Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Euphoria
20-05-2026 om 13:59
Poezie schreef op 20-05-2026 om 11:32:
[..]
Tja, en nu is het precies andersom. Bovendien zou ik het heel naar vinden als blijkt dat je band met je dochter blijkbaar niet zo goed is dat ze de waarheid zou durven vertellen.
Ik zou dochter tijdens meerdere gesprekken proberen aan haar verstand te brengen wat ze tante aandoet. Kennelijk zit dochter zodanig in haar prinsessen sprookje dat ze dat niet in de gaten heeft. Daarnaast zou ik ook met tante in gesprek gaan om haar kant van het verhaal te horen.
De woordkeuze alleen al….
Knip
BeesAreCool
20-05-2026 om 14:31
Poezie schreef op 20-05-2026 om 13:08:
[..]
Wat is er opdringerig aan als tante achterin de zaal even een kijkje komt nemen? Dochter zal haar waarschijnlijk niet eens zien, dus win-win zou ik zeggen.
Eerder lose-lose.
Bruid komt er echt wel achter en tante staat voor schut door zich zo op te dringen.
Zilver_gray
20-05-2026 om 14:33
Euphoria schreef op 20-05-2026 om 13:59:
[..]
De woordkeuze alleen al….[Quote aangepast]
? Waar is dit voor nodig?
Laten we dit soort nare aantijgingen even lekker achterwege laten.
Poezie
20-05-2026 om 14:39
BeesAreCool schreef op 20-05-2026 om 14:31:
[..]
Eerder lose-lose.
Bruid komt er echt wel achter en tante staat voor schut door zich zo op te dringen.
Zou ze buiten aan de overkant van het gemeentehuis wel mogen staan om een glimp op te vangen of vind je dat ook not done?
Zakdoek
20-05-2026 om 15:15
Meesje schreef op 20-05-2026 om 12:19:
[..]
Maar waarom dan? Want ík begrijp dat dus niet. Ik snap wel dat ze nichtje er niet bij wil. Maar waarom zou je je vrienden niet meer willen zien als je niet bij je nicht naar de bruiloft mag? Ik zie geen enkele logische samenhang. Of bedoel je dat ze zo depressief is van het niet uitgenodigd zijn dat ze niet meer in staat is iets te vieren? Maar dat is dan toch ook geen normale gezonde reactie?
Ik ben Yentle niet maar ik begrijp tante wel.
Iedereen heeft zo zijn eigen kwetsbaarheden.
De mijne is bijvoorbeeld dat ik me altijd teveel voel, alsof mensen mij dulden in plaats van dat ze het leuk vinden dat ik erbij ben.
Dat is niet iets wat je direct aan mij ziet of merkt en met mijn hoofd denk, hoop ik dat dit gevoel niet klopt maar het is er altijd.
Jaren geleden hebben mijn man en ik ook als enige oom en tante geen trouwkaart gekregen van een neef(je) wat ging trouwen.
Op zich snap ik dat best: we hebben geen hekel aan elkaar maar we hebben ook niets met elkaar.
En toch... dat wij als enigen niet eens een kaart kregen, als ik eraan denk voel ik weer een steek in mijn maag omdat het precies aan mijn gevoelige plek raakt.
Ik heb er niets over gezegd of mee gedaan maar ik voel de schaamte nog steeds: dat ik er van uit was gegaan dat ik er ook gewoon bij hoorde, dat ik mee mocht vieren (niet als daggast natuurlijk). Het heeft mijn onzekerheid over mezelf en of mensen mij wel écht leuk vinden een enorme knauw gegeven.
Ik denk, hoop dat zij zich nooit gerealiseerd hebben dat er mensen zijn die niet hun schouders ophalen als ze niet uitgenodigd worden.
Daarna hebben 2 andere neven die gingen trouwen mijn man en mij als daggast uitgenodigd. Dat vind ik nog steeds zo ontzettend lief van ze! Ik snap echt wel dat ze niet speciaal op mijn man en mij zaten te wachten dus ze hebben amper gemerkt dat we er waren, we waren onopvallend en rustig aanwezig.
