Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Yentle
25-05-2026 om 08:24
Dochter had beter beide tantes niet kunnen uitnodigen. Nogmaals dit is buitensluiten wat ze nu doet. Wanneer iemand misschien wel terecht niet in de smaak valt, het blijft buitensluiten wanneer maar één iemand van de groep niet mee mag. Groep, want het ís een groep, vaders leven lang, dochters leven lang. Dochter gaat nieuwe groepen creeëren. Alsnog is zijn de genodigden in dit topic allen lid van de al oude groep. Behlave één. En dat is wreed, zoals iemand eerder heeft opgemerkt.
Velen laten weten hoe verstandig zij in tantes plaats met een dergelijke afwijzing om zouden gaan, kwestie van even benoemen dat het je raakt en weer vrolijk verder de band oppakken met de familie. Bij een vriendengroep zou dat misschien werken.
Deze familie, dit gezin, zijn de fundamenten van hun bestaan, zij hebben nooit anders gekent, de vaste eeuwige grond onder hun voeten. Dat komt aan als een aardschok, bij die ene die niet mee mag.
Ik vind tante geen drama queen. Ze mag dominant zijn, onsympathiek zijn. De gevoelens van uitgesloten worden zijn voor ieder mens naar en in deze context gerust enorm naar.
Ieder moet zijn weg hier vinden.
Er zijn een aantal verstandige adviezen aan moeder en vader gegeven hoe te handelen in deze situatie.
Laat tante weten dat het niet jullie keuze is, dat jullie de band willen behouden zoals die was, dat dochter volwassen is en zelf beslist. Dochter zou van mij best mogen weten wat haar keuze met tante doet. Ik zou ook willen weten waarom ze maar één tante niet uitnodigd, waarom alle twee niet?
Maar ook, zorg dat de band met dochter goed blijft. Daar zijn ook al tips voor gegeven.
Geef ook aan bij tantes dat ondanks dat jullie ook niet begrijpen waarom dochter deze keuze maakt, dat jullie wel enorm op de band met tantes gesteld zijn en dat jullie die willen behouden. Zou het helpen om aan uitgesloten tante te vragen wat zij nodig nu nodig heeft om de band met jullie te behouden?
Duckie73
25-05-2026 om 09:40
Euphoria schreef op 24-05-2026 om 19:06:
Ducky, ik lees je in ander topic en daar ben je stellig en vrij heetgeblakerd. Is dat wat jij noemt een muurbloempje dat zich aanpast?
maakt verder niet uit hoor. Maar ik vraag me dan wel af…is dat misschien de manier waarop je met dochter communiceert?
Het is makkelijker mij te uiten online dan in het echt. Daarnaast in vergelijking met de rest van mijn familie ben ik wel zeker het muurbloempje.
Yumi
25-05-2026 om 11:01
Euphoria schreef op 25-05-2026 om 07:14:
[..]
Dat is vervelend, en misschien ook wel juist niet. Soms mis je aan mensen niets als ze geen actief onderdeel meer zijn van je leven. 🍀
Toen ze nog onderdeel van mijn leven waren, kon ik ze al missen als kiespijn
Andere normen en waarden...
Euphoria
25-05-2026 om 13:55
Yumi schreef op 25-05-2026 om 11:01:
[..]
Toen ze nog onderdeel van mijn leven waren, kon ik ze al missen als kiespijn
Andere normen en waarden...
Dat scheelt.
Euphoria
25-05-2026 om 13:56
Duckie73 schreef op 25-05-2026 om 09:40:
[..]
Het is makkelijker mij te uiten online dan in het echt. Daarnaast in vergelijking met de rest van mijn familie ben ik wel zeker het muurbloempje.
👍️
Miepjecody
25-05-2026 om 14:05
Yentle schreef op 25-05-2026 om 08:24:
Dochter had beter beide tantes niet kunnen uitnodigen. Nogmaals dit is buitensluiten wat ze nu doet. Wanneer iemand misschien wel terecht niet in de smaak valt, het blijft buitensluiten wanneer maar één iemand van de groep niet mee mag. Groep, want het ís een groep, vaders leven lang, dochters leven lang. Dochter gaat nieuwe groepen creeëren. Alsnog is zijn de genodigden in dit topic allen lid van de al oude groep. Behlave één. En dat is wreed, zoals iemand eerder heeft opgemerkt.
