Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
felija
25-05-2026 om 22:04
Meesje schreef op 25-05-2026 om 21:25:
Ik denk dat het verschil in meningen hier vooral gelegen is in het belang dat mensen hechten aan familie.
Mensen die erg hechten aan familie, vinden dat tante moet komen. Het doet er niet toe of je haar aardig vindt, het doet er niet toe dat je haar niet wíl zien, het is familie, familie is belangrijk, die móeten allemaal komen. En omdat ze familie zijn zijn ze je groepje, dus daarom moeten ze ook overal sámen naartoe, als familie-groepje.
Mensen die minder aan familie als concept hechten zien het meer als één van de vele mensen die je wel eens tegenkomt in het leven. Als vader een hechte vriendschap zou onderhouden met twee dorpsgenoten en hij zou altijd kerst met die vrienden willen vieren waardoor dochter ze ook altijd ziet met kerst, dan zou je ook niet van dochter verwachten dat ze die twee dorpsgenoten uitnodigt voor haar bruiloft. En als dochter met een van die twee goed zou kunnen opschieten en die uitnodigt zou je ook niet zeggen dat die ander ook moet komen omdat ze met zn twee een groepje zijn en dus altijd samen op feestjes dienen te verschijnen. Je hoeft de vrienden van je ouders immers niet uit te nodigen, ook niet als je met kerst nog met ze gesproken hebt.
Het verschil lijkt er mi echt in te zitten in welke waarde je hecht aan familie.
Mooi omschreven, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Wilgenkatje-
25-05-2026 om 22:24
De band die je met familieleden ervaart, kan varieëren door de jaren heen. Die gevoelens kunnen verschillen. Er kan een periode zijn waarin je meer/minder dan eerder met elkaar deelt, door levensgebeurtenissen, door verhuizing verderweg of dichterbij, door gemeenschappelijke liefhebberijen. Door tijden van ziekte of rouw. Door studie. Noem maar op. Maar de feitelijke band, 'de data' blijft dezelfde.
Door bewust bepaalde familieleden te bevoordelen/achter te stellen ten opzichte van anderen, kan verbinding sterker worden of juist mistig.
Royaal en gunnend naar anderen heeft wat mij betreft de voorkeur. Niet teveel 'weegschaaldenken'.
Mensen die je niet zo liggen, kunnen je helpen jezelf te ontwikkelen, dwars door ongemakkelijkheid heen. Als je vooral veel omgaat met degenen met wie je op dezelfde golflengte zit, laat je kansen liggen. Schuring geeft glans.
kerstbeer
25-05-2026 om 23:05
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 15:38:
[..]
😂😂😂 ik laat me meeslepen omdat ik uitsluiting gewoon niet oke vind?
Apart om te doen alsof je alleen maar zei dat je uitsluiting gewoon niet oke vindt, want je had nog veel meer gezegd dat een stuk minder vriendelijk was.
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 15:38:
[..]
Ik doe in elk geval niet alsof ik deze mensen persoonlijk ken
Ah, maar wie was het ook al weer die zei dat dochter een verrot karakter had?
kenfan
26-05-2026 om 09:16
Goh, die bruiloft veroorzaakt hier haast net zoveel heibel als in de familie van TO. IMHO kun je ook heel goed volledig achter je kinderen staan, zonder dat je bij elke scheet van ze roept dat ie zo lekker ruikt. Ik hoop in elk geval dat ik die van mij een goede balans heb kunnen bijbrengen tussen zich zelf wegcijferen en je niets van de gevoelens van een ander aantrekken.
Als ik TO was boekte ik een weekje naar de zon eind december met mijn man.
Anna76
26-05-2026 om 09:25
kenfan schreef op 26-05-2026 om 09:16:
Goh, die bruiloft veroorzaakt hier haast net zoveel heibel als in de familie van TO. IMHO kun je ook heel goed volledig achter je kinderen staan, zonder dat je bij elke scheet van ze roept dat ie zo lekker ruikt. Ik hoop in elk geval dat ik die van mij een goede balans heb kunnen bijbrengen tussen zich zelf wegcijferen en je niets van de gevoelens van een ander aantrekken.
Als ik TO was boekte ik een weekje naar de zon eind december met mijn man.
Nou hè. Het leeft wel, zullen we maar zeggen.
Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met je kinderen om achter ze te staan. Ik heb ook wel eens keuzes gemaakt waarvan mijn ouders zeiden dat zij een andere keus gemaakt zouden hebben, maar als dit was hoe ik het wilde, dan zouden ze me steunen.
En ik weet ook weer waarom ik stil getrouwd ben en helemaal niemand heb uitgenodigd, wat een gesodemieter. Even goed nog gesodemieter trouwens, want ook daar hebben mensen een mening over natuurlijk, je doet het nooit goed.