Ik heb het als troostend ervaren en wordt er nog steeds warm van.
Wat sommigen zeggen: 1 meer of minder (de tante is alleenstaand) tussen alle gasten valt amper op en het had een hoop leed kunnen besparen.
Het kan zijn dat dochter zich dit niet gerealiseerd heeft, er geen oog voor had wat dit voor tante zou betekenen en het kan ook zijn dat dochter zich dit wel gerealiseerd heeft maar tante alsnog niet uitgenodigd heeft. Dan zal ze vast een veel betere reden hebben dan 'niks met elkaar hebben' maar die niet uitspreken?
Miepjecody
20-05-2026 om 15:28
Roos57 schreef op 20-05-2026 om 11:35:
[..]
Geen band hebben is geen echte reden ????
Voor mij wel, maar denk dat er meer speelt
BeesAreCool
20-05-2026 om 15:28
Poezie schreef op 20-05-2026 om 14:39:
[..]
Zou ze buiten aan de overkant van het gemeentehuis wel mogen staan om een glimp op te vangen of vind je dat ook not done?
Ik zei niet dat iets niet mocht.
Wel dat iemand die zich zo erg opdringt voor schut staat.
Maar vooral doen in zo'n situatie als je dat niet erg vindt en om onduidelijke reden toch zo nodig een glimp van een bruidspaar wil opvangen dat je niet uitgenodigd heeft
MiniJCW
20-05-2026 om 15:33
Zakdoek schreef op 20-05-2026 om 15:15:
[..]
De mijne is bijvoorbeeld dat ik me altijd teveel voel, alsof mensen mij dulden in plaats van dat ze het leuk vinden dat ik erbij ben.
Dat is niet iets wat je direct aan mij ziet of merkt en met mijn hoofd denk, hoop ik dat dit gevoel niet klopt maar het is er altijd.
Dit herken ik wel, ik ben vroeger veel stelselmatig buitengesloten en dat blijft een gevoelig punt. Maar ik weet ook dat het mijn onzekerheid is die iemand anders niet voor mij hoeft op te lossen. Daarnaast word Ik liever niet uitgenodigd dan dat ik uit medelijden word uitgenodigd.
Meesje
20-05-2026 om 15:40
Zakdoek schreef op 20-05-2026 om 15:15:
[..]
Dat is niet iets wat je direct aan mij ziet of merkt en met mijn hoofd denk, hoop ik dat dit gevoel niet klopt maar het is er altijd.Jaren geleden hebben mijn man en ik ook als enige oom en tante geen trouwkaart gekregen van een neef(je) wat ging trouwen.
Op zich snap ik dat best: we hebben geen hekel aan elkaar maar we hebben ook niets met elkaar.
En toch... dat wij als enigen niet eens een kaart kregen, als ik eraan denk voel ik weer een steek in mijn maag omdat het precies aan mijn gevoelige plek raakt.
Ik heb er niets over gezegd of mee gedaan maar ik voel de schaamte nog steeds: dat ik er van uit was gegaan dat ik er ook gewoon bij hoorde, dat ik mee mocht vieren (niet als daggast natuurlijk). Het heeft mijn onzekerheid over mezelf en of mensen mij wel écht leuk vinden een enorme knauw gegeven.
Ik denk, hoop dat zij zich nooit gerealiseerd hebben dat er mensen zijn die niet hun schouders ophalen als ze niet uitgenodigd worden.Daarna hebben 2 andere neven die gingen trouwen mijn man en mij als daggast uitgenodigd. Dat vind ik nog steeds zo ontzettend lief van ze! Ik snap echt wel dat ze niet speciaal op mijn man en mij zaten te wachten dus ze hebben amper gemerkt dat we er waren, we waren onopvallend en rustig aanwezig.
Ik heb het als troostend ervaren en wordt er nog steeds warm van.Wat sommigen zeggen: 1 meer of minder (de tante is alleenstaand) tussen alle gasten valt amper op en het had een hoop leed kunnen besparen.
