Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Ninoea schreef op 20-05-2026 om 20:48:

Op mij komt het allemaal wat afstandelijk, weinig betrokken en ook niet echt warm over. Je dochter had met kerst nog wel even gepraat met tante, jullie zijn niet zo betrokken als de schoonfamilie want jullie dragen minder bij, jullie gisten dat de financiën de reden waren voor het niet uitnodigen van de tante; je weet niet waarom je dochter meer band ervaart met de andere familieleden, etc. Het is veel invullen en weinig echt weten en uit eerste bron horen.

Er is schaamte en verontwaardiging over de keuze tante niet uit te nodigen. Maar geen schaamte en verontwaardiging dat tante ditzelfde nu aandoet. Het komt over alsof er een generatiekloof is tussen jullie en je dochter en er weinig gelijkwaardigheid in die relatie zit. Je bent niet verantwoordelijk (meer) voor het leven en de keuzes van je dochter en het is ook niet aan jou om ze af te keuren. Die gelijkheid die je naar je schoonzus ervaart, je hebt geen reden om schaamte over haar keuzes te voelen want je draagt geen verantwoordelijkheid, zou je moeten nastreven in je relatie met je kind. Interesseer je oprecht in de keuzes rondom de bruiloft zonder je eigen agenda dat degenen die jij wil er uitgenodigd worden en interesseer je echt in de familie die erbij komt in plaats van je een oordeel aan te matigen dat zij die tante vast niet blieven.

Goede post 

@TO, kun je nog genieten van de bruiloft over een tijdje of blijf je in de stemming 'wat heeft mijn dochter ons nu toch aangedaan' hangen?

Grindelwald schreef op 20-05-2026 om 13:27:

[..]

Ik was waarschijnlijk helemaal niet gekomen. Of je stuurt een uitnodiging voor de hele dag inclusief feest of alleen voor het feest. Wel gemeentehuis, maar diner niet en dan feest weer wel vind ik zo stom.

Het gemeentehuis is meestal gewoon openbaar. Het diner vaak erg prijzig per persoon. Het feest dan weer wat betaalbaarder.

Andere tussenoplossing is een receptie kort na het gemeentehuis/ de kerk. 

felija schreef op 20-05-2026 om 19:19:

[..]

Jeetje.....dat is dus manipulatie ten top: "altijd voor iedereen klaar staan en nu stank voor dank krijgen." En daar de hele familie bij betrekken.

Of gewoon gekwetst zijn? En dat bij je eigen familie uiten? Mag je zelfs bij je familie niet meer jezelf zijn? Kom op zeg!

Manipulatie is iemand voorliegen om wat gedaan te krijgen. 

Zeespiegel schreef op 21-05-2026 om 06:40:

[..]

Of gewoon gekwetst zijn? En dat bij je eigen familie uiten? Mag je zelfs bij je familie niet meer jezelf zijn? Kom op zeg!

Manipulatie is iemand voorliegen om wat gedaan te krijgen.

Wat ze nu doet is iedereen erbij betrekken.

Je kan aangeven dat je het jammer vindt

Maar het hoeft niet zo jouw show te worden van kijk mij eens zielig zijn terwijl ik voor iedereen klaar sta.

Ondertussen voelt het nu voor tante, haar zus en broer anders dan anders om bij elkaar gezellig op verjaarsvisite te zitten alsof er niks is voorgevallen. 
Waarbij ik opmerk dat zo’n frequent contact tussen broer/zussen voor velen van ons niet zo gebruikelijk is. Het is maar net wat je gewend bent. 
Als je elkaar zo veel ziet en spreekt, voelt het onnatuurlijk om zo’n feestdag als de trouwerij niet samen te beleven. 
Wat ook de dieper liggende reden is - dochter heeft heel wat overhoop laten vallen met haar besluit. 

Miepjecody schreef op 21-05-2026 om 07:06:

[..]

Wat ze nu doet is iedereen erbij betrekken.

Je kan aangeven dat je het jammer vindt

Maar het hoeft niet zo jouw show te worden van kijk mij eens zielig zijn terwijl ik voor iedereen klaar sta.

Tante uit haar verdriet hierover bij de mensen waar ze heel close mee is en hier kennelijk ook hun eigen mening over hebben. Dus het is niet tante die hier iedereen in betrekt, iedereen bekommert zich erom. 

ik zou me, als ik de enige tante zou zijn die niet is uitgenodigd, ook gekwetst voelen en even geen behoefte hebben om de familie te zien. Misschien was de verjaardag al gepland en heeft ze het daarom zo gecanceld?
Ik vind dat mensen hier de tante echt als een slecht persoon neerzetten en de dochter als goed en zelfbewust.  
Maar het is een bruiloft, de kans is heel groot dat het huwelijk geen stand houdt en dochter binnen tien jaar een tweede bruiloft gaat vieren. 

Loeki72 schreef op 21-05-2026 om 08:23:

ik zou me, als ik de enige tante zou zijn die niet is uitgenodigd, ook gekwetst voelen en even geen behoefte hebben om de familie te zien. Misschien was de verjaardag al gepland en heeft ze het daarom zo gecanceld?
Ik vind dat mensen hier de tante echt als een slecht persoon neerzetten en de dochter als goed en zelfbewust.
Maar het is een bruiloft, de kans is heel groot dat het huwelijk geen stand houdt en dochter binnen tien jaar een tweede bruiloft gaat vieren.

De dochter is hier al een "trut" genoemd en iemand die "gen-Z kutacties" uitvoert. Ook al iets over "prinsessen" gelezen meen ik. 

