Relaties
evergreen97
17-01-2026 om 15:46
Familiejuweel van ex niet teruggeven
Mijn ex heeft het een paar maanden geleden op een hele nare manier een einde aan onze relatie gemaakt. Daarvoor had hij mij voor ons 1-jarig jubileum een ontzettend mooie broche van zijn oma gegeven. Ik draag het best vaak en het staat mij erg goed. Gisteren heeft die een berichtje gestuurd met dat hij die broche graag terug wil hebben. Ik heb nog niks geantwoord. Ik wil het eigenlijk niet teruggeven omdat ik het nog best vaak draag, daarnaast is mijn ex echt een hork. Ook vind ik gegeven is gegeven. Ik heb hem ook dure cadeaus gegeven en die vraag ik ook niet terug. Wat is de beste manier om hier op te antwoorden? Of is het ontzettend asociaal om de broche te houden?
Ysenda
18-01-2026 om 19:06
Poezie schreef op 18-01-2026 om 12:12:
Off topic: Ik zie trouwens nooit mensen die een broche dragen. Best bijzonder dat TO dat wel op regelmatige basis doet.
Ik draag ze heel vaak, ze worden ook steeds vaker weer verkocht.
yette
18-01-2026 om 19:18
Ben ik de enige die niet snapt dat iemand een sierraad dat herinnert aan nare ervaringen, graag draagt?
Dorestad
18-01-2026 om 19:19
ToetieToover schreef op 18-01-2026 om 16:54:
[..]
Wat ik niet zo goed snap in alle reacties: die man is degene die een erfstuk heeft weggegeven en nu gaat iedereen er van uit dat hij dat niet had mogen doen. Ik lees dat nergens, dat hij iets heeft geschonken dat hem niet toebehoorde. Ik snap ook nog steeds niet dat het verschil maakt of zij hem de rest van haar leven draagt als ‘vrouw van’ of als ‘ex van’. In beide gevallen draagt TO dat ding toch? Ik vraag me ook af in hoeverre dit echt van zijn oma is geweest, of dat de ex dit als smoes gebruikt om zijn geïnvesteerde geld terug te krijgen. Erg vrijgevig lijkt hij niet te zijn. Is het financiële schade of emotionele schade? En wat nou als TO de broche kwijtraakt? Oeps sorry… ik kan hem niet meer teruggeven. Wat dan?
Ik ga ervan uit dat toen de broche gegeven is de gever er bij heeft verteld dat dit een familie erfstuk is en dat dat niet pas na de breuk dit verhaal er is.
Tuinfluiter
18-01-2026 om 19:26
TO heeft een ban en kan dus niet op vragen reageren.
Haar ex vraagt een cadeau terug en omdat het om een erfstuk gaat kan ik dat best begrijpen. Hij heeft ook dure cadeaus van haar gekregen en hij had dus een voorstel kunnen doen om haar ook te compenseren. Vind alleen iets terug vragen zonder daar over na te denken ook niet echt fijn gevoelig.
Mijn antwoord aan ex zou dus zijn, doe even een serieus en goed voorstel om jouw zelf gecreëerde probleem op te lossen want ik ben achteraf ook niet blij dat ik je een pak van 800 euro heb gegeven.
Onder fatsoenlijke voorwaarden zou ik zeker bereid zijn om de broche terug te geven maar de goede wil mag van twee kanten komen. Als je een erfstuk cadeau geeft en dat terug wilt kun je dat ook op een nette manier proberen te regelen.
Sil1970
18-01-2026 om 19:45
yette schreef op 18-01-2026 om 19:18:
Ben ik de enige die niet snapt dat iemand een sierraad dat herinnert aan nare ervaringen, graag draagt?
Mijn relatie is niet op een nare manier uitgegaan ,was wel heel verdrietig, maar alle gekregen sieraden heb ik in een doosje ver weg uit mijn zicht verstopt wil ze niet meer zien...
Estra
18-01-2026 om 19:49
Tuinfluiter schreef op 18-01-2026 om 19:26:
TO heeft een ban en kan dus niet op vragen reageren.
Haar ex vraagt een cadeau terug en omdat het om een erfstuk gaat kan ik dat best begrijpen. Hij heeft ook dure cadeaus van haar gekregen en hij had dus een voorstel kunnen doen om haar ook te compenseren. Vind alleen iets terug vragen zonder daar over na te denken ook niet echt fijn gevoelig.
