Relaties Relaties

Relaties

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-11-2021 om 21:54

Getrouwd en apart wonen

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Mijn partner en ik zijn een kleine vijf jaar samen waarvan vier getrouwd en samenwonend, zij is bij mij ingetrokken samen met haar zoontje. Anderhalf jaar geleden ongeveer zijn mijn psychische problemen weer stevig beginnen opspelen met als gevolg jobverlies en een toename in alcoholverbruik.
Na de wachttijden te hebben doorlopen is er recent therapie opgestart en ben ik ook begonnen met een traject in de zoektocht naar nieuw werk. Ondertussen is het echter voor mijn partner te zwaar geworden waardoor we gisteren tijdens een gesprek met de psycholoog hebben besloten dat het beter zou zijn als ik een tijdje elders ging wonen, zodat zij meer rust krijgt in huis en ik meer ruimte om aan mezelf te werken. Financieel is dit haalbaar voor ons en komende week heb ik de eerste gesprekken met verhuurders.
De praktische zaken moeten ik en mijn partner nog bespreken, maar daar zullen we vast uitkomen.

Mijn vraag is vooral of er nog mensen zijn die binnen een relatie weer apart zijn gaan wonen en waarbij de relatie op lange termijn ook standhield. We zien elkaar nog erg graag en er is ook geen sprake van ruzies ofzo, dit is dus vooral om elkaar meer ruimte te geven.
Ervaringen?


Geen persoonlijke ervaringen, maar wel van een oud-collega. Zij en haar man woonden ook in twee huizen en ze hadden twee kinderen. Ze hadden bepaalde afspraken. Wat precies weet ik niet (meer). Maar volgens mij aten ze één of meerdere vaste dagen in de week bij elkaar. Bijvoorbeeld elke dinsdag en vrijdag. En om het weekend bleef hij bij zijn vrouw slapen. En misschien gebeurde dat spontaan ook wel eens, maar zo ver heb ik nooit doorgevraagd. En voor hun werkte dat goed. 

Ik ken ook een stel dat dat doet, met kinderen. Gaat al jaren goed. Ik denk dat als ze bij elkaar in huis gebleven waren de spanningen hoog opgelopen waren, nu hierdoor juist niet. Zij eten ook vaak samen idd.
Sterkte!

Ik ken ook twee stellen die jaren apart hebben gewoond. Vaak wel vlak bij elkaar, bijvoorbeeld in hetzelfde appartementencomplex. Van beide stellen is nu helaas één van de partners overleden, maar ze hebben dit heel wat jaar volgehouden en hadden vanaf een afstand gezien in ieder geval een prima relatie. Wat mij in jouw verhaal wel zorgen baart is dat je psychische problemen ervaart en veel alcohol gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je vrouw wat rust wil, maar let zelf op dat deze problemen niet verergeren als je alleen woont en de sociale controle minder is.

Ik was sowieso nooit gaan samenwonen met iemand die 'n kind had. Is het huis van haar dat jij degene bent die weg wil gaan? Natuurlijk kun je een relatie in stand houden terwijl je beiden elders woont. Dat is gewoon een latrelatie. Geen idee of er wettelijke zaken zijn als je officieel getrouwd bent waar je rekening mee moet houden trouwens. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-11-2021 om 22:58

@Redbulletje:
Het huis is van mij, maar door zelf elders te gaan wonen beperk ik de verandering voor haar en haar zoon. Haar zoon heeft net als mij ass, dus een stabiele omgeving voor hem is voor mij prioritair. 

@Madamecannibale: 
Sociale controle heeft weinig effect op mij, dus ik hoop dat het niet lastiger wordt.

Valdemar schreef op 07-11-2021 om 22:58:

@Redbulletje:
Het huis is van mij, maar door zelf elders te gaan wonen beperk ik de verandering voor haar en haar zoon. Haar zoon heeft net als mij ass, dus een stabiele omgeving voor hem is voor mij prioritair.