Velen laten weten hoe verstandig zij in tantes plaats met een dergelijke afwijzing om zouden gaan, kwestie van even benoemen dat het je raakt en weer vrolijk verder de band oppakken met de familie. Bij een vriendengroep zou dat misschien werken.
Deze familie, dit gezin, zijn de fundamenten van hun bestaan, zij hebben nooit anders gekent, de vaste eeuwige grond onder hun voeten. Dat komt aan als een aardschok, bij die ene die niet mee mag.
Ik vind tante geen drama queen. Ze mag dominant zijn, onsympathiek zijn. De gevoelens van uitgesloten worden zijn voor ieder mens naar en in deze context gerust enorm naar.
Ieder moet zijn weg hier vinden.
Er zijn een aantal verstandige adviezen aan moeder en vader gegeven hoe te handelen in deze situatie.
Laat tante weten dat het niet jullie keuze is, dat jullie de band willen behouden zoals die was, dat dochter volwassen is en zelf beslist. Dochter zou van mij best mogen weten wat haar keuze met tante doet. Ik zou ook willen weten waarom ze maar één tante niet uitnodigd, waarom alle twee niet?
Maar ook, zorg dat de band met dochter goed blijft. Daar zijn ook al tips voor gegeven.
Geef ook aan bij tantes dat ondanks dat jullie ook niet begrijpen waarom dochter deze keuze maakt, dat jullie wel enorm op de band met tantes gesteld zijn en dat jullie die willen behouden. Zou het helpen om aan uitgesloten tante te vragen wat zij nodig nu nodig heeft om de band met jullie te behouden?
Het IS geen groep. Zij dwingen het af dat ze dit zijn.
Nick90
25-05-2026 om 15:38
kerstbeer schreef op 24-05-2026 om 22:52:
[..]
Dochter is hier al "trut" genoemd die "gen-Z kutacties" uitvoert. Ook al een prinses genoemd geloof ik en net weer vergeleken met een eikel.
En jij hebt het al over een "verrot karakter" zelfs, enkel op basis van het feit dat dochter een tante niet uitnodigt die zichzelf helemaal niet aardig gedraagt nu.
Dus doe niet zo overdreven. Je laat je wel erg gaan.
Het enige wat hier heilig huisje was, is de band tussen zussen en man. Diezelfde "heilige" band waar zussen nu maling aan hebben door steeds 2 tegen 1 tegen hun broer te zijn. Hij gaat al met lood in zijn schoenen naar hun uitjes.
Dat toont hoe tantes zich gedragen als er iets gebeurt wat ze niet goedkeuren.
😂😂😂 ik laat me meeslepen omdat ik uitsluiting gewoon niet oke vind? Ik doe in elk geval niet alsof ik deze mensen persoonlijk ken, op basis van wat ik hier lees is dit gewoon geen leuke zet van dochter en ik snap dat dit onderwerp van gesprek is. Ik verzin geen hele dynamieken over mensen die ik niet eens ken. En ja mensen die een persoon uitsluiten lijken mij niet de leukste mensen. Dus ik geef de zussen groot gelijk en ik snap dat het voor hun broer ook niet heel leuk is. Dochter doet haar vader dit ook aan dus ik snap dat die niet staat te juichen.
Nick90
25-05-2026 om 15:39
Miepjecody schreef op 25-05-2026 om 14:05:
[..]
Ken jij hun?
Miepjecody
25-05-2026 om 16:04
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 15:39:
[..]
Ken jij hun?
Nee maar mensen zijn geen " groep" en het is belachelijk dat je om familiedrama te voorkomen je verplicht bent om mensen uit te nodigen.
Nick90
25-05-2026 om 17:28
Miepjecody schreef op 25-05-2026 om 16:04:
[..]
Nee maar mensen zijn geen " groep" en het is belachelijk dat je om familiedrama te voorkomen je verplicht bent om mensen uit te nodigen.
