Relaties Relaties

Relaties

Familiejuweel van ex niet teruggeven

Dan geef je de broche terug, vraag je van hem het pak terug, gelijk oversteken. Je verkoopt dat pak op Vinted en koopt van de opbrengst een mooi sieraad.

Het is een erfstuk dat zou ik terug geven.
Andere juwelen zou ik houden.

evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 18:37:

[..]

Dat weet ik ook. En ik neem mijn verlies daarin. Maar als hij iets terugvraagt dan denk ik gelijk dat ik veel te goedig ben om niks terug te vragen van hem.

Nou, vind het niet echt vergelijkbaar dus ook niet te 'goedig' hoor. Een pak is niet helemaal hetzelfde als een pak. Ook omdat jij verder niers hebt aan een pak of mannenhorloge

Ik denk dat die broche voor hem waardevoller is dan voor jou.

Dat betekent niet dat je hem terug moet geven: 
Als hij jouw mishandeld heeft, of voor duizenden euro's opgelicht heeft, kan hij ernaar fluiten.
Maar dat lijkt hier niet het geval.

Als je werkelijk vindt dat je iets van hem tegoed hebt, kun je geld voor de broche vragen.
(ik denk dat je voor 150 euro ofzo een vergelijkbare broche kunt kopen?)

(ik denk dat je iets tegoed hebt als je iets voor hem hebt betaald en jullie hadden afgesproken dat hij het terug zou betalen. Dat kan huur zijn, een vakantie, wat dan ook. Als hij gratis bij jou gewoond heeft en je nooit wat gevraagd hebt, is hij jou niks verschuldigd)

Koettie schreef op 17-01-2026 om 18:56:

[..]

Nou, vind het niet echt vergelijkbaar dus ook niet te 'goedig' hoor. Een pak is niet helemaal hetzelfde als een pak. Ook omdat jij verder niers hebt aan een pak of mannenhorloge

Niet hetzelfde als een familie sierraad bedoel ik. Was even afgeleid 

haarklover schreef op 17-01-2026 om 20:07:

Als je werkelijk vindt dat je iets van hem tegoed hebt, kun je geld voor de broche vragen.
(ik denk dat je voor 150 euro ofzo een vergelijkbare broche kunt kopen?

hoe weet je dat? 

@TO: denk na over waar je spijt van zou krijgen en maak op basis daarvan je besluit. De ene ex verdient het terug en de ander kan ernaar fluiten. Als hij er zo aan gehecht was had hij beter ff kunnen wachten met geven.

Hoe zou jij het vinden als je een relatie krijgt met een man die nog geregeld een horloge draagt dat hoort bij een vroegere verkering? Zo zal ook jouw toekomstige relatie er over denken als jij een broche draagt die een geschenk was van een vroegere geliefde. Want als je werkelijk zulk een dégout aan je ex hebt, dan wil je dat juweel nog niet meer dragen. En dan kan jij zeggen: maar ik wil hem kloten door het niet terug te geven. Maar daar kloot je hem niet mee want hij heeft het niet moeten betalen. En door het niet terug te geven en het zelfs nog te blijven dragen, houd jij de band met die hork (misschien zelfs onbewust of ongewild) toch in stand!

Geef dat ding gewoon terug en laat het verder los! Time to move over! Sta erboven en ga verder met je leven. 

letterkoekje schreef op 17-01-2026 om 20:40:

Hoe zou jij het vinden als je een relatie krijgt met een man die nog geregeld een horloge draagt dat hoort bij een vroegere verkering? Zo zal ook jouw toekomstige relatie er over denken als jij een broche draagt die een geschenk was van een vroegere geliefde. Want als je werkelijk zulk een dégout aan je ex hebt, dan wil je dat juweel nog niet meer dragen. En dan kan jij zeggen: maar ik wil hem kloten door het niet terug te geven. Maar daar kloot je hem niet mee want hij heeft het niet moeten betalen. En door het niet terug te geven en het zelfs nog te blijven dragen, houd jij de band met die hork (misschien zelfs onbewust of ongewild) toch in stand!