@Madamecannibale:
Sociale controle heeft weinig effect op mij, dus ik hoop dat het niet lastiger wordt.

Zou juist beter voor jezelf zorgen gezien het huis op jouw naam staat. Als de breuk definitief wordt heb je dan tenminste een poot om op te staan. 

Ja, zelf ervaring mee, heeft uiteindelijk geen stand gehouden

Valdemar schreef op 07-11-2021 om 22:58:

@Redbulletje:
Het huis is van mij, maar door zelf elders te gaan wonen beperk ik de verandering voor haar en haar zoon. Haar zoon heeft net als mij ass, dus een stabiele omgeving voor hem is voor mij prioritair.

@Madamecannibale:
Sociale controle heeft weinig effect op mij, dus ik hoop dat het niet lastiger wordt.

Compliment voor jou dat je voornamelijk aan dit kind denkt. Er zijn veel ouders in een vechtscheiding die nog niet één procent van hun empathie geven aan hun eigen kind wat jij wél geeft aan het kind van je partner. Mooi dat je aan het welzijn van dit kind denkt en zoekende bent naar een manier die werkt voor jullie alle drie. 

Vrouw met kind gaat weg 

Verwijderd,  op de man

 Nou ja... een vriendelijke doch afstandelijke lat relatie lijkt me dan de best mogelijke uitkomst. Als je je problemen weet te beteugelen is er in de toekomst wellicht meer mogelijk.

Wij hebben na samenwonen 6 jaar gelat omdat ik 200km verderop wilde werken en studeren. Inmiddels wonen we weer bijna 25 jaar in hetzelfde huis. Dus ja, ervaring. 

Maar wat heb jij daaraan? Wij hadden geen problemen waardoor het beter was om afstand te nemen. Jullie situatie is totaal niet met de onze te vergelijken. Ik zou me veel meer zorgen maken over de invloed van jouw verslaving en je geestelijke gesteldheid op jullie relatie, dan over hoe vaak je elkaar ziet. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

08-11-2021 om 07:32

redbulletje schreef op 07-11-2021 om 23:00:

[..]

Zou juist beter voor jezelf zorgen gezien het huis op jouw naam staat. Als de breuk definitief wordt heb je dan tenminste een poot om op te staan.

Ik ook. 

Tutjebelletje schreef op 08-11-2021 om 01:34:

Vrouw met kind gaat weg [quote aangepast] Nou ja... een vriendelijke doch afstandelijke lat relatie lijkt me dan de best mogelijke uitkomst. Als je je problemen weet te beteugelen is er in de toekomst wellicht meer mogelijk.

Waarom noem je iemand met psychische problemen 'gestoord'? Hoe respectloos kun je zijn. 

redbulletje schreef op 07-11-2021 om 23:00:

[..]

Zou juist beter voor jezelf zorgen gezien het huis op jouw naam staat. Als de breuk definitief wordt heb je dan tenminste een poot om op te staan.

Rare opmerking. Het blijft gewoon Valdemars huis. Er verandert wat dat betreft niks. 

Tutjebelletje schreef op 08-11-2021 om 01:34:

Vrouw met kind gaat weg [quote aangepast] Nou ja... een vriendelijke doch afstandelijke lat relatie lijkt me dan de best mogelijke uitkomst. Als je je problemen weet te beteugelen is er in de toekomst wellicht meer mogelijk.

Wat een harde reactie. Net alsof hij nu alleen nog iemand is met psychische problemen (niet gestoord), werkloos en alcoholist. 

Zelf geen ervaring, maar ik ken een getrouwd stel die dat hebben gedaan. 
Zij heeft jarenlang een eigen huurwoning gehad. De kinderen waren wel al wat ouder, er woonde toen nog 1 thuis en die bleef in het ouderlijk huis. Ze hadden allebei voor een periode ademruimte nodig, en dit werkte voor hun prima, zijn nooit officieel uit elkaar gegaan.
Dit hebben ze 6 jaar gedaan, en sinds kort hebben ze weer samen een huis gekocht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.