Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Roos57
22-05-2026 om 22:47
Duckie73 schreef op 22-05-2026 om 21:42:
[..]
Dat uit zich door het afzeggen van de verjaardag en dat de andere zus wil niet komen. Ze hebben hun vaste koffie date met z'n drieën. Mijn man gaat daar met lood in zijn schoenen naar toe en daar wordt alles besproken. Hoe teleurgesteld ze wel niet zijn en dat de familieband toch niet zo sterk blijkt te zijn. En of ze kerst nu nog met z'n alle moeten vieren. Dat er blijkbaar een nieuwe fase is aangebroken. En mijn man wil het liefst dat alles weer terug gaat naar hoe het was.
Man begrenst niet begrijp ik .
felija
22-05-2026 om 22:55
[..]
Dat uit zich door het afzeggen van de verjaardag en dat de andere zus wil niet komen. Ze hebben hun vaste koffie date met z'n drieën. Mijn man gaat daar met lood in zijn schoenen naar toe en daar wordt alles besproken. Hoe teleurgesteld ze wel niet zijn en dat de familieband toch niet zo sterk blijkt te zijn. En of ze kerst nu nog met z'n alle moeten vieren. Dat er blijkbaar een nieuwe fase is aangebroken. En mijn man wil het liefst dat alles weer terug gaat naar hoe het was.
Vreselijk, wat een gezanik! Alles draait om hen. Ik begrijp je dochter steeds beter, in zo'n dynamiek wil je toch niet zitten? Die zogenaamde familieband is kennelijk alleen zo sterk, wanneer je je geheel voegt naar wat de tantes willen. Zo niet, dan is het meteen drama alom. Fijne familieband!
Miepjecody
22-05-2026 om 23:05
[..]
Een vaste koffiedate met zn 3en waar geklaagd wordt. Gezellige familie
Miepjecody
22-05-2026 om 23:15
Echt to, probeer hierboven te staan. Wat een rare situatie.
Sta aub achter je dochter.
Ook meteen gezeik over kerst , brrr
thinkso
22-05-2026 om 23:43
Wat een ontzettend kinderachtige tantes. Ik snap je dochter wel. Natuurlijk mag tante teleurgesteld zijn en boos. Maar twee weken lang sikkeneuren en de kerst niet door willen laten gaan? Jemig... Misschien is dit precies waarom dochter haar er niet bij wil hebben. Mag je dochter ook andere keuzes maken dan jij/jullie zouden maken? Ze wordt nu door deze reacties onder druk gezet. En voor jou en man snap ik je gevoel maar het is haar keuze. Ik zou dus ook zeggen tegen tante dat jullie het ook niet weten maar dat dit nu eenmaal keuze is van dochter. Afkaderen. En richt je op de mooie dag.
Euphoria
23-05-2026 om 07:17
Duckie73 schreef op 22-05-2026 om 21:04:
[..]
Je hebt het mooi verwoord. Ik ben niet boos op mijn dochter, maar meer teleurgesteld dat ze geen heads-up gaf. Ik heb het van mijn schoonzus moeten horen dat ze niet was uitgenodigd. Ze had namelijk geen uitnodiging gekregen en haar zus wel, dus had ze mijn dochter gebeld. En zo kwam het balletje aan het rollen. Ik was er zelf niet mentaal op voorbereid. Het sloeg daarom ook hard in. En het is vanaf dat moment zo ongeveer 2 weken geleden alleen maar drama. Ik zie mijn man steeds sipper worden en zijn zussen steeds bozer. Mijn dochter is er erg koeltjes over en haalt haar schouders erbij op. Zij ziet het probleem niet. Misschien ben ik daarom ook wat feller. Mijn man en ik zitten nu met de gebakken peren.
De schoonmoeder heeft zelf een aantal broers/zussen en die zijn wel allemaal uitgenodigd. En toen ik vroeg of de gom zo'n goede band met hen had werd er gezegd ''geen idee''. Dus ik denk dat die gepusht zijn door zijn moeder.
Ik zou het zelf heel anders hebben georganiseerd. En het voelt ook dat onze familie aan het kortste eind heeft getrokken. Ik weet ook niet meer wat ik er van moet maken.
Je hebt niet eens in de gate dat je nu wederom zijn moeder de schuld geeft.
