Relaties
evergreen97
17-01-2026 om 15:46
Familiejuweel van ex niet teruggeven
Mijn ex heeft het een paar maanden geleden op een hele nare manier een einde aan onze relatie gemaakt. Daarvoor had hij mij voor ons 1-jarig jubileum een ontzettend mooie broche van zijn oma gegeven. Ik draag het best vaak en het staat mij erg goed. Gisteren heeft die een berichtje gestuurd met dat hij die broche graag terug wil hebben. Ik heb nog niks geantwoord. Ik wil het eigenlijk niet teruggeven omdat ik het nog best vaak draag, daarnaast is mijn ex echt een hork. Ook vind ik gegeven is gegeven. Ik heb hem ook dure cadeaus gegeven en die vraag ik ook niet terug. Wat is de beste manier om hier op te antwoorden? Of is het ontzettend asociaal om de broche te houden?
Ginevra
19-01-2026 om 12:27
Tuinfluiter schreef op 18-01-2026 om 19:26:
Haar ex vraagt een cadeau terug en omdat het om een erfstuk gaat kan ik dat best begrijpen. Hij heeft ook dure cadeaus van haar gekregen en hij had dus een voorstel kunnen doen om haar ook te compenseren. Vind alleen iets terug vragen zonder daar over na te denken ook niet echt fijn gevoelig.
Klopt, daar zit ook wat in. Als het allemaal waar is dan zijn beide partijen dom geweest. TO door uitzinnig veel geld aan cadeaus voor een nieuwe verkering uit te geven, en ex door een familiestuk weg te geven. Ik vind het niet onredelijk om te zeggen "als jij jouw stommiteit wil terugdraaien, dan mag daar ook wat tegenover staan dat jij mijn stommiteit een beetje compenseert".
En of het wel of niet een echt familiestuk is met emotionele waarde is in dit topic niet relevant. Sommige dingen zijn niet te controleren. Je kunt als TO navraag in die familie gaan doen als je het op de spits wil drijven maar als je dat niet wil, dan moet je het maar op iemands woord aannemen. Als buitenstaander is het zinloos daarover te speculeren.
(en of broches nog in de mode zijn en wel of niet gedragen worden is helemaal irrelevant. Dan zijn het oorbellen of een ring, nou en?)
kenfan
19-01-2026 om 13:19
Waarom heeft TO nou eigenlijk een ban? Dat haalt wel de sjeu van het topic af. Heeft ze hier soms een kasteelromannetje uit haar duim zitten zuigen. Dan heeft ze vast zitten gniffelen om al die morele ophef over de "family juwels".
Nehalennia
19-01-2026 om 19:40
Jullie zijn zulke goede mensen allemaal. Bij mij kon ie de boom in met zijn broche.
Schemerlampje
19-01-2026 om 20:33
kenfan schreef op 19-01-2026 om 13:19:
Waarom heeft TO nou eigenlijk een ban? Dat haalt wel de sjeu van het topic af. Heeft ze hier soms een kasteelromannetje uit haar duim zitten zuigen. Dan heeft ze vast zitten gniffelen om al die morele ophef over de "family juwels".
Geen idee, dat vraag ik me ook af. Ik heb niet echt iets schokkends gelezen in haar berichten.
DeOnbekende
19-01-2026 om 22:18
Poezie schreef op 19-01-2026 om 07:32:
[..]
Het ongeschreven wetboek staat nergens geschreven. (Zoals het al letterlijk zegt). Dus een linkje vinden zal moeilijk worden. Vwb die koelkast: het kan best zijn dat iemand een emotionele band met een koelkast heeft maar dat komt toch een stuk minder vaak voor dan een emotionele band met een sieraad. Zo'n sieraad draag je vaak op je lijf mee, een koelkast niet. Wellicht komt daar dat verschil in ongeschreven regel vandaan?
Of die ongeschreven regels bestaan gewoon helemaal niet. Een gekregen koelkast is net zo gekregen als een sieraad.
yette
20-01-2026 om 10:43
DeOnbekende schreef op 19-01-2026 om 22:18:
[..]
Of die ongeschreven regels bestaan gewoon helemaal niet. Een gekregen koelkast is net zo gekregen als een sieraad.
Ik zou het geloof ik ook niet een ongeschreven regel noemen. Maar voor mijzelf is er gevoelsmatig een verschil tussen romantische cadeau's (een sierraad, erfstuk, iets dat speciaal voor jou is gemaakt) en praktische cadeau's (handschoenen, koelkast, espressomachine). Aan een romantisch cadeau hangt na een relatiebreuk vaker een pijnlijke herinnering dan aan een praktisch cadeau, waardoor je ze niet meer gebruikt. Ze worden teruggegeven, opgeborgen, weggegeven of verkocht. TO ziet de romantische betekenis van het krijgen van dit erfstuk blijkbaar niet zo. Ze draagt het graag zonder verdrietige herinneringen aan haar ex te hebben. Dat kan. Maar ik vermoed dat de meeste mensen dezelfde gevoelens bij zo'n broche hebben als ik: het krijgen staat voor 'je hoort bij mijn familie, later geef jij dit cadeau ook weer door binnen onze familie'. Nah, niet meer dus. Balen. Weg ermee!
haarklover
20-01-2026 om 12:21
DeOnbekende schreef op 19-01-2026 om 22:18:
[..]
Een koelkast is makkelijk te verangen, in de winkel staat nog een exemplaar. (Of je moet een antiek exemplaar hebben, dat met de hand gesmeed is door de opa van je moeder ofzo.)
DeOnbekende
20-01-2026 om 20:34
haarklover schreef op 20-01-2026 om 12:21:
[..]
Een koelkast is makkelijk te verangen, in de winkel staat nog een exemplaar. (Of je moet een antiek exemplaar hebben, dat met de hand gesmeed is door de opa van je moeder ofzo.)
Tja, maar "eens gegeven, blijft gegeven". Nog zo'n ongeschreven regel.