Relaties
Wahina9
02-07-2025 om 20:21
Geschil sport dochter
Mijn dochter zat op hockey 2x per week training 1x training. Helaas kan haar lichaam daar niet tegen. De bewegingen zijn te repetitief en zelfs de fysiotherapeut adviseerde om te stoppen. Met elke week 1 training skippen bleven de klachten bestaan. Ik heb mijn dochter voor 1 mei daarom afgemeld van de hockey. Ze was het er niet mee eens.
Nu is mijn man, de vader, razend. Hij vindt dat onze dochter lekker zelf moet weten of ze haar lijf nog meer pijn doet. De hockeyteams voor komend jaar zijn gemaakt en dochter zal op de wachtlijst moeten als ze terug wil. Mijn dochter en mijn man doen al weken vervelend. Terwijl ik de kostwinner ben van het gezin, ik de hockey betaal, de fysio zegt: stop met dat hockey en ik mijn dochter tegen zichzelf in bescherming neem.
Hoe zorg ik dat de verhouding met man en dochter beter wordt en we de hockey los kunnen laten?
Wahina9
02-07-2025 om 20:24
Schemerlampje schreef op 02-07-2025 om 20:22:
Hoe oud is jullie dochter?
14
Ysenda
hoe oud is jullie dochter?
Heb je dit zonder overleg met je man gedaan?
Wie er kostwinner is is in dit verhaal niet relevant.
Frisdrank1972
Heb je het wel met je dochter overlegd of heb je haar gelijk uitgeschreven achter haar rug om? Daarnaast hoe oud is je dochter? Met 17 moet ze het lekker zelf weten. Maar met 8 heb je daar veel meer inspraak. Daarnaast het argument van kostwinner moet je niet maken. Dat is zo'n dooddoener. Zeker als het niks met geld heeft te maken.
MMcGonagall
Hoe oud is je dochter? Dat vind ik relevant voor de vraag in hoeverre het haar eigen beslissing is. 13+ dan heeft ze wettelijk medische zeggenschap dus zou ze in theorie ook zelf mogen bepalen wat zij goed voor zichzelf vindt.
Wie er binnen het gezin betaalt vind ik van minder belang, zeker als jullie gewoon samen zijn.
thinkso
Ik zou dochter zelf laten beslissen maar wel jouw mening geven en ook dat van haar vader mee laten wegen. Wat heeft het feit dat je kostwinnaar bent er mee te maken? Als jouw man werkt (maar minder verdient), weegt zijn mening dan niet net zo zwaar als die van jou? Een nieuwsgierige vraag hoor omdat je het zo benoemd.
SuzyQFive
02-07-2025 om 20:25
Niet, je hebt blijkbaar iets gedaan zonder te overleggen omdat jij dacht dat het beter is.
Een teamsport is meer dan alleen het fysieke, het is ook contact met anderen en het sociale gebeuren er omheen.
Je had je gevoelens hierom van tevoren moeten bespreken met man en dochter en dan samen tot een oplossing komen.
Dat jij kostwinner bent doet hier er niet toe. Het is niet zo dat wie betaalt bepaalt in een gezin met twee normaal intelligente volwassenen.
Roos57
02-07-2025 om 20:26
wat heeft kostwinner er mee te maken?
Mag je dan keuzes maken zonder dochter en man ???
Wahina9
02-07-2025 om 20:28
Roos57 schreef op 02-07-2025 om 20:26:
wat heeft kostwinner er mee te maken?
Mag je dan keuzes maken zonder dochter en man ???
Hij heeft geen werk dus alles wat we uitgeven is mijn geld.
absor
02-07-2025 om 20:29
zoiets beslis je niet achter de rug van een 14 jarig kind om. Terecht dat ze woedend is.
Je moet je excuses maken en heel goed uitleggen waarom je het heb gedaan. Maar ook eerlijk zijn dat je dit echt fout heb aangepakt en daar je spijt voor betuigen.
En vanuit daaruit samen verder bespreken wat nu.
Wahina9
02-07-2025 om 20:29
Frisdrank1972 schreef op 02-07-2025 om 20:24:
Heb je het wel met je dochter overlegd of heb je haar gelijk uitgeschreven achter haar rug om? Daarnaast hoe oud is je dochter? Met 17 moet ze het lekker zelf weten. Maar met 8 heb je daar veel meer inspraak. Daarnaast het argument van kostwinner moet je niet maken. Dat is zo'n dooddoener. Zeker als het niks met geld heeft te maken.
Ik heb het zeker wel overlegd met mijn dochter. Het was mokken maar ze zag zelf ook in dat ze deze sport helemaal niet kan beoefenen. Daarnaast kan ik haar nu niet meer voor komend jaar aanmelden want er is een wachtlijst.
absor
02-07-2025 om 20:30
Wahina9 schreef op 02-07-2025 om 20:28:
[..]
Als je zo redeneert als je samen een relatie en gezin hebt dan gaat er hier ook iets mis mijn inziens.
Frisdrank1972
02-07-2025 om 20:30
Wahina9 schreef op 02-07-2025 om 20:28:
[..]
Als je getrouwd bent is jouw geld jullie geld.
absor
02-07-2025 om 20:31
Wahina9 schreef op 02-07-2025 om 20:29:
[..]
Ik heb het zeker wel overlegd met mijn dochter. Het was mokken maar ze zag zelf ook in dat ze deze sport helemaal niet kan beoefenen. Daarnaast kan ik haar nu niet meer voor komend jaar aanmelden want er is een wachtlijst.
Ok mokken en terecht want het het is superstom en heel confronterend als jouw lichaam iets niet kan wat je vriendinnen wel kunnen. Zeker als je op een leuke club zit. Maar ze was wel akkoord met stoppen? Belangrijk is dat; was ze er wel mee akkoord gegaan?
Evaluna
02-07-2025 om 20:52
Zo te lezen zou ik vooral kijken dat ik met man weer op een lijn kom. Als ik het goed begrijp was dochter mokkend akkoord, maar voelt nu haar vader achter zich staan.
Het zou fijner voor dochter zijn als jullie op een lijn staan.
Als geld / tijd een probleem is dan kan je het daar over hebben. Er is nu budget over om iets anders te doen waar je dochter blij van wordt. Dat kan niet als ze koste wat het kost hockey vol wil houden.
Ziet je dochter mogelijkheden voor andere sport/hobby?
Het is een gevoel, maar je bericht straalt uit dat jij de kartrekker bent. Je werkt, je verdient het inkomen, moet alles regelen en dochter & man doen al niks en nu zijn ze nog boos ook. Als je je hierin herkent, dan zou ik daar eens mee aan de slag gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.