Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Poezie schreef op 19-05-2026 om 19:05:

[..]

Ik vind het bridezilla gedrag. Waarom zou je die ene tante willen overslaan? Het is niet alsof ze de hele dag aan de arm van dochter gaat hangen ofzo.

Als ik de posts van TO zo lees over het gedrag van de tante, kan ik me er inmiddels wel iets bij voorstellen. 

StarD schreef op 19-05-2026 om 19:06:

[..]

Als ik de posts van TO zo lees over het gedrag van de tante, kan ik me er inmiddels wel iets bij voorstellen.

Ik zou ook gekwetst zijn als ik als enige tante niet ben uitgenodigd terwijl er niets is voorgevallen.. geen ruzies of specifieke problemen.. en wij als gezinnen altijd met elkaar zijn omgegaan en kerst gevierd hebben. Ik vind het best normaal dat je dan gekwetst bent. Ik zou zelf niet mijn verjaardag cancellen maar ik snap haar verdriet wel.

Euphoria schreef op 19-05-2026 om 18:45:

[..]

Dus een half bejaarde taart mag scène veroorzaken omdat ze zich buitengesloten voelt. Een andere half bejaarde taart gaat daarin mee.

Ik zou als ik dochter was bedanken en beiden een fijne avond wensen…elders…ver van het feest vandaan.

Half bejaarde taart nog wel. Hoe noem je mannen van die leeftijd?

Het gaat om dochter die iedereen uitnodigd behalve tante. De andere tantes en ooms die komen zullen rond de zelfde leeftijd zijn.

Zit er iets anders achter de afwijzing door dochter? Dat kan, maar daar hebben wij geen zicht op.

Ik heb te doen met tante. Ik vind haar reactie allerminst overtrokken. Het zal in de loop der tijden wel bijtrekken als de verhoudingen verder goed blijken te zitten, maar als eerste reactie  is het zeer legitiem.

Onderschat de heftigheid van uitsluiting niet. De schade en pijn schijnt ernstiger te zijn dan uitgescholden en getreiterd worden, volgens de wetenschap dan

Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 18:44:

Vorig jaar hadden wij nog met z´n alle kerst gevierd en het was koek en ei. Mijn dochter had ook nog gepraat met die tante. Dus ik snap niet wat er is veranderd.

Ik voel mij ook erg schuldig dat mijn schoonzus haar verjaardag afzegt. Het voelt toch of wij daar verantwoordelijk voor zijn. Wij zijn veel minder betrokken met de planning van de bruiloft dan de bruidegoms familie. Zijn ouders financieren het grootste gedeelte. Misschien hadden wij er dan toch meer op moeten zitten om te zorgen dat tante ook op de gastenlijst stond. Maar dan word ik weer één van die moeders die haar dochter niets laat bepalen. Dat kan ook niet.

Ik begrijp niet waarom je je alleen daar maar druk over maakt en niet meer de "kant' van dochter kiest. 

krulliebollie schreef op 19-05-2026 om 19:09:

[..]

Ik zou ook gekwetst zijn als ik als enige tante niet ben uitgenodigd terwijl er niets is voorgevallen.. geen ruzies of specifieke problemen.. en wij als gezinnen altijd met elkaar zijn omgegaan en kerst gevierd hebben. Ik vind het best normaal dat je dan gekwetst bent. Ik zou zelf niet mijn verjaardag cancellen maar ik snap haar verdriet wel.

Dat is toch een aanname, dat er niets is voorgevallen? Het kan net zo goed dat er juist wel iets is voorgevallen, maar dochter dat liever niet zegt, omdat ze bijvoorbeeld bang is niet gelooft te worden. Waar ik me best iets bij voor kan stellen, als ik zie hoe tante reageert.

felija schreef op 19-05-2026 om 19:20:

[..]

Dat is toch een aanname, dat er niets is voorgevallen? Het kan net zo goed dat er juist wel iets is voorgevallen, maar dochter dat liever niet zegt, omdat ze bijvoorbeeld bang is niet gelooft te worden. Waar ik me best iets bij voor kan stellen, als ik zie hoe tante reageert.

Dochter zegt dat er niets is voorgevallen tegen haar moeder en haar tante. Natuurlijk zou er iets kunnen zijn wat zij niet wil vertellen maar juist door niets te zeggen wordt het onduidelijker en een ding.

Joszy schreef op 19-05-2026 om 18:05:

Mijn eerste gedachte is dat er misschien wel dingen spelen die TO niet weet. En tante misschien ook wel niet. Hoort er bijvoorbeeld een oom bij deze tante die zijn handen niet altijd thuis heeft kunnen houden, is er ooit iets voorgevallen wat tante allang weer is vergeten maar dochter nog steeds dwars zit? Gewoon geen klik klinkt een beetje als een smoesje om de echte reden niet te vertellen

Dit was het eerste dat bij mij opkwam na lezen van de OP. Een nare ervaring in het verleden, waarover ze met niemand kon/wilde praten. 

StarD schreef op 19-05-2026 om 19:06:

[..]

Welk gedrag van de tante? Voordat ze niet werd uitgenodigd was er niets aan de hand. 

felija schreef op 19-05-2026 om 19:16:

[..]

Ik begrijp niet waarom je je alleen daar maar druk over maakt en niet meer de "kant' van dochter kiest.

Ik begrijp TO wel.

Waar is het voor nodig om zo kwetsend te zijn, wat wordt dochters bruiloft er minder om door tante ook uit te nodigen?

