Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Miepjecody
23-05-2026 om 17:26
Duckie73 schreef op 23-05-2026 om 17:17:
Dank voor de reacties allemaal. Toen ik zei dat mijn dochter een dominant type is, bedoelde ik dat ze niet op haar mondje gevallen is. Dus als zij ruzie met haar tante had gehad was dat wel uitgesproken.
Mijn man en ik zijn wel voor alle feesten uitgenodigd bij mijn schoonzussen en hun kinderen. Er is tot nu toe maar 1 huwelijk geweest bij de kinderen en daar waren wij voor uitgenodigd. Dus misschien voelt het daarom een beetje krom voor die tante. Daarnaast snapt ze niet waarom haar zus wel is uitgenodigd. Terwijl die tantes een vergelijkbare band met onze dochter hebben.
Natuurlijk komen wij wel naar de bruiloft. Ik sta achter de keuze van mijn dochter, alleen ik vind het lastig te verantwoordelijken (iets wat ik voel dat ik moet doen). Mijn man is het niet eens met de keuze van onze dochter, hij wil heel graag zijn zus erbij. Niet alleen omdat er dan geen drama was, maar ook omdat zij een belangrijk persoon in zijn leven is.
Misschien geef ik de schoonmoeder wel de schuld omdat het makkelijk is iemand van buitenaf de boosdoener te laten zijn. En ik weet zelf dat het fout is, maar het maakt het voor mij makkelijker te verwerken in mijn hoofd.
Wij komen in een andere fase van onze levens. De kernfamilie van mijn man en zussen valt uit elkaar omdat onze kinderen andere keuzes maken. Misschien is dat ook moeilijk te accepteren voor ze.
Ik zie eigenlijk ontzettend op tegen kerst, ben ook erg bang dat als dochter en tante samen zijn dat er gekibbeld gaat worden over de bruiloft.
Die laatste zin is volgens mij alleszeggend over de situatie
Ik vierde kerst op die leeftijd al lang niet meer met ooms en tantes trouwens.
Biebel
23-05-2026 om 17:30
Duckie73 schreef op 23-05-2026 om 17:17:
Dank voor de reacties allemaal. Toen ik zei dat mijn dochter een dominant type is, bedoelde ik dat ze niet op haar mondje gevallen is. Dus als zij ruzie met haar tante had gehad was dat wel uitgesproken.
Mijn man en ik zijn wel voor alle feesten uitgenodigd bij mijn schoonzussen en hun kinderen. Er is tot nu toe maar 1 huwelijk geweest bij de kinderen en daar waren wij voor uitgenodigd. Dus misschien voelt het daarom een beetje krom voor die tante. Daarnaast snapt ze niet waarom haar zus wel is uitgenodigd. Terwijl die tantes een vergelijkbare band met onze dochter hebben.
Natuurlijk komen wij wel naar de bruiloft. Ik sta achter de keuze van mijn dochter, alleen ik vind het lastig te verantwoordelijken (iets wat ik voel dat ik moet doen). Mijn man is het niet eens met de keuze van onze dochter, hij wil heel graag zijn zus erbij. Niet alleen omdat er dan geen drama was, maar ook omdat zij een belangrijk persoon in zijn leven is.
Misschien geef ik de schoonmoeder wel de schuld omdat het makkelijk is iemand van buitenaf de boosdoener te laten zijn. En ik weet zelf dat het fout is, maar het maakt het voor mij makkelijker te verwerken in mijn hoofd.
Wij komen in een andere fase van onze levens. De kernfamilie van mijn man en zussen valt uit elkaar omdat onze kinderen andere keuzes maken. Misschien is dat ook moeilijk te accepteren voor ze.
Ik zie eigenlijk ontzettend op tegen kerst, ben ook erg bang dat als dochter en tante samen zijn dat er gekibbeld gaat worden over de bruiloft.
Sta niet raar te kijken als je dochter kerst skipt.
Je blijft maar herhalen dat er een band is. Terwijl je dochter heeft gezegd dat er die niet is. Waarom luister je niet naar haar?
Schemerlampje
23-05-2026 om 17:36
Maar als vader van de bruid heb je toch niet het recht dat iedereen die voor jou heel belangrijk is, uitgenodigd wordt op de bruiloft van je kind? Het is toch niet jouw feestje?
Nick90
23-05-2026 om 17:41
Biebel schreef op 23-05-2026 om 17:30:
[..]
Je blijft maar herhalen dat er een band is. Terwijl je dochter heeft gezegd dat er die niet is. Waarom luister je niet naar haar?
Dan had ze dat allang kunnen doen, ze is immers volwassen en niet op haar mondje gevallen dus dan had ze die wel eerder opengedaan. Iemand die zo'n statement maakt gaat heus niet tegen haar zin kerst vieren bij haar ouders als ze er geen drol om geeft.
Tis zowieso een aparte move van dochter, ja ik heb jaren kerst met die vrouw gevierd maar haar op m'n bruiloft vragen is echt too much en nee ik ben niet boos op haar maar ik voel gewoon geen band met haar ondanks dat ze de zus van mn vader is. Met zijn andere zus heb ik wel een band dus zij mag wel komen en natuurlijk vind ik het heel normaal dat ik alleen mensen uitnodig met wie ik een goede band heb en al zo ongeveer mn hele leven ken en van iets doen omdat een van je ouders dat graag wil kwam niet eens in me op, tis tenslotte heel belangrijk dat ik mijn grenzen aangeef, de wereld draait tenslotte sowieso om mij.