Je dochter is de boeman, zussenpaar en vader zijn de slachtoffers. En jij uiteraard, want jij schaamt je, voelt je verantwoordelijk, etc.
ik denk dat dit geen goed doet aan jouw relatie met je eigen kind.
Er heerst een bepaalde dynamiek die vermoedelijk niet prettig is.
duizel
23-05-2026 om 07:42
Duckie73 schreef op 22-05-2026 om 21:04:
[..]
Je hebt het mooi verwoord. Ik ben niet boos op mijn dochter, maar meer teleurgesteld dat ze geen heads-up gaf. Ik heb het van mijn schoonzus moeten horen dat ze niet was uitgenodigd. Ze had namelijk geen uitnodiging gekregen en haar zus wel, dus had ze mijn dochter gebeld. En zo kwam het balletje aan het rollen. Ik was er zelf niet mentaal op voorbereid. Het sloeg daarom ook hard in. En het is vanaf dat moment zo ongeveer 2 weken geleden alleen maar drama. Ik zie mijn man steeds sipper worden en zijn zussen steeds bozer. Mijn dochter is er erg koeltjes over en haalt haar schouders erbij op. Zij ziet het probleem niet. Misschien ben ik daarom ook wat feller. Mijn man en ik zitten nu met de gebakken peren.
De schoonmoeder heeft zelf een aantal broers/zussen en die zijn wel allemaal uitgenodigd. En toen ik vroeg of de gom zo'n goede band met hen had werd er gezegd ''geen idee''. Dus ik denk dat die gepusht zijn door zijn moeder.
Ik zou het zelf heel anders hebben georganiseerd. En het voelt ook dat onze familie aan het kortste eind heeft getrokken. Ik weet ook niet meer wat ik er van moet maken.
Je hebt mijn bericht niet goed begrepen helaas. Dit gaat ook niet om de schoonfamilie van dochter. Probeer dat eruit te halen. Dit gaat om de relatie van dochter en tante.
Je blijft als slachtoffer van deze situatie praten zonder dat je ook maar echt probeer in te leven in je dochter; dochter heeft je geen heads up gegeven, dochter doet koeltjes een half haar schouders op, jij was niet mentaal voorbereid, het is voor jou drama, man wordt steeds sipper, jullie zitten met de gebakken peren, jullie hebben aan het kortste eindje getrokken.
Met deze reacties snap ik echt dat dochter het niet gedeeld heeft met jullie. Zij wordt nu de oorzaak van problemen in de familie gemaakt. Dochter heeft vast een reden gehad om dit niet te vertellen.
De koele reactie van je dochter is waarschijnlijk een houding of ze is al zover dat die hele familiedynamiek en al het gedoe haar gestolen kan worden. Dan hoop ik dat je jullie relatie nog gaat repareren. Ook voor de toekomst.
Dat die band door dochter niet voelt hoeft niet te komen doordat tante iets concreet fouts heeft gezegd of gedaan. Er hoeft niet 1 aanleiding te zijn. Dat kan iets zijn wat al jaren opbouwt, wat sluimert, iets wat voor haar niet klikt maar nooit kwijt kon in deze familierelatie. Dan trekt ze nu een lijn.
Zij heeft zichzelf misschien wel beschermd door een grens te trekken over wie ze uitnodigd. Weet je of ze het erg zou vinden om niet meer uitgenodigd te worden voor kerst? Misschien vindt ze dat helemaal niet erg, was dat al een verplichting voor haar....
Kom op zeg, kies voor je dochter. Je man mag best tegen zijn zus zeggen dat hij het zeker leuk had gevonden als ze mocht komen en dat het niet zijn keuze was. Maar zeg dan ook, maar het is de dag van mijn dochter, zij mag haar eigen keuzes maken, ook als ik die niet begrijp. Ik hou nog steeds van haar en wil ook verder met jullie. Klaar, volgend onderwerp. Zet die slachtofferrol nu eens uit zeg. Lees anders mijn vorige reactie nog maar eens. Ik gun je echt een andere relatie met je dochter als ik met mijn moeder heb maar daarvoor ligt zeker wel een sleutel bij jou, als moeder.