Mijn antwoord aan ex zou dus zijn, doe even een serieus en goed voorstel om jouw zelf gecreëerde probleem op te lossen want ik ben achteraf ook niet blij dat ik je een pak van 800 euro heb gegeven.
Onder fatsoenlijke voorwaarden zou ik zeker bereid zijn om de broche terug te geven maar de goede wil mag van twee kanten komen. Als je een erfstuk cadeau geeft en dat terug wilt kun je dat ook op een nette manier proberen te regelen.
Hoe weet je dat ze een ban heeft?
SombraOnline
18-01-2026 om 19:57
Estra schreef op 18-01-2026 om 19:49:
[..]
Als je OP’s profiel aanklikt, staat dat er.
Tuinfluiter
18-01-2026 om 19:57
Estra schreef op 18-01-2026 om 19:49:
[..]
Op haar naam klikken en dan zie je dat.
MarvelousM
18-01-2026 om 22:02
Poezie schreef op 18-01-2026 om 10:21:
[..]
Omdat het vooral om wraak nemen gaat. TO wil nog "iets" aan deze
verkeringrelatie overhouden. Bovendien heeft hij iets weggegeven wat niet eens van hem was, het is een familiestuk
Misschien neemt hij wel wraak door die broche terug te vragen. Dat weet jij toch helemaal niet?
Poezie
18-01-2026 om 22:04
MarvelousM schreef op 18-01-2026 om 22:02:
[..]
Misschien neemt hij wel wraak door die broche terug te vragen. Dat weet jij toch helemaal niet?
TO noemt het zelf ook een familie juweel, dus dan zal dat wel kloppen.
MarvelousM
18-01-2026 om 22:05
yette schreef op 18-01-2026 om 19:18:
Ben ik de enige die niet snapt waarom lezen zo moeilijk is voor sommigen?
MarvelousM
18-01-2026 om 22:06
Poezie schreef op 18-01-2026 om 22:04:
[..]
TO noemt het zelf ook een familie juweel, dus dan zal dat wel kloppen.
ja dus? Misschien geeft heel die familie er niks om. En weet hij dat to er dol op is.
En als er wel een zus of nicht op zit te azen, zou ik m daar aan terug geven.
DeOnbekende
19-01-2026 om 02:20
rionyriony schreef op 17-01-2026 om 18:29:
"De regel" is dat cadeaus direct verband houdende met de relatiefunctie teruggegeven worden, maar gewone geschenkjes niet.
Dus verlovingsring wel, de nieuwe koelkast wel, maar die mooie ketting, het leuke jurkje, de ABBA-CD en het parfum niet.
Ik vind zelf dat het geschenk van het familiejuweel echt verband hield met de nieuwe rol die je wou gaan spelen (toekomstige nieuwe vrouw) en dat die dus terug moet naar de schenker omdat die rol niet meer doorgaat.
Waarom de nieuwe koelkast wel? Gaat die dan naar degene met relatiefunctie Chef Koelkast?
En waarom een mooie ketting niet, als je die waarschijnlijk kreeg voor je relatiefunctie "vriendin van"?
Vragen, vragen. Ik wil het graag nalezen in het Ongeschreven Wetboek, dus als je een linkje wil doorsturen: graag!
Poezie
19-01-2026 om 07:32
DeOnbekende schreef op 19-01-2026 om 02:20:
[..]
Waarom de nieuwe koelkast wel? Gaat die dan naar degene met relatiefunctie Chef Koelkast?
En waarom een mooie ketting niet, als je die waarschijnlijk kreeg voor je relatiefunctie "vriendin van"?
Vragen, vragen. Ik wil het graag nalezen in het Ongeschreven Wetboek, dus als je een linkje wil doorsturen: graag!
Het ongeschreven wetboek staat nergens geschreven. (Zoals het al letterlijk zegt). Dus een linkje vinden zal moeilijk worden. Vwb die koelkast: het kan best zijn dat iemand een emotionele band met een koelkast heeft maar dat komt toch een stuk minder vaak voor dan een emotionele band met een sieraad. Zo'n sieraad draag je vaak op je lijf mee, een koelkast niet. Wellicht komt daar dat verschil in ongeschreven regel vandaan?
Broadway
19-01-2026 om 08:48
1,5/2 jaar is een korte verkering, meer niet. zit niet zo kinderachtig te piepen en geef die broche terug.