Relaties
evergreen97
17-01-2026 om 15:46
Familiejuweel van ex niet teruggeven
Mijn ex heeft het een paar maanden geleden op een hele nare manier een einde aan onze relatie gemaakt. Daarvoor had hij mij voor ons 1-jarig jubileum een ontzettend mooie broche van zijn oma gegeven. Ik draag het best vaak en het staat mij erg goed. Gisteren heeft die een berichtje gestuurd met dat hij die broche graag terug wil hebben. Ik heb nog niks geantwoord. Ik wil het eigenlijk niet teruggeven omdat ik het nog best vaak draag, daarnaast is mijn ex echt een hork. Ook vind ik gegeven is gegeven. Ik heb hem ook dure cadeaus gegeven en die vraag ik ook niet terug. Wat is de beste manier om hier op te antwoorden? Of is het ontzettend asociaal om de broche te houden?
Venusss
17-01-2026 om 17:27
evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 16:22:
[..]
Dat klopt wel. Maar het voelt alsof ik zoveel geïnvesteerd heb in deze relatie. Niet alleen geld, maar ook tijd en zorg voor hem. Die broche is dan wel het minste wat hij mij kon geven. En nu wil hij het ook terug. Dan voelt het alsof ik niets heb overgehouden aan deze relatie en het mij alleen maar gekost heeft. Het is zo oneerlijk.
Ben je nou serieus?
Natuurlijk heb jij er iets aan overgehouden, je bent een ervaring rijker en het zal niet alleen kommer en kwel geweest zijn. Of bedoel je dat je er financieel wat over aan had willen houden? Wat een armoe.
Marty1984
17-01-2026 om 17:39
Hij heeft overigens wel geluk dat je hem niet geblokkeerd hebt op je telefoon en sociale media én niet verhuisd bent
.
Voor 't zelfde geld hadden jullie elkaar nooit meer gehoord of gezien, ben jij niet meer terug te vinden en was hij die familie-broche sowieso kwijt.
Nighttripper
17-01-2026 om 17:47
"Gisteren heeft die een berichtje gestuurd met dat hij die broche graag terug wil hebben. Ik heb nog niks geantwoord. Ik wil het eigenlijk niet teruggeven omdat ik het nog best vaak draag, daarnaast is mijn ex echt een hork. Ook vind ik gegeven is gegeven. Ik heb hem ook dure cadeaus gegeven en die vraag ik ook niet terug. Wat is de beste manier om hier op te antwoorden?"
Dit zijn m.i allemaal niet terzake doende argumenten. Jullie hebben elkaar over en weer het nodige geschonken.En uit je verhaal begrijp ik dat dit ook een geschenk was.Maar nu is het uit.En hebben jullie geen verplichtingen meer naar elkaar.Ook niet vanuit een melodramatische hoek, geschenk oma,een mooie ervaring rijker en weet ik al niet voor onzin blabla ...Wie weet verpatst hij het wel.Of legt hij het nadat hij het heeft teruggekregen van jou,in een keukenla en kijkt er verder nooit meer naar om.
Dus het beste antwoord is m.i "nee,en het ga je verder goed" (en je bent dus ook geen excuus of verklaring verschuldigd)
.
Koettie
17-01-2026 om 17:55
Blijkbaar geen populaire mening maar dit zou ik ook lastig vinden. Een cadeau is een cadeau en als ik er blij mee ben zou ik het denk ik houden. Als ik er onverschillig over ben mag hij het terug.
Maar dat staat los van of ik ook dure cadeaus gegeven heb of boos ben.
Poezie
17-01-2026 om 18:07
Ik sta in team teruggeven. Het is een familiestuk dus hoort het in de familie thuis. Jij bent geen familie en zal dat ook niet worden, dus teruggeven!
Herfstappeltaart
17-01-2026 om 18:21
Teruggeven. Ik zou zo'n emotioneel beladen stuk van een ex niet eens wíllen hebben/dragen.
rionyriony
17-01-2026 om 18:29
"De regel" is dat cadeaus direct verband houdende met de relatiefunctie teruggegeven worden, maar gewone geschenkjes niet.
Dus verlovingsring wel, de nieuwe koelkast wel, maar die mooie ketting, het leuke jurkje, de ABBA-CD en het parfum niet.
