne tegenwoordig wel! Vooral die twee dagen dat ik elk jaar op kamp ga. Toen jongste nog thuis woonde deden ze dan heel makkelijk met eten. En man werkte bijvoorbeeld nog in de avond weer door waardoor hij de volgende dag een halve dag ook nog eens niet hoefde werken. 

Toen de kinderen allemaal nog thuis of jong waren vond hij het minder leuk. Vooral de zaterdag vind jij dan een ramp, met sport en zwemles en alles alleen doen.

Anouk1234 schreef op 15-01-2026 om 06:34:

Haha ongetwijfeld.  Alleen betekent dat hier buiten schooltijd dat de kinderen meestal ook thuis zijn, dus dat is toch alweer een stuk minder lekker dan helemaal alleen thuis. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.