Jij bent nu ook al de tweede die verwacht dat het huwelijk geen stand gaat houden, wat volgens mij nergens op gebasseerd is. Ik heb nog niks gelezen over problemen tussen dochter en haar bruidegom. 

Ik zie dus ook veel boze reacties richting dochter omdat ze niet in de pas loopt waarvan de oudere generatie haar verwacht in te lopen. 
--

Hierom denk ik dat er vooral ook een generatie-ding in zit. En dan niet een specifieke generatie, maar jonger vs ouder. 

In de oudheid klaagde men namelijk al over het gedrag van jongere generaties. Mensen uit de generatie die dit nu een "gen-Z kutactie" vinden, zijn door weer eerdere generaties ook een "te egoistische" generatie gevonden. En gen-Z gaat over een decennia of twee ook weer klagen over hoe egoistisch gen-Alpha of nog jongere generaties zijn. 

Wat voor bijna elke generatie geldt is dat ze een proces doormaken waarin ze zich losmaken van hun ouders. Waar ouders zichzelf duidelijk als een groep zien met de schoonzussen en de dochter, ziet dochter hen wellicht als een groep, maar telt ze zichzelf daar niet bij. Waarom? We weten er niet veel van. Wat we wel weten is dat de tante meer dan gemiddeld aanwezig is geweest altijd voor een tante. 

Zo goed als OP en de rest van haar generatie binnen de groep dachten dat het ging, ging dat duidelijk niet voor dochter. Dochter identificeert zich nu meer met andere groepen, zoals bijna iedereen doet wanneer ze volwassen worden en wil niet meer gedwongen worden om mensen waar ze weinig mee heeft uit te nodigen. 

Ik moet zeggen dat ik best onaardige reacties zie gericht aan het adres van dochter. We weten eigenlijk weinig van de situatie. Ik vind het ook niet handig dat TO dit zo op het forum gooit; ze zou achter haar kind moeten staan, welke “onhandige” beslissing deze ook genomen heeft.

Zilver_gray schreef op 21-05-2026 om 09: Ik vind het ook niet handig dat TO dit zo op het forum gooit; ze zou achter haar kind moeten staan, welke “onhandige” beslissing deze ook genomen heeft.

Het maakt het forum wel weer wat levendiger!

En persoonlijk vind ik het wel een interessante topic !

En verder eens met achter je dochter staan 

Roos57 schreef op 21-05-2026 om 09:22:

[..]

Het maakt het forum wel weer wat levendiger!

En persoonlijk vind ik het wel een interessante topic !

En verder eens met achter je dochter staan

Dat is ook weer waar 

Ja ik vind dit ook echt een boeiende discussie en ben zelf ook oprecht geinteresseerd in de beweegredenen van de bruid. Maar goed, daar komen we waarschijnlijk nooit achter. 😉

kerstbeer schreef op 21-05-2026 om 08:54:

[..]
Hierom denk ik dat er vooral ook een generatie-ding in zit. En dan niet een specifieke generatie, maar jonger vs ouder.

In de oudheid klaagde men namelijk al over het gedrag van jongere generaties. Mensen uit de generatie die dit nu een "gen-Z kutactie" vinden, zijn door weer eerdere generaties ook een "te egoistische" generatie gevonden. En gen-Z gaat over een decennia of twee ook weer klagen over hoe egoistisch gen-Alpha of nog jongere generaties zijn.

Wat voor bijna elke generatie geldt is dat ze een proces doormaken waarin ze zich losmaken van hun ouders. Waar ouders zichzelf duidelijk als een groep zien met de schoonzussen en de dochter, ziet dochter hen wellicht als een groep, maar telt ze zichzelf daar niet bij. Waarom? We weten er niet veel van. Wat we wel weten is dat de tante meer dan gemiddeld aanwezig is geweest altijd voor een tante.

Zo goed als OP en de rest van haar generatie binnen de groep dachten dat het ging, ging dat duidelijk niet voor dochter. Dochter identificeert zich nu meer met andere groepen, zoals bijna iedereen doet wanneer ze volwassen worden en wil niet meer gedwongen worden om mensen waar ze weinig mee heeft uit te nodigen.

Tot nu toe heb ik aan de kant van tante gestaan, welliswaar met een slag om de arm dat er meer speelt.

Had dochter beide tantes niet uitgenodigd dan had ik er anders in gestaan. Eén persoon niet uitnodigen en de rest van groep wel, dat is uitsluiting en dat komt aan. Ik ben daar geen voorstander van.

Nu TO wat meer toegelichting heeft gegeven al blijft het summier, begint er zich al iets meer een beeld te vormen wat er gaande is in de familie.

Dominante tantes en vader, moeder die muurbloempje is, moeder die zit met vader die met ziel onder de arm loopt nu tantes geen verjaardag willen vieren, maar ik hoor TO niet over tante, dat ze zich ook om haar bekommerd, het gaat TO om haar man. Er speelt duidelijk meer en daarbij groeit mijn begrip naar dochter. Vooralsnog was het verstandiger geweest om beide tantes niet uitgenodigen. Ook als de tante in kwestie onsympathiek blijkt te zijn begrijp ik heel goed dat ze hierdoor geëmotioneerd is en en haar emoties op haar manier laat zien, het is niet niets om als enige van de al decenia bijelkaar horende groep niet mee te mogen doen, afgewezen te worden door nichtje. Dat staat los van generaties die zich los maken, nieuwe groepen vormen, dit gaat over uitsluiting van één persoon. Iets waar TO niet heel erg mee lijkt te zitten overigens, zij zit in over haar man. En dat mag ook, ik val over het uitsluiten van maar één persoon, ik vind dat daar erg licht over wordt gedacht wat dat kan doen met mens

Dubbel gepost

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.