Duckie73
26-05-2026 om 09:33
Gisteren hadden wij een bbq bij een van de zussen (die wel uitgenodigd was). Alleen de oudjes dus geen kinderen. Zag er eerst tegen op maar de sfeer was best goed. Ik zie dat mijn schoonzus erg ontdaan is van het hele gedoe. En ze vroeg meerdere keren of ze misschien iets fout had gedaan. Had best medelijden met haar. Ze had ook gezegd dat de andere tante gewoon moest gaan en dat ze zelfs een cadeautje voor dochter wilde kopen ook al was ze niet uitgenodigd. Mijn man vond dit erg lief van zijn zus, maar voor mij voelt het meer als guilt tripping. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Mijn man wil gewoon kerst vieren met zijn zussen. Ondanks alles houdt hij enorm veel van ze. Ik denk dat het daarom ook zo moeilijk voor hem is. Als hij ze zelf niet kon uitstaan dan kan hij makkelijker een weerwoord geven. Maar het zijn z'n beste maatjes. En het zijn ook wel aardige vrouwen, die alles regelen rondom de familie en dat waardeer ik enorm. Ben zelf niet zo assertief met dat soort dingen.
Nog wel een lichtpuntje in al deze ellende is dat ik een outfit heb gevonden voor de bruiloft.
Tijgeroog
26-05-2026 om 10:19
Is jouw man dan niet degene die de boel enorm aan het opblazen is? Misschien vanuit het idee dat ie voor z'n zus op moet komen.
Duckie73
26-05-2026 om 10:26
Tijgeroog schreef op 26-05-2026 om 10:19:
Is jouw man dan niet degene die de boel enorm aan het opblazen is? Misschien vanuit het idee dat ie voor z'n zus op moet komen.
Misschien. Schoonzus is niet echt het type die dat nodig heeft. Die kan prima haar eigen boontjes doppen. Ik zag mijn man in deze situatie als een slachtoffer.
Sparkle
26-05-2026 om 11:03
Duckie73 schreef op 26-05-2026 om 09:33:
Gisteren hadden wij een bbq bij een van de zussen (die wel uitgenodigd was). Alleen de oudjes dus geen kinderen. Zag er eerst tegen op maar de sfeer was best goed. Ik zie dat mijn schoonzus erg ontdaan is van het hele gedoe. En ze vroeg meerdere keren of ze misschien iets fout had gedaan. Had best medelijden met haar. Ze had ook gezegd dat de andere tante gewoon moest gaan en dat ze zelfs een cadeautje voor dochter wilde kopen ook al was ze niet uitgenodigd. Mijn man vond dit erg lief van zijn zus, maar voor mij voelt het meer als guilt tripping. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Mijn man wil gewoon kerst vieren met zijn zussen. Ondanks alles houdt hij enorm veel van ze. Ik denk dat het daarom ook zo moeilijk voor hem is. Als hij ze zelf niet kon uitstaan dan kan hij makkelijker een weerwoord geven. Maar het zijn z'n beste maatjes. En het zijn ook wel aardige vrouwen, die alles regelen rondom de familie en dat waardeer ik enorm. Ben zelf niet zo assertief met dat soort dingen.
Nog wel een lichtpuntje in al deze ellende is dat ik een outfit heb gevonden voor de bruiloft.
Fijn dat de bbq gisteren goed is verlopen.
Ik snap best dat tante erg ontdaan is. Het is ook niet niks he, ze is buitengesloten zonder duidelijke reden en dat raakt de familiebanden. Ik denk dat het goed is dat jullie haar pijn erkend hebben, waardoor ze zich gezien voelde.
Wat haar echte beweegredenen zijn om toch een cadeau te willen geven, dat weet je niet. Misschien heb je gelijk en wil ze dat door toch een cadeau te geven nichtje zich schuldig voelt. Maar misschien wil ze haar waardigheid behouden en met dit gebaar ervoor zorgen dat de band met nichtje niet bevriest. Of het is een manier om te zeggen dat ze boven de situatie staat.
Duckie73
26-05-2026 om 11:07
Sparkle schreef op 26-05-2026 om 11:03:
[..]
Wat haar echte beweegredenen zijn om toch een cadeau te willen geven, dat weet je niet. Misschien heb je gelijk en wil ze dat door toch een cadeau te geven nichtje zich schuldig voelt. Maar misschien wil ze haar waardigheid behouden en met dit gebaar ervoor zorgen dat de band met nichtje niet bevriest. Of het is een manier om te zeggen dat ze boven de situatie staat.
