Relaties Relaties

Relaties

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-02-2022 om 10:41

Familiebanden (neven/ nichten ooms/tantes)

Ik krijg regelmatig reclame van myheritage om je stamboom te onderzoeken.
Ken jij bijvoorbeeld je familie vanaf je neven/ nichten, achternichten en verder, en oudooms etc? En heb je contact met je “ gewone “ neven/ nichten ( kinderen van je broer/zus of die van je ouders broer/zus?
Ik zelf ken niet eens mijn gewone neven nichten( kinderen van m’n ouders zus/broer. Heb ze vroeger op verjaardagen weleens gezien maar dat is inmiddels al 25 jaar geleden en ik zou ze nu ook echt niet meer herkennen. We wonen ook allemaal wijd verspreid door Nederland, maar ook als we dichter bij elkaar woonden was dat contact er niet geweest.


Ik heb al mijn ooms/tantes/neven/nichten wel gekend, maar met het merendeel ga ik niet om en die zie ik alleen nog op begrafenissen. 

MyHeritage heb ik overigens 2 jaar geleden gedaan omdat ik het interessant vond te weten wat mijn herkomst is. Weet natuurlijk wel dat mijn (bet)overgrootouders gewoon uit Nederland of Vlaanderen kwamen, maar heel ver terug weet ik 't niet. Ik bleek voor ca. 94% West Europees en 6% Scandinavisch te zijn. Dat laatste vond ik 'n verrassende uitkomst. Fantaseer nu dus over een ruige Viking die op plundertocht een Nederlands meisje heeft verkracht.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-02-2022 om 11:16

redbulletje schreef op 21-02-2022 om 10:46:

Ik heb al mijn ooms/tantes/neven/nichten wel gekend, maar met het merendeel ga ik niet om en die zie ik alleen nog op begrafenissen.

MyHeritage heb ik overigens 2 jaar geleden gedaan omdat ik het interessant vond te weten wat mijn herkomst is. Weet natuurlijk wel dat mijn (bet)overgrootouders gewoon uit Nederland of Vlaanderen kwamen, maar heel ver terug weet ik 't niet. Ik bleek voor ca. 94% West Europees en 6% Scandinavisch te zijn. Dat laatste vond ik 'n verrassende uitkomst. Fantaseer nu dus over een ruige Viking die op plundertocht een Nederlands meisje heeft verkracht.



West-Europees kan ook Frankrijk, Engeland zijn. Ook wel leuk om te weten. Ik had trouwens 25% Scandinavië bij myheritage.

(oud) ooms, tantes, neven en nichten ken ik allemaal. ook nog een bups achterneven en nichten. maar sinds ik volwassen ben én opa en oma overleden zijn is het contact wel minder. bij oma was toch een beetje de plek waar je ze allemaal trof. 
met sommigen wel veel eigen contact

ScarceKudu74

ScarceKudu74

21-02-2022 om 11:28

Mijn enige familie zijn mijn broer/zus met hun kinderen en mijn vader. Met hun heb ik allemaal wel contact. Al mijn ooms en tantes zijn jong overleden. Mijn tante had een dochter, maar haar heb ik al 35 jaar niet gezien. 
Over oudooms en -tantes weet ik niks, behalve dat er een foute Duitser uit WOII tussen zat, maar dat werd natuurlijk doodgezwegen 

Mijn vader is bezig met onze stamboom. Leuk is dat. We zijn er al achter dat we voorouders hebben uit Spanje, Duitsland en Engeland. Tot zover nog geen Scandinavië helaas, dus geen stoere Vikingen in mijn familie

Met een gedeelte van mijn neven en nichten heb ik nog steeds contact maar er zijn ook neven en nichten die ik zo lang niet meer heb gezien dat ik denk dat ik ze niet eens meer zou herkennen als ik ze tegen zou komen.

redbulletje schreef op 21-02-2022 om 10:46:


MyHeritage heb ik overigens 2 jaar geleden gedaan omdat ik het interessant vond te weten wat mijn herkomst is. Weet natuurlijk wel dat mijn (bet)overgrootouders gewoon uit Nederland of Vlaanderen kwamen, maar heel ver terug weet ik 't niet. Ik bleek voor ca. 94% West Europees en 6% Scandinavisch te zijn. Dat laatste vond ik 'n verrassende uitkomst. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 21-02-2022 om 11:16:

[..]


West-Europees kan ook Frankrijk, Engeland zijn. Ook wel leuk om te weten. Ik had trouwens 25% Scandinavië bij myheritage.