Ga naar je dochter, zeg iets als 'ik begrijp deze beslissing niet maar je zult hier vast jouw redenen voor hebben. Het is jullie dag en jullie beslissing en die mag jij maken. Als je er iets over wil vertellen, al dan niet in vertrouwen, dan mag dat, zo niet dan is het ook goed, ik vertrouw erop dat je deze beslissing weloverdacht gemaakt hebt. Ik hou onvoorwaardelijk van jou. Ik kijk uit naar de bruiloft en praat dan over de leuke dingen van de bruiloft. Heeft ze haar jurk al, hoe is de locatie, heb jij al iets leuks om aan te doen. Laat het plezier van de voorbereiding niet voor haar verpesten en zeker de dag zelf niet. Ook niet voor jezelf.
Je bent misschien de meest terug getrokken persoon in deze dynamiek maar dan is het nu tijd om aan je dochter te laten weten dat jij er voor haar bent en dat je er voor haar blijft zijn, ongeacht deze beslissing en zonder verwijten. En dat mag je ook tegen je man zeggen. Dat jij het ook graag anders had gezien maar niet anders kan als meegaan in de beslissing van jullie dochter en haar steunen. Het is haar dag en over de invulling heb je niets te zeggen blijkbaar.
Dat schoonouders dat wel hebben kan verschillende oorzaken hebben, dat ze betalen of dat ze nu eenmaal een warne band met hun zoon hebben waardoor er meer ruimte is om dit soort dingen. Of schoonouders dringen zich op en zoon durft daar niet tegenin te gaan. Dat weten we allemaal niet en doet er ook niet hoe mbt het wel of niet uitnodigen van tante en jullie reactie hierop.
duizel
23-05-2026 om 07:52
Diezijnvanmij schreef op 23-05-2026 om 07:42:
slachtoffers…
Ik weet niet hoe je deze reactie bedoelt.
Ik besef me dat mijn reactie gekleurd is door mijn eigen ervaringen. Dat is natuurlijk ook wel hoe het werkt met reageren op onderwerpen.
Euphoria
23-05-2026 om 07:58
duizel schreef op 23-05-2026 om 07:52:
[..]
Ik besef me dat mijn reactie gekleurd is door mijn eigen ervaringen. Dat is natuurlijk ook wel hoe het werkt met reageren op onderwerpen.
Ik vatte hem op als sarcasme richting TO. Dat zijn “slachtoffers”. Misschien heb ik het foutief opgevat?
Nick90
23-05-2026 om 08:22
duizel schreef op 23-05-2026 om 07:42:
[..]
Je hebt mijn bericht niet goed begrepen helaas. Dit gaat ook niet om de schoonfamilie van dochter. Probeer dat eruit te halen. Dit gaat om de relatie van dochter en tante.
Je blijft als slachtoffer van deze situatie praten zonder dat je ook maar echt probeer in te leven in je dochter; dochter heeft je geen heads up gegeven, dochter doet koeltjes een half haar schouders op, jij was niet mentaal voorbereid, het is voor jou drama, man wordt steeds sipper, jullie zitten met de gebakken peren, jullie hebben aan het kortste eindje getrokken.
Met deze reacties snap ik echt dat dochter het niet gedeeld heeft met jullie. Zij wordt nu de oorzaak van problemen in de familie gemaakt. Dochter heeft vast een reden gehad om dit niet te vertellen.De koele reactie van je dochter is waarschijnlijk een houding of ze is al zover dat die hele familiedynamiek en al het gedoe haar gestolen kan worden. Dan hoop ik dat je jullie relatie nog gaat repareren. Ook voor de toekomst.
Dat die band door dochter niet voelt hoeft niet te komen doordat tante iets concreet fouts heeft gezegd of gedaan. Er hoeft niet 1 aanleiding te zijn. Dat kan iets zijn wat al jaren opbouwt, wat sluimert, iets wat voor haar niet klikt maar nooit kwijt kon in deze familierelatie. Dan trekt ze nu een lijn.
Zij heeft zichzelf misschien wel beschermd door een grens te trekken over wie ze uitnodigd. Weet je of ze het erg zou vinden om niet meer uitgenodigd te worden voor kerst? Misschien vindt ze dat helemaal niet erg, was dat al een verplichting voor haar....