Waarom was het nodig om tante te laten voelen dat ze 'gewoon niet zo een band voelt met tante'? Dat kan wel zo zijn dat dochter dat zo voelt, maar het is niet nodig om tante zo uit de veronderstelde illusie te halen dat tante er in dochters wereld blijkbaar niet toe doet.

Dochter zet zelf de relaties onder druk met haar keuze. Ook die van haar ouders naar tante. Keuzes hebben gevolgen, een kwetsende keuzes is nergens voor nodig.

Met een slag om de arm dat er meer speelt, maar tot zo ver blijkt dat niet het geval

In alle lagen van de bevolking neemt eenzaamheid toe. Steeds meer mensen voelen zich geisoleerd en missen verbinding. 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit soort trends hieraan bijdragen. Dat je er nooit meer gewoon vanzelfsprekend bij hoort. 

Ik vind de reactie van tante niet per se overtrokken. Als er zo weinig rekening met je wordt gehouden, hoef je ook niet te doen alsof het je niets doet. Wel sneu dat ze er zo mee zit, en dat het haar zo kwetst. Ik zou inderdaad vooral blijven uitdragen dat het de keus van je dochter is, dat je de keus niet begrijpt, en dat jij wel veel waarde hecht aan de warme band tussen jullie.

Naar je dochter zou ik je onbegrip uitspreken, en je mag best laten weten dat je haar keus pijnlijk en jammer vindt. Uiteindelijk is het wel haar keus. Hoe kut die keus ook is. Maar laat de verstoorde relatie die nu ontstaat tussen jouw schoonfamilie en jouw dochter ook daar waar hij hoort. Daar zit het conflict. Niet tussen jou (of je man) en de familie. Accepteer dat beide (schoon)zussen nu niet komen. Vier de verjaardag van schoonzus zodra ze daar aan toe is, in kleinere kring.

EnglishmaninNewYork schreef op 19-05-2026 om 12:07:

Waarom schaam je je voor je dochters keuze?

Zo te lezen kan tante nogal wat stampij veroorzaken en ik neem niet aan dat je dochter behoefte heeft aan drama op haar bruiloft. Dat tante gekwetst is snap ik, maar om dan gelijk de hakken in de sloot te zetten en de familie op te stoken... ik geef je dochter groot gelijk dat ze voor dergelijk gezelschap bedankt op haar grote dag.

100% eens. Kennelijk heeft dochter tante juist ingeschat. 

Dat je gekwetst bent, snap ik. Ik zou in haar plaats ook geschrokken en verdrietig zijn. Maar tante grijpt dat moment niet aan om even op zichzelf te reflecteren, maar om een hoop stennis te schoppen en de relatie met haar broer op scherp te zetten. En nu kijkt iedereen naar je dochter. Zelfs jij.

krulliebollie schreef op 19-05-2026 om 19:24:

[..]

Dochter zegt dat er niets is voorgevallen tegen haar moeder en haar tante. Natuurlijk zou er iets kunnen zijn wat zij niet wil vertellen maar juist door niets te zeggen wordt het onduidelijker en een ding.

Klopt, maar wat als er iets is, maar daardoor veroorzaak je door het te vertellen een enorme opschudding in de familie? Dat je tot nu om de lieve vrede te bewaren als dochter niks hebt gezegd, maar dat het je te ver gaat om die tante daarom uit te nodigen op je bruiloft?

Je ziet het mijns inziens al aan de reacties, alsof mensen maar moeilijk kunnen geloven dat het niet allemaal koek en ei is binnen een familie. Alsof de buitenkant belangrijker is dan het welzijn van een familielid, in dit geval de dochter. Waarom haar niet vertrouwen dat ze deze keuze niet zomaar maakt? Waarom kiezen zoveel mensen meteen de kant van de tante?

Ik heb van nabij, niet eens bij mezelf, iets te veel leed meegemaakt, waarbij het absoluut niet mocht gaan over vervelende dingen die er binnen een familie waren gebeurd, alles voor de buitenkant. Ik vind dat iedere keer weer heel pijnlijk om te zien. De verkeerde mensen worden daar in mijn ogen het slachtoffer van.

Fiorah schreef op 19-05-2026 om 19:58:

[..]

100% eens. Kennelijk heeft dochter tante juist ingeschat.

Dat je gekwetst bent, snap ik. Ik zou in haar plaats ook geschrokken en verdrietig zijn. Maar tante grijpt dat moment niet aan om even op zichzelf te reflecteren, maar om een hoop stennis te schoppen en de relatie met haar broer op scherp te zetten. En nu kijkt iedereen naar je dochter. Zelfs jij.

Inderdaad

Poezie schreef op 19-05-2026 om 19:25:

[..]

Welk gedrag van de tante? Voordat ze niet werd uitgenodigd was er niets aan de hand.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand na één zo'n situatie vól in de slachtoffer- en conflict-rol stapt, maar daar voorheen nooit enig teken van heeft getoond.

Ze wordt door 1 nicht niet uitgenodigd, door een volwassen vrouw die haar eigen beslissingen neemt, en nu mag de hele familie gaan bewijzen dat ze écht wel van haar houden. Ik vind dat heel intens en ik kan me niet voorstellen dat dit gedrag compleet uit de lucht komt vallen.

Duckie73

Duckie73

19-05-2026 om 20:10 Topicstarter

Ik zou echt niet kunnen bedenken wat er voorgevallen kon zijn tussen mijn schoonzus en dochter. Mijn schoonzus is al een goede 10 jaar single, dus er is geen spraken van een enge man ofzo iets. En ik en mijn man hebben nooit gemerkt dat er spanning was tussen die twee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.