Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Miepjecody
20-05-2026 om 10:23
Poezie schreef op 20-05-2026 om 09:51:
[..]
Van oorsprong is trouwen toch ook een familie aangelegenheid? Er wordt officieel iemand bij de familie gevoegd.
Dus? Mijn vader was ook niet op mijn bruiloft en daar had ik een hele goede reden voor.
Onvoorstelbaar dat je mensen wel moet uitnodigen om " ruzie" te voorkomen.
Echt val van mijn stoel van verbazing!
Poezie
20-05-2026 om 10:40
Miepjecody schreef op 20-05-2026 om 10:23:
[..]
Dus? Mijn vader was ook niet op mijn bruiloft en daar had ik een hele goede reden voor.
Onvoorstelbaar dat je mensen wel moet uitnodigen om " ruzie" te voorkomen.
Echt val van mijn stoel van verbazing!
Deze tante wordt zonder reden niet uitgenodigd. Dat is wel even wat anders dan een vader die zich standaard misdraagt/heeft misdragen. Ik vind het onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die hun trouwdag "de mooiste dag van hun leven" noemen om vervolgens 5 jaar later een vechtscheiding aan te gaan.
Meesje
20-05-2026 om 10:41
Poezie schreef op 20-05-2026 om 10:40:
[..]
Deze tante wordt zonder reden niet uitgenodigd. Dat is wel even wat anders dan een vader die zich standaard misdraagt/heeft misdragen. Ik vind het onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die hun trouwdag "de mooiste dag van hun leven" noemen om vervolgens 5 jaar later een vechtscheiding aan te gaan.
Huh? Hoe kom je erbij dat ze over 5 jaar een vechtscheiding aangaan? Sowieso, wat heeft dat met die tante te maken?
Roos57
20-05-2026 om 10:46
[..]
Deze tante is met een reden niet uitgenodigd
Nml geen band hebben voelen ervaren.
BeesAreCool
20-05-2026 om 11:04
EnglishmaninNewYork schreef op 20-05-2026 om 08:31:
[..]
Hele volksstammen aan families houden k*tgedrag van familieleden in stand, omdat 'ze geen ruzie willen veroorzaken'.
Mijn ervaring is, dat de werkelijke ruziezoeker meestal niet degene is die grenzen stelt in dit soort situaties, maar juist degene voor wie die grens opgetrokken wordt.
Eens.
In dit geval: tante en vader zijn hecht en spreken vaak af.
Maar dat betekent dus ook dat, als dat vroeger ook zo was, tante constant aanwezig was.
Ik geloof niet dat het slechts iets met "geen band hebben" te maken heeft, want dan zou ze waarschijnlijk niet zo stellig zijn. Ik vermoed dat dochter zich al heel lang ergert aan tante, wellicht al vanaf de kindertijd of pubertijd.
felija
20-05-2026 om 11:15
Biebel schreef op 20-05-2026 om 07:44:
Laatst zei mijn moeder over enge tante M; er zijn er meer die moeite met haar hebben.
Dat was 30 jaar nadat ik zei dat ik geen kerst met haar wilde vieren. Neem van mij aan, voor die gedachte was toen geen ruimte of aandacht. Niet aanstellen, familie is familie en jij doet altijd zo moeilijk en anders.
Die ervaring zit in mijn achterhoofd als ik deze dochter gelijk geef. Dat gevoel, die behoefte om zelf te bepalen wie je uitnodigt en de mensen die je echt akelig vindt te kunnen negeren, dat bepaalt dat ik dochter snap.
Had ze het tactischer en handiger kunnen doen? Misschien. En dat het niet leuk voor tante is; snap ik zeker.
Een lieve Tante had gezegd; daar baal ik van, had graag samen met je gevierd en ik gun jullie de mooiste dag. Een Eerlijke Tante had gezegd; dat is mooi k.t, ik voel me buitengesloten en hoef je even niet te zien, maar daar kunnen je ouders niets aan doen en was met haar vriendinnen iets leuks gaan doen op die dag. Volwassen Tante had gezegd; dat doet me verdriet, maar jullie keus.
Déze tante laat zien met haar gedrag dat Tante het belangrijkste is in haar wereld en als Tante geen plezier aan de bruiloft mag beleven, niemand dat mag. En to, man en andere tante gaan er allemaal in mee, voeden het met hun schamen en huilen en afgezegde feestjes.
Zo mee eens, precies waar voor mij de schoen wringt.
Dus sommigen vinden dat je uit sociale verplichting iedereen moet uitnodigen, omdat het nu eenmaal familie is? Echt? Daarmee hou je dus manipulatief, negatief gedrag in stand en de welwillenden hebben het nakijken, alles voor de lieve vrede en de buitenkant.