Het kan zijn dat dochter zich dit niet gerealiseerd heeft, er geen oog voor had wat dit voor tante zou betekenen en het kan ook zijn dat dochter zich dit wel gerealiseerd heeft maar tante alsnog niet uitgenodigd heeft. Dan zal ze vast een veel betere reden hebben dan 'niks met elkaar hebben' maar die niet uitspreken?
Oh, maar ik begrijp ook wel dat tante gekwetst is. Dat schrijf ik ook. Wat ik niet snap is dat ze nu haar eigen verjaardag niet viert en daarbij als reden geeft dat dat is vanwege de bruiloft.
Ik vind het oprecht jammer voor jou dat het niet uitgenodigd worden bij neef zo'n gevoel heeft opgeroepen. Ik kan het me (pestverleden) ook heel goed voorstellen. Ik zou (ik denk net als jij) heel erg aan mezelf gaan twijfelen als ik niet werd uitgenodigd. Ik zou de neiging hebben om me terug te trekken. Maar dat lees ik eigenlijk niet bij het verhaal van TO. Ik lees vooral boosheid. Ook naar haar broer. Was jij ook boos op de ouders van je neefje? Heb jij je gevoel ook op dusdanige wijze kenbaar gemaakt dat andere ooms/tantes ook niet meer naar de bruiloft zijn gegaan? Heb je ook gezegd dat je je verjaardag niet zou vieren als je niet naar de bruiloft mocht komen?
Want nogmaals; teleurgesteld en gekwetst zijn begrijp ik. Verdrietig zijn ook. Boos zijn wellicht ook nog wel. Maar vervolgens de familiebanden zo onder spanning zetten om toch maar te mogen komen niet. Een verjaardag in stilte voorbij laten gaan vind ik ook nog iets anders dan boos een verjaardag cancelen omdat je niet naar de bruiloft van een nichtje mag.
MarvelousM
20-05-2026 om 15:48
Biebel schreef op 20-05-2026 om 07:44:
Laatst zei mijn moeder over enge tante M; er zijn er meer die moeite met haar hebben.
Dat was 30 jaar nadat ik zei dat ik geen kerst met haar wilde vieren. Neem van mij aan, voor die gedachte was toen geen ruimte of aandacht. Niet aanstellen, familie is familie en jij doet altijd zo moeilijk en anders.
Die ervaring zit in mijn achterhoofd als ik deze dochter gelijk geef. Dat gevoel, die behoefte om zelf te bepalen wie je uitnodigt en de mensen die je echt akelig vindt te kunnen negeren, dat bepaalt dat ik dochter snap.
Had ze het tactischer en handiger kunnen doen? Misschien. En dat het niet leuk voor tante is; snap ik zeker.
Een lieve Tante had gezegd; daar baal ik van, had graag samen met je gevierd en ik gun jullie de mooiste dag. Een Eerlijke Tante had gezegd; dat is mooi k.t, ik voel me buitengesloten en hoef je even niet te zien, maar daar kunnen je ouders niets aan doen en was met haar vriendinnen iets leuks gaan doen op die dag. Volwassen Tante had gezegd; dat doet me verdriet, maar jullie keus.
Déze tante laat zien met haar gedrag dat Tante het belangrijkste is in haar wereld en als Tante geen plezier aan de bruiloft mag beleven, niemand dat mag. En to, man en andere tante gaan er allemaal in mee, voeden het met hun schamen en huilen en afgezegde feestjes.
Dit gaat veel te ver. Je mag als volwassene dus geen emotionele reactie op gen-Z kutacties laten zien? Dan ben je meteen emotioneel aan het manipuleren?
Acties hebben gevolgen. Mensen mogen emotie voelen bij beslissingen van anderen. Lijkt wel of door sommigen emotie uiten meteen gelijk staat aan manipulatie. Lijkt me dat je dan zelf emotioneel onvolwassen bent.
Voor mij is het duidelijk op basis van de verstrekte informatie dat dochter gewoon fout zit. En het is nu niet meer te fixen. Hoop dat ze zich t een beetje aantrekt en zich schaamt eigenlijk.
BeesAreCool
20-05-2026 om 16:00
MarvelousM schreef op 20-05-2026 om 15:48:
[..]
[..]