Vind jij. En nee je bent niet verplicht om mensen uit te nodigen waar je niet zo'n band mee voelt maar om nou een persoon uit te sluiten omdat je er geen band mee hebt is gewoon geen leuk gedrag, en ja er komen zat mensen in je leven voorbij waar je geen band mee hebt maar waar je toch mee moet dealen for the greater good, niet alleen op je trouwdag maar ook in je dagelijkse leven en dan is een persoon uitsluiten gewoon kinderachtig en onnodig, zeker als je er geen gegronde reden voor hebt. Jij vind mensen uitsluiten miss heel normaal maar dat is het gewoon niet, tis een vorm van pesten. Ik nodig iedereen uit behalve jou want ik vind jou zo maar vervelend en het is natuurlijk wel MIJN dag dus ik bepaal. Als ik wel word uitgenodigd voor een social event en mijn vrouw niet omdat ze geen band met haar hebben mag fikkie mijn portie ook hebben en ga ik sowieso niet.
wel raar dat jij niet begrijpt dat een groot social event geen moment is om een statement te maken over hoe je echt denkt over bepaalde mensen. En die dochter is volwassen en niet dom dus die snapt ook wel dat haar actie iets te weeg brengt. Een veer in dr reet omdat ze nu zich eindelijk durft uit te spreken is sowieso ongepast. Just my 2 cents, dat jij hele familydynanics verzint bij een familie die je niet eens kent zegt genoeg.
En nee je hoeft het niet met alles wat je volwassen kind doet eens te zijn of hem/haar/het in alles 100% te supporten.
Miepjecody
25-05-2026 om 17:50
Nick90 schreef op 25-05-2026 om 17:28:
[..]
Vind jij. En nee je bent niet verplicht om mensen uit te nodigen waar je niet zo'n band mee voelt maar om nou een persoon uit te sluiten omdat je er geen band mee hebt is gewoon geen leuk gedrag, en ja er komen zat mensen in je leven voorbij waar je geen band mee hebt maar waar je toch mee moet dealen for the greater good, niet alleen op je trouwdag maar ook in je dagelijkse leven en dan is een persoon uitsluiten gewoon kinderachtig en onnodig, zeker als je er geen gegronde reden voor hebt. Jij vind mensen uitsluiten miss heel normaal maar dat is het gewoon niet, tis een vorm van pesten. Ik nodig iedereen uit behalve jou want ik vind jou zo maar vervelend en het is natuurlijk wel MIJN dag dus ik bepaal. Als ik wel word uitgenodigd voor een social event en mijn vrouw niet omdat ze geen band met haar hebben mag fikkie mijn portie ook hebben en ga ik sowieso niet.
wel raar dat jij niet begrijpt dat een groot social event geen moment is om een statement te maken over hoe je echt denkt over bepaalde mensen. En die dochter is volwassen en niet dom dus die snapt ook wel dat haar actie iets te weeg brengt. Een veer in dr reet omdat ze nu zich eindelijk durft uit te spreken is sowieso ongepast. Just my 2 cents, dat jij hele familydynanics verzint bij een familie die je niet eens kent zegt genoeg.
En nee je hoeft het niet met alles wat je volwassen kind doet eens te zijn of hem/haar/het in alles 100% te supporten.
Euh misschien beter lezen, ik heb er helemaal niets bij verzonnen.
Nick90
25-05-2026 om 17:54
[..]
Oh echt? Je kent die mensen niet eens dus wat blaat jij nou? Wie dwingt iets af van mensen die jij niet eens kent en hoe weet jij dat er iets afgedwongen word? Of verzin je dit zelf erbij?
Nick90
25-05-2026 om 17:56
Miepjecody schreef op 25-05-2026 om 17:50:
[..]
Euh misschien beter lezen, ik heb er helemaal niets bij verzonnen.
- knip -
Kersje
25-05-2026 om 18:14
[..]
Of zij nu wel of niet een groep zijn, feit is wel dat dochter al vanaf haar geboorte Kerst met al deze mensen vierde. Waarom zou je dan op volwassen leeftijd daar wél voor kiezen, terwijl je al veel eerder had kunnen afhaken vanwege geen band met 1 single tante, zeker als je dan zgn een statement wil maken?
Nick90
25-05-2026 om 18:16
Kersje schreef op 25-05-2026 om 18:14:
[..]
Of zij nu wel of niet een groep zijn, feit is wel dat dochter al vanaf haar geboorte Kerst met al deze mensen vierde. Waarom zou je dan op volwassen leeftijd daar wél voor kiezen, terwijl je al veel eerder had kunnen afhaken vanwege geen band met 1 single tante, zeker als je dan zgn een statement wil maken?
Sowieso dit.