Myheritage en vergelijkbare bedrijven kunnen dat helemaal niet goed inschatten, zo is gebleken. Ze geven ook vaak een verschillende uitslag. Ze kunnen eigenlijk alleen op niveau werelddeel enigszins inschatten. 

"Hoe groot die verschillen kunnen blijkt wel uit het onderzoek van de geneticus. Ook hij stuurt zelf zijn dna op naar verschillende bedrijven. De ene aanbieder zegt dat zijn voorouders uit Scandinavië komen, de andere Brits en nog een derde bedrijf stelt dat zijn voorouders ook uit Afrika komen. Dit terwijl Larmuseau uit onderzoek weet dat al zijn voorouders uit West-Vlaanderen afkomstig zijn."

httpsps://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/is-een-online-dna-test-betrouwbaar/

Ondertussen hebben die bedrijven wel je dna....

Van mijn vaders kant is er helemaal geen familie meer, van mijn moeders kant wel, heb alleen contact met een tante. Neefjes en nichtjes en andere ooms en tantes zie ik niet.

Ik ben zelf ooit begonnen met stamboomonderzoek, maar dat was nog voor alles digitaal was. Toen liep ik vast. Misschien dat ik het ooit weer oppak, vind het wel heel interessant.
Van mijn moeders kant is dat door familie wel gedaan, die familie komt uit Duitsland.

Caramelzeezoutchocola schreef op 21-02-2022 om 11:16:

[..]


West-Europees kan ook Frankrijk, Engeland zijn. Ook wel leuk om te weten. Ik had trouwens 25% Scandinavië bij myheritage.

Nee geen Engeland. Alleen Nederland, België, Luxemburg en een strookje West Duitsland en strookje Noord Frankrijk vallen daar bij MyHeritage onder. 

Rondstruiner schreef op 21-02-2022 om 11:

Ondertussen hebben die bedrijven wel je dna....


Juist. Ik begrijp daar weinig van.  Vrijwillig je dna in een databank laten zetten waarvan je geen idée hebt wat ze er mee gaan doen, in ruil voor een grotendeels gefantaseerd brokje afstammingsinfo. 

Ooms, tantes, neven en nichten ken ik wel, maar zie ik zelden.
Een oudoom van moeders kant heeft die stamboom wel eens tot aan de 16e eeuw uitgezocht, omdat zij een adelijke naam hadden. Die lijn liep ergens in Frankrijk dood. Verder weet ik niets van mijn afkomst en wat voor achtergronden daarin vermengd zijn.

Mijn DNA afstaan aan zo'n bedrijf zou ik niet doen. 

Foutje.

Mijn ooms en tantes,neven en nichten zie ik eigenlijk alleen op begrafenissen.
Oudtante kende ik wel maar de andere oudtantes/ooms niet.
Mijn broer en neven zie ik op verjaardagen.

Rondstruiner schreef op 21-02-2022 om 11:52:

[..]

[..]

Myheritage en vergelijkbare bedrijven kunnen dat helemaal niet goed inschatten, zo is gebleken. Ze geven ook vaak een verschillende uitslag. Ze kunnen eigenlijk alleen op niveau werelddeel enigszins inschatten.

"Hoe groot die verschillen kunnen blijkt wel uit het onderzoek van de geneticus. Ook hij stuurt zelf zijn dna op naar verschillende bedrijven. De ene aanbieder zegt dat zijn voorouders uit Scandinavië komen, de andere Brits en nog een derde bedrijf stelt dat zijn voorouders ook uit Afrika komen. Dit terwijl Larmuseau uit onderzoek weet dat al zijn voorouders uit West-Vlaanderen afkomstig zijn."

httpsps://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/is-een-online-dna-test-betrouwbaar/

Ondertussen hebben die bedrijven wel je dna....

Wat veel mensen die hun familie alleen op begrafenissen zien.
hier ook wel zo’n beetje. 
1 nicht en 1 oom en tante zie ik nog regelmatig, 2 keer per jaar zo ongeveer. Anderen niet, tenzij ik ze weleens op een verjaardag tegenkwam bij mijn ouders of zus maar sinds Corona is dat ook over. 2 nichten die veel jonger zijn dan ik heb ik zelfs nooit ontmoet. mijn ouders gingen niet zo goed om met familie aan die kant. Vond het best jammer. Inmiddels boeit het me niet meer. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-02-2022 om 17:26

Courage schreef op 21-02-2022 om 17:05:

[..]

En wat moeten ze dan doen met mijn dna ? Ik hoef niet bang te zijn dat ik gekloond word ofzo🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.