Dit gaat veel te ver. Je mag als volwassene dus geen emotionele reactie op gen-Z kutacties laten zien? Dan ben je meteen emotioneel aan het manipuleren?
"dus"
Dat staat er toch echt niet.
De persoon op wie jij reageert geeft toch verschillende mogelijke scenario's aan waarin tante bijvoorbeeld wel haar verdriet toont.
Ik vind het overigens ook wel veelzeggend dat het nu 2 tegen 1 is wat betreft 2 zussen tegen OP's man die deze beslissing niet eens genomen heeft, wanneer man het juist probeert op te lossen.
Pimpelmees67
20-05-2026 om 16:01
Voor mij is het duidelijk op basis van de verstrekte informatie dat dochter gewoon fout zit. En het is nu niet meer te fixen. Hoop dat ze zich t een beetje aantrekt en zich schaamt eigenlijk.
Jouw glazen bol werkt echt uitermate goed hè?
Ik ben zo'n dochter die een jaar of 40 d'r mond heeft gehouden over nare dingen die ze ervaarde met een familielid waar ouders ook heel close mee waren.
Ik durf er heel veel onder te verwedden dat hier meer speelt dan TO van dochter weet.
Miepjecody
20-05-2026 om 16:03
[..]
[..]
Acties hebben gevolgen. Mensen mogen emotie voelen bij beslissingen van anderen. Lijkt wel of door sommigen emotie uiten meteen gelijk staat aan manipulatie. Lijkt me dat je dan zelf emotioneel onvolwassen bent.
Die dochter zit helemaal niet fout
Yentle
20-05-2026 om 16:07
felija schreef op 20-05-2026 om 12:18:
[..]
Dochter ervaart dus geen hechte band met haar tante, maar dat mag er kennelijk niet zijn. Dan buitelen haar familieleden van verontwaardiging over elkaar heen. Wat geef je daarmee als boodschap aan dochter? "Jij kunt dat wel zo voelen, maar dat schuif je maar aan de kant voor de lieve vrede, " op die ene dag waarop het om dochter zou moeten gaan,: haar bruiloft. Is dat wat je je dochter mee wil geven? Onecht contact afdwingen?
Jawel, dochter mag dat wel ervaren alleen is het niet nodig om die gevoelens kenbaar te maken door het niet uitnodigen van tante.
Het is een belangrijke dag voor het bruidspaar maar het is ook een belangrijke dag voor de familie, daar hoort tante ook bij. Dan is 'geen band voelen' niet voldoende om uitgerekend maar één tante er niet bij te willen maar verder iedereen wel. Het is onnodig kwetsend
Yentle
20-05-2026 om 16:23
Meesje schreef op 20-05-2026 om 12:19:
[..]
Maar waarom dan? Want ík begrijp dat dus niet. Ik snap wel dat ze nichtje er niet bij wil. Maar waarom zou je je vrienden niet meer willen zien als je niet bij je nicht naar de bruiloft mag? Ik zie geen enkele logische samenhang. Of bedoel je dat ze zo depressief is van het niet uitgenodigd zijn dat ze niet meer in staat is iets te vieren? Maar dat is dan toch ook geen normale gezonde reactie?
Er is een bom gelegd onder het vertrouwen en de vanzelfsprekendheid. Ik ga hier uit van een hechte familie, waar tante van jongs af dochter heeft gekend en in haar ogen een echte tante - nichtje band heeft.
Om dan bij de trouwerij van nicht erachter te komen dat nicht tante niet moet, dat komt aan.
Dan ga je toch twijfelen aan de vanzelfsprekendheid van al die banden. Willen ze wel ècht verjaardag met mij vieren of vinden ze mij zielig, word ik daarom uitgenodigd, wordt er achter mijn rug om geklept en maakt nicht dat nu zichtbaar. Wat speelt er allemaal wat ik niet door heb gehad. Èn schaamte naar haar broer en schoonzus dat hun dochter haar blijkbaar niet moet. En wat moet tante als broer en schoonzus het over dochter hebben. Het ongemak wat daarbij komt kijken.
Ja, ik begrijp het wel dat tante even geen verjaardag wil vieren