Relaties Relaties

Relaties

Familiejuweel van ex niet teruggeven

Ik vind dat de broche hoe dan ook terug moet. Of daar iets tegenover moet staan vind ik nogal afhankelijk van de situatie.

Wie is er begonnen met dit soort cadeaus. Heeft hij de broche gegeven waarna jij voelde dat je niet met een normaal cadeau aan kon komen. Of gaf jij het pak van 800€ en moest hij daarna ook op zoek naar iets van grote waarde. Kon hij dat niet betalen en heeft hij daarom gekozen voor iets van emotionele waarde te geven. In het laatste geval zou ik er niets voor terug vragen. In het eerste geval kun je nog overwegen om eerlijk over te steken qua cadeaus of een bedrag te vragen voor een vergelijkbare broche.

Hoe is jullie financiële situatie. Als je 800€ voor een cadeau uittrekt kun je jezelf vast ook een mooie broche cadeau doen. Ik zou ik dat geval denk ik de eer aan mezelf houden en een nieuwe broche uitzoeken. Dan kun je trots zijn op de herkomst van de nieuwe broche.

ik vind dat je het broche terug moet geven vind eerlijk gezegd dat je kinderachtig reageert o het goed te praten om het houden. Het heeft emotionele waarde en is een familie stuk. Ik snap niet dat je steeds zit te verdedigen terwijl de meeste mensen zeggen dat je het terug moet geven . Je hebt geen empathie denkt alleen aan je zelf . Dat je relatie stuk is vervelend maar dat gebeurd soms in je leven , maar hoe jij reageert is egoïstisch. Geef het broche terug en ga verder met je leven. 

evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 18:35:

[..]

Zo sta ik er ook in. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel boos op hem ben en dat ik ook een soort van ''vergoeding'' wil voor het pak, het horloge, de dinerdates en het dagje Efteling dat ik ook allemaal voor hem betaald heb. Ik had ook gedacht als die er niet meer om zou vragen ik het gewoon zou houden. Maar nu die het terug wil is er een klein gedeelte van mij die het asociaal vindt om het te houden. Maar hij heeft mij al zo'n pijn gedaan. Dat dit van die broche ook nog eens voelt als een schop na. En die bevrediging wil ik hem niet geven.

Zelf zou ik die broche gewoon teruggeven. Dat had hij niet eens hoeven vragen, dat had ik uit mezelf gedaan. Familiestukken horen in de familie te blijven. Desnoods had ik het aan zijn zus of moeder teruggegeven ipv aan hem. 

Maar als je persé met de weegschaal aan de slag wil, bied dan aan de broche te ruilen tegen het pak en het horloge. Zet die op Vinted en zo hou je er zelf ook nog wat aan over, kun je daar een nieuwe broche voor kopen! 

teruggeven via een familielid (zoals iemand hiervoor schreef) vind ik ook wel een idee als via ex te gevoelig ligt.  
Bijvoorbeeld aan zus/ moeder. Deze heb ik van freek gekregen, hij vertelde dat het van zijn/ jullie oma is geweest, ik kan me voorstellen dat jullie het graag terug willen. alsjeblieft!

Zo hou je de eer aan jezelf en heb je niet meer direct te maken met je ex. 
Heb jij ook iets gegeven dat je graag terug wil? 

Jij vindt die broche mooi, je draagt hem met ondanks de nare afloop van de relatie met plezier. Ik zie niet in waarom je hem zou teruggeven. Zoveel waarde hechtte hij blijkbaar niet aan dat familieerfstuk als hij het al zo snel gaf voordat de relatie duurzaam bleek. En wie weet vinden volgende verloofdes hem spuuglelijk. Veel te ouderwets. Trouwens, is het hele erfstukverhaal niet een kletspraatje om een duur kado terug te krijgen? Oma leeft vast ook wel voort in zijn hartje zonder die broche.

Waarom zou je rond willen lopen met iets van je ex-schoonfamilie?