Joszy
20-05-2026 om 11:20
[..]
Maar wat zou jij nu doen als je TO was. Je hebt een groot woord, zegt eerder ook al dat jij dit niet zou pikken. Maar wat zou jij dan doen als je TO was? Ze heeft er een gesprek over gevoerd en het is niet veranderd. Dus wat nu?
Miepjecody
20-05-2026 om 11:26
felija schreef op 20-05-2026 om 11:15:
[..]
Zo mee eens, precies waar voor mij de schoen wringt.
Dus sommigen vinden dat je uit sociale verplichting iedereen moet uitnodigen, omdat het nu eenmaal familie is? Echt? Daarmee hou je dus manipulatief, negatief gedrag in stand en de welwillenden hebben het nakijken, alles voor de lieve vrede en de buitenkant.
Goed verwoord! Heb veel te lang vreselijke familieleden over de vloer gehad
Miepjecody
20-05-2026 om 11:27
[..]
Waarschijnlijk zegt de dochter de echte reden niet om het gedoe niet nog erger te maken
Poezie
20-05-2026 om 11:32
Miepjecody schreef op 20-05-2026 om 11:27:
[..]
Waarschijnlijk zegt de dochter de echte reden niet om het gedoe niet nog erger te maken
Tja, en nu is het precies andersom. Bovendien zou ik het heel naar vinden als blijkt dat je band met je dochter blijkbaar niet zo goed is dat ze de waarheid zou durven vertellen.
Ik zou dochter tijdens meerdere gesprekken proberen aan haar verstand te brengen wat ze tante aandoet. Kennelijk zit dochter zodanig in haar prinsessen sprookje dat ze dat niet in de gaten heeft. Daarnaast zou ik ook met tante in gesprek gaan om haar kant van het verhaal te horen.
Roos57
20-05-2026 om 11:35
Miepjecody schreef op 20-05-2026 om 11:27:
[..]
Geen band hebben is geen echte reden ????
Roos57
20-05-2026 om 11:37
ik snap inmiddels steeds beter dat jonge mensen gewoon naar de notaris gaan 😅😊😜
Meesje
20-05-2026 om 11:43
Poezie schreef op 20-05-2026 om 11:32:
[..]
Tja, en nu is het precies andersom. Bovendien zou ik het heel naar vinden als blijkt dat je band met je dochter blijkbaar niet zo goed is dat ze de waarheid zou durven vertellen.
Ik zou dochter tijdens meerdere gesprekken proberen aan haar verstand te brengen wat ze tante aandoet. Kennelijk zit dochter zodanig in haar prinsessen sprookje dat ze dat niet in de gaten heeft. Daarnaast zou ik ook met tante in gesprek gaan om haar kant van het verhaal te horen.
Ze heeft tante niet uitgenodigd. Ik denk dat dochter dat wel weet hoor. Dat hoef je haar niet in meerdere gesprekken aan haar verstand proberen te brengen. Voor zover ik lees heeft ze een normale intelligentie. Dus ze zal het zich vast nog wel kunnen herinneren.
RaSa
20-05-2026 om 11:47
Een familielid vaak zien betekend nog niet dat je er ook een band mee opbouwt. Ik zag de familie van 1 van mijn ouders vroeger elke week. Niet dat ik daar veel keuze in had, ik moest gewoon mee. Ik had gewoon helemaal niets met die mensen. Verder dan een beleefd praatje kwamen we niet. Voelde me daar al als jong kind heel ongemakkelijk. En dat is nooit veranderd naarmate ik ouder werd.
De familie van mijn andere ouder zag ik maar een paar keer per jaar. En daar heb ik een hele warme band mee.
Jullie hoeven denk ik niet lang te raden welke kant ik wel heb uitgenodigd en welke niet. Heeft ook voor op getrokken wenkbrauwen gezorgd. Maar je bruiloft wil je toch vieren met de mensen waarom je geeft. Die dag zit je toch niet te wachten op het zoveelste beleefdheids praatje met tante Miep. Dat komt bij al die andere verplichte familie feestjes wel weer. In dit geval snap ik dat het pijnlijk is omdat het 1 persoon betreft die wordt uitgezonderd. Maar ik gok dat dochter daar een goede reden voor heeft.
felija
20-05-2026 om 11:56
Best een dwingend karakter heeft zo'n sociale verplichting, zeg! Alleen omdat het familie is, ga je noodgedwongen veelvuldig mee naar tante Miep, alleen omdat het zo hoort.
Ik zou als tante Miep zijnde helemaal niet willen dat men enkel uit sociale verplichting, omdat het zo hoort, bij mij op bezoek kwam of mij uitnodigt op hun bruiloft. Blijf dan vooral lekker thuis, het hangt dan van onechtheid aan elkaar.