Oh en aan mensen die zich gekwetst voelen heb ik volkomen schijt, ik ben namelijk de Queenbee en empathie ken ik niet.
Nick90
23-05-2026 om 17:44
Schemerlampje schreef op 23-05-2026 om 17:36:
Maar als vader van de bruid heb je toch niet het recht dat iedereen die voor jou heel belangrijk is, uitgenodigd wordt op de bruiloft van je kind? Het is toch niet jouw feestje?
Dus als jouw kind jouw zus of broer met wie jij wel goed bent niet uitnodigt voor zijn/haar bruiloft zeg je gewoon tegen je broer zus dat dat niet jouw probleem is en dat het feestje niet door jou wordt georganiseerd dus jammer maar helaas
Roos57
23-05-2026 om 17:45
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 17:44:
[..]
Dus als jouw kind jouw zus of broer met wie jij wel goed bent niet uitnodigt voor zijn/haar bruiloft zeg je gewoon tegen je broer zus dat dat niet jouw probleem is en dat het feestje niet door jou wordt georganiseerd dus jammer maar helaas
Ja
felija
23-05-2026 om 17:52
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 17:44:
[..]
Ja tuurlijk. Ik zou zeggen: "Ik snap dat je het vervelend vindt, maar het is niet jouw noch mijn bruiloft."
felija
23-05-2026 om 17:53
[..]
Dat vraag ik me ook af.
Tijgeroog
23-05-2026 om 17:57
Reken er niet op dat je dochter naar kerst met de tantes komt. Die is dan getrouwd, gaat met haar man haar eigen tradities opbouwen. Misschien 1 dag naar de ouders, 1 dag naar de schoonouders, maar daar hoeven niet ook alle ooms en tantes bij te zijn.
Nick90
23-05-2026 om 17:58
Roos57 schreef op 23-05-2026 om 17:45:
[..]
Ja
En je verwacht dat de band met je broers en zussen hetzelfde blijft daarna? Of verwacht je dat je kind alle social events wel bij jou komt en geen eigen leven heeft als je broers en zussen niet meer naar jou verjaardag komen of kerst/ oudjaar/pasen enzovoort samen willen vieren? Als de hele familie wordt uitgenodigd voor een bbq maar jij niet? Zou je het zelf oké vinden om uitgesloten te worden?
Sparkle
23-05-2026 om 17:58
[..]
Of als tante kerst skipt.
Nick90
23-05-2026 om 18:01
felija schreef op 23-05-2026 om 17:52:
[..]
Ja tuurlijk. Ik zou zeggen: "Ik snap dat je het vervelend vindt, maar het is niet jouw noch mijn bruiloft."
Maar dan is de reactie van tante om haar verjaardag niet met de rest van de familie (of iig to haar gezin) en de reactie van de andere tante om solidair met haar zus te zijn toch ook wel te begrijpen? Waarom mag dochter wel grenzen aangeven maar van de tantes is het te idioot voor woorden volgens velen hier?
felija
23-05-2026 om 18:02
Ik sla aan op dit stukje:
"Wij komen in een andere fase van onze levens. De kernfamilie van mijn man en zussen valt uit elkaar omdat onze kinderen andere keuzes maken. Misschien is dat ook moeilijk te accepteren voor ze."
Dus omdat je volwassen kinderen logischerwijs andere keuzes maken, omdat ze, als het goed is steeds meer hun eigen levens leiden, valt de kernfamilie van je man en zussen uit elkaar? Really? Ik vind dat echt een hele ongezonde dynamiek. Ik krijg het er plaatsvervangend spaansbenauwd van.
Sparkle
23-05-2026 om 18:02
felija schreef op 23-05-2026 om 16:56:
[..]
Precies hierom.vind ik dit topic zo interessant, hoe anders we naar eenzelfde situatie kunnen kijken. Ik vind het gedrag van tante wat to beschrijft ontzettend vervelend en manipulerend. Hoe ze anderen zonder pardon mee trekt in haar slachtofferschap.
Hoe ze daarmee onmiddellijk de deur sluit voor een gesprek, waarbij wederkerigheid voorop staat. Aan haar, hun kliekje, kan het immers niet liggen! Dus is dochter hoe dan ook de kwaaie pier, wat dochter ook tegen haar tante of moeder aan uitleg had gegeven. Haar moeder, de to wil vooral de lieve vrede bewaren, het heilige huisje intact houden. Dat belang staat bij haar voorop. Zo is die dynamiek nu eenmaal.
Ik snap het gedrag van tante ook niet hoor. Ik zou wel verdrietig zijn, maar ik zou er wel klaar mee zijn, met nichtje dan.
Roos57
23-05-2026 om 18:03
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 17:58:
[..]
En je verwacht dat de band met je broers en zussen hetzelfde blijft daarna? Of verwacht je dat je kind alle social events wel bij jou komt en geen eigen leven heeft als je broers en zussen niet meer naar jou verjaardag komen of kerst/ oudjaar/pasen enzovoort samen willen vieren? Als de hele familie wordt uitgenodigd voor een bbq maar jij niet? Zou je het zelf oké vinden om uitgesloten te worden?
Het is niet relevant wat jij er allemaal bij haalt