Terug dat ding. 

duizel schreef op 18-01-2026 om 08:59:

teruggeven via een familielid (zoals iemand hiervoor schreef) vind ik ook wel een idee als via ex te gevoelig ligt.
Bijvoorbeeld aan zus/ moeder. Deze heb ik van freek gekregen, hij vertelde dat het van zijn/ jullie oma is geweest, ik kan me voorstellen dat jullie het graag terug willen. alsjeblieft!

Zo hou je de eer aan jezelf en heb je niet meer direct te maken met je ex.
Heb jij ook iets gegeven dat je graag terug wil?

Ik zou daar als zus/moeder dan weer totaal niet op zitten te wachten. Je had een relatie met die man, je bent volwassen, dan kun je dit toch als volwassenen afhandelen?

Schoondochter schreef op 18-01-2026 om 09:42:

[..]

Ik zou daar als zus/moeder dan weer totaal niet op zitten te wachten. Je had een relatie met die man, je bent volwassen, dan kun je dit toch als volwassenen afhandelen?

Ik denk dat ik als moeder/zus in zo'n geval gewoon zou zeggen "bedankt voor het terugbrengen / teruggeven, ik zal zorgen dat het op de goede plek komt".

kenfan schreef op 18-01-2026 om 09:27:

Jij vindt die broche mooi, je draagt hem met ondanks de nare afloop van de relatie met plezier. Ik zie niet in waarom je hem zou teruggeven. Zoveel waarde hechtte hij blijkbaar niet aan dat familieerfstuk als hij het al zo snel gaf voordat de relatie duurzaam bleek. En wie weet vinden volgende verloofdes hem spuuglelijk. Veel te ouderwets. Trouwens, is het hele erfstukverhaal niet een kletspraatje om een duur kado terug te krijgen? Oma leeft vast ook wel voort in zijn hartje zonder die broche.

Dat vind ik dus ook. Anders had hij het erbij moeten zeggen toen hij het ding gaf.

haarklover schreef op 18-01-2026 om 09:51:

[..]

Ik denk dat ik als moeder/zus in zo'n geval gewoon zou zeggen "bedankt voor het terugbrengen / teruggeven, ik zal zorgen dat het op de goede plek komt".

Misschien wisten die van niks, en worden ze pislink op Roderick. Als er nog een moeder en een zus zijn, dan hebben die sowieso meer recht op zo'n familiejuweel dan een passerende verloofde. Dan is het vreemd dat hij dat zo snel weggeeft.

Ik zou dat hele verhaal over een erfstuk met een korreltje zout nemen.

MMcGonagall schreef op 18-01-2026 om 09:59:

[..]

Dat vind ik dus ook. Anders had hij het erbij moeten zeggen toen hij het ding gaf.

Wat had hij er bij moeten zeggen? Hier een broche van mijn lieve oma omdat ik van je houd, en o ja als het uit gaat, wil ik 'm terug? 

Dat kan je als ontvanger van een familiejuweel ook zelf bedenken toch, dat dat wel zo netjes is. 

CharlieB schreef op 18-01-2026 om 10:06:

[..]

Wat had hij er bij moeten zeggen? Hier een broche van mijn lieve oma omdat ik van je houd, en o ja als het uit gaat, wil ik 'm terug?

Dat kan je als ontvanger van een familiejuweel ook zelf bedenken toch, dat dat wel zo netjes is.

Jammerdebammer. Nogmaals, het zou bij mij verschil maken hoe hij het heeft uitgemaakt. Als dat echt op een nare manier is, heeft hij pech, krijgt hij niets meer van me.

Ik begrijp niet dat je het ding nu nog met plezier zou kunnen dragen.

Jeetjemina zeg wat een drama. Na iets meer dan een jaar gaat de verkering uit (op een vervelende manier), en moet er meteen giga wraak worden genomen. 
Wat is nou een jaar, dat is toch nauwelijks een relatie geweest?
TO stel je niet aan en geef die broche terug. Er zijn nog tig meer mooie broches op de wereld, dus schaf die dan aan en stop met je kinderachtige gedrag.

kenfan schreef op 18-01-2026 om 09:27:

Hier ben ik het mee eens. Zij koos voor dure cadeaus geven, hij koos voor het geven van de broche. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.