Kom op zeg, kies voor je dochter. Je man mag best tegen zijn zus zeggen dat hij het zeker leuk had gevonden als ze mocht komen en dat het niet zijn keuze was. Maar zeg dan ook, maar het is de dag van mijn dochter, zij mag haar eigen keuzes maken, ook als ik die niet begrijp. Ik hou nog steeds van haar en wil ook verder met jullie. Klaar, volgend onderwerp. Zet die slachtofferrol nu eens uit zeg. Lees anders mijn vorige reactie nog maar eens. Ik gun je echt een andere relatie met je dochter als ik met mijn moeder heb maar daarvoor ligt zeker wel een sleutel bij jou, als moeder.
Ga naar je dochter, zeg iets als 'ik begrijp deze beslissing niet maar je zult hier vast jouw redenen voor hebben. Het is jullie dag en jullie beslissing en die mag jij maken. Als je er iets over wil vertellen, al dan niet in vertrouwen, dan mag dat, zo niet dan is het ook goed, ik vertrouw erop dat je deze beslissing weloverdacht gemaakt hebt. Ik hou onvoorwaardelijk van jou. Ik kijk uit naar de bruiloft en praat dan over de leuke dingen van de bruiloft. Heeft ze haar jurk al, hoe is de locatie, heb jij al iets leuks om aan te doen. Laat het plezier van de voorbereiding niet voor haar verpesten en zeker de dag zelf niet. Ook niet voor jezelf.
Je bent misschien de meest terug getrokken persoon in deze dynamiek maar dan is het nu tijd om aan je dochter te laten weten dat jij er voor haar bent en dat je er voor haar blijft zijn, ongeacht deze beslissing en zonder verwijten. En dat mag je ook tegen je man zeggen. Dat jij het ook graag anders had gezien maar niet anders kan als meegaan in de beslissing van jullie dochter en haar steunen. Het is haar dag en over de invulling heb je niets te zeggen blijkbaar.
Dat schoonouders dat wel hebben kan verschillende oorzaken hebben, dat ze betalen of dat ze nu eenmaal een warne band met hun zoon hebben waardoor er meer ruimte is om dit soort dingen. Of schoonouders dringen zich op en zoon durft daar niet tegenin te gaan. Dat weten we allemaal niet en doet er ook niet hoe mbt het wel of niet uitnodigen van tante en jullie reactie hierop.
Dochter klinkt als een bridezilla en ik snap die tantes wel. Wat is dat nou voor raar gedrag om er een wel uit te nodigen en de ander niet? Nodig dan niemand uit ipv zo'n onderscheid te maken. Ik zou me ook schamen voor mijn kind als die zoiets zou flikken.
Miepjecody
23-05-2026 om 08:23
duizel schreef op 23-05-2026 om 07:52:
[..]
Ik vond je laatste lange reactie juist prachtig.
Je hebt er zo te lezen ook ervaring er mee.
Ik ook en ik zie precies hetzelfde hier gebeuren. Al was de context anders.
duizel
23-05-2026 om 08:30
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 08:22:
[..]
Dochter klinkt als een bridezilla en ik snap die tantes wel. Wat is dat nou voor raar gedrag om er een wel uit te nodigen en de ander niet? Nodig dan niemand uit ipv zo'n onderscheid te maken. Ik zou me ook schamen voor mijn kind als die zoiets zou flikken.
Dat lees jij dan heel anders als ik. Waarschijnlijk past jouw reactie meer bij moeder.
Ik zou meer inlevingsvermogen van mijn ouders wensen. Daar zou onze band goed doen. Ik vind dat gelukkig wel bij mijn vader, die mij respecteert om wie ik ben en hij zou absoluut achter mij staan, hem zou ik ook eerder vertellen hoe het echt zit. Niet bij mijn moeder. Dan zou ik ook mijn schouders ophalen en koeltjes reageren. Omdat ik daar al weet dat de relatie anders is.
Fiorah
23-05-2026 om 08:32
Ik snap heel goed dat dochter het niet van tevoren aan jullie heeft verteld. Wees trouwens ook maar blij, want al had ze dat wel, dan had tante jullie dát weer erg kwalijk genomen ("jullie wisten het en jullie hebben er niks aan gedaan").
Ted68
23-05-2026 om 08:41
Wat een stel zielepieten: Word toch tijd dat je man achter zijn dochter gaat staan…En makkelijk: de schoonfamilie de schuld geven….