Dat gebaar maakt het in mijn ogen nog ongemakkelijker. Als ze boos is kan je er tegen in gaan en is het makkelijker de kant van mijn dochter te kiezen. Nu voelt het alsof mijn dochter de boeman is en tante het zielige welbedoelde slachtoffer. Maar mijn man ziet het niet zo. Dus ik zou die gedachte maar voor mij houden.
BeesAreCool
26-05-2026 om 11:11
kenfan schreef op 26-05-2026 om 09:16:
Goh, die bruiloft veroorzaakt hier haast net zoveel heibel als in de familie van TO.
En of.
Het zijn de verwende 'trutten' vs de dominante 'taarten.'
Duckie73 schreef op 26-05-2026 om 09:33:
Mijn man vond dit erg lief van zijn zus, maar voor mij voelt het meer als guilt tripping. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Goed zo voor het laatste.
Ik zou als ik jou was het nu ook wat meer laten rusten en een beetje je eigen plan trekken.
in de wisselwerking tussen man en zussen hoef jij niet 100% mee te gaan.
Sparkle
26-05-2026 om 11:29
Duckie73 schreef op 26-05-2026 om 11:07:
[..]
Dat gebaar maakt het in mijn ogen nog ongemakkelijker. Als ze boos is kan je er tegen in gaan en is het makkelijker de kant van mijn dochter te kiezen. Nu voelt het alsof mijn dochter de boeman is en tante het zielige welbedoelde slachtoffer. Maar mijn man ziet het niet zo. Dus ik zou die gedachte maar voor mij houden.
Maar tante is 'slachtoffer' in deze situatie, in de zin dat zij buitengesloten is. Ze is verdrietig en begrijpt het niet.
Het is lastig, maar je hoeft je dochter niet af te vallen naar je schoonzus toe, je kunt aangeven dat je de keus ook niet begrijpt en dat je het zelf anders had gedaan, maar het is de beslissing van je dochter en daar kunnen jullie verder niets aan veranderen. En ook al begrijp je die keuze niet, ze blijft altijd je dochter, no matter what.
Roos57
26-05-2026 om 11:40
Duckie73 schreef op 26-05-2026 om 11:07:
[..]
Dat gebaar maakt het in mijn ogen nog ongemakkelijker. Als ze boos is kan je er tegen in gaan en is het makkelijker de kant van mijn dochter te kiezen. Nu voelt het alsof mijn dochter de boeman is en tante het zielige welbedoelde slachtoffer.
Waar gaat dit over ? Wat haal jij er nu allemaal weer bij ?
Sparkle
26-05-2026 om 11:47
Meesje schreef op 25-05-2026 om 21:25:
Ik denk dat het verschil in meningen hier vooral gelegen is in het belang dat mensen hechten aan familie.
Mensen die erg hechten aan familie, vinden dat tante moet komen. Het doet er niet toe of je haar aardig vindt, het doet er niet toe dat je haar niet wíl zien, het is familie, familie is belangrijk, die móeten allemaal komen. En omdat ze familie zijn zijn ze je groepje, dus daarom moeten ze ook overal sámen naartoe, als familie-groepje.
Mensen die minder aan familie als concept hechten zien het meer als één van de vele mensen die je wel eens tegenkomt in het leven. Als vader een hechte vriendschap zou onderhouden met twee dorpsgenoten en hij zou altijd kerst met die vrienden willen vieren waardoor dochter ze ook altijd ziet met kerst, dan zou je ook niet van dochter verwachten dat ze die twee dorpsgenoten uitnodigt voor haar bruiloft. En als dochter met een van die twee goed zou kunnen opschieten en die uitnodigt zou je ook niet zeggen dat die ander ook moet komen omdat ze met zn twee een groepje zijn en dus altijd samen op feestjes dienen te verschijnen. Je hoeft de vrienden van je ouders immers niet uit te nodigen, ook niet als je met kerst nog met ze gesproken hebt.
Het verschil lijkt er mi echt in te zitten in welke waarde je hecht aan familie.
Niet helemaal denk ik. Het gaat meer om het buitensluiten en om het voorkomen dat iemand daardoor gekwetst raakt.
Natuurlijk hangt het ook af van de situatie. Als er veel familie is, en je hebt met de één veel contact en met de ander nauwelijks, dan is het anders.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat iemand wel bij 'de groep' hoort, maar van wie je weet dat hij of zij zich écht heel vervelend gedraagt. Ruzie zoekt, of dronken wordt, of constant echt heel vervelend gaat lopen doen.
Dan begrijp ik dat je die persoon niet op je bruiloft wilt, want dan weet je zeker dat je dag in het water valt
Miepjecody
26-05-2026 om 12:43
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 17:56:
[..]
{Quote verwijderd}
Ik heb dit gerapporteerd als ongepast. Dit gaat nergens meer over