Ik vind zelf dat het geschenk van het familiejuweel echt verband hield met de nieuwe rol die je wou gaan spelen (toekomstige nieuwe vrouw) en dat die dus terug moet naar de schenker omdat die rol niet meer doorgaat.
Joszy
17-01-2026 om 18:34
rionyriony schreef op 17-01-2026 om 18:29:
"De regel" is dat cadeaus direct verband houdende met de relatiefunctie teruggegeven worden, maar gewone geschenkjes niet.
Dus verlovingsring wel, de nieuwe koelkast wel, maar die mooie ketting, het leuke jurkje en het parfum niet.
Ik vind zelf dat het geschenk van het familiejuweel echt verband hield met de nieuwe rol die je wou gaan spelen (toekomstige nieuwe vrouw) en dat die dus terug moet naar de schenker.
Van wie is die regel?
evergreen97
17-01-2026 om 18:35
Koettie schreef op 17-01-2026 om 17:55:
Blijkbaar geen populaire mening maar dit zou ik ook lastig vinden. Een cadeau is een cadeau en als ik er blij mee ben zou ik het denk ik houden. Als ik er onverschillig over ben mag hij het terug.
Maar dat staat los van of ik ook dure cadeaus gegeven heb of boos ben.
Zo sta ik er ook in. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel boos op hem ben en dat ik ook een soort van ''vergoeding'' wil voor het pak, het horloge, de dinerdates en het dagje Efteling dat ik ook allemaal voor hem betaald heb. Ik had ook gedacht als die er niet meer om zou vragen ik het gewoon zou houden. Maar nu die het terug wil is er een klein gedeelte van mij die het asociaal vindt om het te houden. Maar hij heeft mij al zo'n pijn gedaan. Dat dit van die broche ook nog eens voelt als een schop na. En die bevrediging wil ik hem niet geven.
Koettie
17-01-2026 om 18:36
evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 18:35:
[..]
Zo sta ik er ook in. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel boos op hem ben en dat ik ook een soort van ''vergoeding'' wil voor het pak, het horloge, de dinerdates en het dagje Efteling dat ik ook allemaal voor hem betaald heb. Ik had ook gedacht als die er niet meer om zou vragen ik het gewoon zou houden. Maar nu die het terug wil is er een klein gedeelte van mij die het asociaal vindt om het te houden. Maar hij heeft mij al zo'n pijn gedaan. Dat dit van die broche ook nog eens voelt als een schop na. En die bevrediging wil ik hem niet geven.
Ja, omgekeerd geldt het natuurlijk ook. Je hebt het gegeven als cadeau dus hij is jou ook niets schuldig.
evergreen97
17-01-2026 om 18:37
Koettie schreef op 17-01-2026 om 18:36:
[..]
Ja, omgekeerd geldt het natuurlijk ook. Je hebt het gegeven als cadeau dus hij is jou ook niets schuldig.
Dat weet ik ook. En ik neem mijn verlies daarin. Maar als hij iets terugvraagt dan denk ik gelijk dat ik veel te goedig ben om niks terug te vragen van hem.
Dorestad
17-01-2026 om 18:41
evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 18:37:
[..]
Dat weet ik ook. En ik neem mijn verlies daarin. Maar als hij iets terugvraagt dan denk ik gelijk dat ik veel te goedig ben om niks terug te vragen van hem.
Vraag het pak terug![]()
Schemerlampje
17-01-2026 om 18:43
Is die broche het enige wat jij van hem gekregen hebt? Want dan lagen de verhoudingen wat dat betreft ook wel erg scheef. Tenzij die broche duizenden euro's waard is.
Ik snap je gevoel wel, maar ik zou het wel teruggeven. Ik zou het toch niet meer met plezier dragen.
CharlieB
17-01-2026 om 18:45
evergreen97 schreef op 17-01-2026 om 18:37:
[..]
Maar een pak of een horloge is toch niet te vergelijken met een broche van zijn oma? Dat jij dure cadeautjes voor hem koopt geeft jou geen recht op iets terug. Daar ben je echt zelf bij.
Zelf vind ik het gewoon 'normaal' om het terug te geven. Niet goedig. Wil je dan verder rond paraderen met de broche van de oma van je ex? Wetende dat iemand dat terug wil?