Nou dat hoeft helemaal niet hoor. Ik ben niet zo sentimenteel, ik draag nog steeds sieraden die ik van exen heb gehad. Ook van mn laatste ex en de breakup was niet fraai. Maar de ketting wel en die draag ik altijd. En vriend draagt regelmatig ook een horloge die hij van zn vorige vriendin gehad heeft. 

Ik ben eigenlijk van het adagium cadeau is cadeau, heb door de jaren heen allerlei dingen aan geliefden gegeven, ook wel eens dingen vanuit familie, kunst etcetera. Het is nooit in me opgekomen die terug te vragen. Heb zelf ook nog sierraden van exen die ik regelmatig draag. Voor mij zijn die niet 'besmet' oid door de verbroken relatie, ik vind ze gewoon mooi. Ex van to nam zelf het risico om iets bijzonders aan zijn prille relatie te geven (en scoorde daar vast goed mee op het moment) en maakt het vervolgens zelf op een nare manier uit kort daarna. Lijkt me eerder leergeld voor hem.

Nu ik er wat langer over nadenk, hangt het denk ik ook erg af van de emotionele waarde voor ex. Is het gegeven vanuit het idee, het ligt hier toch maar in de la, en ik doe er niets mee, dus mag jij het wel hebben. Of was het meer een bijzondere gift, dit sieraad heeft voor mij bijzondere herinneringen, en als blijk van mijn liefde, geef ik het aan jou.
In het eerste geval zou ik er veel minder moeite mee hebben om het te houden, dan in het tweede geval. Dan zou ik het wel teruggeven.
En hoe denkt de ex-schoonfamilie erover? Misschien pushen die ex wel om het terug te vragen, omdat het een familiestuk is.

Ik zie niet zo goed waarom je die broche wel mag houden als je een relatie hebt en niet mag houden als je geen relatie meer hebt. Die broche blijft dan sowieso toch op jouw vestjes gespeld zitten? Of had hij dat ding elk moment weer willen terugvorderen? Ik vind het vreemd dat de meeste stemmen opgaan voor ‘teruggeven’. Nou weet ik niet hoe bijzonder de broche is maar in geval van ‘heel uniek’ zou ik het hooguit na mijn dood retourneren. Hier is je erfstuk weer hoor, hij hoefde niet mee de oven in/onder de grond. 

eerlijk oversteken; hij vergoed dan ook de kosten van het pak terug. En jij geeft de broche terug?
Waarschijnlijk komen de kosten overeen

Ik vind zowel het houden van de broche als het vragen van geld asociaal. 
Ja, hij heeft in betere tijden van jullie relatie een naïeve fout gemaakt door iets van zoveel emotionele waarde te geven. Dat is hem aan te rekenen. Hij heeft in dat moment ongetwijfeld gedacht dat jij een blijvertje was en dat hij die keuze al kon maken. Daar komt hij nu van terug. 
Dat jij ook op allerlei manieren in de relatie geïnvesteerd hebt vind ik niet ter zaken doen, want je vergelijkt financiële waarde met emotionele waarde. 
Ik zou hem die broche terug geven,  je genoegdoening wellicht halen met een betweterige sneer over het wijzer omgaan met zulke belangrijke beslissingen en verder gaan met mijn leven. En trots zijn dat ik moreel juiste keuzes kan maken in zulke situaties en boven mijn verbitterde impulsen sta.  

Heel zwart-wit gezegd: dat jij zulke dure cadeaus hebt gegeven, is jouw eigen keuze geweest. Je voelt nu de relatie over is dat het te duur was. Dat kan en daar kun je van leren voor een volgende relatie. Maar de broche staat daar in feite los van. Het is iets dat niet terug te kopen is in een winkel dus ik zou je verlies nemen (weet je zeker dat je het niet wil houden vanuit een soort wraak of recht hebben op gevoel?) en hem teruggeven. Die broche ga je waarschijnlijk toch niet meer met plezier dragen dus weg ermee en voor de volgende keer niet meer zulke dure cadeaus geven of in ieder geval kijken naar of wat jullie elkaar geven in balans is. 

Sterkte, een relatiebreuk is niet leuk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.